650 200 loewe

Pomineme-li high-endové a cenově hodně jinde položené audiovizuální zesilovače AVC-A1HDA a dělený AVP-A1HDA / POA-A1HD, nabízí momentálně Denon vlastně jen jeden lepší receiver pro zpracování zvuku a obrazu v domácím kině, který už ovšem k cenovce přidává zhruba celou třetinu a po pravdě jsou jeho hlavní přidanou hodnotou dva další kanály. Tím se dostáváme k tomu, že AVR-4310 by měl být adeptem na ideální poměr ceny a výkonu ve světě špičkových receiverů.

Vzhledově nejde nepoznat v mírně prohnutém čelním hliníkovém panelu, dvojici rozdílně velkých kruhových „knobů", velkém displeji a masivní stavbě celého přístroje typickou ruku designérů Denon. Designová střízlivost se tu snoubí s elegancí a příjemným pocitem hodnoty, který z receiveru vyzařuje (což by také při ceně přes 50 000,- setsakra měl). Platí to tedy především pro černou barvu, ve stříbrné je snad až příliš patrná rozdílná velikost obou dominantních ovladačů. Když jsme u vzhledu, cítím potřebu vyjádření k dálkovému ovládání, které většinou bývá buď zcela nenápadité nebo dokonce dosti ošklivé. U „svého" kusu čtyřicet tři desítky jsem měl zabalené dokonce dva dálkové ovladače, jeden z kategorie těch průměrných a jeden (ten na fotce), který disponuje sice pravda trochu moc měkkým povrchem, který se nemačká úplně snadno, ale zase má velká a přehledá tlačítka, doplněná velkým a přehledným displejem, díky čemuž se všechno ovládá tak nějak přirozeně, příjemně a logicky (méně poeticky řečeno vám nikde nepřekáží pět tuctů tlačítek, která vlastně nikdy nepoužijete).

Přední strana přístroje krom již zmíněných prvků v čele s otočnými masivními ovladači (jeden pro hlasitost, jeden pro přepínání mezi aktivními zdroji signálu), přehledným a dobře čitelným displejem s bílými symboly a řadou skutečně miniaturních tlačítek pro základní volby, která díky přítomnosti dálkového ovladače nebudou patrně nikdy využita, hostí také odklápěcí (ztuha, složitě a neintuitivně) kryt, pod nímž má své místo sada konektorů pro občasná připojení (za zmínku stojí USB pro přímé přehrávání audia a obrázků z USB disků; druhé USB vzadu slouží hlavně pro iPod), navíc jsou tu také další miniaturní tlačítka funkcí, u nichž možnost využití kvůli shora uvedeným důvodům též nevidím jako moc reálnou. Zadní panel je pak typicky konektorově „naježený", krom velkého množství cinchů koaxiálních, pro komponentní video, s-video konektorů a dalších „typických" prvků přípojné výbavy tu je důležitých pět HDMI vstupů a dva výstupy, díky čemuž pohodlně propojíte receiver s čímkoliv ve své domácnosti, pro připojení herní konzole či podobných zařízení je pak ještě jeden HDMI vstup pro jistotu ukryt pod předním panelem. Příjemná je i možnost začlenění receiveru do „inteligentní" domácnosti pomocí konektoru RS232, Ethernetová zásuvka, poskytující snadný přístup k internetovému rádiu nebo dokonce zdrojům hudby v počítačové síti, příjemnou je určitě i možnost vést přes tento receiver až tři nezávislé signály ze tří zařízení do tří nezávislých zón, kde primární je zesilována AVR-4310 a pro další dvě pak funguje jako kontrolní zesilovač. Příjemná je i možnost zapojit gramofon do phono předzesilovače (pozor, funguje pouze pro MM přenosky), který není na poměry receiverů vůbec špatný. Že má receiver i zabudovaný poměrně citlivý tuner je příjemný bonus, ne vždy a všude vídaný.

Denon AVR-4310 je konstruován jako sedmikanálový zesilovač, dodávající stejnou energii do všech svých kanálů, je schopen integrovat do systému pomocí dedikovaného pre-out výstup i subwoofer, tak jak se na řádné domácí kino sluší a patří. Do šestiohmové zátěže umí tento receiver dodat až 170 Wattů trvalého výkonu (takže do 8 Ohmů to může být někde mezi 120ti a 140ti Watty) a to přes mírně pochybné reproterminály (ovšem kdo kdy viděl A/V receiver se skutečně pěknými a důvěryhodnými reproduktorovými konektory?). To mě přivádí k tomu, že jsem zažil mírný zmatek, když jsem si bystře spočítal počet dvojic výstupních konektorů a došel k číslu devět. Proč tedy potom Denon označuje receiver jako 7.1? Protože poslední dva „nadbytečné" páry patří možnosti rozšířit počet předních reproduktorů na pět - centrální kanál, dva pro levý a dva pro pravý. Proč dva? Krom „standardního" předního páru hraje i druhý, posazený do výšky a uměle tak zvětšuje iluzi prostoru „až k nebesům", takže prostorová scéna má nejen šířku a hloubku, ale také výšku, což působí neobyčejně zajímavě (dost možná jen díky tomu, že to není úplně obvyklé a zvuk je tak „jiný", že se líbí). Druhou možností pak je ještě umístění podobně detailněji definujících reprosoustav na šířku prostoru, takže se zpřesní a zlepší tato oblast zvuku. Z řečeného ale jasně vyplývá, že v obou případech je receiver vlastně 5.1 se zlepšenou výškou či šířkou zvukové scény, nikdy nejde bohužel toto všechno zkombinovat a rozšířit i zvýšit tak prostorové podání.

Receiver jsem měl možnost prozkoušet s Blu-ray přehrávačem Denon DVD-1800BD a DVD přehrávačem Sony DVP-NS718HB, k tomu kabely Monster cable (HDMI, optika, analogové interconnecty i metrážový reprokabel) a 7.1 sestava, splácaná opět dosti divokým, ale akceptovatelným způsobem - vpředu Quadral Aurum Montan VIII, vzadu Canton Reference 7.2 DC, na bocích pak KODA Harmony K-2000B a centr obstarávala náhražka v podobě Xavian Primissima. Subwoofer pak nesl jméno Bowers&Wilkins AWS610XP. Koda Harmony K-2000B pak sloužily i ke zkoušení oněch „prostorových vylepšení". Televizor byl opět Samsung LE32B650.

Vzhledem k tomu, že tento Denon umí dekódovat všechny aktuální zvukové formáty, není problém užít si Blu-ray „Temného rytíře" v plném rozlišení nejen co se barev, sytosti a ostrosti týká (zde je myšleno přes HDMI, které umožňuje třeba i konverzi do 1080p z HDMI i analogových vstupů - mimochodem účinný a pěkný scaling, který vypomůže u starších DVD disků trochu polepšit jejich obraz), ale také díky schopnosti automaticky přizpůsobit zvukový projev pomocí automatické kalibrace Audyssey (princip je jednoduchý - necháte mikrofon chvíli sbírat data znějícího hluku a ejhle, Denon dostatečně dobře přizpůsobí vyzařovanou energii v tom kterém pásmu a z toho kterého kanálu) a zpracování Dolby Pro Logic IIz (zde se pro změnu jedná o ony zmiňované přídavné reproduktory pro výšku a šířku scény, navíc tento proces umí pracovat se stávajícími zvukovými stopami, které pouze analyzuje a dle potřeby přerozdělí a přepočítá) v plné kráse zvukové. Nutno říct, že v 5.1 s rozšířením výškového rozlišení působí film velice atraktivně, najednou přichází zvuky skutečně z mnohem větší plochy a vše působí plastičtěji, ale i v „klasické" 7.1 konfiguraci je více než dostatečná dynamika a silný, pevný zvuk důvodem pouštět si film za filmem, Denon tu totiž udržuje přehled o zvuku a ačkoliv je projev subjektivně vyrovnaný a nepřikrášlený, nepostrádá přitažlivost, založenou na prokresleném a pevném basu.

V „Hrdinovi" (hlavní role Jet Li, speciální edice Blu-ray disku) můžeme díky meči hlavního hrdiny snadno vnímat přesné a zaostřené výšky, když Li roztíná hromady dřívek, nechává padat a tříštit sklo nebo se brání svištícím šípům hord nepátel. Vše je čisté a obzvláště zážitek s „výškovými" reprosoustavami a opravdu shora přilétajícími šípy je působivý.

Už jsem zmiňoval upscaling, cítím ale potřebu ho pochválit ještě jednou - i z jednoho z mých vůbec prvních dvd disků ne úplně valné kvality „Matrix" dokázal AVR-4310 dostat slušnou dávku detailu, obraz pročistil od v tmavých koutech patrného šumu a celkově to sice nebyl zázrak posunu na úroveň modrých kotoučků, ovšem citelně lepší výsledek než při přímém spojení přehrávače s televizí to byl.

Mám-li Denon AVR-4310 srovnat s některým z konkurentů, nejblíž cenově i zaměřením z těch, kteří mi prošli rukama, je bezesporu Yamaha DSP-Z7, i když výši pořizovacích nákladů se podobá spíše nejvyššímu Denonu. I přesto bych se nebál postavit mezi tyto dva přístroje téměř rovnítko - Denon má zvuk tenčí, subjektivně detailnější a přesnější, kdežto Yamaha staví na mohutnosti a líbivosti, dává také (oprávněně) pocit lepší kontroly nad zvukem a větší síly. Designem alespoň u mě naopak vítězí Denon, stejně jako komfortem dálkového ovládání.

Na závěr musím říct, že Denon AVR-4310 je ideálním zástupcem své cenové kategorii - už toho opravdu hodně nabízí, pro drtivou většinu českých poslechových (a u domácího kina vlastně také „pohledových"?) místností bude svým výkonem plně dostačující. Právě v nějaké této kategorii už začíná i obraz mít tu špičkovou kvalitu, od které se vlastně už ani ty nejdražší přístroje příliš neodchylují a Denon umí být velmi přívětivý i k mémě kvalitním formátům. Vzato kolem a kolem, já vlasntě nemohu najít ani jediný pořádný a rozumný důvod ke kritice. Jistěže by mohl mít sytější zvukový projev, aby více obklopil diváka, jistě by mohl lépe hrát v dvoukanálovém režimu (kde se ale i tak vyrovná čistým zesilovačům za cca 15 000,-, možná i více a tam už i dvoukanálový zvuk začíná být přijatelný) nebo by mohl umět provádět korekce obrazu a zvuku zcela samovolně, ale to by už zřejmě nestál to co stojí, ale nejméně o těch 20 000,- navrch, tak jako DSP-Z7. Jenže... Problém je v tom, že tak jak to je, to bohatě stačí a AVR-4310 je prostě výborným receiverem, který už uspokojí ve všech ohledech i náročného diváka.

Kč 56 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní kvalita

+ dostatek síly a dynamiky na hlasitý a efektní „kino" poslech

+ Audyssey kalibrace, která funguje

+ podpora širokého množství audio formátů (míněno zvukových souborů)

+ široká škála konektorů

+ výborný dálkový ovladač

ZÁPORY

- reproterminály v této kategorii by mohly být o něco málo lepší

- za danou cenu nic zásadního a nic, co by mělo být vyčítáno A/V receiveru

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha