Víte o tom, že patrně nejlepší elektronky pro audio na světě vznikají v Praze? Abych předešel hádkám o první větě, dodám jasně prokazatelný fakt - v Praze vznikají největší lampy na světě, flašky s největším jmenovitým výstupním výkonem a elektronky, které byly mezi prvními určenými čistě pro high-end audio aplikaci. Všechna tato tři fakta mají společného jmenovatele - jmenuje se Kronzilla (no ano, pan Ricardo Kron měl smysl pro humor). Toto jméno se se ve finále ujalo i k firemním zesilovačům, které původně vznikly jako jakýsi pouhý doplněk elektronek. A po dvaceti letech výzkumu a vývoje přichází ke slovu patrně první model, o němž lze říct, že je skutečně pro každého - integrovaný drobeček SDi35.

Tento model jako první v historii KR Audia nevznikl (pouze) na základě přesvědčení firemních konstruktérů, ale pojal do své koncepce i něco z potřeb a přání poněkud „komerčnějších" potenciálních zákazníků - hovořím o „detailech" typu přímého USB streamingu audio souborů (ač toto nebyla bohužel výbava mnou testovaného kusu z první ověřovací série), integrované koncepce (dosud se KR Audio soustředilo hlavně na vývoj a produkci koncových stereo i mono zesilovačů) či zvýšeného výkonu (původní SD koncový zesilovač produkoval do osmiohmové zátěže přeci jen skromných 22 Wattů).

Co však potřeby a přání „komerčnějších" zákazníků i nadále zcela ignoruje - a já za sebe říkám, že je to dobře - je industriální vzhled přesně padesátikilogramového těla z černého kovu, jemuž dominuje úzký čelní panel s kulatými přepínači stavu Standby a výběru vstupů, mezi nimiž najdeme ještě ovládání hlasitosti a typový štítek. Tedy, přesněji řečeno, ten dominuje šasi samotnému, zesilovači jako celku ale jasně vévodí OBROVSKÉ lampy T-1610 Kronzilla s paticemi zlaté barvy, za nimiž jsou pak trafa a transformátory v obrovských krytech, výrazným vzhledovým prvkem zesilovače je i zrcadlo na vrchní straně a chladící žebra na bocích. Celkově se nese design v duchu přitažlivé technicistnosti a účelovosti a ponechává na vás, zda jej umístíte do středu své poslechové místnosti jako hlavní atrakci nebo jej zastrčíte do rohu, kde bude plnit roli „toho černého vzadu".

Zadní strana hostí čtyři vstupy a masivní reproterimnály, vše vyšší modely WBT, avšak určitě nic výjimečného. Alespoň zde ale určitě cítíte, že jste svých 10 000 EUR nezaplatili jen tak.

KR Audio SDi35 je vlastně kombinací tranzistorového předzesilovače na bázi firemního P-150 a elektronkového koncového zesilovače s nulovou zpětnou vazbou, pracujícího plně v čisté třídě A. Přepínání vstupů je realizováno jazýčkovými relé, regulace hlasitosti je plně mechanická, vyvinutá vlastními silami KR. Jako bonus dostane pohodlnější uživatel také dálkové ovládání, které tvoří plastikový odlitek velikosti poloviny krabičky cigaret a obsahuje jen pět tlačítek - vypnout/zapnout, hlasitěji, tišeji, předchozí vstup, další vstup. Celkový design sice také odpovídá jednoduché industriálnosti, rozhodně ale neodpovídá kvalitou provedení úrovni zesilovače. Po pravdě řečeno, lepší jsem viděl i u věžičky ze supermarketu a je to vážně škoda. Či přesněji - to je špatně.

Dlouho jsme přemýšlel, na jaké sestavě by se test zesilovače, na nějž mám tak vysoké nároky a od nějž tolik očekávám, vlastně měl odehrát. Nakonec jsem po poradě s Eunice Kron, „vládkyní" KR Audio Electronics, vytipoval dvě možnosti - KEF Muon a Quad ESL 2905. Konečným výsledkem pak byla krátká audience na vlajkové lodi KEFu v kombinaci se zdrojem signálu EMM Labs CDSA SE, následovaná zápůjčkou a klidným několikadenním poslechem na Quad ESL 989, což je de facto vlajková loď 2905 (tedy stejný elektrostatický panel i elektronika), ochuzená o několik možností nastavení a několik designérských kudrlinek. V druhém případě sloužil za zdroj signálu SACD přerávač Marantz SA7001, propojený se zesilovačem interkonektem Neyton Nurnberg NF a z integráčku poté do elektrostatických reprosoustav novým referenčním redakčním kabelem Neyton Frankfurt LS. Vzhledem k tomu, že bylo podsatně schůdnější stěhovat zesilovač, přehrávač a kabely než skutečně poněkud rozměrné elektrostaty, poslechový čas v řádu několika dní a prostor nám věnoval dovozce Quadů, studio KAS Audio. V rámci porovnávání byl k dispozici elektronkový zesilovač Quad II Classic Integrated, který ovšem patří do jiné cenové kategorie a tak jsou závěry z tohoto srovnání spíše orientační, než definitivní.

Neutrální, čistý a nezkreslený projev Quadů i KEFů dal vyniknout charakteru SDi35, vysoká citlivost reprosoustav Muon a celková koncepce elektrostatů zase umožnila plnohodnotný poslech i s „pouhými" 35ti Watty na kanál. Radost z poslechu pak kalily pouze dva drobné praktické „problémy" - uvozovky píšu schválně, neb oba tyto „problémky" vyplývají z podstaty funkce zesilovače. Prvním je extrémní tepelná ztráta elektronek T-1610, díky které bylo i při otevřeném okně v cca 60ti metrové místnosti pořádně horko a dusno už za hodinu. Nedokážu si dost dobře představit, jak by šlo například v poloviční - tedy poměrně běžně velké - mísntosti unést poslech více než jednoho CD (a není to zase až taková nadsázka, jak by se mohlo zdát - všechny zesilovače v jednočinné třídě A sice fungují zároveň i jako elegantní elektrické přímotopy, KR Audio ovšem dotáhlo tenhle aspekt ke skutečné dokonalosti). Druhým „trablem" se pak stává i na elektronky příliš dlouhý čas rozehřívání do provozní teploty a výkonu - jestliže „flašky" typu KT88, 300B nebo EL34 dokáží svůj plný potenciál rozvinout po nějakých patnácti až dejme tomu třiceti minutách provozu, KR T-1610 se zhruba po první hodině začínají dostávat do formy, za dalších třicet minut se dá říct, že posloucháte optimální zvuk a teprve poté, co jsme je nechali pod proudem po dobu jedné standardní pracovní směny, vydaly ze sebe to nejlepší. Tou dobou už byl ovšem problém být u KR Audio SDi35 blíž než na metr a půl.

Dojmem nejčastěji spojovaným s lampovým zvukem je příjemná vřelost, často způsobená poměrně velkým zkreslením těchto řešení. Přestože se KR Audio nestydí za hodnotu 3% při plným výkonu v obou kanálech, žádná měkkost a teplo, které by nebyly již v originální nahrávce, se ve výsledném zvuku neprojevují. Například podání Diany Krall a „Where or when" z poslední řadovky „Quiet Nights" se svou přesností a přirozenou, živou barvou tónů, kontur a textur nástrojů a pocitem „velikosti" prostoru a jednotlivých instrumentů blíží spíš MOS FETovým řešením, nenacházíme zde žádný náznak přehnané líbivosti nebo frekvenční nevyrovnanosti. SDi35 dokáže zobrazit i velmi jemné a malé detaily, dokáže rozvrstvit scénu, přenést vzduch kolem nástrojů i jeho rezonance v nahrávacím prostoru, perfektně si poradí s dozníváním tónů a rytmikou skladby. Ve výsledku je to hudba, co hraje prim, protože zvuk jako kdyby absencí problémů ustoupil do pozadí, nechal plynout emoce, atmosféru a energii v míře takové, že se zavřenýma očima a se správným systémem téměř zapomínáte, že posloucháte reprodukci. Bezpochyby se najdou na světě i zesilovače lepší, u SDi35 ale dle mého začíná oblast „možných absolutních konečných zesilovacích řešení".

Rocková klasika s kytarou, hlasem a tváří Marka Knopflera, to jsou Dire Straits a jejich „Sultans of Swing". Zvuk na prvním vydáním CD je plný, přesný, bez náznaku nadbytečné „elektronkovitosti", svou přirozenou čistotí a detailem se může beze studu porovnávat se špičkovými tranzistorovými konstrukcemi a jasně ukazuje, že předsudky vůči elektronkám platí pouze u těch nižších kategorií. Zvláště v kombinaci s elektrostatky ukazuje jasný, v přesném bodu v prostoru umístěný Knopflerův hlas, ostře, ale ne kousavě znějící elektrickou kytaru, úder do blán razantní, při správné hlasitosti vás nutící mrknout přesně jako na koncertě, tonálně přesný a živý. Bohatství elektronek v basové části frekvenčního spektra pak dodává celé reprodukci sílu a objem.

„Good morning, little school girl" je dokonalou ukázkou dobře nahraného mississippského blues, tentokrát v podání Muddyho Waterse. Sytost a přirozenost hlasu se mnoha barvami, textury strun prokreslené do skutečně živých a přirozených detailů, jako kdyby kytara hrála přímo mezi vašimi reprosoustavami, bicí jasně lokalizované v mase vzduchu kdesi vlevo za hlavním interpretem, to vše dává dohromady úderný, kompaktní celek bez jakéhokoliv rozmazávání, evokující skutečně živou hudbu tak jako málokterý zesilovač. Quad II Classic považuji za výborný sílící prvek, ale je tu prostě znát rozdíl mezi plnohodnotným high-endem v podání Quadu a absolutním a konečným řešení v podobě KR Audia. Slyšíte mnohem subtilnější víření vzduchu pod strunami Watersovy kytary, kde dříve hlasu bylo sotva rozumět v podání SDi35 jednotlivé hlásky odletují, jakoby odděleny porcovacím nožem.

KR Audio SDi35 tvoří pro mé uši hranici, která se dá označit jako „první z konečných". Jsou určitě i lepší zesilovače, jsou ještě přesnější, ještě neutrálnější, ještě barevnější a ještě více radost vzbuzující, ale i tak si lze u všech těchto bodů u SDi35 napsat „splnil" či ještě více „překvapil" v tom nejlepším slova smyslu. I ta nejdražší zesilovací řešení typu Mark Levinson, darTZeel nebo Accuphase totiž nejsou v zásadě o nic lepší, než dnes představovaný integráček a budou-li jejich výsledky ve výsledku lepší o několik jednotek procent, bude to hodně. KR Audio totiž dostálo plně své tradici - nedbat na vzhled, nedbat na jednoduchost soužití, ale o to více dbát na přirozenost, věrnost a kultivovanost reprodukovaného zvuku, o to více dbát na to, aby radost ze zprostředkovnaé hudby byla co nejpodobnější živému prožitku. Jediné, co my brání udělit KR Audio SDi35 nálepku referenčního zesilovače je existence firemních monobloků DXL a nového hybridního předzesilovače P-130.

Kč 249 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ svérázný vzhled

+ stačí-li vám 35 Wattů, je to konečné zesilovací zařízení; nestačí-li, jsou tu DXL

+ barva, drajv, detail, prostor, témbry..... elektronkový high-end

+ velmi muzikální, dokáže oživit jakoukoliv hudbu

ZÁPORY

- svérázný vzhled

- nepříliš dobré dálkové ovládání

- vyžaduje alespoň hodinu pro prohřátí lamp a plný výkon a zvuk

- 35 Wattů je přeci jen „tak tak"

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KR Audio Electronics

http://www.kraudio.com/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 607 114 938 (pouze anglicky)

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha