2015 08 18 TST Cambridge CXA80 1

Firma Cambridge Audio udělala na poměry relativně "spotřebního" výrobce nedávno docela odvážné kroky. Vsadila totiž hodně na svou novou sérii CX; i kvůli ní zkrátila značku na (stejně už obecně používané) pouhé "Cambridge" a vzdala se produkce níže postavené modelové řady 651. Ta byla obecně o něco levnější, než je nová CX, ovšem také měla už z konstrukčního hlediska nějaký ten rok za sebou. Změnou směrem k moderním trendům prošla také filozofie jednotlivých přístrojů a to směrem k modernímu pojetí, tj. vše je připravené pro pohodlí digitálního světa.

Dostala se k nám kompletní sestava - nejvyšší model zesilovače CXA80, streamer CXN a CD transport CDC. To jen potvrzuje zmíněný příklon k digitálu. Zejména to, že do zesilovače se přestěhoval plnohodnotný D/A převodník, o který byl naopak ochuzen CD přehrávač, z něhož tak zbyla jen mechanika - zato příjemnou odtučňovací kúrou prošla i cenovka.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 2

Začněme s novým vrcholným integrovaným zesilovačem CXA80. Linie nové řady jsou skutečně elegantní, relativně úzký profil devítikilového přístroje s minimem prvků a rozměry 43 x 34,1 x 11,5 cm (š x h x v) podtrhuje i zajímavá dlouhá hrana "miskovitého" tvaru; ta zabraňuje vidět pod přístroj a vizuálně ho "uzemňuje" a celkově účinně obohacuje hrozící strohost tvarování.

Čelní panel má skoro všechny prvky nakupené centrálně, kolem malé černé plošky poseté tlačítky - těmi se volí aktivní vstupy, režim Direct, případně aktivní reproterminály či jejich odpojení. V levé části najdeme malé spínací tlačítko, těsně u displeje zase dvojici 3,5 jacků - jeden je určen jako vstup pro mobilní zařízení, jeden jako sluchátkový výstup. Vpravo od displeje pak trojice vyskakovacích prvků, pomocí nichž lze nastavit vyvážení kanálů a korekci na basech a výškách. Velký je pak potenciometr pro ovládání hlasitosti, má lehký, klidný a klouzavý chod.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 3

Výrazným prvkem designu zesilovače je také mohutné mřížování na horní straně, skrz které může odejít přebytečné teplo, byť samotný přístroj se ani po dvoudenním nonstop hraní nijak zásadně nerozpálil. Na zadní straně je pak plněji, než je obvyklé, zejména kvůli celé nové řadě digitálních vstupů. Krom běžné napájecí zásuvky tu jsou čtyři páry docela robustních reproduktorových terminálů, snad jen pohříchu trochu moc blízko u sebe, což spolu s bohatým plastovým krytím téměř znemožňuje použití vidliček. Holý vodič a banánky nicméně využijete bez potíží.

Jsou tu čtyři klasické analogové vstupy v podobě RCA konektorů, první vstup je k dispozici i jako pár symetrických XLR. Ve stejné řadě je ještě analogový pre-out, opět v provedení jako pár cinchů. Najdeme tu ještě sdružený subwooferový výstup. O kousek výš se nachází digitální sekce, sestávající z dvojice optických vstupů, jednoho koaxiálního vstupu a USB konektoru - jde o asynchronní konektor, schopný přijmout PCM signál o rozlišení až 24 / 192. To vše doplňuje firemní ovládací sběrnice (vstup a výstup) a USB konektor, do kterého lze připojit doplňkový bluetooth přijímač. Milovníci gramofonů budou muset přikoupit ke svému gramofonu ještě přenoskový předzesilovač, v přístroji není integrovaný.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 4

Signálové cesty zesilovače jsou koncipovány jako dual mono, tištěné obvody na rozlehlých deskách jsou vyskládány kolem poměrně masivního toroidního transformátoru, umístěného v samém středu přístroje. Toroid má dvojí vinutí, pro každý kanál je vyhrazeno jedno. Kolem toroidu jsou pak robustní chladiče, k vidění je i klasický logaritmický potenciometr ALPS. Vstupy jsou pak přepínány postříbřenými relátky.

O signál z digitálních vstupů se stará čip Wolfson WM8740, schopný zpracovat PCM signál v rozlišení až 24 bit / 192 kHz a to pro kterýkoliv z digitálních vstupů. Pro USB jsou k tomu potřeba zvláštní ovladače, které jsou ke stažení na webu výrobce.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 5

Zajímavě je řešený u subwooferový výstup - místo "uříznutí" v řádech kolem 200 Hz naopak výrobce ponechal filtr velice vysoko, na úrovni 3 000 Hz. Zabraňuje tím fázovému posunu, který by jinak vznikal.

Cambridge CXA80 dodává díky svým tranzistorům do zátěže 8 Ohm plnohodnotných 80 Wattů na kanál, do poloviční zátěže pak 120 Wattů ve třídě A/B. Zesilovač pracuje v toleranci +/- 1 dB v pásmu 5 - 60 000 Hz, což naznačuje na danou cenovou třídu slušnou rychlost.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 6

Cambridge CXA80 jsme poslouchali zejména se streamerem CXN a transportem CXC, ale také s převodníkem ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Blu-ray Pioneer BDP-LX71, Pioneer BDP-LX58 a Pioneer BDP-LX88, krátce také s Yamahou CD-S1000. Poslouchalo se přes Sonus Faber Chameleon B, Sonus Faber Venere 1.5, GoldenEar AON 3, GoldenEar Triton Three nebo Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ řad Silver a Black,

Cambrdige CXA80 ukázal, že se do basové složky umí náležitě položit. Hloubka, do které se ještě s jistotou pouští a kterou udrží pod kontrolou, bohatě stačila na plnohodnotný kontrabas Charlieho Hadena v "Ill Wind" ("Sophisticated Ladies" | 2010 | Emarcy | 0602527503160), dokonce i se znatelným impulsem v nejnižších polohách; to je věc ne úplně častá v těchto cenových úrovních. Zvuk je rozhodně jemnější, trochu v rukavičkách, ale na druhou stranu měl kontrabas realistický objem i citelnou váhu, stejně jako slušnou definici. Maličko pozor v kombinaci s měkčeji hrajícími reprosoustavami, zvuk by mohl mít tendenci být až příliš měkký. CXA80 má dobrou kontrolu, ale není to reprezentant autoritativně utažené reprodukce, spíše muzikální, harmonický hráč se šťavnatějším podáním.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 7

CXA80 odvedl na svou cenovou kategorii vynikající práci při přenosu onoho krásně melancholického pocitu v "I´ve Grown Accustomed to His Face" Diany Krall ("Quiet Nights" | 2009 | Verve | 0602517981256). Přednes byl barevně saturovaný, klidný a se zřetelným nadhledem, vokál zněl tak klidně a hladce, že i když zvuk nejiskří zdůrazněnými detaily, spíše naopak dává přednost celistvosti, máte pocit, že zpěv se nese odkudsi zblízka, chvílemi máte neodbytný pocit skutečnosti. Skvěle vynikla celková intimita atmosféry, i když opět lehce podpořená nádechem měkkosti, až něžnosti. Střední pásmo bylo nicméně čisté, nevyhnané do přebujelé krystaličnosti, spíše naprosto uvolněné a na poměry své třídy velmi suverénně přirozené. V přednesu je cosi, co se snadno poslouchá a je to velmi příjemné, jakási vnitřní harmonie, soulad pohody a čistoty - byť daný efekt vyžaduje také pečlivou kombinaci s reprosoustavami. Čím vyrovnanější a řekněme neutrálnější, tím lépe.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 8

Nejvyšší frekvenční pásmo je v podání Cambridge CXA80 o něco méně objemově bohaté, než středy a výšky, přesto zůstávají činelům a vibrafonu v "Da Capo" od Modern Jazz Quartet ("Third Stream Music" | 2012 | Atlantic | 8122797197) ještě realistické proporce i citelná hmota. Navíc je kov opravdu hezky znělý, nevyznívá nacinkaně a opět se tu projevuje velká relaxovanost a neagresivnost, lhostejno jak daleko doprava otočíte ovladač volume. Chlad kovu je maličko zmírněn nádechem vřelosti. Líbilo se nám, s jakým nadhledem servíruje zesilovač detaily. Informací je dost, ale netlačí na pilu, naopak kolem vás obtékají, mají své jasné místo a kontext, cítíte propojení a třeba činel díky tomu už není jen znělým bodem, ale slyšíte, jak tón prostupuje celou jeho plochou, jak rezonuje a působí díky tomu hmotněji a zřetelněji.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 9

Zesilovač má relativně dost sil, takže i Haydnova "Symfonie v G dur, č. 94" v podání newyorských filharmoniků s Leonardem Bernsteinem (SONY | 88697480452-2) zněla živě, byť s měkčími bednami se celkový důraz mírně rozplýval v měkčím podání. Opět tu platí, že je vhodné zvolit co nejvyrovnanější reprosoustavy. Je tu dokonce docela dobře zvládnuté mikrodynamické dění, jakkoliv výborná na poměry třídy je hlavně kontrola makrodynamiky. Máte pocit, že se "to skutečně děje", už je tu cítit náznak dýchání a celkově panuje nenásilná, ale rozhodně dobrá kontrola. Zvuk se nijak netlačí kupředu, máte pocit, že veškerá aktivita se odehrává nenásilně, bez stresu.

Jak už bylo řečeno, Cambridge CXA80 hraje velmi poklidně, dospěle a uvolněně, takže také klade méně důrazu na jednotlivé detaily, netlačí je kupředu a nechává je samovolně a v klidu vyznít. Třeba hlas a klavír v "Our Love is Easy" od Melody Gardot ("My One and Only Thrill" | 2009 | Verve | 1796781) budí dojem intimity, blízkosti, až hmatatelnosti hudby, aniž by ale jednotlivé tóny zněly jakkoliv zdůrazněně. Vše je jemné a spíše lehké a vy se můžete kdykoliv zanořit do hloubky, ač hledání těch nejjemnějších detailů nějakou tu snahu a soustředění stojí.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 10

Separace kanálů je velmi dobrá, je znáte poctivě symetrické provedení signálových cest. Prostor je pevný, i když hodně vzdušný a hudební dění působí lehce. Mezi nástroji v "Devil May Care" Diany Krall ("Live in Paris" | 2002 | Verve | 065 109-2) byl jasný prostor, jejich lokalizace pak byla dobrá. Samotná hudební scéna měla tendenci být spíše menší, kompaktní, zato ale soudržná a propojená v pravolevém i předozadním směru.

Napříč hudebními žánry se Cambridge CXA80 drží svého gentlemanského charakteru, hudbu skládá pokliidně a s velkým citem pro harmonii. Proto je příjemné poslouchat třeba i tvrdší "Motherfucker" od Faith No More ("Sol Invictus" | 2015 | Reclamation | RRIPC002), kdy sice přednes není dravý a tvrdý, ale prosadí se díky vynikajícímu citu pro rytmus, který CXA80 projevuje, stejně jako díky solidní kontrole. Je tu i slušná porce energie a tahu na branku, byť CXA80 nehraje nijak dravě. Ať hrajete potichu či nahlas, zůstává pocit, že tohle se poslouchá příjemně a je to zábava.

2015 08 18 TST Cambridge CXA80 11

Nová řada Cambridge CX není jen vývojový krok starších modelových řad, je to zcela inovované pojetí. Co je nejlepší na CXA80, to je jeho schopnost stát se centrem domácí sestavy díky kombinaci analogových a digitálních schopností. Stejně tak vynikající je ale samotný zvuk, který se přehoupl přes standardy třídy a nabízí dospělejší, komplexnější, klidnější a zábavnější přednes, než je v téhle kategorii zvykem. CXA80 (a potažmo celá série CX) je důkazem, že lze udělat opravdu dobré hi-fi, aniž by bylo nutné vystřelit cenovku do nebeských výšin. I proto už Cambridge CXA80 zůstane v redakci natrvalo, protože opravdu umí...

Kč 32 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ harmonický, laskavý přednes

+ nečekaně dospělé a komplexní podání (v kontextu kategorie)

+ velmi dobrá rytmika

+ výbava

ZÁPORY

- zvuk je lehce měkčí a klidnější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha