Závisí špičkový zvuk na rozměrech? Nebo jde jen o zakořeněný předsudek, pocházející z dob dávno minulých? Vždyť svět je plný příkladů technologií, které za poslední roky a desetiletí zvýšily své kvality a přitom podstatně omezily své rozměry. Co třeba vývoj mobilních telefonů…? Automobilových motorů…? Procesorů…? Nanomateriálů? A tak bychom mohli pokračovat dlouho, dlouho, dlouho a dlouho. Elektroakustické měniče by určitě nebyly tím posledním, co by nás napadlo.

O miniaturizaci v kontextu IE800 hovoříme zcela záměrně – když je poprvé vezmete do ruky, přemýšlíte, kde se mohla sluchátka ztratit a proč proboha končí signálový kabel skoro přímo v silikonovém náušníku. Ale kdepak – onen maličký, až mikroskopický obal skutečně skrývá plnohodnotný high endový měnič.

IE800 jsou následovníky ideové linie IE8 (které mimochodem fungují jako referenční in-ear v Hi-Fi Voice již pořádně dlouhou dobu), respektive jejich inovované podoby IE80, ale dotahují koncept o několik tříd výš. Ozvučnice je vyrobena z bytelné keramiky (nerezonuje, je fyzicky nesmírně odolná proti poškození a navíc díky povrchové úpravě skvěle vypadá), aerodynamické tvarování má na jednom konci měnič, na druhém konci pak dva „výfuky“, sloužící pro odvod vzduchu a uvolnění tlaku na zadní stranu membrány. Křivky těla mají svůj jasný smysl nejen v estetice, ale také v potlačení nežádoucích interních rezonancí. Co bychom ovšem IE800 vytkli, to je tak trochu zvláštně pojatý přívodní kabel – „Y“ část je nesmírně krátká, takže se vám sejde kdesi u krku. Odtud dále ale už kabel nepokračuje, místo toho je zakončen 2,5mm malým jackem. Zbytek drátu je řešen jako „prodloužení“, zakončené teprve masivnějším lomeným konektorem, tentokrát s klasickým průměrem jacku 3,5mm. Navíc na rozdíl od již zmiňovaných IE8 nejde kabel ani odpojit a vyměnit za vlastní. Myšlenkové pochody, které výrobce vedly k tomuto konceptu, nám patrně zůstanou navždy utajeny, naštěstí nejde o nic tragického.

Co se týká komfortu nošení, IE800 díky mnoha dostupným variantám silikonových náušníků (máte na výběr z kulatých nebo oválných – ty prý drží v hlubinách zvukovodů ještě lépe než ty obvyklé) v podstatě ani necítíte. Váží sice 8 gramů, tj. o něco více, než třeba IE8, ale hmotnost se skrývá v citelně menších rozměrech. Jediným drobným problémem tak je opět krátký kabel, u něhož není možno zvolit mnoho variant pro nošení (například IE8 se po vzoru profi scény ideálně nosí s kabelem za uchem – pohodlné, bezpečné, potlačující mikrofoničnost).

Tím co posouvá IE800 do extraligy, tím, za co platíte tak vysokou cenu (počítáno v kontextu in-ear sluchátek pro osobní poslech – kam se tyto Sennheiser hrabou třeba na profesionální Ultimate Eears UE-18 Ambient za nějakých 40 tisíc), tím zkrátka nejdůležitějším je nově vyvinutý měnič, pojmenovaný zkratkou XWB. „Extra Wide Band“ si přeložíme jako „Velmi Široký Rozsah“ – to odpovídá faktu, že IE800 umí zahrát v plné síle jediným měničem to, k čemu lecjaká konkurence používá dvou, tří či dokonce čtyřměničovou konstrukci.

Průměr membrány je pouhých 7 mm, sám výrobce ho pasuje do role nejmenšího dynamického širokopásmového měniče. Široké pásmo v tomto případě znamená rozsah 5 – 46 500 Hz (v toleranci + / - 10 dB), respektive 8 – 41 000 Hz (+ / - 3 dB), to je víc než slušné. Celkové harmonické zkreslení je maximálně pouhých 0,06%. IE800 mají nominální impedanci pouhých 16 Ohmů, budou tedy naprosto bez problémů spolupracovat i s nejobyčejnějšími mobilními zdroji signálu. I díky tomu vám IE800 umí pustit do ucha až 103dB, což v kombinaci s vysokou čistotou reprodukce může být až zdraví nebezpečná kombinace.

Nové Sennheiser jsme poslouchali s Benchmark DAC 1 PRE, pro srovnání sloužily IE8 či Momentum ze stejné stáje. Zdrojem signálu byl foobar2000 ve stroji s Windows 7, kromě vzorků souborů ve vysokém rozlišení od 2L a HDtracks.com jsme používali 16 / 44,1 FLAC, neboli rip vlastní diskotéky.

Jak se ukázalo při první skladbě, s dobře vybranými silikonovými náušníky vás Sennheiser IE800 odstřihnout od reality a váš svět ovládne jen zvuk a hudba. I díky nepřítomnosti okolního hluku výborně vynikne přesnost a čistota, s níž se měnič XWB pere s reprodukcí.

Pokud byste snad nevěřili, že takhle drobná sluchátka se umí v mnohém vyrovnat i velkým prvoligovým kouskům, bude stačit pár okamžiků. S jakou samozřejmostí a přesností se z IE800 linul hlas Evy Cassidy v „True Colors“ („Best Audiophile Voices 6“), to by jim mohla závidět i leckterá „plnoformátová“ sluchátka. Myriády detailů a až fanatická přesnost přesto nepůsobí agresivně či přehnaně analyticky, jde dokonce spíše o muzikální přednes. Svým způsobem výsledek trochu připomíná HD700 právě s nádechem muzikálnosti. I při nižších hlasitostech si můžete užívat pronikání k nejsubtilnějším informacím o práci zpěvaččiných hlasivek.

Tím nejpozitivnějším způsobem vás překvapí plnost zvuku; Brubeckova legendární „Take Five“ z alba „Time Out“ je podmalována sytým kontrabasem – sytým svou barevností i objemem zvuku. To vše je navíc dodáváno s již zmiňovanou precizností. Fantasticky živě díky tomu působí i staccato úderů do bicích, Sennheiser zvládá velmi dobře kombinovat zdánlivě protikladné hodnoty – nabízí přesný a rychlý zvuk, kombinovaný ovšem s uvolněností a hudebností.

Absolutorium v hodnocení si zaslouží i komplexní vyznění skladeb – třeba „Andreas, André“ od severských Jienat („Mira“) spojuje ve vzdušném celku razantní, plné perkuse a větší bubínky s něžným ženským vokálem. Všechny zvuky jsou rozebrané do nejmenších detailů, aby vašim uším nic neuniklo, ale přesto všechny vrstvy skládají nedílný, ovšem vzdušný a uvolněný celek. Tato kombinace vlastností posouvá zvuk hodně blízko realitě – IE800 to nepřehání s akcentací detailů, aniž by vás o jediný z nich ošidila, ale nezapomínají na to zásadní, na hudbu a radost z poslechu.

Sennheiser IE800 vytvořil velmi povedené in-ear monitory, které se snadno adaptují na libovolný hudební žánr. „Killing in the name of“ od Rage Against the Machine z eponymního alba má neskutečný tah na branku, dravost a energie vám spolehlivě vlije do těla požehnané množství adrenalinu. Navíc i razantní kopák budí dojem reálné velikosti a skutečné rezonující masy s hloubkou.

Svou roli skutečných monitorů a vládců zvuku potvrzují osmistovky ve Verdiho „Requiem“ z alba, které vzešlo ze spojení Bowers&Wilkins s London Symphonic Orchestra. Je s podivem, že i do takhle miniaturních sluchátek se orchestr „vejde“, IE800 jednotlivé nástrojové sekce skvěle separují, informují vás s dokonalou precizností a nadhledem o texturách nástrojů, zvládají razantní a hluboké údery do kotlů, stejně jako vykreslit hlasy s naprosto přirozenou srozumitelností i ve vypjatých momentech. V maličkých skořápkách se tak skrývá nesmírný potenciál, plně ospravedlňující vysokou cenovku. Nadhled a dynamická rezerva IE800 jako kdyby patřila podstatně větším sluchátkům.

Sennheiser IE800 nabízí formálně naprosto excelentní reprodukci – vysoké rozlišení se blíží schopnostem HD700, doplňuje ho až neočekávaná dynamická rezerva a výsledkem je velmi detailní, avšak poklidný, dýchající zvuk. Jedna jediná membrána v dobře navržené ozvučnici zvládá dobře i hluboké tóny, ty jsou plné, výborně kontrolované (takže nemáte pocit, že by bas byl tvořen jediným tónem) a energické. Přesto se může zdát, že o ždibec víc prostoru má středovýšková část frekvenčního pásma – ne ale tak, aby se nedalo říci, že IE800 jsou frekvenčně nevyrovnaná. Kdepak – jejich charakter je skutečně monitorový, tj. přesný, velmi informativní, ale přidává k tomu muzikální „nadstavbu“, díky níž celá reprodukce působí pohodově, klidně a mnohem dospěleji, než by bylo možné očekávat. Jinými slovy – Sennheiser v modelu IE800 vyrobil jednoho z kandidátů na absolutního krále kategorie in-ear monitorů. V miniaturní formě nabízí maximální výsledky, drobné nelogičnosti v oblasti komfortu a způsobu použití lze po poslechu snadno odpustit. Toužíte-li po high endové kvalitě reprodukce a z jakéhokoliv důvodu pro vás nepřipadají v úvahu velká sluchátka (třeba proto, že potřebují nutně velký a nepřenosný dedikovaný zesilovač nebo proto, že v nich člověk na veřejnosti působí tak trošku jako Otík), IE800 jsou hodně zajímavou alternativou a překonat úvodní skepsi stojí za to.

A pro zpestření snad ještě video:

Kč 17 645,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělý XWB měnič s velkou dynamickou rezervou

+ až chirurgicky přesný zvuk bez pocitu neosobní analytičnosti

+ akustické nástroje a vokály jsou podány velmi uvěřitelně

+ naprosto čistý zvuk

+ snadno spolupracují i s obyčejnými zdroji signálu (i když si zaslouží špičkovou elektroniku)

ZÁPORY

- krátká a nevyměnitelná první část kabelu, navíc s 2,5mm jackem

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE
PANTER s.r.o.

www.panter-praha.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 241 040 940

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha