650 200 loewe

Přestože Arcam je tradičně spíše výrobcem dvoukanálových reprodukčních přístrojů, ani jeho řada produktů pro domácí kino by neměla zůstat opomenuta. Třeba vrcholový model AVR600 je skutečnou elektrárnou a mocným pánem nad zvukem a obrazem jakéhokoliv domácího kina. Dokonce se dost dobře hodí i pro dvoukanálovou reprodukci bez větších kompromisů. Model s označením AVR360 je víceméně jeho derivátem, snažícím se minimalizovat pořizovací náklady i kompromisy oproti vlajkové lodi.

Vypovídá i o nemalém sebevědomí značky, když svůj základní receiver opatří cenovkou v té výši, kde mnozí jiní zavedení výrobci končí (zde není od věci si šťouchnout – AVR360 totiž výrobce uvedl s extrémně zajímavou cenovkou, ale během několika málo měsíců jí povýšil o více než třetinu, což není krok zrovna obvyklý). Nicméně pohled na solidní výbavu i provedení receiveru tak nějak cenovku ospravedlňuje.

Přístroj se skrývá v mohutném těle o rozměrech 433 x 440 x 172 cm s váhou 15,5 kg, což vypovídá o solidním provedení. Design pak zapadá do řady FMJ. Lehce klenutý čelní panel z hliníku hostí nahoře typický úzký dvouřádkový displej se zelenými znaky, dobře čitelný za všech světelných podmínek. Pod ní najdeme sadu ovládacích tlačítek, na něž ale díky ergonomickému dálkovému ovladači pravděpodobně nikdy nikdo nesáhne. Vybavení doplňuje malé spínací tlačítko, sluchátkový výstup a vstup, obé na malý jack. Celkově je design příjemně jednoduchý, s až industriálním nádechem účelnosti.

Zadní strana pak napoví mnohé o schopnostech tohoto receiveru. Nejpodstatnější jsou jistě reproterminály v průměrném, plastovém, ale na druhou stranu neurážlivém provedení. Je zde celkem sedm párů, dva jsou určeny pro druhou zónu. Potěší i pět HDMI vstupů a jeden výstup, všechny ve standardu 1.4a. Najdeme tu i celkem šest dvoukanálových analogových vstupů, jeden multikanálový analogový vstup, čtveřici koaxiálních a dvojici optických digitálních vstupů a celkem čtyři kompozitní a s-video vstupy. Samozřejmostí je LAN konektor, konektory pro AM / FM a DAB anténu a trochu překvapivě se tu ukrývá i USB konektor, který by mnohem lépe posloužil na přední straně. Téměř jako druhotné už dnes působí tři komponentní video vstupy.

Výstupní konektory zastupují multikanálový výstup z předzesilovače, obdobný dvoukanálový, kompozitní video out pro druhou zónu, komponentní video výstup a to je vlastně vše. Samozřejmě je vše doplněno ještě o široké možnosti zapojení do „inteligentních“ ovládacích systémů – ať už přes RS232 nebo spínací konektory.

Softwarová výbava receiveru je široká a zahrnuje všechny standardní možnosti nastavování obrazu a zvuku, které bychom v dané cenové kategorii čekali a navíc je díky možnosti updatu firmware možné kdykoliv (pravda, v závislosti na vůli výrobce) doplnit další. Co je důležité je podpora všech moderních kodeků pro video i audio a to nejen těch příchozích z rotujících disků. Pravdou je, že streamování videa přes síť nebo z USB disků v nabídce není, ale to dnes ještě není běžnou součástí v žádné cenové třídě. Naopak široká podpora streamování z pamětí i sítě je k dispozici v audio oblasti. AVR360 nepohrdne MP3, WMA, ale ani WAV, FLAC či AAC. Pravdou je, že pro bezproblémový provoz bude uživatel muset zůstat u Red Book standardu 16 bit / 48 kHz.

Arcam AVR360 nabízí kromě multikanálového zvuku i takzvané direct stereo, kdy se soustředí jen na dva kanály a odpojí přebytečné funkce a obvody. Ve vícekanálovém režimu je k dispozici výkon až sedmi zesilovacích modulů, čítající 75 Wattů na kanál, ve dvoukanálovém pak stoupne až na 90 Wattů, vše udáváno do zátěže 8 Ohm. Zajímavostí je určitě i použití výkonného procesoru Torino pro upscaling a převod videa až do rozlišení 1080p/60 a podporou 24fps a 3D signálu.

Úvodním okamžikem každého setkání s (pořádným) receiverem je proces automatického nastavení DSP procesoru podle poslechového prostoru. Arcam v tomto ohledu nabízí rozumně koncipovaného a velmi snadného průvodce, který však nepočítá s jednou poměrně zásadní věcí – skutečností, že můžete také vlastnit pouze sestavu 2.0. Nepřipojíte-li alespoň subwoofer, průvodce se vám prostě nepodaří dokončit a můžete si tak maximálně ručně odhadnout jednotlivé hodnoty kompenzací. Nicméně opět nic, co by neupravil update firmware a tudíž ani reálná výtka.

Arcam AVR360 jsme zkoušeli v konkurenci Denonu AVR3313, který (ještě před zvýšením cen) byl adekvátním konkurentem. K dispozici dále byly ještě zesilovače NAD C370, Pioneer A-30, Rotel RA-12 nebo koncový Xindak PA-M či sluchátkový (před)zesilovač Xindak H1. Ze zdrojů signálu pak firemní Arcam BDP300, Pioneer BDP-LX71 nebo Rotel RCD-12 a KingRex UD384. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Xavian Virtuosa (i k nim se nakonec Arcam AVR360 dokázal prosadit jako rozumně fungující zesilovač) nebo Cabasse MT31 Jersey. Kabeláž nesla značky ProAc, QUAD, Eagle Cable, Monster Cable a o napájení se staral filtr Xindak či IsoTek Sirius.

Úvodních pár řádek bychom mohli věnovat obrazu. Ten je naprosto čistý, kontrastní a přirozeně barevný už ve standardním nastavení, jakékoliv změny směrem k osobnímu vkusu jsou pak dílem okamžiku. Zvláště pak ostrost je třeba pochválit, Blu-ray disk Constantin prokázal schopnost odlišovat nejjemnější nuance v černých plochách a dokonale zvládnuté přechody barev a hran. V podstatě se dá říci, že video obvody AVR360 si nezadají s vrcholnými receivery.

Zvuková charakteristika Arcam AVR360 se hodně podobá vrcholnému modelu AVR600, jen je díky výrazně menšímu transformátoru trochu méně pevná na basech. Samotný styl reprodukce, tedy energie a spíše lehce světlejší vyvážení, stavící na detailnosti a průbojnosti však zůstává zachován.

Arcam je velmi dynamický, což ukazuje třeba soundtrack k již zmiňovanému filmu Constantin. Náraz automobilu do překážky provází nejen obří rána, ale také skvělá kontrola zvuku a množství malých detailů. Britský receiver je v každém okamžiku pánem situace a je-li náležitě automaticky kalibrovaný, nabízí rozumně vyrovnanou reprodukci s vysokou transparentností napříč celým pásmem.

U hudební reprodukce se pak, v porovnání s nejvyšším modelem, projevuje právě menší trafo i výkon, hlavně pak na spodní třetině pásma. Kontrabas Michaela Arnopola na „A Fortnight in France“ od Pat Barber byl reprodukován s trošku nižší energií a samozřejmostí, ale v kontextu typu zařízení a cenové kategorie šlo stále o rozumný výkon, jaký dokáže podat například třicetitisícový stereo zesilovač.

V podání hlasů, třeba Evy Cassidy a její „True Colors“ se projevuje pevnost a autorita receiveru, která maličko postrádá něhu specializovaných dvoukanálových konstrukcí. AVR360 klade důraz hlavně na detail a energii reprodukce. Projevuje se tak analytičtěji, ale stále v mezích příjemného poslechu. Hlas je čistý, stejně jako tóny kytary, vše je jasně konturováno.

Arcam AVR360 je v prvé řadě audio-vizuální receiver a až v druhé řadě slušně použitelný zesilovač pro dvoukanálový poslech, byť i v této oblasti nabízí výkon zesilovačů 30 tisíc plus. Kdyby cenovka zůstala na zaváděcí úrovni, patrně by v dané třídě díky své univerzálnosti neměl výraznější konkurenci. S cenou na aktuální úrovni se jedná stále o solidní, slušně vybavený a velmi dobrý přístroj pro věrnou reprodukci videa i zvuku. Poslouží vynikajícím způsobem při poslechu rádia i reprodukci hudby z digitálních souborů (jakkoliv je kvůli špatně přístupnému USB ideální použít síť), krásně zreprodukuje obraz a dá naplno vyniknout kvalitě moderních filmových formátů. Ve chvíli, kdy jej budete chtít použít jakožto srdce stereo sestavy se také svého úkolu nezalekne a potěší přímým, energickým a živým charakterem s množstvím detailů. Pokud už bychom měli něco vytknout, pak je to lehce menší energie v basovém pásmu, alespoň ve srovnání s AVR600 či méně muzikální projev. Ale kdo zná všeobecný charakter této britské značky a komu se líbí, ten ocení i schopnosti tohoto „základního“ AVR. I s danou cenou se totiž dá říci, že poměr cena / výkon je slušný a soužití s ním je příjemné.

Kč 44 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zvukový charakter i zážitky se blíží vyšším, výrazně dražším modelům

+ perfektní obraz s širokou škálou nastavení

+ energický, živý zvuk a dostatek výkonu

+ fortelná stavba

ZÁPORY

- zvýšení ceny o cca 10 000,- za pouhých několik měsíců dělá z vynikajícího poměru cena / výkon jen nadprůměrný

- USB port poněkud nešikovně schovaný vzadu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha