800 150 hifistyl

2014 12 05 TST BC Acoustique EX888 1

Francouzská značka BC Acoustique vám možná není úplně známá, což ostatně v dnešní záplavě výrobců není nic zvláštního. Přesto je tato značka aktivní již od roku 1993, byť převážně ve své domovině. Na pařížském předměstí jí založili přátelé Bruno Roux (B v názvu) a Christian Avedissian (C v názvu). Inženýr Bruno a specialista na zpracování signálu Christian tak byli ideálně se doplňující dvojicí pro založení značky pro výrobu hi-fi techniky.

Možná je v kontextu dnešního textu zajímavé, že mezi léty 1993 a 2011 byla společnost BC Acoustique výhradně výrobcem reprosoustav. Vlastně tak aktivním, že v roce 1999 vytvořili ti stejní lidé ještě jednu další značku – Mosscade, specializující se na produkci subwooferů. Od roku 2011 je v katalogu také série elektroniky EX, jejímž vrcholným modelem je EX888.1, poněkud atypický integrovaný zesilovač, postavený na bázi elektronek.

Atypický není tím, že by byl integrovaný (značka ostatně nabízí jen dva koncové stupně, koncipované spíše jako dodatek k integrovaným modelům), atypický je právě použitím lamp v signálové cestě, neb vše ostatní s logem BC Acoustique je založeno výhradně na polovodičích.

BC Acoustique EX888.1 je evolucí původního a téměř identického EX888. Jde o rozměrný, poměrně těžký a také na vizuální efekt elektronek hrající přístroj střední třídy, kam ho pasuje cena něco přes padesát tisíc. V podstatě tak brousí třeba do třídy, kterou opanovává PrimaLuna; a právě třeba s nižší řadou tohoto výrobce má podobnou nejen cenu, ale také zvukové pojetí a to je rozhodně dobře.

EX888.1 patří k větším kouskům – však také na šířku zabere 43 cm, do hloubky 40,5 cm a na výšku rovných 20 cm. V zadní třetině přístroje je velký kryt, pod nímž se skrývají transformátory a také je právě tam velmi výrazně koncentrovaná většina z 25 kg váhy přístroje. Přední dvě třetiny zabírá plocha s elektronkami, vpředu oddělená kouřovým sklem v rámu, nahoře a po stranách pak překrytá bohatě perforovanou kovovou mřížkou, zajišťující dostatečné odvětrávání topících lamp. Kouřovým sklem trochu ztlumené světlo elektronek vytváří velmi příjemnou atmosféru.

Čelní stěna je vlastně poměrně kultivovaná – kromě velkého „okna" k elektronkám tu dominantu tvoří masivní ovladač hlasitosti s příjemným, byť poměrně dost lehkým chodem. Vlevo od něj je dvojice výsuvných ovladačů korekcí basů a výšek – ty v případě aktivace okruhu s korekcemi orámuje bílá výrazná záře, což třeba ve večerním šeru už trochu bolí do očí. Ještě dále vlevo je dvojice malých tlačítek, také s výrazným modrým nebo bílým obvodovým podsvícením. Jedno slouží pro vyřazení korekcí druhé pro volbu pracovního režimu – EX888.1 umí pracovat v ultralineárním (vyšší výkon) nebo triodovém (více „lampový" zvuk) režimu. Vpravo od mohutného ovládání hlasitosti už je jen v řadě pětice malých tlačítek pro volbu aktivního vstupu. Ten aktivní opět ozařuje poměrně výrazně bílé podsvícení, byť celkově ještě nepůsobí lacině. Design přístroje není kdovíjak sofistikovaný, nejedná se ale ani o industriální noční můru.

Vzadu je vše jednoduché a čisté. Velká plocha krytu traf je využita pro názorné schéma správného zapojení kabelů pro 4 Ohmové a 8 Ohmové reprosoustavy, ve spodní části pak najdeme krom napájecí zásuvky ještě diodu, označující po dotyku správnou polaritu napájení (pokud se nerozsvítí, je polarita špatně), vedle je pak šestice reproduktorových terminálů (4 / 8 Ohm), dále pak zaslepený otvor, do něhož případně patří volitelná obvodová deska (k dispozici je momentálně phono předzesilovač, ale měl by být i D/A převodník). Vše doplňuje šest párů robustních a kvalitních RCA konektorů a jeden pár symetrických XLR vstupů. Mezi RCA konektory najdete nejen vstupy, ale také pre-out výstup, jeden ze vstupů lze přepnout dvoupolohovým přepínačem do režimu AV bypass, kdy jde signál rovnou na koncové stupně.

Již od prvního pohledu bude jasné, že výkon mají u EX888.1 na starosti čtyři elektronky KT88. Při bližším prozkoumání lesklé plochy s otvory pro patice elektronek objevíte, že předzesilovač je osazen dvěma 12AX7 a dvěma 12AU7 z produkce JJ Electronic. Všem můžete pomocí šroubku nastavit bias – zesilovač přichází ale z továrny již nastavený, všechny elektronky jsou dokonce očíslované, aby nastavení ideálně odpovídalo otestované konfiguraci.

Pro elektronkový zesilovač je zásadní jak napájení, tak hlavně výstupní transformátory. V napájecí části je EI transformátor s výkonem 550 VA. Filtraci tu zajišťuje struktura CLC, o které výrobce tvrdí, že je ekvivalentem klasického filtru třetího řádu. Dvojice výstupních transformátorů je štědře dimenzovaná a využívá vinutí z bezkyslíkaté mědi. Velká část signálových cest je řešena přímým pájením. Ovládání hlasitosti je napojeno na potenciometr ALPS, kondenzátory jsou polypropylenové a vyrábí je SOLEN.

Na elektronkový zesilovač má EX888.1 poměrně „tranzistorové" parametry – třeba výkon 2x 40 Wattů (platí pro ultra lineární režim, v triodovém je to přesně polovina), frekvenční rozsah 10 – 38 000 Hz v toleranci -1 dB, zkreslení pod 1% při plném zatížení a také slušný odstup signálu a šumu nad úroveň 93 dB. Pro lampy střední cenové kategorie je to rozhodně fajn.

Zesilovač BC Acoustique EX888.1 jsme poslouchali se zdroji Naim CD5si, Cambridge Audio 851C, Pioneer BDP-LX71, Pro-Ject Elemental s předzesilovače Pro-Ject Phono Box a také s ASUS Xonar Essence One MUSES. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Sonus Faber Venere 2.0, ale také Anthony Gallo Reference Strada II. Jako alternativa byly k dispozici Cambridge Audio 851A, NAD C370 a Naim Nait XS. Reprokabely dodal ProAc, Naim a Acrolink, signálové Furutech, KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable a QUAD.

Po stisku tlačítka pro změnu pracovního režimu se také změní charakteristika zvuku – ultralineární režim je rozhodně více semknutý, energičtější a blíží se poměrně i přednesu měkčích tranzistorových zesilovačů. Trioda naproti tomu více odpovídá obecně předpokládanému vřelému lampovému charakteru – je měkčí, uvolněnější a teplejší. Rozdíl je ale decentní a ani v triodovém režimu nemáte pocit, že by vysloveně scházel výkon. Významně větší rozdíl do zvuku vnáší zapnutí nebo vypnutí okruhu s korekcemi – upřímně řečeno, pokud nemáte opravdu dobrý důvod, doporučujeme se korekcím vyhnout. Aktivní korekce totiž mají negativní vliv na celkovou definici a čistotu přednesu, zvuk je ihned méně harmonický. Budete-li si ale chtít „přisladit" třeba nějakou metalovou hudbu, občasný úkrok směrem ke korekcím také nebude problém.

EX888.1 má slušnou kontrolu spodních frekvencí. Bas je objemově nadstandardní, takže o hutnost ochuzeni rozhodně nebudete, na elektronky této cenové třídy má pak výbornou kontrolu. Basová linka v „Railway Tracks" Johna Illsleyho, baskytaristy Dire Straits, je příjemně kulatá, měkká a přitom stále slušně konkrétní. BC Acoustique EX888.1 hraje uvolněně a velmi nenásilně – připomíná svou jistotou trochu elektroniku PrimaLuna, ale vnáší do přednesu více elektronkového tepla.

Velkou silou tohoto lampového zesilovače je střední pásmo – tam působí nejsuverénněji, nejpřirozeněji a tato zásadní část reprodukce přirozeně vystupuje do popředí, jak jsme si ověřili ve „Feel the love" od Sarah Jane Morris. Přednes je velmi harmonický, muzikální a bezprostřední. Skvěle vynikl hlas i dřevěné perkuse, reprodukce nebyla těžká nebo příliš teplá, byť nádech tepla tu rozhodně byl. Akustická kytara byla proporčně větší, struny měly tendenci trošičku zacinkat, ale její výraznější podání vůbec nebylo nepříjemné. Celkový přednes je na středech snadno srozumitelný už od dosti tichých úrovní a ani nahlas není nepříjemný, stejně jako se nezdá, že by elektronkám docházel dech, byť nejvíce zesilovači sluší umírněný, nepřehnaně hlasitý poslech.

Velmi slušně si zesilovač poradil také s vyšším pásmem – hi-hatky a činely obecně zní přirozeně, kov rezonuje a dlouho doznívá, opět se tu objevuje snad až lehká cinkavost. Objemově je nejvyšších frekvencí akorát, oproti dominantním středům a plným basům se mohou zprvu zdát trochu opatrnější, ale nakonec zjistíte, že je to spíše příjemné. A nemusíte se bát připojit ani nacinkané reprosoustavy, agresivitu v horním pásmu BC Acoustique nezná; přednes zůstává velmi klidný a příjemně měkčí, jak ukázala „This Bliss" od San Glasser.

Alegretto z Mozartova „Klavírního koncertu č. 12 v A moll" zaznělo na danou kategorii s velice přesvědčivou dynamikou, rychlý nástup houslí a dynamické skoky ustály elektronky se ctí a byť velkou pocitovou rezervu od nich čekat nemůžete, průběh tónu je dobře kontrolovaný. EX888.1 se úplně nepouští do rozboru mikrodynamiky nástrojů, vládne tu spíše soustředění na dobrou celkovou dynamiku, ale zato třeba ani piano nepůsobí „přidušeně", což je rozhodně dobré.

Po alespoň půlhodinovém prohřátí se zvuk EX888.1 otevře naplno a můžete si vychutnat již solidní porci informací, kterou zesilovač dokáže svým klidným přednesem příjemně „prodat". „Redoubt" Patricka Bishopa sice nezazněla úplně dokonale rozebraná na ty nejmenší informace, ale zesilovač od BC Acoustique už jde poměrně daleko, byť detaily servíruje umírněněji, trochu za „hezkou" fasádou. Vokál už ale působí plasticky a má svou hloubku, činel má zase dobře naznačenou texturu a vnímáte tak, že po úderu rezonuje celá jeho plocha, ne jen kovově znějící bod.

Uvolněné a poklidné podání najdete také u prostorových informací – otevřený, vzdušný přednes sází spíše na šířku, hloubku a spojitost hudební scény, než na prvotřídní lokalizaci, byť ani ta není špatná. Rozhodně poznáte, odkud který nástroj hraje, vše je ale maličko větší a pocitově propojené do jednoho velkého celku, nástroje v „Make Good" od Fafoulah měly každý své místo, obzvláště perkuse pak bylo velmi snadné sledovat při pohybu paliček v pravolevém směru.

Důvodem ke koupi elektronkového zesilovače této cenové třídy a takovéhoto pojetí bude ale z velké části také touha po „atmosférické" reprodukci. BC Acoustique EX888.1 tohle zvládá s přehledem a poslouchá se příjemně. „Different Shades of Blue" Joe Bonamassy byla příjemně klidná a nenásilná při tichém „kulisovém" poslechu, stejně jako při už docela hlasitém hraní. Zvuk má sice možná o trochu více razance v basovém pásmu, ale bohatě to vyváží otevřené středy, takže celek působí dostatečně vyrovnaně, aby nebyl nijak unavující a také elektronkový, teplejší charakter zvuku je tu spíše v náznaku, nijak prvoplánově efektní a otravný. Zesilovač to v ultralineárním režimu umí vzít od podlahy a získat si vaši pozornost naléhavostí a důrazem.

Padesátitisícový zesilovač by se již rozhodně měl dotýkat high-endových sfér, byť s dnešní disproporcí cen a kvality v této oblasti to rozhodně není samozřejmostí. Ač je BC Acoustique pro místní zřejmě dosti neznámou značkou, jejich vrcholný model rozhodně nádech high endové reprodukce má, obzvláště pak ve středním pásmu, kde využívá všech „příjemných" vlastností elektronek. Dává vám také možnost si trochu vyhrát se zvukem, ale pokud vypnete korekce a nastavíte ultralineární režim, pak uděláte nejlépe – právě tam totiž nedává svou „lampovitost" nijak efektně na obdiv, už má dost síly, aby rozehrál i průměrně citlivé reprosoustavy a hledáte-li trochu příjemnější, kultivovaný a muzikální zvuk, pak nic ze zmíněného EX888.1 neschází. Je to jednoduše dobrý a ještě zaplatitelný elektronkový zesilovač se vším všudy...

Kč 55 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ ještě rozumně zaplatitelné a funkční řešení pro milovníky lamp

+ vřelý, měkký a příjemně barevný lampový zvuk s energií a drajvem

+ v reálu překvapivě vyvážená estetika

+ možnost rozšířit o další funkce a výbava vůbec

+ symetrické vstupy

+ na danou třídu muzikální a poměrně vyrovnané

ZÁPORY

- pořád je to lampový zesilovač s ne úplně obrovským výkonem, doporučujeme pro citlivější reprosoustavy

- okruh s korekcemi při zapnutí slyšitelně mění zvukovou charakteristiku

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar