Prvý predpremiérový test nových reprosústav Acon - ULTIMA-X

Dávno je doba, keď sme malými čínskymi krôčikmi prevlačovali z miesta na miesto Fender Rhodes Piano a jeho majiteľ chlácholieval moje hromženie a ponosy na otlčené nohy slovami: „Čo je veľké a ťažké, je dobré.“ Dnes v čase plug-inov a VST inštrumentov si vezmete svoj macbook so zrolovanou virtuálnou klaviatúrou pod pazuchu a môžete muzicírovať trebárs aj na Lomnickom štíte. Ale na kolegom vyslovenej axióme predsa len niečo je a platí to aj v dnešnej dobe odľahčovania a miniaturizácie. Čo má svoju veľkosť a váhu skrátka akosi budí dôveru a rešpekt.

Dlhých sedem rokov (za ktoré sa údajne obmenia všetky bunky v našom tele) uplynulo od predstavenia predošlých Ultím audiofilskej verejnosti a ich uvedenia na trh. Bratislavská značka Acon si získala môj rešpekt už svojimi predošlými sústavami, z ktorých niektoré som testoval pre slovenské hifistické periodiká a na niektorých som monitoroval nahrávanie a mixoval výslednú snímku v nahrávacích štúdiách. Áno, s reprosústavami Acon sa totiž môžete stretnúť nielen v posluchovkách audiofilov, pracovniach pre zvuk zanietených bossov firiem či obývačkách tých, ktorí nepodľahli trendovému mámeniu štíhlych a nič nevážiacich papundeklových dizajnoviek, produkujúcich zodpovedajúco diétny sound, ale aj v niekoľkých domácich i zahraničných nahrávacích štúdiách.

Pri vývoji a výrobe reprosústav Ultima-X si chlapci stanovili kritériá zvukovej i skulpturálnej majestátnosti, výnimočnosti, nadčasovosti a aproximatívnej dokonalosti. Ušľachtilá krása v každom detaile a s každým vyžiareným tónom je skrátka to, čo od tohto producenta už akosi podvedome očakávame. Napokon nečudo – pohybujeme sa napokon na teritóriu vyhradenom pre skutočnú audiofilskú high society.

Ultimy-X predstavujú súčasný etalón trojpásmovej aktívnej reproduktorovej sústavy s uzavretou ozvučnicou. Disponujú aktívnymi elektronickými výhybkami s fázovou korekciou a elektronickou ochranou meničov a päticou (!) koncových zosilňovačov pre každú z oboch impozantných skulptúr. Tri z nich sú MOS-FET-ové a dva elektrónkové. Signál sa do sústav privádza bezproblémovým symetrickým vstupom. Ako výrobca prezentuje, ULTIMA-X vychádza koncepčne z vlajkovej lode svojej produkcie ULTIMA MK II a z predošlých sústav DIVUS MK II. Oba produkty predstavovali vo svojej dobe vrchol zvukovej nirvány a ani dnes sa na tom mnoho nezmenilo. Acon sa však rozhodol ísť ešte o niečo ďalej.

ULTIMA-X vychádza z elektrického konceptu sústav DIVUS MKII U, avšak konštrukcia jej ozvučnice stavia na skúsenostiach z predošlých ULTÍM. Prednosti ich konceptu sa ukázali ako jedinečné a časom verifikované - os vyžarovania jednotlivých meničov sa stretáva v jednom bode - v mieste posluchu. Úlohy stredotónové meniča sa v ULTIMách-X zhostil reproduktor LOWTHER DX3, ktorý vystriedal FOCAL používaný v DIVUSoch. Prednosti tohto meniča môžeme v zhode s hodnoteniami mnohých renomovaných svetových periodík opísať len v superlatívoch. Jeho kmitočtová charakteristika zároveň umožnila posun deliacich frekvencií na výhybke, čo prispieva k ešte lepšej lokalizácii jednotlivých nástrojov na scéne.

Sústavy pôsobia už na prvý pohľad grandiózne, sošne a monumentálne. Ich akustický prednes je v každom ohľade ultimatívne homogénny. Od prvého momentu plynie hudba tak prirodzene a nenútene, že sa musíte nevdojak poobzerať po virtuálnom auditóriu koncertnej siene a pozdraviť sa pohľadom so starými známymi z abonentných koncertov. Nič nevytŕča, nič nechýba. Obraz scény je plastický, plný dobre lokalizovaných detailov. To, čo ma však celkom dostalo je diskrétny nočný tichý posluch. Predstavte si Tyranosaura Rex, ako sa elegantne a temer nečujne zakráda hustou džungľou prelomu druhohôr a treťohôr plnou prebleskujúcich detailov. Že je to nepredstaviteľné? A predsa tieto impozantné sústavy dokážu šepkať tak, že sa nič nestráca, ani detaily, ani muzikálnosť, ani proporcionalita, ani plasticita priestoru. Apropo – muzikálnosť – kapitola sama o sebe. ULTIMY-X sú hravé ako Amadeus Miloša Formana, v prednese elegantné ako Renée Fleming, naliehavé ako Salieri v podaní F. Murray Abrahama, keď lákal na bonbóny Mozartovu Stanzi, horúce a vrúcne ako Philippe Jaroussky a v detailoch nekonečne precízne ako Viedenskí filharmonici pod despotickou taktovkou Herberta von Karajana.

Vráťme sa však od subjektívneho posluchu ešte na skok k highlightom konštrukcie týchto vskutku ojedinelých reprosústav. Elektroakustické meniče použité pri stavbe ULTIMA-X patria k tomu najlepšiemu, čo dnešná technológia ponúka. Acon aplikoval na kritickú pozíciu výškového meniča produkt renomovaného výrobcu Scan-Speak s označením REVELATOR R-2904/70000 s 1“ membránou. Tento v každom ohľade bezkonkurenčný tweeter je etalónom medzi výškovými reproduktormi sveta a predstavuje vlajkovú loď tohto výrobcu. V sústavách ULTIMA-X použitý menič vysokých tónov vznikol v laboratóriách Scan-Speaku za použitia hneď niekoľkých inovatívnych konceptov. Prvý pozoruhodný rozdiel predstavuje použitie fázovej zásuvky. Kopula je pripojená k fáze zásuvky tak, aby bola vyžarovaná oblasť sústredená okolo kmitacej cievky. To poskytuje väčšiu kontrolu a znižuje skreslenie a straty, ku ktorým dochádza na kopulke výškových reproduktorov. SD – neodymový magnet používa patentovanú technológiu „Symmetric Drive“ , vďaka ktorej takmer bezo zbytku eliminuje elektrický fázový posuv. Uzávery symetrických magnetických systémov zároveň slúžia ako vodiče tepla. Nie je teda potrebné chladenie cievky ferofluidom, čím sa zlepšila mikrodynamika a linearita. Predná stena reproduktoru zo strojovo opracovaného hliníka hrúbky 5mm vytvára krátky zvukovod, čo prispieva ku kontrolovanej smerovosti už od 2kHz.

Ďalší šampión vo svojej triede na pozícii meniča tónov v oblasti stredov je modifikovaný širokopásmový reproduktor Lowther DX3 s priemerom 225 mm s papierovou sendvičovou membránou v liatom koši so štyrmi subtílnymi rebrami, ktoré pretekajúcemu vzduchu nekladú prakticky žiaden odpor. Reproduktor je v základnom prevedení podľa výrobcu schopný obsiahnuť spektrum od 30 Hz do 22 kHz, čiže temer celé akustické pásmo . Svojou citlivosťou 98 dB/Wm-1 sa radí medzi vôbec najefektívnejšie meniče. Za týmito impozantnými technickými parametrami sa skrýva moderná technológia Hi-Ferric. Kmitacia cievka je totiž navinutá vodičom, legovaným železitými prvkami, predovšetkým kobaltom, železom a niklom. Pri prechode prúdu vodičom sa stáva vybudeným magnetom, pričom stupeň magnetizmu závisí od obsahu kovových látok. Cievka je vo vzduchovej medzere magnetického obvodu dokonale vycentrovaná a podľa polarity signálu je odpudzovaná alebo priťahovaná – a akceleruje tak smerom od a k „hostiteľskému magnetu“. V dôsledku toho sa jadro, na ktorého obvode je cievka pripevnená, pohybuje rýchlejšie, t.j. bez oneskorenia, čoho výsledkom je oveľa čistejšia reprodukcia audiosignálu. Nežiadúce oscilácie cievky sú prakticky eliminované a skreslenie signálu je minimálne, čoho výsledným efektom je výrazné a dokonalejšie rozlíšenie jednotlivých hudobných nástrojov. Navyše je tlmiaci účinok v „kľudovej polohe“ cievky bez signálu podstatne vyšší. Využívaný frekvenčný rozsah meniča v sústavách ULTIMA-X je od 280 Hz do 3,5 kHz, takže reprosústavy využívajú toto ľudským uchom najpočuteľnejšie pásmo bez zaťaženia meniča v okrajových frekvenciách, pokrývaných výškovým a basovým reproduktor.

O kvalitách J.M. Lab francúzskeho výrobcu reproduktorov Focal asi netreba pochybovať. Basový menič AUDIOM 13-WX upúta na prvý pohľad obrovským multimagnetickým systémom, zloženým zo šiestich samostatných magnetov. W - membrána z Polykevlaru s priemerom 330 mm má tvrdý gumový záves. Reproduktor produkuje veľmi tvrdé, suché a konkrétne a precízne ohraničené basy s neuveriteľnou mohutnosťou. Ak však pripomenieme , že aj iní vo svete renomovaní výrobcovia reproduktorových systémov ako Wilson Audio, AudioLab, alebo NTT používajú vo svojich systémoch basové reproduktory Focal, tak hlavne preto, že to považujeme za dostatočnú referenciu.

Čím sú iné:

Všetky reproduktorové sústavy značky Acon sú definované širokým priesečníkom konštrukčných a prednesových charakteristík, akými sú: dokonalá zvukomaľba, aktívna konštrukcia s uzavretou ozvučnicou a prísny výber použitých súčiastok. Predovšetkým sa však v Acone plano neexperimentuje na poli, kde sú hranice možností striktne definované. Vďaka použitiu elektrónok pri amplifikácii stredného a vysokého pásma sú ULTIMY-X zvukovo ľudskému uchu príjemné a analytickosť nejde na úkor posluchového komfortu. Zobrazenie hlbokého pásma je takmer identické s ULTIMAmi MKII, so subjektívne menším objemom basov (napr. pri nahrávkach SUPERBASS 2, alebo v Mussorgského Obrázkoch z výstavy v Ravelovej orchestrácii, resp. pri známych delových salvách v Čajkovského Overtúre 1812), čo ich robí vhodnými i pre použitie v menších priestoroch pod 80 m³. Dávajú zároveň ojedinelú možnosť alternatívy - elektrónkový zvuk na stredoch a výškach je nenahraditeľný pri akustických nástrojoch a vokáloch, naopak podanie basov tranzistormi pri rockovej hudby, pope a elektronických žánroch dáva nástrojom želaný drive a energiu. Navyše možnosť kombinácie elektrónok a tranzistorov dáva de facto štyri „verzie zvuku“ bez fyzickej zmeny prístrojov.

Tým sme sa elegantne dostali k akejsi sumarizácii, ktorá bude – ako inak – bazírovať na percepcii, ergo v tomto prípade na jeho veličenstve uchu. ULTIMy-X sú primárne dedikované pravovernému audifilovi s inklináciou k akustickým žánrom, akými sú jazz, komorná i orchestrálna vážna hudba, vokálne žánre a vôbec čokoľvek hudobne hodnotné s kvalitne odsnímaným záznamom. Sú ako presne ladené športové auto – nemilosrdné k hudobnému balastu a jeho konzumentovi, ktorého tvár sa skriví pri odhalení nepekných detailov, rovnako ako sú Bugatti Veyron či Pagani Zonda nemilosrdné k neskúsenému vodičovi, čo si neprezieravo vypne trakčnú kontrolu a vzápätí stráca vládu nad vozidlom. Acon ULTIMA-X majú všetko pod kontrolou, sú tolerantnejšie a univerzálnejšie a to bez grimasy námahy, snaživosti a okázalej prezentácie vlastnej dôležitosti. Hravo vám sprostredkujú hudobné zážitky par exellance naprieč žánrami a vy sa po sérii prvých tónov v ich podaní okamžite upokojíte a pohodlne sa zahniezdite vo svojom kresle ako kritický návštevník opery, ktorý sa uistil, že orchester ladí, speváci spievajú s ľahkosťou a samozrejmosťou škovránkov a zvysoka, zvysoka sponad opony, sponad kopuly divadla a ešte z väčšej výšky – priamo z nebeskej klenby spomedzi záplavy hviezd - sa tomu spokojne prizerá božský Wolfgang Amadeus Mozart...

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Frekvenčná charakteristika vo voľnom poli:

23 Hz - 24 kHz (-3 dB)

Deliace frekvencie výhybky:

250 Hz, 2800 Hz

Max. dlhodobý akustický tlak:

114 dB SPL (@ 1m), obmedzený ochr. obvodmi

Vlastná šumová hladina:

<10 dB (A krivka, vo voľnom poli, v = 1m v osi)

Elektrónkové koncové zosilňovače

Typ koncového zosilňovača:

2x triódová jednočinná trieda A

Osadenie elektrónkami:

JJ 12DW7 2ks, EAT-300B 4ks

Maximálny výkon:

2x 24W @ 2% THD

Skreslenie:

0,15% @ 1W

MOS-FET koncové zosilňovače

Výkon zosilňovačov (trvalý / špičkový):

120 / 350 W výšky a stredy, 300 / 1500 W basy / 8Ω

Skreslenie zosilňovačov (pri nom. výkone):

THD < 0,04%, SMPTE-IM < 0,05%

Odstup s/š (vztiahnutý k plnému výkonu):

>102 dB (A krivka)

Vstup a regulácia:

Symetrický s konektorom XLR, impedancia 10 k Ω

Vstupná citlivosť (pre max. výkon):

Regulovateľná -12dBu až +24dBu s krokom 1dB

Rozsah regulácie v jednotlivých pásmach:

-7dB až 0dB s krokom 1dB

Regulácia najspodnejších frekvencií:

-4dB až +2dB s krokom 2dB

Napájanie:

AC 230V / 50 Hz

Príkon (stand-by / kľudový stav / plný výkon):

3,5 / 88 / 315 VA

Rozmery (š x h x v) ozvučnica ULTIMA-X:

460 x 750 x 1420 mm

Hmotnosť:

157 kg

Testovalo sa v reťazci zariadení:

Gramofón Avid Acutus,

CD GRYPHON Mikado

Streamer CD NAIM HDX

DVD-Audio TEAC- Esoteric 50DV

predzosilovač Acon SCA12R

kabeláž Krautwire

A pár fragmentov z medzinárodných recenzií na záver ...

Ultima 4 Mk.II - Vlajková loď značky. Dva 225 kg monumenty o výške 163 cm, ktorých ladné tvary podčiarkujú audiofilsky nekompromisné riešenie, používajú naraz dva odlišné typy zosilňovačov. Zdvojené basy tejto aktívnej trojpásmovej sústavy sú poháňané MOS FET tranzistormi, ktoré zabezpečia extrémnu dynamiku spodných frekvencii. Elektrónkové zosilňovače, vyvinuté špeciálne pre túto sústavu, sa na stredoch a výškach zase postarajú o kryštálovo čistú a hrejivú reprodukciu. „Skutočným hudobným sviatkom sa stáva počúvanie náročných a zložitých nahrávok, akými sú komplexné orchestrálne skladby... Pokiaľ ste premeškali vystúpenie orchestra tak šancu to prežiť takmer ako v origináli máte široko ďaleko už len v podaní ULTIMA 4 MKII.“ (AUDIO/VIDEO marec 2006)

Divus Mk.II - Trojpásmová aktívna sústava absolutistickej konštrukcie a nadčasového designu sa pýši početnými pochvalnými recenziami v domácej i zahraničnej odbornej tlači: „Již od prvních tónů jsem měl pocit, že jsem se přenesl do seriózního nahrávacího studia. Zvuk je čistý, detailní a zcela neutrální. Vše je dokonale definováno v amplitudě, čase i prostoru. Zvuk bez omezení (ve všech aspektech), jdoucí ruku v ruce s dokonale promyšlenou a precizní konstrukcí.“ ( Highend report Česko, 6/2004).

Arcus - Pre menšie priestory navrhovaná dvojpásmová aktívna stĺpová sústava s elegantným designom oceneným Watt Hi-Fi Top Design disponuje zvukom, ktorého sila prekvapí.( Dizajn roka 2005)

A823 a A723 - Sú najmenšie tvarom, nie však zvukom. Remeselne dôkladne prepracované dvojpásmové aktívne štúdiové monitory s absolútnou vernosťou reprodukcie si v nemeckom časopise STEREO z 11/1999 vyslúžili pseudonym „Obrovský trpaslík“ a riadky podobné nasledujúcemu: „Vernosť, čistota a lokalizácia reprodukcie ich predurčuje pre puristické ucho.“

SCA12R Mk.II - Puristický stereofónny riadiaci a slúchadlový zosilňovač pracujúci v triede A, určený pre spracovanie signálu zo šiestich signálových zdrojov a budenie výkonového zosilňovača alebo aktívnych reproduktorových sústav. „Predzosilňovač je naprosto bezkonkurenčný (...) audiofilské zariadenie s naprosto nekompromisným obvodovým a konštrukčným riešením“ ( HiFi 2/2000), „SCA12R ... nič, než pravda“ (Hoererlebnis Nemecko 11/2001)

Cena:

34.900 EUR

fotografie: B. Šálek

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha