650 200 loewe

Staré známé české rčení tvrdí, že basa tvrdí muziku, jejím hlavním úkolem, respektive hlavním úkolem basových tónů je podporovat a často zcela samostatně definovat harmonický pohyb hudby. Právě basy jsou často tím, díky čemuž vnímá posluchač „drajv" či naopak pocitovou nedůraznost, nezajímavost reprodukce. Nejnižší oktávy jsou jednoduše definující pro rytmus, harmonii i tempo a přestože subjektivně je ucho vnímá podstatně méně jasně než středy a výšky, o to větší pozornost se jim musí věnovat.

Subwoofery obecně existují sice již pěkných pár desítek let, přesto jejich komerční boom dorazil do domácností v době přelomu tisíciletí plus mínus pár let, kdy moderním trendem bylo vlastnit velké domácí kino, nutně doplněné právě malou bednou s basovým reproduktorem, který dokázal zvláště u filmů docela věrně napodobit téměř fyzický prožitek ze zvuku v kině. V poslední době ovšem trend využívání subwooferů poněkud oslabuje, neb se šíří víra, že mnohem lépe poslouží plnorozsahové reprosoustavy - to není pravda, respektive to není pravda, pokud k ní nemáte adekvátní poslechovou místnost. Nemálo konstruktérů došlo tedy spíš k tomu, že perspektivnější variantou je soustředit svou sílu na vytvoření výborných monitorů a ty pak doplnit subwooferem. Taková sestava totiž má mnohem menší problémy s nedokonalostmi akustického prostředí v běžné místnosti.

I dnes se sice dají poměrně snadno najít na trhu subwoofery s cenou do 10ti tisíc, které jsou primárně určené pro nenáročné majitele a do domácího kina, kde svým jasným zaměřením na údernost a výbušný efekt basu přinesou dost uspokojení, ovšem chtít po nich zahrát dobře hudbu je myšlenka z říše nereálných. Přijatelně univerzální subwoofery začínají zhruba na dvojnásobné ceně a právě kolem plus mínus pětadvaceti tisíc už se dá subwoofer plnohodnotným. Přihlédnout se musí samozřejmě k úrovni hlavních reprobeden, pro příklad dnes testovaný ASW610XP nebyl problematickým partnerem ani stopadesátitisícovým Quadral Aurum Montan VIII, dokonce stotisícovým a vůbec ne špatným Canton Reference 5.2 docela výrazně pomohl, alespoň v konkrétní místnosti.

ASW610XP je typickým zástupcem uzavřených aktivních subwooferů, skrývá ve pravoúhlé ozvučnici reproduktor s membránou kombinující Kevlar a papír na masivním gumovém závěsu. Samotná skříň patnáctikilogramového subwooferu je poměrně pevná, takže ani při vysokých hlasitostech nevznikají nežádoucí vibrace; určitě je třeba doporučit ustavení na vysoké dodávané odhmotňovací hroty. Umístění v místnosti nakonec v obou testovacích prostorách vyšlo nejpřirozeněji vpravo od doplňovaných reprosoustav, zdaleka nejhorší výsledek byl v umístění jak je vidět na fotografiích - tedy přímo uprostřed.

500W výkonu zesilovače ve třídě D dokáže reproduktor s dlouhou výchylkou membrány rozhýbat víc než jistě, navíc při minimálním oteplování. Jakékoliv přesto vznikající přebytečné teplo uniká přes kovovou zadní desku s ovladači a přípojnými místy nebo perforacemi v této desce. ASW610XP nabízí v základním nastavení v přísném tolerančním pásmu +/- 3dB pracovní frekvenční rozsah 25 - 140 Hz, který lze upravit pomocí nastavení ekvalizéru, filtru dolní propusti a výhybky s variabilní dělící frekvencí. Díky ní lze horní přechod ustavit mezi 40 a 140 Hz, v toleranci +/- 6dB se pak dokonce spodní rozsah posune až k 18ti Hz. Přepínačem se třemi pozicemi lze tuto hranici s propadem -6dB posouvat na 18, 23 a 28 Hz. To se zdá u subwooferu poměrně dost zvláštní, ale uvědomíme-li si, že vlastně všechny zvuky v moderní i klasické hudbě až na čestné výjimky typu chrámových varhan, nesahají pod 30 Hz, u moderní elektrifikované hudby dokonce téměř nejdou pod 40 Hz, není důvod omezit pracovní pásmo a tím zlepšit výkon subwooferu; membrána se nebude snažit vyzařovat kmitočty, které by mohly nějakým „nedopatřením" do signálu zabloudit.

Bowers&Wilkins ASW610XP hrál nejčastěji s třemi různými reprosoustavami - Tannoy Autograph Mini, Canton Reference 7.2 a Quadral Aurum Montan VIII. Krmení obstarával buď Marantz PM-KI Pearl či Myryad Z142, zdrojem signálu opět Marantz SA-KI Pearl či Myryad Z114, chvíli též zesilovalo duo Vincent SA-T1 a SP-331MK. Prodrátování pak obstarávaly kabely Vincent (napájecí a interkonekty s reprokabely), Monster Cable (digitální kabely) a KrautWire (reprokabely a interkonekty). Z Blu-ray Denon DVD-1800BD a receiveru Denon AVR-4310 nakonec došlo i na filmy.

Pro začátek bylo velmi příjemné, jak snadno se pomocí nastavení hlasitosti, počáteční a přechodové frekvence dá subwoofer během relativně krátké chvíle sladit s jakýmikoliv reprosoustavami. Samozřejmě - je třeba pak experimentovat s konkrétními nuancemi, ustavením, zvláště pak hlasitostí a fází a kombinací všech faktorů, přesto základní nastavení je pocitově hotové do půl hodiny. S maličkými „bonsajemi" od Tannoy si ASW610XP až neskutečně sedl a ke křišťálově čistým středům a výškám malých bedniček přidal razantní basový základ, kterýžto vyústil v celek kompaktní, pevný a hlavně „bezešvě" svázaný. Subwoofer od Bowersů umí být velmi rychlý a pevný, jak se ukázalo třeba na kopáku ve skladbě „Burn it to the ground" od Nickelback.

ASW610XP umí přesvědčit i v jazzových částech, kdy třeba reprodukce kontrabasu Michaela Arnopola na záznamu koncertu Patricie Barber zvládá tento subwoofer na výbornou. Je dokonce cítit zpřesnění a zpevnění i u Quadral Aurum Montan VIII, jejichž bas je sám o sobě skutečně skvělý, ačkoliv skutečně skvěle slyšitelného výsledku jsem si všiml spíše u téže skladby na Canton Reference 5.2. Šest set desítka hraje také velmi jemně a nenásilně, nezaměňovat ale prosím s nedostatkem razance.

Lehce vřelejší charakter sedí nejvíce skladbám od klasiky až k typu Stingova „zimního" alba „If on a winter´s night" a tamní „Soul cake", tedy na basu do velké míry stavící a jeho rytmicky přesnou reprodukci vyžadující skladby. BW umí udržet drive, plynulost a ani při vysoké hlasitosti není cítit problém.

Aplikace v domácím kině je neméně snadná jako v dvoukanálové oblasti, při trochu méně decentně nastavené hlasitosti pak má basový fundament skutečně velkou sílu a umí filmovou akci pěkně „nakopnout". Třeba DVD „Jurský park", kde obzvláště Tyranosaurus kráčející v dáli nocí skutečně rozvibruje membránu subwooferu a dá pocítit ten „sub-basový" pocit. Stejně jako nálet bombardérů v jedné z úvodních scén Apokalypsy (té, kde padne památná věta „Mám rád vůli Napalmu po ránu") a následná masivní exploze mají „na čem stavět", ASW610XP se nezadýchá a dodává zvuku plnost, sílu a atraktivitu, aniž by přebíjel zbytek frekvencí.

Subwoofer Bowers&Wilkins ASW610XP by se dal označit za jeden z nejlevnějších, o nichž lze říct, že jsou plnohodnotné, tedy že už - ideálně ve dvojici - dokáží dobře doplnit skoro jakékoliv reprosoustavy, navíc ještě nestojí tolik, aby bylo škoda usadit jej do lepšího domácího kina, kde také skvěle poslouží. Šest set desítka tak spojuje jak estetickou, tak funkční jednoduchost, či spíše účelnost. Zcela bez problémů plní to, co se od subwooferu očekává - hraje bas tak, aby nebyl duněním a hučením, ale skutečnými basovými tóny. Za něco přes 26 000,- to je velmi dobré!

Kč 26 290,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přesný, pevný a dynamický zvuk

+ možnosti přesného sladění s reprosoustavami

+ pocit bytelnosti a dobře vyrobeného zboží

ZÁPORY

- možná v této ceně už nepřítomnost nějaké automatické kalibrace mikrofonem, přestože široké a jednoduché možnosti nastavení to vlastně ani nevyžadují

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha