Solid Tech - referenční high-end audio racky

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB 1

Se vzrůstajícím rozlišením hi-fi sestav posledních dejme tomu dvou dekád, kdy posluchač vnímá i věci, kterých by se dříve nenadál, se mimo jiné rozmohlo také ladění rozličných „neelektrických“ aspektů reprodukčního řetězce. Když pomineme různorodé (přiznejme si už lehce esoterické) generátory „harmonizujících frekvencí / polí“, rezonátory rozličného typu nebo třeba demagnetizéry, ke zlepšovákům rozhodně patří také ledasjaké nožičky, podložky a další příslušenství pro minimalizaci vlivu vibrací.

Jedním z výrazně oceňovaných výrobců v tomto segmentu je severoamerický IsoAcoustics – tato značka začala vyrábět dostupná a praktická antivibrační řešení pro studiové monitory, aby vcelku brzy expandovala i do domácích systémů, kde se její portfolio neustále rozšiřuje, jakkoliv staví na stále stejných principech.

Jedním z nejčerstvějších přírůstků do nabídky je podstavec Aperta (který mimochodem používáme s úspěchem v nearfield sestavě pod KEF LS50 Meta) s přídomkem SUB, logicky tedy určený pod subwoofery.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB 2

Oproti modelům Aperta pro reprosoustavy má model Aperta SUB výrazně větší izolátory, dost se podobají podložkám Orea, spojeným pěkně opracovaným klenutým rámem z hliníku. Prakticky čtvercový rám (26,5 x 29 cm při výšce 3,3 cm) s nožkami v rozích má sloužit pro oddělení ozvučnice od podlahy a tím by podle popisu mělo dojít k výrazně menšímu rozvibrování podlahy a obecně citelně menšímu transferu basové energie do struktury místnosti. Následně izolátory také poslouží k tomu, aby vibrující podlaha svou energii zase vracela zpět do subwooferu, což by mohlo zkreslit jeho vyzařování.

Omezením Aperta SUB je nicméně to, že by se měl používat pouze pro subwoofery s reproduktory mířícími dopředu nebo do stran – je to logické, většinou se s velikostí netrefíte tak, aby se podstavec Aperta SUB nedotýkal membrány na spodní straně subwooferu. Limitující je také maximální hmotnost subwooferu 36,3 kg, takže pro velké high-endové subbasové jednotky to není.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB 3

IsoAcoustics také říkají, že izolátory jsou směrové, takže byste je měli směřovat tak, aby orientace loga odpovídala směru vyzařování basového reproduktoru.

Aperta SUB jsem zkoušeli (ne úplně optimálně) pod GoldenEar SuperSub X, kde se nakonec podařilo najít polohu neinterferující se spodní membránou (i když za cenu nenatočení loga dopředu jak je doporučeno) a na subwooferu REL Tzero MKIII – ani ten neměl optimální rozměry a tvary pro využití Aperta SUB.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB 5

Hluboké polohy klavíru, ale i baskytara v „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) zněly na malém RELu s podstavcem o výrazný krok konkrétněji. Každé brnknutí velkého nástroje má pevnější konturu, je jednoznačně zřetelnější, na velkém GoldenEar efekt nebyl zase takový, ale přesto jako kdyby nástroj zazněl hlouběji a fyzičtěji.

Podobně krásně nahraná basová linka v „The Red One“ Pata Methenyho a Johna Scofielda („I Can See Your House From Here“ | 1994 | Blue Note | 7243 8 27765 2 9) ukázala, že použití Aperta SUB vnese slyšitelný rozdíl i do zcela neproporčního systému, jako je jeden malý REL a Xavian Quarta Evoluzione (což byl spíše jen krátký poslech pro zajímavost). Rozdíl to není drastický, ale REL má s Aperta SUB pevnější, sebevědomější přednes, tak je o kousek lepší pocit údernosti hlubokých tónů a tím i jejich přítomnosti. Efekt „jako kdyby bylo více basu“ byl patrný i u SuperSub X, díky čemuž skladba v kombinaci s LS50 Meta zněla rytmičtěji a broukavěji.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB 7

A nebo v „Hymn“ od Ultravox („Dancing with the Tears in My Eyes“ | 1997 | EMI Gold | 724385513220), kde popová muzika prostě stojí na spodních uměle generovaných frekvencích – tam vneslo použití Aperta SUB opět u malého REL basovou složku slyšitelně prominentnější, ale také více ukazující na limity subwooferu (a ostatně i nahrávky). Zato u velkého GoldenEar bylo cítit, že hudba se víc valí kupředu, je intenzivnější a dramatičtější – jako kdyby čím lepší subwoofer, tím větší efekt jeho izolace od podlahy.

Kanadští IsoAcoustics nabízí objektivně i subjektivně funkční řešení za rozumné peníze. Jejich výrobky nejsou všespásnými řešeními tam, kde chybí něco čistoty v reprodukci, ale právě k ní mohou pomoci. Nově pak lze říci, že i podstavec pro subwoofery funguje stejně dobře, jako zbytek firemního portfolia. Aperta SUB má své limitace, hlavně pevně definovaný tvar, jen dosti obtížně a náhodně umožňující použití u (bohužel poměrně běžných) subwooferů s reproduktorem na spodní straně, ale také třeba omezenou nosnost (a že subwoofery jsou notoricky známé svými těžkými konstrukcemi). Pokud ale zrovna vaše sub-basová jednotka zapadá do rozsahu použitelnost, pak za férovou částku dostanete doplněk, který subjektivně vytáhne a zpevní basové pásmo a s tím vnáší do výsledného zvuku všechny benefity, které si od takové změny slibujete.

MĚŘENÍ

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu subwooferu @ 2,83 V

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB m1

Bez Aperta SUB

Je vidět hlavní rezonanční kmitočet cca 100 Hz a vcelku výrazné rezonance pod touto frekvencí.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB m2

S Aperta SUB

Podstavec zklidní celkem výrazně energii pod úrovní 100 Hz, ale přidává (možná svou vlastní?) rezonanci v oblasti cca 50 Hz. Je ale důležité říci, že graf je relativní, takže není možné posuzovat absolutní úroveň jednotivých rezonancí.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB m3

Celkový pohled na spektrum vibrací (bez podložky červená, s podložkou zelená)

Od cca 200 Hz výše je vidět pouze šumové dno akcelerometru, ale pod touto oblastí jsou vidět signifikantní rozdíly. Je vidět, že nejúčinnější je podstavec na frekvenci 70 Hz, kterou prakticky úplně eliminuje, na druhou stranu na 50 a 150 Hz zase energii oproti „nezaopatřenému“ ustavení subwooferu přidává, byť nepatrně.

2021 09 24 TST IsoAcoustics Aperta SUB m4

Frekvenční odpověď REL Tzero MKIII (bez podložky červená, s podložkou zelená)

Reálně odpovídá rozdíl mezi frekvenčními křivkami spíše změněné vzdálenosti od mikrofonu (+ cca 3 cm výšky), než čemukoliv jinému.

cca Kč 4 500,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přátelská cena

+ slyšitelné zpevnění basu

+ pěkné zpracování

+ snadná instalace a ve výsledku vizuální nenápadnost

ZÁPORY

- tvarem se nehodí pod každý subwoofer

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies