2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 1

Tera - 10 na dvanáctou, nebo chcete-li bilion jednotek. Pochází původně z řeckého označení pro "netvora" či "nestvůrnost". Právě toto slovo pak zvolil pro pojmenování jedné ze svých největších reprosoustav plzeňský výrobce RIHA. A je pravda, že jde o reprosoustavy svou velikostí možná až trochu děsivé...

RIHA Tera Plus jsou prostřední variantou tohoto modelu (což označuje přídomek Plus) a nad nimi jsou ještě dva větší sloupy. Ani tak ale rozhodně nejsou Tera Plus žádní drobečci - pravoúhlá, jednoduše střižená ozvučnice z MDF má na výšku 150 cm a do hloubky významných 40 cm, mírné odlehčení vizuálního dojmu přináší relativní štíhlost, šířka je totiž jen 21 cm. O bytelné stavbě z 2,8 cm tlustých MDF profilů hovoří i váha 46 kg. Tu od země zdvihají čtyři mohutné silentbloky na pěkně opracovaných kovových profilech.

Na povrchu můžete mít - jak je u firmy zvykem - buď v podstatě libovolnou dýhu (na testovaném kousku byl velmi výrazný makasarský eben), nebo v podstatě libovolný odstín barvy v matném provedení. Zakázková výroba prostě umožňuje téměř úplnou individualizaci.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 2

U paty vpředu najdete opravdu veliký otvor kovového bassreflexového nátrubku a celkem pět reproduktorů. Uprostřed je tedy vysokotónový měnič, nad ním a pod ním středotónový a nahoře a dole jsou basové měniče se společnou pracovní komorou. Tera Plus jsou díky symetrickému uspořádání D´Appolito vertikálně směrovější než klasická konstrukce, čímž se cílí na potlačení odrazů od podlahy a stropu; následně by měla reprodukce disponovat přesnější lokalizací a menší závislostí na kvalitě akustiky poslechové místnosti.

Na zadní stěně je pak už jenom malý panel s typovým označením a pro tuto značku charakteristickým speakON konektorem v bi-wire zapojení - byť i tady můžete mít na přání osazené klasické terminály.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 3

Měniče pochází z katalogu SEAS a výrobce toho o nich mnoho neříká. Snad jen, že tweeter má průměr 2,7 cm, střeďáčky 14,6 cm a basáčky 17,6 cm.

Koncepcí jsou Tera Plus poctivě třípásmové, výrobce slibuje frekvenční rozsah 40 - 20 000 Hz, který působí poměrně konzervativně udaný. Čtyřohmová impedance a citlivost 89 dB / 2,83 V / m slibují poměrně snadné rozehrávání.

RIHA Tera Plus jsme poslouchali trochu na hraně jejich možností, respektive možná na hraně možností naší místnosti (jejich koncepce vyžaduje minimálně dvoumetrový odstup, tři nebo čtyři nebo pět metrů bude lepších) a to se sestavou RIHA Line-4-DAC a RIHA B200, ale také na Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250 či přes Norma Revo IPA-70B, zdrojem signálu bylo OPPO BDP-105D či gramofon VPI Scout s phonem Grandinote Celio. Použitá kabeláž byla RIHA a to ze zjevných konektorových důvodů.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 4

Pokud už jste si o elektronice a reprosoustavách RIHA něco přečetli, patrně tušíte, že je u nich kladen důraz na přesný, úderný a precizně konturovaný, hluboký bas. V balení velikosti Tera Plus je to ještě zřetelnější. Výrazné kontrabasové záběry ve "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) byly přímo skálopevné a úderné, pravda - tak jako je to u RIHA běžné - zejména v kombinaci s firemní elektronikou. Probudit onu žádanou autoritu není úplně lehké, ale když už se to povede, ten mocný bas se suchou precizností a obrovským důrazem je věru působivý. Žádný náznak nejistoty, žádné váhání, prostě jen výbušnost a precizní žulově pevné kontury.

Střední pásmo neslo úplně stejnou charakteristiku - ta pevnost, skvělá transparentnost a mohutný příval explozivní energie rozkrývají vokál Toma Jones v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) s až syrovou upřímností, je to precizní a už nesmírně detailní. Tera Plus nabízí objemově i proporčně velký, možná až obří zvuk, hudby je všude spousta a budí díky své velké zřetelnosti a suverénní organizovanosti máte pocit, že zpěvák prostě stojí blízko u vás. Je fakt, že hlas by mohl být lehce měkčí a jaksi něžnější, takhle přímý až koncertní zvuk není úplně pro každého, byť je autentický a brilantně čistý.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 6

Při poslechu "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) bylo jasno, že celé pásmo je parádně lineární, nic z něj neschází ani netrčí, nejvyšší tóny činelů zde byly právě tak akorát objemné, netlačící se dopředu a nenacinkané, ale přesto velmi dobře čitelné a velmi pěkně prokreslené. Nečekejte žádné efekty, je to "prostě činel" - velmi pěkně reprosoustavy vystihly barvu činelu i spoustu, spoustu detailů s až monitorovým zaostřením a konkrétností. Opět je to přednes přímý, transparentní a technicky brilantně propracovaný - je to velmi dobře vyvážené, prostě autentické.

Ačkoliv své dynamické schopnosti tyto reprosoustavy nedávají k dispozici jen tak zadarmo, ale vyžadují skutečně výbornou elektroniku se schopností poslat ven spoustu proudu. Pak ale obrovská porce zvuku a drtivá dynamika zatlučou každého posluchače do sedačky i přes celou místnost - velkým bubnům v "Earth Drums" (He Xun-Tian | "Paramita" | 2002 | Wind Music) dokázaly reprosoustavy dát doslova ohňostroje energie a dynamika nepůsobila jakkoliv omezeně. Můžete je trápit naprosto libovolnou hlasitostí, neuhnou ani o kousek ze své sebejistoty a tvrdé autoritě.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 8

Přes svou velikost nabízí Tera Plus soustředění, kompaktnost a přesnost, která je většinou vlastní spíše menším konstrukcím - analytický přednes vám každou skladbu už skvěle rozvrství, je to skvěle transparentní a vlastně je to až studiová rozborka skladby na prvočinitele. "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) zněla přímo, až syrově, ale ne hrubě - i drobná syntetická "chrupnutí" v pozadí jsou skvěle zaostřená, stejně tak už Tera Plus zvládnou v klidu a přesně vyzářit hluboké basové tóny v semknuté a konkrétní podobě a to jde o tóny, které se často ztrácí či působí jako jakési tiché bručení v basech.

Pokud chcete mít dobře poskládaný prostor hudební scény, budete muset RIHA Tera Plus dát přeci jen místo na dýchání. Jejich velikost a zejména výška vás pak trochu limitují - musíte své uši nastavit bez pardonu na výšku osy vysokotónového reporoduktoru, musíte také ozvučnice poměrně dost vtočit, byť konkrétní umístění samozřejmě musí být poplatné konkrétní místnosti; počítejte nicméně s tím, že tohle nejsou reprosoustavy "jen tak na hození do místnosti", naopak místnost se jim musí tak trochu podřídit. Když se ale správně vyladíte (což zahrnuje také minimálně a to opravdu minimálně dvoumetrovou vzdálenost), pak je prosto velmi pěkný - v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-All" | 1992 | BMG) byl prostor vykreslený také až "monitorově"; pěkně pevný, velký, hluboký sice spíše tak akorát, ale s velmi přesvědčivou lokalizací. Je to opět tak trošku koncertní pocit.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus 11

A právě ona "koncertnost" je pravděpodobně nejsilnější devizou zvuku Tera Plus - v "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Recods) byl mohutný rytmus, pružnost, drtivá energie, objem a naléhavost, která vám nedovolí uhnout od běžícího poslechu. Tera Plus sice nefungují na tichoučký šepot, ale to nevadí - tohle jsou prostě reprosoustavy, které budete chtít poslouchat, když už budou hrát.

RIHA Tera Plus jsou velice zajímavé reprosoustavy s charakterem, který ve světě high-endu rozhodně není obvyklý - jednak jsou obrovské a působivé fyzicky, jednak jsou obrovské a působivě energické zvukově, jednak umí výjimečně dobře zprostředkovat ten náboj a nálož drajvu, důrazu a dynamiky, který většinou zažijete na dobrém koncertě. To je jejich hlavní síla - ta autentičnost, přímost, razance a energie, energie, energie (pokud jste to doposud nepostřehli...). Pravda, vyžadují díky své velikosti hodně prostoru a rozhodně je dobré mít k nim připravenou také adekvátní "elektrárnu", která jim dodá dost proudu a uřídí je, neb to není úplně nejjednodušší. Navíc pokud od nich čekáte hloubku basu, která vám domů postaví 20 Hz v plné síle, tak to tak není - RIHA tu sází na kontrolu, přesnost, čistotu a transparentnost, což jsou ve finále v reálném světě charakteristiky důležitější. Pokud tak chcete zažít velký a působivý zvuk jako na koncertě, ochutnejte velmi autentický přednes Tera Plus.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 2 m v ose mezi tweeteru měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus m1a

V první řadě je dobré zdůraznit, že propad na úrovni 2 500 Hz je způsobený měřením v přílišné blízkosti, ale vzhledem k velikosti prostoru a reprosoustav nebylo možné měřit z větší vzdálenosti bez výrazného ovlivnění místností. Ostatně objem rozhýbaného zvuku citelně vytváří i další interference na 50, 150 či 500 Hz. Reálně je tu vidět o něco větší energie výšek a nástup pod hranicí 40 Hz.

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus m1b

Druhé měření ukazuje výsledek v poslechové pozici (míněno ustavení reprosoustavy na její místo), opět ze vzdálenosti 2 m, ale citelně blíže zadní zdi. Odezva je tu lineárnější (nepočítáme-li opět propad na 2 500 Hz, způsobený nedostatečnou měřící vzdáleností). Je tu též vidět nástup bassreflexu na cca 23 Hz. Ze změn v obou křivkách je možné usoudit, že Tera Plus potřebují hodně prostoru na "dýchání". 

2017 08 22 TST RIHA Terra Plus m2

Ačkoliv impedance klesá kolem 150 Hz až na 3 ohm, je reprosoustava nepříliš komplikovaná a prostá nadměrné žádostivosti po proudu. Pokud použijete dostatečně dimenzovaný a cenové hladině poplatný koncový stupeň s výkonem alespoň 100 Wattů, pak by vše mělo být v pořádku.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 139 990,- - matný lak

Kč 149 990,- - dýha Makassar 380/X

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ až koncertní energie

+ důraz

+ dynamika a drajv

+ férová cena za dané výsledky

+ analytičnost

ZÁPORY

- jsou značně náročné na kvalitu elektroniky i velikost prostoru

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar