650 200 loewe

Je pro vás subwoofer malá, málo pohledná bedna? Znamená pro vás sub-basová jednotka nutně pouze přísně pravoúhlou podobu? A musí také pro plnohodnotný výkon zabírat větší plochu než psí bouda? Ano? Omyl... PV1 z designové řady XT od Bowers&Wilkins prokazuje už na první pohled, že basy mohou znít i z reproduktorové soustavy, kterou není třeba schovávat v rohu a vydávat za poněkud nepodařený pokus o konferenční stolek.

Písmena PV v názvu odkazují na anglický pojem „Pressure Vessel", což do mateřštiny přeloženo by mohlo být cosi jako „tlaková nádoba". Z toho ovšem logicky plyne i pochopení zakulaceného tvaru ozvučnice - však také sférický tvar nejlépe vyrovnává rozdíly tlaku uvnitř a vně objektu, stačí se podívat na tvary skafandrů pro hlubokomořské potápění. Stěny více než dvacet kilogramů vážící koule s názvem PV1 jsou vyrobeny z hliníku, aby mohly být kvůli maximalizaci vnitřního objemu co nejtenčí. Výrobce pak celý koncept označuje za uzavřený aktivní subwoofer s tlakovou ozvučnicí. Zdrojem basu jsou zde dva 20ti centimetrové reproduktory s dlouhým zdvihem, pracující v opačné fázi, aby minimalizovaly parazitní kmity ozvučnice. Oba stříbřité měniče jsou vyrobeny z kombinace slídového základu, polystyrenu a navrch pokoveny a vytvarovány konkávní vrstvou hliníku.

O pohon obou reproduktorů se pak stará digitální zesilovač na bázi ICEpower s výkonem 500 Wattů. Kdyby to náhodou pro větší místnosti nestačilo, na panelu s konektory nalezneme krom tradičního RCA vstupu, napájecího konektoru a FCC68 4/4 (téměř telefonní) konektor reproduktorové úrovně také konektor RCA Line out pro spojení s dalšími jednotkami PV1. Celkové zaměření spíše na zvuk a design než uživatelský komfort je zřejmé také z provedení ovládacích prvků. Jedná se o do povrchu zapuštěné polohové přepínače, na něž potřebujete buď nehty, šroubovák nebo silnou vůli, abyste se dostali ke kýženému nastavení. Přesto estetické stránce věci není co vytknout, pás ovladačů je i na pohled pěkný a kopíruje styl celku.

Bowers&Wilkins PV1 nabízí vzhledem k objemu velmi působivý kmitočtový rozsah 21 - 110 Hz v tolerančním pásmu -3dB. Povolíme-li toleranci až k -6dB, rozsah se změní na 18 - 140 Hz, což už by mělo stačit na všechny kmitočty, vyskytující se v běžné i méně běžné hudbě. Horní mez lze nastavením low-pass filtru posouvat mezi 31 a 110 Hz (respektive 40 a 140 Hz dle vyšší tolerance). Regulovat lze pak ještě fázi, hlasitost, funkční režim (vypnuto, zapnuto nebo automatické spínání) a utlumení basů. Všechna nastavení je třeba provést ručně, dálkové ovládání schází.

Během testu fungoval PV1 jakou součást dvoukanálového i multikanálového systému, jako součást čistě audio sestavy i v sestavě zaměřené na komplexní audio-vizuální zážitek. V ní figurovala all-in-one lampový DVD receiver Philips MCD908 spolu s Naim CD5i a Denon DVD1800 BD. Vše propojeno kabeláží Quad, Monster Cable a Eagle Cable Condor Blue. Zvuk zde reprodukovaly reprososutavy Philips jako vedlejší pár, jako hlavní pár pak Harbeth Monitor 30, porovnání proběhlo se subwooferem Jamo A70. V dalších kombinacích pak PV1 hrál s Vincent SA-T1 / SP-331MK a Lyngdorf TDAI 2200, porovnáván pak byl s Tannoy TS801 i nižším firemním kolegou B&W ASW610XP. Doplňoval mezi jinými Tannoy Revolution DC6, Quadral Platinum M5, Canton Karat 770 DC či AdamVox SET / HE-W-ET.

Příjemným bonusem do boků bipolárně vyzařujícího systému je nenáročnost na umístění v prostoru. Subwoofer nakonec skončil v pravé polovině poslechové místnosti na vzájemné ose reprosoustav, ovšem spíše i z estetického hlediska než ze skutečně praktického přínosu. Díky objemu basu snad jen jediné doporučení - do rohu PV1 nepatří ani vzhledově, ani zvukově.

I přes v zásadě poměrně jednoduché možnosti nastavení neměl PV1 nejmenší problém plynule navázat tam, kde končily jakékoliv použité reprosoustavy. Navíc dokázal podat v hudební části, ať už šlo o kontrabas v úvodu živého alba Patricie Barber, o basovou linku v „Another One Bites the Dust" od Queen, mocné smyčcové party Mussorgského „Velké brány Kyjevské" nebo o nízkofrekvenční základ „černého alba" Metallicy, vždy a všude není co PV1 vytknout. Timing, síla, údernost, nezkreslenost a uvěřitelnost jsou společnými jmenovateli projevu.

Působivý je i neefektní přednes subwooferu, který prostě jako kdyby neexistoval, integruje se do zvuku reprosoustav tak přirozeně, že je posouvá dále a výše, aniž by bylo možno zaslechnout neplechu, stírání detailů nebo jakékoliv jiné zvukové problémy. Ať už dobroukává k maličkým regálovkám typu Revolution DC6 či k plnohodnotným reprosoustvám s více než slušným vlastním basem typu Quadral Platinum M5, vždy se v nejspodnějších frekvencích zvuk otevře, projasní a uklidní, celkový dojem je navíc najednou plynulejší a zábavnější.

Okouzlující je také schopnost B&W PV1 působit v domácí kině jako zdroj opravdu efektních a mocných zvuků. Úvodní bitevní scéna filmu „Zachraňte vojína Ryana" dostává působivost a údernost ne nepodobnou té z kinosálu. Výbuchy duní fyzickým tlakem celou místností, aniž by se subwoofer zadýchal, neztrácí se detaily ani jasnost.

Stejně tak efektům ve sci-fi „Riddick: Kroniky temna" přibude při zapnutí PV1 okamžitě objem i údernost, film získává na dramatičnosti a prožitek se opět blíží pocitům z kina.

Bowers&Wilkins PV1 je fantastický subwoofer - vlastně opravdu slyšitelně lepším je třeba až úroveň Velodyne DD-12, bedna asi tak čtyřikrát větší než PV1. A dvakrát dražší. Údernost, přesnost, čistota, rychlost, PV1 nepostrádá žádnou z důležitých kvalit dobrého subwooferu. Za ne úplně malou cenu nabízí nejen netradiční vzhled, výborné výrobní provedení, ale i skutečně high-endový zvuk, rozšiřující s úspěchem schopnosti téměř jakýchkoliv reprosoustav. Pokud už uvažujete o univerzálním špičkovém subwooferu, B&W PV1 by měl být jednou z prvních možností.

Kč 35 590,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ moderní, originální a bytelné provedení

+ hutný, rychlý a přesný bas

+ nenáročnost na umístění v prostoru

ZÁPORY

- nešikovná regulace všech nastavení designovými knoflíky

- na danou cenovou kategorii vlastně nic - snad jen chybějící automatická kalibrace jako třešnička na dortu a možná ještě dálkové ovládání

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

http://www.eurostar-ostrava.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha