2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 1

Skotský Tannoy a jeho série Revolution patří k populárním, ve firemním katalogu zabírá druhou nejzákladnější pozici, přičemž zůstává v ještě relativně zaplatitelných vodách. Za pozornost stojí zejména velký sloup v nové inkarnaci Revolution XT s pojmenováním 8F. Jde již o velkou reprosoustavu s působivými parametry, posouvající tradiční design Tannoy do modernějšího hávu.

Revolution XT 8F jsou vysoké, včetně velkého podstavce vyrostly do necelých 108 cm. Jejich základním tvarem je lichoběžník, ctí ho jak samotný kabinet, tak zmíněná podstava. I díky ní váží XT 8F již znatelných 20 kg. Nenajdete u nich žádné oblinky a organické linie, vše je podřízeno modernosti, rovným hranám a celkové jednoduchosti. Nebýt potřeby potlačit stojaté vlnění uvnitř skříně, možná by výrobce nepoužil ani tvar lichoběžníku.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 2

Na čelní stěně najdete jen dvojici "kroužků", tedy reproduktorů, opásaných tenkým hliníkovým rámečkem a ještě jedním, plastovým, v němž jsou přiznané nýty, maličko evokující okovaný obojek proslulého anglického buldočka. Zajímavě řešená je i "nadzvednutá sukně" u patry ozvučnice, podepřená dvojicí kovových sloupků. To je místo, kde ústí bassreflexový nátrubek. Je uložen ve svislé pozici a uzavřen ve vlastní komoře, která zabírá zhruba čtvrtinu vnitřního prostoru ozvučnice.

Na zadní straně Revolution XT 8F najdeme vlastně jen vaničku s reproduktorovými terminály adekvátního provedení. Jsou tu celkem čtyři pro možnost bi-wiringu.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 3

Kabinet z MDF desek citelné tloušťky je pokryt docela hezky zpracovanou pravou dýhou. Uvnitř, zhruba v ose každého z měničů je pak ještě vyztužen bytelnou příčkou s průduchy. Vnitřní objem ozvučnice je necelých 50 litrů.

Spodní z obou měničů je vyhrazen basovým frekvencím, membrána o průměru 20 cm je vyrobena z papírové drti a je zavěšena na poměrně nízkém, pevném gumovém závěsu. Cívka pak má průměr 4,4 cm. V podstatě identický měnič, jen s jinak provedeným středem, je dedikován i pro frekvence střední a to včetně průměru cívky. Právě v jeho středu se ovšem nachází ještě výškáč, v tradičním "skotském" uspořádání Dual-Concentric.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 4

Tweeter samotný má průměr membrány 2,5 cm a je uložen ve zvukovodu, jehož délka je kratší, než je u Tannoy zvykem. Cílem je zrychlit expanzi výšek. Membrána je vyrobena z polyetherimidových vláken, tedy z plastu. Zajímavé je, že oba měniče systému Dual-Concentric využívají jediné magnetické pole pro svůj pohon, což by mělo mít za následek mnohem harmoničtější propojení středo-výškové části reprodukovaného pásma.

Tannoy jsou známy svou "snadností", tedy vstřícnými technickými parametry. Ani Revolution XT 8F nejsou výjimkou - citlivost 91 dB / 2,83 V / m už je rozhodně nadprůměrná, impedance činí 8 Ohm. V tolerančním pásmu -6 dB zvládnou reprosoustavy zahrát od solidních 34 Hz až do 32 000 Hz. Pasivní výhybka druhého řádu dělí měničům práci na úrovních 250 a 1 800 Hz.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 5

Velké Tannoy Revolution XT 8F jsme poslouchali v havířovském studio Navrátil Audio, kde jim společnost dělal Luxman C-700u a M700u, jimž byl zdrojem signálu Luxman D-05. Propojeno bylo kabeláží Crystal Cable Standard XLR, reprokabely nesly značku Siltech Classic Anniversary 330L, napájeno bylo opět kabely Crystal Cable, Siltech SPX800 a Telos Golden Reference přes filtr IsoTek Aquarius. Porovnávalo se s Tannoy Precision 6.2.

Basa Marcuse Millera v "Boomerang" ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534) předčila naše očekávání co do plnosti a razance, Revolution XT 8F basovým základem rozhodně nešetří. Spodek měl tendence prosadit se výrazně autoritativně a bez kontroly značně naddimenzované elektroniky by v menších prostorách mohla hrozit i basová záplava. Dejte jim ale trochu prostoru na dýchání a budou schopné vyplnit i nadprůměrně velké místnosti. Bas má adekvátní kontrolu, je nicméně spíše o něco měkčí a zvuk jako celek pak trochu hebký, jemný, s náznakem vřelosti.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 6

Koncentrický měnič odvádí vysloveně excelentní práci v podání vokálů, jeho výkon se může v této oblasti měřit klidně s o 50% dražšími konkurenty. Třeba hlas Tracy Chapman ve skladbě "Fast Car" z jejího prvního eponymního alba (2003 | Rhino | 8122-79908-9) byl skutečně nádherně zaostřený a blízký. Byl také hezký, bohatý a popostrčený kupředu nad nástrojové linky, zněl čistě; pravdou je, že detailů bylo tak akorát a plasticita byla spíše slušná, než špičková. I tady byla cítit velmi zřetelná basová složka, nepřekrývala však středy, spíše pomáhala přednes mírně "přifouknout". Hlas i akustická kytara jsou pěkně barevné, tonálně bohaté.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 7

Tak jako u basů, ani u výšek Tannoy Revolution XT 8F objemem ani intenzitou nešetří. Vibrafon v "Ralph´s New Blues" The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) měl při vyšších hlasitostech tendenci být chvílemi až příliš zřetelný, platí to ale vesměs jen pro první okamžiky vzniku tónu a přebytečná energie se rychle zklidní. Kov vibrafonu i činelů byl znělý, jistý a jiskrný. Chvílemi se zdálo, že je zvuk mírně tenčí, ale tóny z nejvyššího pásma zůstávají čitelné a zřetelné po dlouhou dobu, dozvuk je pozvolný a slušně kontrolovaný, cinkání je všude plno. Dokonce i hodně potichu jsou výšky zřetelné a jasné, bez pocitu tvrdosti či ostrosti.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 8

I když Orffova "O Fortuna" z "Carminy Burany" (1984 | Decca | 411 702-2) "nechýdala", velké těleso bylo pod velmi slušnou kontrolou a podané s přesností a dynamickou rezervou. Dynamika vůbec patří k silnějším stránkám XT 8F, důraz a energie nechybí ani v dynamických špičkách, kdy za dané peníze sotva koupíte lepší výsledek. Tannoy vám nedají pocit úplně velké hloubky, zato vám dají pocítit tah na branku a váhu tónů. Makrodynamika je jedním slovem výtečná.

Haydnova "8. symfonie v G dur - Le Soir" v podání Orchestre du Chambre de Lausasnne pod taktovkou Jesús Lopez-Cobose (1994 | Denon | CO-78922) ukázala, že Tannoy Revolution XT 8F nejsou úplnými drobnohledy, v čistém a hladkém zvukovém podání lze ale snadno číst. Zvuk je v prvé řadě spíše propojený a celistvý, pokud budete chtít skutečně jemné nuance, musíte se soustředit a ve zvuku si je najít. Rychlá reprodukce je ovšem slušně transparentní.

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 9

Při správném usazení v prostoru vykreslují Tannoy Revolution XT 8F skutečně vynikající hudební scénu. Stingova "I Hung My Head" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) vystoupila z hmoty ozvučnic a rozplynule se přirozeně v pravolevém i předozadním prostoru, jakkoliv existuje poměrně výrazný sweet spot, pro který tato ideální situace platí. Scéna samotná byla velice přehledná, nástroje měly kolem sebe dost vzduchu a lokalizace byla velmi snadná; opět jak v pravolevém, tak i v předozadním směru, takže bylo jasně znát, který nástroj stojí za kterým, aniž byste měli pocit jejich slévání. Tyhle sloupky umí být skoro "3D".

XT 8F hrají, jak už bylo řečeno, pěkně od podlahy, s důrazem a slušnou dynamikou, takže je příjemné je poslouchat - například jako Gilmourovu "On an Island" ze stejnojmenného alba (2006 | EMI | 0946 3 5569520). Chvílemi, při vyšších hlasitostech, bas už přecházel v lehké hřmění, ale středo-výškové části pásma bylo stále dobře rozumět, jen by basu mohlo být o něco méně, aby reprodukce byla vzorně vyrovnaná. Tyhle Tannoy ale umí důležitou věc - nechají vás zapomenout na mechaničnost reprodukce, uvolní vás a vtáhnou vás, přednes je organický spojitý a rytmický, takže "odsýpá".

2015 07 28 TST Tannoy Revolution 8XTF 10

Tannoy Revolution XT 8F jsou zajímavé sloupky, o tom žádná. Jejich trochu strohý design působí docela moderně a zpracování adekvátně cenové třídě. Velmi zajímavý je ale jejich zvuk - zejména dynamická rezerva a schopnost skutečně nádherně načrtnout prostorovou scénu. Přednes je mírně "přifouknutý", proporčně větší a k jeho zkrocení budete rozhodně potřebovat dobrou elektroniku, tak nešetřete. Jinak jsou ale tyhle sloupky příjemně muzikální, s bohatou tonalitou, i když trochu hladším, vřelejším laděním. Zvládnou však hrát napříč žánry a za dané peníze si zaslouží velmi dobré hodnocení.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 49 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mocný zvuk

+ lokalizace

+ oproti fotografiím jsou v reálu skutečně hezké a dobře zpracované

+ dynamika

+ excelentní podání vokálů

ZÁPORY

- až příliš odvážný a hutný bas, který je dobré zkrotit autoritativní elektronikou

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha