Řada profesionálních modelů sluchátek americké firmy Koss má své stálé místo ve světě reprodukovaného zvuku asi tak jisté, jako ho má jméno Ferrari v říši automobilů, jako ho má francouzské víno nebo kubánský doutník u labužníků. Nikoliv ve smyslu pouhé kvality, ale spíše proslulosti jména. Jak samotný výrobce říká v popisu, jedná se o standard v profesionální oblasti, zavedený už od sedmdesátých let jako spolehlivý, odolný a zvukově vyrovnaný reprodukční nástroj. Je to symbol. Však kdo někdy neviděl, vedle nejznámějšího modelu Porta Pro, právě zlaté mušle těchto sluchátek? PRO/4AAT jsou poslední inkarnací, stojící sice až na třetí nejvyšší příčce katalogu Koss, přesto nabízející všechny hodnoty dnes už legendárního produktu.

Koss PRO/4AAT mimo jiné také nabízí velmi atraktivní cenu, za níž si je může koupit opravdu každý. Exteriér a samotné výrobní provedení pak odkazují téměř na „military grade" standard. Vše je už od pohledu téměř nerozbitné. Celá konstrukce sice už není kovová, jako u předchozích generací, ale plastová, pocit kvality to ovšem nesnižuje. Na dotek i na pohled působí dokonce lépe než vlajková loď MV1, byť méně atraktivně. Jak je u Koss zvykem, dají se sluchátka složit do kompaktního přepravního celku tak, že se mušle „zlomí" směrem k masivnímu a velmi dobře polstrovanému hlavovému mostu. Původ v profi oblasti značí i masivní kroucený přívodní drát se šroubovací koncovkou 6,3 mm nebo 3,5mm a délkou 2,5 metru, vedoucí jen do jedné z uzavřených mušlí. Ty díky své velikosti i masivním měkkým náušníkům z Pneumalite (měkký, plastový a velmi dobře izolující materiál) přikryjí i největší uši zcela pohodlně i při dlouhodobém poslechu. Na rozdíl od MV1 navíc přeci jen umožňují přístup vzduchu k uchu. Jediným ergonomickým problémem tak zůstávají poměrně krátké cesty pro stažení mušlí k uším, tudíž nemusí sluchátka dobře padnout úplně každému.

Písmeno „T" v názvu odkazuje na slovo „Titanium". Titan je totiž ve vrstvě o síle 0,002 mm použit k pokovení membrán pro zvýšení jejich tuhosti a tím i přesnosti reprodukce. K té přispívají i cívky o průměru 2,5 cm. Výrobce uvádí plynulou frekvenční odezvu v rozsahu 10 - 25 000 Hz. Do oblasti náročnějšího využití PRO/4AAT staví i vyšší impedance 250 Ohm, nízká citlivost 95 dB není zásadní, vzhledem k předpokládanému spojení s jinými než přenosnými zdroji signálu.

Po dobu testování čerpaly Koss PRO/4AAT hudební signál buď ze sestavy Naim CD5i v kombinaci s lampovou „věžičkou" Philips MCD908, z SACD přehrávače Marantz SA-KI Pearl či integrovaného zesilovače Marantz PM-KI Pearl . Na krátkou chvíli posloužil také Firestone Audio Fubar IV v kombinaci s děleným zesilovačem Vincent SA-T1 / Vincent SP-331MK. Srovnání proběhlo se sluchátky Koss Porta Pro Anniversary, Koss GT-5, Sennheiser IE 8 a Koss MV1 .

PRO/4AAT ctí i ve zvukovém projevu profesionální zaměření na přesnou reprodukci zvuku, analytický rozbor zvuku a vyrovnanost přenášeného pásma, byť se zdá, že středů je nepatrně méně. Právě v tomto pásmu je znát největší posun během prvních 100 hodin rozehrávání. Katie Melua vydala v nedávné době své zatím nejdospělejší album „The House", úvodní „I´d love to kill you" nechává nahlédnout na přesné dozvuky strun, rezonanci těla kytary. Zvuk je pevný, čistý, trochu tenčí.

Tyto Kossy také bez potíží zvládají i velmi dynamickou hudbu bez ztráty pocitu kontroly. Skunk Anansie a jedna z jejich nejslavnějších písniček „Weak" je řízná, ale nepřekročí hranici agresivního podání, výšky jsou velmi přesné a přímé, je dobře možné soustředit se na samotné činely, kytaru, basovou linku i na v popředí umístěný hlas zpěvačky Skin. Kopák ani basová kytara na sebe nestrhávají pozornost jako u mnoha atraktivně „laděných" konkurentů, proto se přednes může zdát suchý. Při dlouhodobém poslechu se ale ukáže, že ona zdánlivá nepřitažlivost je vlastně nepřikrášlování, přesnost.

Gouldovo podání Mozartových sonát pro piano ukáže opět na jasnost a přesnost zvukového podání PRO/4AAT. Pravdou je, že těmto sluchátkům je cizí muzikální podání, soustředí se precizní přenos nahraného signálu a jeho přesné vykreslení. Je dobře slyšet mumlajícího Goulda, každý tón je velmi dobře oddělený od ostatních, nenastává pocit, že by v hudbě chybělo cokoliv krom určité naléhavosti, která posluchače vtáhne do děje a dá mu pohodu a klid. Přesto je mnoho posluchačů, kterým právě takový zvuk bude vyhovovat a zajistí pocit správnosti reprodukce. Je pravdou, že tyto vlastnosti kombinované s muzikálností mají až opravdu high-endová sluchátka typu Sennheiser HD 800, beyerdynamic T1 či Denon AH-D7000 - viz též tento srovnávací test .

PRO/4AAT patří mezi výtečné v oblasti předání pocitu naléhavosti nahrávky. PJ Harvey a její v zásadě čistě klavírní deska „White Chalk" patří v důsledku mezi jedny z nejpronikavějších nahrávek v mé diskotéce. Kossy dokázaly titulní skladbě odměřit přesně tu správnou dávku přesnosti, detailu, nepřibarveného podání, které nechává dává skladbě přiblížit se k posluchači, zaútočí na něj svou syrovostí a nepřikrášleností.

Koss PRO/4AAT jsou za svou cenu výbornými sluchátky pro ty, kteří ctí zvuk přesný, přímý, detailní a čistý, v němž teprve pátrají po hudbě. Nezavděčí se naopak těm, kteří touží být obklopeni měkkým, vřelým a „snadným" zvukem. Přestože svou robustností, doživotní zárukou, vyššími nároky na výkon zesilovače a nepříliš atraktivním vzhledem míří do profesionální oblasti, není třeba se jich bát i v domácím prostředí, kde - přijmete-li za svůj jejich typický charakter - budou jedním z dostupných plně uspokojivých řešení. Ocenění „Hi-Fi Voice doporučuje" nedostala tato sluchátka jen proto, že MV1 téhož výrobce stojí jen o něco málo více a přeci jen jsou zvukově „stravitelnější".

Kč 3 950,-

--- --- --- --- ---

+ výrobní kvalita a pocit solidnosti