Řada Platinum M od tradičního německého výrobce Quadral je ideálním kompromisem mezi laskavostí k peněžence a hodnotami, které Quadral dělají Quadralem. Jde tedy o velikost, robustnost a až industriální „ramenatost". Série Aurum, která jako jediná v katalogu jako jediná ční nad touto platinovou řadou, je přeci jen už finančně poněkud náročnější, kdežto Platinum, zvláště u základních regálových modelů, bezesporu patří mezi ty bez větších problémů dostupné.

Měli jsme možnost srovnat si velkou část produkce z katalogu 2014 v jedné chvíli na jednom místě, nejzajímavější ale rozhodně byla možnost postavit vedle sebe právě dva základní modely série Platinum M – malé regálovky M20 a větší regálovky M25. V tomto textu pak zkusíme přinést přímé srovnání obou modelů.

Platinum M20 jsou určené do malých prostor, případně pro blízký poslech či těm, kteří mají rádi monitorový přednes – ano, i Quadral, jak se zdá, nehraje jen na strunu velkého, hutného zvuku. M20 jsou nejen na poměry značky prostorově nevýrazné; bude jim stačit půdorys 18 x 22,9 cm, do výšky narostly také na nijak dramatických 32 cm. Oproti vyššímu modelu M25 se zdají být až útlé.

I nejnižší regálový model Platinum M řady je koncipován jako dvoupásmový, opatřený bassreflexem a dvojicí reproduktorů. Celá ozvučnice je vyrobená z MDF desek a to bytelně – však i přes relativně kompaktní rozměry váží jedna reprosoustava téměř šest kilogramů. Navrchu je dle dobrých mravů výrobce velmi pěkný, hluboký lak. Pravoúhlou jednoduchost tvarů narušuje jen mírné vybrání na horní hraně čelní desky, kde si Quadral umístil hliníkovou destičku se svým logem.

Hliníková destička na zadní straně je určena pro čtyři reproduktorové terminály pro bi-wire / bi-amp zapojení. Nejspíše vás neoslní, ale díky velkým rozestupům není žádný problém do nich bezpečně připojit holý vodič banánky či vidličky. O něco výš najdeme cedulku s technickými parametry a vedle také docela úzký bassreflexový nátrubek z bytelného plastiku.

Čelní stěna je téměř beze zbytku vyplněna dvojicí reproduktorů – o výšky se stará Ring Radiator, kterému v Quadral říkají RiCom a jde již o pátou generaci, o střední a spodní pásmo se pak stará woofer s průměrem 13,5 cm, tedy o 3,5 cm menší, než má vyšší model M25. RiCom je zcela identický napříč celou řadou Platinum M a odvozuje svůj původ z modelu pro sérii Aurum. Jde vlastně o dvojitou kruhovou membránu z titanu s výrazným centrálním fázovým čepem. O pohon se starají kruhové neodymiové magnety, kopírující průměr membrány. Reproduktor je zasazen do kovového zvukovodu.

Střední a hluboké tóny generuje hliníková membrána s velkým gumovým závěsem; to naznačuje poměrně dlouhou dráhu a schopnost zvládat vysoká zatížení. Zvládá široké pásmo až do 2 150 Hz, kde předává práci tweeteru.

Technické parametry jako kdyby byly přesnou kopií nejen vyššího modelu Platinum M25, ale také vlastně všech německých reprosoustav klasické koncepce. Citlivost 86 dB (1W / m) je jen mírně nadprůměrná, ale Platinum M20 se rozehrávají snadno a rychle v podstatě s jakýmkoliv zesilovačem. Reprosoustavy pracují s impedancí definovanou intervalem 4 – 8 Ohm, i díky tomu by měly být maximálně spořádané pro každodenní provoz. Frekvenční rozsah reprosoustav je v poměru k rozměrům působivých 40 – 50 000 Hz, což činí v praxi nerozpoznatelný rozdíl 2 Hz oproti vyššímu a většímu modelu ve spodním pásmu. To je hodně slušný výsledek, i když výrobce neudává žádnou toleranci (sázíme na +/- 6 dB). Oproti vyššímu modelu tak de facto Platinum M20 zaostává jen v zatížitelnosti – jednoduše s nimi neozvučíte diskotéku, ale na to nejsou stavěny; špičkově zpracují 90 Wattů. Nechtějte hrát nahlas, nebo ozvučit haly a budete ale spokojeni.

Quadral Platinum M20 jsme poslouchali stejně jako jejich „sourozence" M25 primárně na sestavě Naim Nait XS / CD5si, případně na NAD C370 / Pioneer BDP-LX71. Chvíli jsme měli možnost spojit tyto reprosoustavy s Accuphase E-360 a SACD Accuphase DP-550, kterým sekundoval ASUS Xonar Essence One MUSES. Srovnávali jsme kromě Quadral Platinum M25 také s Bowers&Wilkins 683 S2 a Harbeth Monitor 30. Kabely nesly značky ProAc, KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable či QUAD.

Možná byste od relativně drobných reprosoustav nečekali nijak obří basový zátah, ale tohle je Quadral. I z malých Platium M20 „leze" až kupodivu plný zvuk, jak ukazuje „First Song" Laurence Hobgooda („When the heart dances" | 2008 | Naim Jazz | naimcd112). Kontrabas je poměrně velký a jde hluboko, i když plný rozsah tak úplně nečekejte – dole přeci jenom kousek schází. V menším prostoru to ale bude rozhodně velmi solidní, cítíte dokonce i impuls při každém rozeznění struny. Líbil se nám čistý, jistý a trochu větší hlas, byť není zrovna jemný – Quadral přeci jen trochu tlačí na pilu.

U vyššího modelu Platinum M25 je to ještě markantnější – basová kytara v „Gimme Shelter" od Rolling Stones („No Security" | 1998 | Virgin | 7243 8 46740 2 1) už má sílu a spoustu energie, jak se na vyšší řadu Quadral sluší a patří. Zvuk je otevřený, ale hlavně má pevný, bohaté a velké tělo – i z regálovek dostanete v tomto případě doslova příval zvuku, se slušným zesilovačem pak je i velmi dobře kontrolovaný. Pravdou je, že zvuku basová linka u většího modelu přeci jen trochu dominuje.

Úplně nás nadchlo, jak se Platinum M20 postavily k vokálům a střednímu pásmu vůbec – jejich bohatý, ale otevřený projev s až monitorovou kompaktností a přesností nechal výborně vyznít třeba Bowieho „Space Oddity" („Platinum Collection" | 2005 | EMI | 0946 3 44076 2 5). Pravdou je, že tady bas v prostoru větším než 20 m2 přeci jen prostor nedokáže naplnit, takže výrazněji vyniká středo-výškové pásmo. Pokud chcete také propojený zvuk, není vůbec od věci krom malého prostoru postavit reprosoustavy relativně blíže k sobě a nesedět úplně daleko – tam ale skutečně excelují. Kromě velmi přirozeně srozumitelného vokálu je dobře slyšitelné také pozadí a tiché, drobné detaily vystupují do popředí – až bychom to do reprosoustavy za necelých 20 000,- neřekli. Je fakt, že celkově je zvuk pocitově více tlačen kupředu.

Ač Platinum M20 nejsou úplně komorně hrající, jejich přednes ve středech je velmi kultivovaný – vyšší sourozenci Platinum M25 to berou citelně více od podlahy. S temnějším, těžším vyvážením nádherně vyniká varhanní pedál v Rutterově „Nativity Carol" v podání San Francisco Choral Artists („First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD). I z regálů se dočkáte rozumného naznačení objemu a síly varhan, vynikající v kontextu cenové kategorie. Zpěvákům je také vcelku rozumět, místo precizně oddělených mnoha hlasů ale Quadral prezentují spíš velký, ale kompaktní sbor jako celek.

Nejmarkantněji rozdíl mezi dvěma sousedními modely druhé nejvyšší firemní řady vynikl při relativně obyčejné písničce „Rockville" od R.E.M. („Singles Collected" | 1994 | IRS | 7243 8 29642 2 3). Zatímco Platinum M25 vykouzlily velký, rockový zvuk se šmrncem, hutný pěkně od podlahy, Platinum M20 sice notně ubraly basovou razanci, zato ale byl přednes významně vyrovnanější, přehlednější a vlastně i čistší, byť je to překvapující. Energie kopáku byla příkladná u obou modelů, větší M25 byly pochopitelně o něco důraznější. Činely byly u Platinum M25 znělejší, kytara zase méně řízná a dokonce i detailnější, vlastně jako celý přednes. Vlastně právě tady bylo úplně jasné, že pokud netoužíte po masivním basovém základu, který je pro vás prioritou, rozhodně se vyplatí sáhnout po Platinum M20 a v případě nutnosti je podpořit subwooferem. Monitorová přesnost, dobré rozlišení a celkově méně na efekt hrající, až kultivované ladění prostě Platinum M25 poráží.

Dokonce i barvy nástrojů se zdají být věrnější v podání menších Quadral, byť tady jde o nuance a snad prostě jen lépe vyniknout v o něco čistším přednesu. „Symfonie č. 3" Bohuslava Martinů („Rok české hudby" | 2004 | Panter | TU0002-2) byla mimo jiné i dobrým testem dynamiky, byť v této charakteristice Quadral povětšinou nezaostává. Ani jedna z regálovek řady Platinum neprokreslila sice smyčce úplně dokonale, ale M20 dala vyniknout více detailům na kompaktnějším prostoru, kdežto M25 zase zahrála rozmáchleji, což dodalo sílu větším nástrojům, ale mírně to znepřehlednilo vnímání detailů. Ani při vyšších hlasitostech nebyla míra expresivity nepříjemná. Celkově se ale jednodušeji poslouchá menší z modelů.

Sečtěme a podtrhněme tedy všechny poznámky. Ačkoliv je Quadral znám svým bujarým, „velkým" naladěním, které náramně svědčí a sluší zejména rockové, popové a vůbec moderní elektrifikované hudbě, série Platinum už leží v katalogu natolik vysoko, že by měla být poměrně univerzální. Oba regálové modely M20 a M25 patří k dostupným a zaplatitelným, oba jsou velmi slušně zpracované, oba nesou jasný podpis svých stvořitelů. A přesto jsou oba tak jiné... Upřímně řečeno, Platinum M25 je větší a výrazně více na efekt hrající reprosoustava – hovoří pro to jednak expresivnější podání jako celek, ale také určitá rozevlátost, mohutnější přednes a výrazně více prostoru, který dává tento regál nejnižším tónům. To velmi sluší rockové, metalové, ale nakonec i popové muzice, takže chcete-li zaplnit menší či středně velký prostor velkým zvukem z malých reprosoustav a amplifikovaná hudba má ve vaší diskotéce drtivou většinu, pak ano – Quadral Platinum M25 by se vám mohly líbit. Vsadíme se ale, že jakmile hned vedle postavíte menší a nenápadnější Platinum M20, už se nebudete k větším sourozencům chtít vrátit – ano, basu je slyšitelně méně, ale to je asi tak jediný hendikep. Jinak je zvuk výrazně vyrovnanější, kompaktnější, propojenější a čistší. Vlastně díky tomu všemu lépe vyniknou i malé detaily; i když jich ve finále asi o mnoho více nebude, Platinum M20 působí, že mají lepší rozlišení. Platinum M25 snad mohou zaujmout také tím, že je lze dát dál od sebe a zaplní větší prostor, menší Platinum M20 přeci jen musíte poslouchat poměrně zblízka, aby zůstala hudební scéna náležitě propojená. Z výše řečeného tak jasně vyplývá, že právě Platinum M20 potěší více, univerzálněji a co je nejlepší, tak také za méně peněz...

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 18 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na svou cenu jsou jednoduše skvělé

+ hrají kompaktněji, přesněji a snad i důrazněji, než M25

+ moc pěkně zpracované

+ úderný, čistý a až monitorový zvuk

+ docela lehce se rozehrávají

ZÁPORY

- pro milovníky „Quadral-zvuku" může být basu méně, než by se jim líbilo

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Quadral | www.quadral.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha