Coververze mohou být příznakem mnoha věcí – uměleckého vyčerpání, nutkání se vyjádřit k práci kolegů nebo touze složit jim poklonu. Co z toho to může být v případě jednoho z nejnápaditějších skladatelů a zpěváků hudební scény posledních čtyřiceti let, to těžko říct. Vzhledem k citlivosti a originalitě alba předělávek s názvem Scratch My Back to ale téměř určitě nebude vyhoření, ba naopak.

Hudební rukopis Petera Gabriela jej provází už od dob prvních alb Genesis a jen velmi těžko si jej lze splést s čímkoliv jiným. Nějakým zvláštním způsobem totiž dokáže „prodat" skladbu plnou složitých hudebních nápadů i těm, jejichž schopnost vnímat náročnou hudbu se vzdává někde u té lepší ploviny současné popové produkce. I proto jej lze najít na předních místech téměř ve všech škatulkách od rocku, přes pop, po elektroniku a world music, i když svým způsobem nepatří nikam - je to prostě Gabriel. V posledních letech se však spíše v tichosti věnuje podpoře hudby jako takové a když ohlásil album předělávek, bylo to obdobné překvapení, jako o pár let dříve třeba u Patti Smith.

Už první tóny Bowieho „Heroes" dávají tušit, že tentokrát nepůjde o energií našlapanou jízdu, ale že i podobně jako u poslední řadovky „Up" převládne spíše temnější nota. Gabriel nikam nespěchá, lesem smyčců a mírně zastřeného zvuku buduje atmosféru, přimyká posluchače k sobě a vypráví. Zmíněná Patti Smith také zvolila pro své „přezpívánkové" album skladbu „The Boy in the Bubble" od Paula Simona. Ona předvedla jednu z nejenergičtějších možných verzí, Gabriel zase jednu z nejkomornějších. Vůbec celým albem provází hlavně jeho smutné, pomalé piano s pozadím tvořeným mocnou smyčcovou sekcí, ačkoliv prim vždy hraje smysl skladby a zpěv.

Album působí jako celistvá záležitost, nástrojově i konceptuálně táhne od začátku do konce za jeden provaz, nutí poslouchat a jestliže se během prvních vteřin úvodních „Heroes" ponoříte, vynoření proběhne až o 53 minut a 42 vteřin později po posledním tónu „Street Spirit" a náhlé ticho je jako rána do hlavy. Tak velká, že si chcete album pustit (a asi také pustíte) znovu. Vydržel jsem to třikrát. První den. Druhý a třetí čtyřikrát.

Peter Gabriel je prostě hudebníkem, skladatelem a zpěvákem, který umí přesvědčit a který zvládá probudit silné emoce a zážitky. Albem „Scratch My Back" dokázal najít i v pracích jiných hudebníků nové úhly pohledu, nové hloubky a nová vyznění, aniž by poškodil křehká jádra původních skladeb a to vše okořenil vlastním, snadno identifikovatelným rukopisem. Kdyby každá coververze byla odvedena takhle, nebylo by to jistě synonymem pro umělecký úpadek. Doporučuji oběma ušima.

200 200 xavian 20let

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 elac 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 elfton 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio