Že přenos dat po domácí síti se stane cestou k tomu (alespoň potenciálně) nejkvalitnějšímu signálu, to by se ještě nedávno přes veškerý technologický boom ve světě věrného zvuku asi jen málokdo nadál. A přesto – je to tak. Streamery, ale vlastně i D/A převodníky (většinou vybavené USB) prostě momentálně hrají na tu nejpopulárnější notu a i konzervaitvnější firmy z nejvyšších pater high-endu se tímto směrem zaměřují čím dál více.

Právě to je případ i značky Marantz, která sice nepatří ke kdovíjakým „konzervám", přesto si dává s produkcí novinek trochu načas, aby stály za to. Prvním „seriózním" výkopem týmu pod taktovkou Kena Ishiwaty se stal věru referenční streamer Marantz NA-11S1, dalším stupněm, cílícím na ještě zaplatitelnou střední třídu elektroniky, se stal model NA8005; série 8005 je nejvyšším stupněm produkce firmy před skokem do řady Reference.

Designový rukopis Kena Ishiwaty si spíš nespletete – mírně vyklenutý čelní panel, hlubokými zářezy oddělená střední část s ovládacími prvky, ale i vcelku nízký profil přístroje a čisté linky, to by Marantz prozradilo, i kdyby u horní hrany nečnělo jeho logo a s ním nedělitelně spjatá hvězda. Protože jde o síťový přehrávač, je čelní panel vlastně téměř prost ovládacích prvků – dva kruhy, soustředěné kolem terčíku dalšího tlačítka, slouží jednak k pohybu v nabídkách a potvrzení (to ten vlevo), nebo k ovládání základních funkcí přehrávání (to ten vpravo). Mezi nimi je poměrně velký displej s decentním svitem a dobře čitelnými znaky – to je důležité, protože displej bude vaším jediným kontaktem se síťovým úložištěm či internetovými rádii (pokud samozřejmě nepoužijete ovládací aplikaci Marantz pro mobilní zařízení).

Čelní stěnu zabírá ještě spínací tlačítko, USB vstup pro snadné připojení pamětí s hudebními soubory, (až příliš) miniaturní přepínač vstupů (respektive funkcí), vpravo od displeje je ještě výstup na sluchátka s průměrem 6,3 mm a ovladač výstupní úrovně – ten funguje právě a jen pro sluchátkový výstup.

Zadní stěna je plná konektorů, odkazuje tak na skutečnost, že NA8005 není jen pouhý streamer. Při pohledu zleva doprava nejdříve narazíme na jeden pár analogových RCA konektorů, které jsou jediným analogovým výstupem signálu z přístroje (tedy žádné symetrické XLR). Dále je tu vstup spínacího napětí od ostatních komponentů v systémů, obě běžné formy digitálních výstupů (tedy optika a koax), tři podoby digitálních vstupů (opět optika, koax, ale i USB), ethernetový konektor (ale zato žádná Wi-Fi, byť by pro poslech internetových rádií a nižších rozlišení bohatě stačila a dodala nemálo komfortu) a pak už jen „praktické" konektory – vstup a výstup signálu pro dálkové ovládání a RS232, díky kterému se Marantz NA8005 snadno zařadí do systémů domácí automatizace.

Přístroj svých sedm a kousek kilogramů hmotnosti získává krom bytelného kovového šasi s přidanou deskou vespod pro zpevnění šasi také díky docela velkému El transformátoru. Poznávacím znamením vnitřní konstrukce je pak použití nejnovější generace HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) technologie s přívlastkem SA2 – v diskrétně pojatém obvodovém řešení kolují vysoké proudy, což by mělo mít za následek čistší průchod signálu.

Všechny digitální vstupy jsou také galvanicky poctivě oddělené a pečlivě izolované od průchodu nežádoucího brumu a ruchu. Když se podíváte, spatříte plně symetrické rozložení obvodů – je tedy škoda, že výrobce neumožnil také instalací symetrických XLR konektorů i pokračování takto pojaté signálové cesty.

Výrobce se nijak blíže nešíří o použitém řešení pro D/A převod; dozvíme se jen, že jde o vícebitový čip typu delta-sigma. Víme také, že ze všech digitálních vstupů zvládne zpracovat signá s rozlišením 24 bitů a 192 kHz, zadní konektory USB typu B pak zvládne i DSD 2,8 MHz a DSD 5,6 MHz, ovšem ve formě DSD over PCM. Ale i tak je to určitě pozitivní. Stejně jako podpora přehrávání bez mezer pro FLAC a WAV formáty.

Kromě zmíněných formátů a tedy streamování přes DLNA můžete využít ještě AirPlay, internetová rádia pomocí vTuner, ale také nově službu Spotify Connect. Zařízení přehraje také formáty MP3, WMA a AAC, z bezztrátových ještě ALAC, byť s limitem vzorkovací frekvence na 96 kHz.

Marantz NA8005 jsme poslouchali s Marantz PM8005 a Cabasse MC40 Minorca, ale také s Naim Nait XS, NAD C370 či ASUS Xonar Essence One MUSES. Poslouchalo se také přes Xavian Bonbonus a Harbeth Monitor 30. Kabely dodaly KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable, symetriku pak Vincent a reprokabely ProAc a Naim.

Vyšší (a násobně dražší) model NA-11S1 se vyznačuje rozhodně úžasným basem – měkkým, velkým, hutným a přitom dobře kontrolovaným. NA8005 má sice menší autoritu i objem, ale i tak je bas ve „West Coast" Lany del Rey působivý („Ultraviolence" | FLAC | 24 / 44,1 | HD Tracks). Definice oproti vyššímu modelu logicky ubude, celý spodek se trochu rozvolní, ale rozhodně není „rozmatlaný" a kontury jsou stále zřetelné. Pokud váš zesilovač vládne dobrou basovou kontrolou, není se čeho bát.

Komponenty Marantz jsou spojované s hladkým, čistým a jemným přednesem, který je sice občas možná až příliš klidný a méně naléhavý, nikdy ale nebude nepříjemný – NA8005 sice nese také nádech tohoto „firemního" charakteru, ale blíží se docela zdatně ideálu vyrovnanosti. Vokál „Claire Martin" v „He never mentioned love" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24 / 96) byl zvládnutý velmi pěkně, zvuk byl otevřený a velmi dobře srozumitelný. Oproti NA-11S1 jsme měli menší pocit plasticity, ale v kategorii 35 000,- je to rozhodně skvělé, na informace bohaté podání. Pocit jemnosti se tu nicméně dostavuje zcela zřetelně, stejně jako lehký nádech celkové vřelosti – podporuje to muzikální dojem.

Na svou kategorii nabízí Marantz NA8005 adekvátní, možná dokonce nadprůměrné rozlišení – detaily nám nescházely. Třeba výšek ve „Wichita Lineman" Barb Jungr („The Men I Love" | FLAC | 24 / 96 | Naim Label) je sice objemově méně, než středních a basových tónů, úvodní „vlasově" tenké kovové perkuse mají citelnou jiskru a až éterickou lehkost a zřetelně cinkají. I to je jasný důkaz zřetelného příklonu k muzikálnímu podání. Rozlišení je každopádně výborné, je slyšet dobře oddělné velké množství kovových tyček, zvuk je celistvý, ale ne slitý. To je velmi dobré. Navíc v žádné situace nenastane problém s řezavostí a ostrostí, to jako kdyby Marantz prostě neuměl.

NA8005 se nezadýchává ani v dynamičtějších pasážích Haydnova „Smyčcového kvartetu v D op. 76 č. 5" (Engegardkvartetten | FLAC | 24 / 192 | 2L), zvuk ani při vyšších úrovních nemá tendenci se zkomprimovat, dokud nesáhnete po opravdu velkém orchestru v nějakém z náročnějších (a dostatečně dobře nahraných) kusů – namátkou „Velká brána kyjevská" z disku „Crystal Cable Arabesque (2009 | CC 200901) v podobě CD ripu. Na celkovém barevném podání je znát určitý příklon k líbivosti, ale není nijak dramatický a opět lze za plus považovat tolerantnost streameru i k překvapivě špatným nahrávkám.

Marantz NA8005 umí z nahrávek vyextrahovat opravdu slušné množství informací – užili jsme si porovnávání skladby „Vision of her" Davida Eliase („The Window" | DSD128 a FLAC 24 / 88,2). Ačkoliv DSD není nativní, ale převáděné přes PCM, stále jasně vede nad čistým PCM signálem, minimálně v této skladbě – je komplexnější, hutnější a propojenější, cítíte v ní mnohem více informací. I v „běžném" vysokém rozlišení ale s Marantzem objevíte spoustu detailů, zvuk je velmi přirozený a zvláště basový důraz a jistota jsou velmi slušné (jakkoliv to není skálopevný, suchý bas, jak už jsme psali).

Ani v podání prostoru vás NA8005 nezklame, i když tady je rozdíl třeba oproti NA-11S1 velmi citelný. Nicméně na to, že stojí zhruba třetinu pořizovací ceny svého referenčního kolegy, je to bezproblémové podání. Cohenova „Continuo" ze stejnojmenné desky (FLAC | 16 / 44,1) ukazuje dobře oddělené nástroje a velmi pěknou lokalizaci, cítíte ale ohraničení scény mezi reprosoustavami a také plasticita je menší, než u referenčního přístroje, nicméně i tak je cítit scéna jdoucí směrem dozadu a na ní jednotlivé nástroje, „nesmotané" v chumlu kdesi uprostřed, ale rozprostřené přehledně v pravolevém směru.

Potěšilo nás i to, jak si Marantz NA8005 poradil se subtilní, komorní skladbou, jakou je Rutterova „Nativity Carol" v podání San Francisco Choral Artists („Reference Recordings 1st Sampling" | FLAC | 16 / 44,1). Emocionálnímu ladění hudby velice sedí klidný a plný přednes NA8005 a jeho poměrně velký zvuk. Varhany, jen tiše broukající na pozadí, tu mají pěkný tah a tlak, i když jasnou preferenci ve skladbě má sbor – ten je pěkně rozlišený a zvládnutý, ani vysoké polohy hlasů, následované dobře slyšitelným odrazem (který má tendenci na chladnějších systémech přeci jen říznout do ucha) nemají agresivní podání, neútočí na váš sluch, ale jen příjemně připlouvají. NA8005 patří mezi přístroje, díky jejichž zvuku se u této skladby zvedají chloupky na rukou.

Marantz se k produkci streamerů připojil poměrně pozdě, ale zato se mu daří – uvedení NA-11S1 provází nekritické ovace, protože jednoduše patří ke špičkovým strojům, dostupný derivát s názvem NA8005 se pak také povedl a i když v některých oblastech je lehoučce kompromisní (třeba nativní zpracování DSD je nahrazeno DSD over PCM), za dané peníze je to naprosto v pořádku – důležitý je příjemný, měkký a přitom čistý a na detaily bohatý zvuk. To vše je uzavřeno v pěkně zpracované krabici a prodáváno za nepřestřelenou cenovku – co víc si přát.

Kč 34 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ bohaté množství funkcí

+ pohodlné ovládání

+ příjemný, měkký a docela plný zvuk

+ podpora DSD (byť ne nativní)

ZÁPORY

- i když se Wi-Fi pro vysoké rozlišení nehodí, bezdrát tu rozhodně být mohl

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ:BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha