2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 1

Sever Itálie si na nedostatek výrobců high-end audio techniky rozhodně nemůže stěžovat, jedním z takových je i relativně malá firma Norma, věnující se výrobě zesilovačů a zdrojů signálu. V České republice si je ke svých italsko-českým kreacím vybral Roberto Barletta a proto začíná toto jméno být vidět i v našich končinách, byť firma jako taková datuje své počátky už do roku 1987.

Kromě klasických analogových zesilovačů (integrovaných i dělených) najdete v portfoliu této společnosti také zdroje signálu - respektive jeden zdroj ve třech podobách. Jako "digitální zdroj", spojující CD přehrávač s D/A převodníkem, jako samostatný CD přehrávač a jako samostatný DAC. Právě poslední zmíněný, Revo DAC-1, se k nám dostal na zkoušku.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 2

Všechny tři zdroje signálu (ale vlastně i všechny přístroje Norma), sdílejí jednotnou estetiku. Na robustní čelní panel, mírně nahoře a dole seseknutý, navazují spodní a horní deska šasi, zvolna se obloukem zužující směrem vzad. Vytváří tak jakýsi sendvič kolem klasické pravoúhlé "krabice" se součástkami. Celkové zpracování je velice pěkné, díky lícují a působí velice hodnotně.

Čelnímu pohledu dominuje centrálně umístěný displej s jasně modrými, velkými znaky, vlevo od něj je krom loga výrobce velké spínací tlačítko. V pravé části pak najdete základní ovládací prvky, ale nejlépe je dávat přístroji příkazy za pomoci dálkového ovládání. To je sice takové dost obyčejné a nepříliš estetické; navíc různé volby či dokonce jen přepínání vstupů nepatří mezi nejintuitivnější činnosti, takže na soužití s DAC-1 je třeba si trochu zvyknout a dost možná přijde k užitku i manuál, který je naštěstí dostatečně výstižný.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 3

Na zadní straně najdete velmi slušný průřez digitálními vstupy - krom USB je tu koaxiální, optický a AES/EBU vstup, na páté pozici je další RCA konektor, označený trochu matoucím názvem IN - OUT. Out je to ale jen v případě ostatních dvou zdrojů signálu, kdy posílá ven digitální data z mechaniky. Zde jde tedy výhradně o druhý koaxiální digitální vstup.

Zpracovaný signál přístroj posílá ven jedním párem symetrických XLR konektorů a jedním párem nesymetrických RCA konektorů.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 4

Standardní napájecí zásuvka je doplněná kolébkovým vypínačem.

Všech pět digitálních vstupů dokáže zpracovat PCM signály až do rozlišení 24 bit / 192 kHz, Norma využívá 24 bitový čip PCM 1704, I/V konverze je realizována vlastním firemním řešením s diskrétními komponenty. Digitální filtr umožňuje jednak změnu profilu (Slow / Fast), která je poměrně slyšitelná, hlavně ale provádí automaticky osminásobný oversampling a k tomu ještě umožňuje volbu upsamplingu (buď automatického, nebo na zvolenou frekvenci).

Uvnitř převodníku tikají dvoje nezávislé hodiny, jedny pro frekvence založené na 44,1 kHz a druhé pro 48 kHz. Chybovost hodin je pouhé dvě části z milionu, což je velmi slušné.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 5

Zajímavá pak je výstupní analogová část - jednak pracuje v neobvykle velkém frekvenčním rozsahu 0 - 2 000 000 Hz (+/- 3 dB), jednak má výstupní signál napětí 3V RMS u RCA, respektive 6V RMS u XLR výstupů.

Norma DAC-1 jsme poslouchali hlavně s integrovaným Norma IPA-140, ale také s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS a Cambridge CXA80. Ke slovu přišel ale i Hegel H360 a Gryphon Diablo 300, porovnávalo se s převodníky Gryphon Kalliope, Hegel H30 a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla nebo Raidho X-2. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica, KrautWire či reprokabelem Xavian Mondiale II.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 10

D/A převodník v dané ceně už by měl být velmi dospělý, Revo DAC-1 vás v tomhle ohledu nezklame - v "Here come the bastards" od Primus ("Sailing the seas of cheese" | FLAC | 24 - 96) byla výrazná basová linka podaná pěkně utaženě, konkrétně, bas byl pevný a autoritativní, provázený zřetelným impulsem. Baskytara měla váhu, kontury jsou velmi dobré a velmi zřetelné, Norma hraje pevně a jistě. Bas je také integrovaný v celku, byť větší část moderních high endových převodníků by ho více oddělila od zbytku frekvencí. Objem je pěkný, ale nepřehnaný, DAC-1 nabízí masivní, energické a hlavně průbojné tóny, které přitom nepůsobí nijak přehnaně.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 6

Vokál Diany Krall ve "Where or when" ("Quiet Nights" | FLAC | 24 - 96) byl vykreslený s barevnou bohatostí a sytostí, přitom ale převodník vystihl i hebkou jemnost skladby. Vokál má zřetelné tělo, realistický objem a Revo DAC-1 vám dává pocit zřetelného kontaktu s hudbou. Krásná, uvolněná artikulace, soustředěnost a pevnost panují i ve středním pásmu. Přístroj, zdá se, má více než dostatečný, dospělý nadhled. Norma jako kdyby držela nad reprodukcí pevnou ruku, žádné éterické zlehčování nebo něžnosti - DAC-1 jde přímo k věci.

Celé frekvenční pásmo se zdá být příjemně vyrovnané, proto i jemné cinkání perkusí ve "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) bylo zřetelné, ale bez pocitu nějakého zdůrazňování. Objem byl akorát, nepřehnaný, nechybějící, přístup k detailům je ovšem snadný, přirozený, není těžké rozlišit jeden tón od druhého, cinkot jednoho kousku kovu od druhého, mezi tóny jsou zřetelné mezery, jednolitost jiskřivé plochy se rozpadá na množství znělých jednotlivých cinkátek a chřestítek. Dozvuk je dostatečně dlouhý, zvuk působí tak trochu věcně, dalo by se říct "normálně".

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 7

Dynamika pak jde ruku v ruce s kontrolou a důrazem, Revo DAC-1 hraje pevně, jistě a neefektně živě - v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" v podání Dunedin Consort (FLAC | 24 - 88,2) bylo cítit náležitou porci energie, DAC-1 už začíná odkrývat velmi působivou živost, energii a důraz velké orchestrální kompozice. Zvuk nepůsobí ultimativně rychlým dojmem, opět je vše spíše velmi přirozené, neuspěchané, nepřehnané, jednoduše opět "normální". Že dynamika je vlastně výtečná pak zjistíte až při přepnutí na jiný přístroj; Revo DAC-1 hraje bez efektu, bez arogance, jako kdyby mikro- i makrodynamika jednoduše byly, bez nutnosti tlačit zbytečně na pilu a hrát na efekt.

Vokál Cary Dillon v "The Parting Glass" ("Live at the Grand Opera House" | FLAC | 24 - 48) byl výborně, přirozeně zaostřený, reprodukce se soustředila kolem něj, byl krásně plastický a realisticky živý a dobře konturovaný. Ambientní zvuky jako ruchy z publika, zřetelné echo živého prostoru a další byly slyšet zřetelně, byť rozložené ve vrstvách, zvuk díky tomu na první poslech působí trochu obyčejně, ale čím více posloucháte, tím hlouběji pronikáte, tím více dalších a dalších informací se k vám dostává, tím jemnější zvuky slyšíte a tím více se ujišťujete, že hudební představení je vlastně velice pěkně prokreslené, i když vám Norma nic necpe pod nos - jako kdyby se to prostě a jednoduše dělo.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 8

Uspořádání prostorové scény v "Good Morning Little Schoolgirl" Muddyho Waterse ("Folk Singer" | FLAC | 24 - 192) bylo také až neobvykle "posazené na zadek". Prostor sice nebudí dojem jiskřivě křišťálového hologramu, avšak pravolevé rozložení je jasné, pevné a neměnné, šířka scény je naprosto dostatečná, aby pojala nástroje i vzduch mezi nimi a hloubka sice oproti těm úplně nejlepším převodníkům působí spíše naznačená, ale rozhodně je zřetelná, stejně jako je zřetelné, že kytara je přeci jen kousíček před bicími a podobně.

Co je výtečné, to je schopnost Norma Revo DAC-1 dát hudbě drajv, sytost, pevnost a energii - v "Dead Martyrs" od Manic Street Preachers ("Know Your Enemy" | MP3 320kbps | 16 - 44,1) to byla jednoduše muzikální paráda, důraz, tempo a celkově záživné, vtahující podání.

2016 07 21 TST Norma Revo DAC 1 9

Norma Revo DAC-1 je dospělý, pěkně vyrobený, slušně, byť ne přehnaně široce vybavený DAC, kterému k perfektnímu výsledku v dané třídě chybí snad už jen podpora DSD a trochu šikovnější, respektive vstřícnější ovládání. V pěkném šasi se pak skrývá živý, přirozeně konkrétní, pevný, kontrolovaný a plný, sytý, energický zvuk. Převodník hraje velice přirozeně, v klidu a tím možná ne tak automaticky zábavně. Dejte DAC-1 ale čas a každý hudební žánr, každá nahrávka při každé hlasitosti a v každé chvíli bude znít organizovaně a zněle. Jednoduše řečeno, Revo DAC-1 zní přesně tak dobře, jak byste za takové peníze jen mohli doufat.

Kč 89 000,- - stříbrný

Kč 99 000,- - černý

FOTOGALERIE


--- --- --- --- ---

KLADY

+ zpracování

+ čistý a kontrolovaný přednes

+ slušná cena za danou energii a drajv

+ slušná detailnost

ZÁPORY

- trochu kostrbaté ovládání

- nepodporuje DSD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Xavian | www.xavian.cz  | www.normaaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha