Čínská značka Xindak je na začátku druhé dekády jedenadvacátého století ve skvělé formě, o tom není pochyb. Přístroje s atraktivními cenovkami už nenesou patinu „čínského výrobku“, jako by tomu bylo ještě před pár lety, ale jsou plnohodnotnými konkurenty zavedených světových značek. Jen s tím drobným rozdílem, že Xindak si zatím nenechává zaplatit za tradici a velké jméno, čímž se často dostane pod cenovky ostatních výrobců.

Podobným případem by mohl být i dnes představovaný dvoukanálový koncový zesilovač PA-M z řady TOP LINE za necelých pětadvacet tisíc. Kolik podobných přístrojů byste mohli jmenovat v takto dostupné cenové kategorii? A kolik z nich by se mohlo chlubit parametry a zpracováním odpovídajícím tomu u PA-M? Mnoho jich věru nebude…

Koncový zesilovač se nachází v masivní skříni s celkovou hmotností 18,5 kg při vcelku kompaktních rozměrech 43 x 11,8 x 44,5 cm a jeho konstrukce působí skutečně vojensky bytelně. Vizuální dominantou je bezpochyby masivní čelní panel s takřka dvojnásobnou tloušťkou oproti běžným standardům a na něj navazující dvojice masivních chladičů. Žebra jsou skutečně obrovská a hustě rozložená, což koresponduje s pracovním režimem zesilovače – ale o tom až později. Jinak je celý design hodně industriální, podřízený maximální účinnosti při odvodu balastního tepla.

Čelní panel se nese v duchu absolutní jednoduchosti, uprostřed najdeme jen masivní spínací tlačítko, nad ním označení modelu a po stranách symetricky rozložené ručičkové ukazatele aktuálního výkonu. Přes typicky čínsky modré podsvícení a uzoučkou červenou ručičku jsou měřáky sexy prvkem pro milovníky starého dobrého hi-fi. Ostatní si alespoň uvědomí, že vysoký výkon není všechno a že i při běžném domácím poslechu málokdy vyleze ručička na víc než 10 Wattů.

Zadní strana je stejně sporadická jako celý zbytek přístroje – dominantou jsou dva páry masivních reproduktorových terminálů, které udrží naprosto libovolný reprokabel. Na každé straně je pak ještě jeden nesymetrický RCA a jeden symetrický XLR vstup. Uprostřed ještě klasická napájecí zásuvka a nad ní důležitý přepínač symetrického / nesymetrického připojení. Toť vše, jednoduché a přehledné.

Rozložení „budíků“ vpředu a konektorů vzadu nám napovídá, že konstrukce přístroje je plně symetrické dual mono, což je v dané cenové kategorii rozhodně potěšující. I pohled do nitra přístroje potěší rozumně čistým provedením, s dominantou dvojice masivních toroidních transformátorů. Všechny aktivní prvky jsou řešeny jako diskrétní. Baterie tranzistorů dává trvalý výstupní výkon až 80 Wattů na kanál při zapojení ve třídě AB. Nic překvapivého, jenže… Tento zesilovač je koncipován tak, aby do poměrně solidního výkonu 20 Wattů na kanál pracoval v čisté třídě A. Do jaké míry je to pravda, to těžko bez důkladného měření posoudit, ale při poslechových testech bylo jen při výjimečných případech u vyšších hlasitostí slyšet trochu nepříjemný přechod do smíšené třídy.

Výrobce dále uvádí frekvenční odezvu 10 – 100 000 Hz, což naznačuje slušnou rychlost zesilovače, i když se údaj vztahuje k tolerančnímu pásmu + / - 1,5dB. Celkové harmonické zkreslení by nemělo překročit 0,03%, což působí jako realistický odhad v dnešní honbě za naprosto minimálním zkreslením. Odstup signálu a šumu by měl pak být větší než 100dB. Vstupní citlivost 1,2V a trvalá spotřeba 130 Wattů pak také ničím nezaskočí. Na poměry dané cenové třídy jde o solidní parametry, podporující dobrý dojem z výrobního zpracování.

Xindak PA-M jsme poslouchali v kombinaci s několika řídícími zesilovači a zdroji signálu – častým a překvapivě adekvátním partnerem se stal sluchátkový zesilovač H1 ze stejné stáje. Zvuk dále řídili AV receivery Denon AVR3313 a Arcam AVR360, jelikož v této cenové kategorii se může jednat i o zajímavé doplnění sestavy právě podobného typu a nakonec signál řídil buď NAD C370 nebo také USB D/A převodník KingRex UD384, u nějž byla výstupní úroveň regulována přímo v PC. Dalšími zdroji signálu kromě počítače a KingRex se stal Pioneer BDP-LX71, Arcam BDP300 nebo také Rotel RT-12 s firemním kolegou RCD-12. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, QUAD či ProAc. O napájení se staral filtr Xindak. Zvuk byl reprodukován Harbeth Monitor 30, z dostupnější kategorie pak Quadral Ascent 90 a Cabasse MT31 Jersey.

Třída A je známá hlavně tím, že vytváří ze své podstaty nejpřirozenější zvukové podání. Xindak do toho přidává skoro až elektronkovou jemnost a hlavně pohodu a teplo. To je velmi příjemné třeba u lehkého pohodového jazzu, jaký nabízí Diana Krall se svou „Where or when“. Tam skoro zapomeneme, že posloucháme v podstatě levný systém. PA-M vytváří plný, sytý zvuk s množstvím barev a křehkého koření „atmosféry“. Úvodní flétny a pikoly jsou velmi křehké, něžné a ani při vysokých hlasitostech neopouštějí vody vřelé pohody. Xindak se netají tím, že nahrávce k tak příjemnému vyznění trochu pomáhá a tonalitu tak trošku přibarvuje a posouvá směrem k vřelosti. Není to ovšem mimo meze dobrého vkusu a právě to z něj činí tak snadno a dlouhodobě poslouchatelný nástroj. Když zazní procítěný vokál hlavní protagonistky, je radost jej poslouchat a i když vnímáme, že se jedná o reprodukci, nikterak to nevadí. Svým způsobem tím Xindak trochu sahá do vod „britského zvuku“.

Přestože nabízí PA-M „pouhých“ 20 Wattů, dokáže si rozumně poradit i se symfonickým orchestrem (tedy samozřejmě s jeho nahrávkou). Třeba s tím, hrající Mussorgského „Obrázky z výstavy“, speciálně pak „Velkou bránu Kyjevskou“, jejíž dunící kotle dají zabrat všem součástem hi-fi systému. Xindak se s jejich dynamikou pere statečně, ale právě ve chvíli úderu vystřelí ručičky na „budících“ jako sprinter na olympiádě a při přechodu z čisté třídy A do smíšené AB je přeci jen poznat právě ten jeden malý okamžik. Jinak opět PA-M hýří barvami a pohodou, jednotlivé nástroje jsou podány s přirozenou grácií a bez stresu. Nebudeme-li to přehánět s hlasitostí, pak ani výkonová rezerva není problém. Xindak zjevně míří na posluchače, kteří si užívají při běžných úrovních a koncertní hlasitost si užívají právě jen na koncertech.

Ačkoliv výrobce neudává tlumící faktor zesilovače, kontrola basů je slušná. Opět tu přichází ke slovu něžná, velmi vřelá reprodukce. Vykreslení kontrabasu v úvodu desky „A Fortnight in France“ od Pat Barber je příjemně přesné jak po stránce objemu, tak po stránce tonality. Nízké frekvence sice nemají průbojnost bouracího kladiva, naopak celý zvuk je velmi klidný, ale to vůbec nevadí – neagresivní a příjemný přednes umožňuje v podstatě časově neomezený poslech bez známek únavy.

Celkově poskytuje Xindak PA-M trochu temnější, hutný a sytý zvuk. To je úplně ideální hlavně pro akustické nástroje v hudebních kompozicích „příjemného“ stylu. „Where or when“ Diany Krall tak zesilovač halí do křehké a velmi jemné atmosféry, vše je poklidné, dobře uspořádané a přehledné – dobrá čitelnost zvuku zůstává i při nižších hlasitostech.

Velmi přirozený je PA-M při reprodukci vokálů – Eva Cassidy s „True Colors“ zní velmi čistě a přitom je podán s nesmírně sytými barvami. Ačkoliv hlas není dokonalý, nabízí pořádnou porci emocí a onu těžko popsatelnou entitu „atmosféry“. Přestože mu mírně schází onen finální šém životnosti, na danou cenovou kategorii je to výkon velice solidní.

I s lokalizací nástrojů si tento výkonový zesilovač starosti nedělá – vše je rozvrstvené v prostoru a mezi nástroji jsou jasné mezery, které definují jejich velikost. Třeba u „Concorde“ od Modern Jazz Quartet téměř vidíme xylofon s celým jeho objemem, nepřelévá se nepříjemně mezi jednotlivými kanály a zobrazení „drží“. Jsou nepochybně analytičtější a přesnější komponenty, ale Xindak k nadprůměrnému výkonu přidává už tolikrát zmíněnou pohodu a něhu, která víc než kompenzuje všechno ostatní.

Přestože Xindak je čínský, vystupuje ze změti tamních producentů high fidelity svým přístupem a poslední dobou i kvalitou výrobků. Již není třeba brát ohled na to, že PA-M pochází z rýsovacích prken čínských inženýrů; na to odkazují už jen drobné detaily ve vzhledu přístroje, jako například fascinace modrým podsvícením. Jinak je ale PA-M vyroben s příkladnou precizností a na danou cenovou kategorii je jeho koncepce a návrh víc než uspokojující. Xindak zvolil výbornou strategii nabídnout za velmi rozumné peníze solidní komponent, který na trhu nachází jen minimum konkurence. Jeho výrobní provedení by mohlo sloužit za vzor daleko dražším komponentům, kvalita zvukového podání je ve třídě do 30ti tisíc také skvělá – takže co si vlastně přát více? Kdo touží po „prestiži“ děleného řešení, kdo potřebuje doplnit do svého systému dvoukanálový výkonový zesilovač a kdo preferuje vřelý, příjemný a klidný charakter reprodukce, který dokáže připoutat posluchače k hudbě a nikoliv ke zvuku samému, ten by měl Xindak PA-M zařadit na užší seznam kandidátů k „prověření“. Stojí za každou korunu z oněch pětadvaceti tisíc.

Kč 24 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ neprůstřelná konstrukce

+ slušná porce výkonu ve třídě A

+ symetrická konstrukce

+ muzikální a příjemný zvuk

+ báječná cena

ZÁPORY

- industriální design není pro každého

- i přes „třídu A“ hraje Xindak spíše líbivěji a muzikálněji, což také není pro každého

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.horizontrading.cz  – www.xindakaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 606 346 822

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha