Základní model katalogu Tannoy, Mercury V4, se stal nenápadným trhákem. Dost možná kvůli velmi atraktivní ceně, kdy právě tito Skotové jako jedni z prvních dokázali nabídnout i v nejnižších cenových třídách hodnoty skutečného high fidelity a zachytili trend rapidního růstu kvality v základních patrech reprodukční techniky. Po dvou letech přichází inovace (dost možná od toho přidané písmeno „i" v názvu), nabízející za jen nepatrně vyšší cenu nový vzhled i evoluci techniky.

Již od prvního pohledu je jasné, že inovovaná varianta jediného sloupku páté generace řady Mercury je stále tím jednoduše střiženým, v podstatě dost kompaktním sloupkem. Když ho vytáhnete z krabice a postavíte do prostoru, získá si svou dospělejší aurou a vyladěnějším vzhledem výrazně větší autoritu, než jeho předchůdce. Změny nejsou nijak zásadní, vlastně budete muset důkladně hledat, abyste rozdíly dokázali popsat, ale celkově prostě působí. Tou nejzásadnější, díky níž působí reprosoustavy dospěleji, je určitě masivní podstavec – je pravdou, že úzký sloupek se už díky němu nerozkýve, či dokonce nepřevrátí. A pravdou je i to, že stabilita a bezpečnost není u 15 kilogramů vážící konstrukce od věci.

Samotné vnější provedení a rozměry se v podstatě nezměnily – sloupek má stále necelý metr na výšku, 20 cm na šířku a 28 cm do hloubky. Stále také sází na čisté, ostré a pravidelné tvary, přesto se zdá, jako kdyby dospěl. Čelní stěně dominují dva středobasové měniče s masivními hliníkovými rámečky, mezi nimi je nenápadná kopulka tweeteru – všechny tři měniče jsou usazeny v D´Appolito systému. Jednoduchost pokračuje i na zadní stěně, kde pouze spodní třetinu rozrušují plastikový nátrubek vcelku rozměrného bassreflexu a vanička s lehce natěsnanými bi-wiringovými terminály. Ty jsou zato ale velmi robustní.

Povrchová úprava 1,5 cm tlustých dřevotřískových desek (přední stěna z MDF má dokonce 1,8 cm) je potěšující – přestože nebudete z lakování, ani z celkového provedení takzvaně na větvi, pocit dobře investovaných peněz se určitě dostaví. Aby byl kabinet v rámci možností co nejpevnější, to zajišťují i vnitřní příčky. Celkový vnitřní objem činí dostatečných 38,5 litru, takže bas už bude mít kde brát.

Přestože měniče se na první pohled zdají nebývale podobné těm z minulého modelu, prošly všechny tři evolučním procesem. Největší proměnou prošel tweeter; průměr zůstal na hodnotě jednoho palce (2,5 cm), ale polyester tu jako hlavní stavební materiál vystřídal hliník s příměsí hořčíku. Nezměněno zůstalo použití neodymiových magnetů, byť i tento systém byl navržen (tak jako celý reproduktor) zcela od nuly. Dva větší měniče mají průměr membrán 15,2 cm a tak jako u minulé generace je jejich základem papír, respektive papírová drť – pro odlehčení a vyztužení je na membráně též vláknitá směs.

Velký vývoj se nevyhnul ani výhybce čtvrtého řádu, zvláště kvůli sladění nové výškové části se zbytkem konceptu. Nejen, že tu najdeme nové součástky, ale také novou kabeláž, která je vyrobena z postříbřené bezkyslíkaté mědi. Pro tweeter byla využita i technologie Differential Materials Technology (DMT), kterou Tannoy používá pro minimalizaci přenosu nežádoucích rezonancí do citlivých součástek.

Na levnou reprosoustavu nabízí (pro začátek minimálně na papíře) Mercury V4i velmi solidní technologické parametry, díky nimž by se tento model měl stát snadno zvladatelným společníkem. Kromě řádně vysoké citlivosti 91 dB (2,83 V / 1 m) je naladěn na impedanci 8 Ohm a v tolerančním rozsahu + / - 6 dB by měl vykouzlit frekvence od 32 do 53 000 Hz (to je více než dvojnásobek v porovnání s předchozí variantou). Přechod měničů je posazen na úroveň 2 600 Hz. Doporučené maximální zatížení je 100 Wattů, špičkové pak dvojnásobné a upřímně řečeno, asi bychom to těmto malým, ale houževnatě působícím Skotům věřili.

Malý, ale šikový model Tannoy Mercury V4i jsme si vyzkoušeli s redakčním setem NAD C370 + Pioneer BDP-LX71 + ASUS Xonar Essence One MUSES, ale také s Musical Fidelity V90-DAC, Wadia Intuition 01 či Electrocompaniet ECI 6DS. Kvalitní proud do komponent (kromě dvou naposled zmiňovaných) dodával Xindak XF-2000B. Porovnávali jsme reprodukci s Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Sonus Faber Olympica I, Polk Audio RTi A7 či Adam Audio ARTist 5, to vše za použití různorodých kabelů značek Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, ProAc či Vincent.

Dojmy z původní inkarnace Mercury V4 jsme získávali sice už dávno, ale při poslechu prvních tónů „The Expert" od švýcarských Yello z alba, vydaného pro německý Stereoplay v roce 2010, jsme si tak nějak nemohli pomoci a cítili, že „Vé Čtyřka" udělala pořádný krok kupředu. Syntetický, tepající basový základ šel pěkně hluboko, na daný rozměr a hlavně cenu sloupku víc než dost. Pojí se s tím i pocit důraznosti a pulsující energie, který vás strhne přesně tak, jak by téměř diskotékový rytmus měl. Mercury V4i se nijak nerozpakují a vrhají se živě do hudební akce.

Když jsme zastavili, zjemnili a zcela otočili žánr (pustili jsme si Rutterovu „Nativity Carol" v podání San Francisco Choral Artists z alba „First Sampling" od Reference Classic), ukázalo se, že si Tannoy vedou slušně i zde. Je fakt, že tady už je jasně patrné, že jde o v podstatě základní plnohodnotné high fidelity, ale jakkoliv tu není mnoho informací o ambientních zvucích a dozvucích, stejně jako se nám spíše nepodaří „stát" uprostřed sboru, pořád tu jsou krásné, éterické a hlavně srozumitelné hlasy, tvořící homogenní, přirozeně znějící celek. Při mírně vyšší hlasitosti dokonce i pedál kostelních varhan „dýchá". Výsledkem zmíněného je příjemně vánoční, křehká a vřelá, vtahující atmosféra.

Limity ve spodních částech frekvenčního spektra jsme prověřili čistě varhanní verzí „Bridge Over Troubled Water", neboli albem Ivera Kleive „Orgelmusikken fra deUSYNLIGE". Je jasně znát, že 38,5 litru už stačí na vytvoření základní představy o rozměru a důrazu nástroje, ale je to příliš málo na to, aby zvuk byl dostatečně působivý. Tannoy se však poctivě snaží a výstup není rozhodně pouze plochý, informativní, ale má už určitý objem a váhu. Opět je tu ale vřelé, mírně pojetí, posouvající do popředí hudbu samotnou, nikoliv zvuk.

To, co už prostě fyzikálně nezvládnou odevzdat v oblasti nejhlubších tónů, to umí Mercury V4i prodat o to lépe v oblasti vyšších basů. Důkazem budiž „nejvíc disco" písnička kultivované Suzanne Vega, neboli „Tom´s Dinner" ve speciálním mixu z výběrového alba „Tried and True". Přesně takový typ skladeb Tannoy výjimečně sluší – vcelku jednoduchá skladba, široký rozsah tónů a odsýpající tempo jsou to pravé, na čem si V4i užijete na maximum. Oceníte jak muzikální plynulost, tak přesnost, s jakou vyřezávají jednotlivé noty, podpořené v důrazu navíc dojmem slušné dynamické rezervy.

Obrátíme-li opět od klidných vod a necháme zaznít „Ralph´s New Blues" z krásného alba „Concorde" The Modern Jazz Quartet, můžeme kriticky posoudit kvalitu nového tweeteru. Až překvapivě poctivě se mu daří vykreslit různorodé perkuse a xylofon ve vyšších polohách, byť nemáte pocit ono jiskřícího kovu. Snad by se dalo říct, že výškový reproduktor, přestože je kovový, tak hraje spíše jemněji a poklidněji. Co do barev a detailů si v dané třídě rozhodně není nač stěžovat, jemné nuance v extra dlouhém dozvuku i těch nejjemnějších klepnutí tu ale samozřejmě nenajdete – přesto lze prohlásit Mercury V4i za velmi detailně hrající, alespoň ve své třídě.

Za nejsilnější zbraň skotských reprosoustav se často považují krásné, živoucí středy, ani Mercury V4i nejsou tyto hodnoty cizí. Velmi pěkně se jim podařilo vykreslit hlas zpěvačky v „Misery" od Dave´s True Story (dostupné jako FLAC ve vysokém rozlišení ze sampleru HD Tracks). Hlas má hloubku a i když je možná trochu nadnesené říkat, že hýří detaily, je jich požehnaně. Navíc ani při náročných pasážích nezaznívají sykavky nijak ostře či nepříjemně, takže další potenciální problém levnějších konstrukcí je překonán. Navíc jsme se přesvědčili, že od svého předchůdce „okoukaly" i nové Mercury V4i talent pro vykreslení prostoru – ten sice není nadprůměrně široký či hluboký, ale je dostatečně pevný a přehledný, aby byla radost v něm vnímat jednotlivé, dobře separované nástroje.

Jestliže pro sloupky Tannoy Mercury V4 platilo, že byly pionýry aktuální snahy nabídnout hodně muziky za málo peněz, pak nová inkarnace V4i tento koncept ještě dotáhla a vylepšila. Za dostupné peníze umí V4i nabídnout muzikální, detailní a živý projev, který umí bavit, ať už po nich chcete tichý noční poslech, či podvečerní rockový koncert. Hodnotné, nenápadné provedení usnadní integraci s běžnou domácností a běžnou manželkou, drobná vylepšení v oblasti techniky pak posouvají celkový dojem z výborného na opravdu výborný. Hledáte-li tak kompaktnější, levnější a již talentovaný sloupový model reprosoustav, dejte šanci i Tannoy Mercury V4i, které jako jedny z mála v dané ceně umí potěšit v každé náladě i situaci.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční charakteristika sice nedosahuje hodnot z produktového listu, ale přesto k nim nemá zase tak daleko. V toleranci + / - 6 dB začíná někde lehce nad hranicí 40 Hz, což je vzhledem k relativně kompaktním rozměrům a nízké ceně stále slušná hodnota. Jediný citelnější výkyv v průběhu křivky představují aktivnější výšky v oblasti 5 – 10 kHz, důležitá je ale nepřítomnost jakéhokoliv excesu.

Průběh impedanční křivky je stejně spořádaný jako té frekvenční. Ani mírný peak na úrovni 1 500 Hz neohrožuje snadnou ovladatelnost těchto reprosoustav. Přestože oproti deklarované impedanci 8 Ohm je ta reálná spíše 4 Ohmová, neklesá pod tuto hodnotu a nezatěžuje tak zbytečně zesilovač.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 14 980,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ citelný pokrok proti minulé generaci

+ dospělý vzhled

+ solidní, hodnotné provedení

+ vyrovnaný, čistý zvuk

ZÁPORY

- s takovým poměrem ceny a výkonu patrně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha