Osobně považuji předzesilovače za nejkomplikovanější komponenty k otestování. Ne proto, že by jejich funkčnost byla nějaká přehnaně složitá, ne že by snad neopak měly málo funkcí, ale v zásadě – co chcete říct o předzesilovači? Správný předzesilovač totiž – míněno zvukově – nesmí existovat. A zahrajeme-li si na okamžik na puristy, 90% a možná více kontrolních zesilovačů slyšet prostě je a tudíž je to prostě špatně. Vrátíme-li se ale zpátky na zem do reálných sfér, je třeba hlavně to, aby předzesilovací prvek svou zvukovou signaturou zapadl do zbytku systému a aby jeho regulace hlasitosti, vlastně primární funkce tohoto prvku, fungovala dostatečně plynule, citlivě a ergonomicky, aby každý posluchač mohl zvolit přesně tu „svou“ hlasitost.

Mnozí také tvrdí, že předzesilovač je de facto tím nejdůležitějším prvkem audio řetězce, či lépe řečeno tím nejkritičtějším (s čímž do určité míry souhlasím – průchozí signál zde lze totiž asi nejsnáze pokazit) a skoro stejné množství hlasů říká, že ačkoliv předzesilovač jednoho výrobce lze bez problémů využít s koncovými zesilovači výrobce jiného, jen minimum uživatelů něco takového udělá. Ostatně také proč? Předzesilovač s koncovým zesilovačem stejné značky bude patrně odladěn nejen funkčně, ale také vzhledově a co víc, dosti pravděpodobně také zvukově. Typickým příkladem jsou třeba produkty Naim Audio, které prostě zkombinovány s jinou značkou nejsou „to pravé naimové“. Stejně ale i elektronkové produkty KR Audio nejlépe fungují společně. A po testech mohu říct, že ani Rotel není výjimkou. RC-1580 sice posloužil pro řízení obou zmiňovaných značek, tedy KR Audio i Naim, ovšem nejlépe si rozumněl s firemním kolegou.

Rotel RC-1580 patří do zhruba půl roku staré Series 15, relativně dostupné střední řady tohoto japonského výrobce. Se svými řadovými kolegy sdílí velmi pěkné designové i výrobní provedení s masivním zakulaceným hliníkovým čelním panelem. Patnáct set osmdesátka je vyšším z dvou modelů v této sérii, vybavena je osmi analogovými RCA vstupy a čtyřmi RCA výstupy v podobě zlacených konektorů. Jedním ze vstupů vede do MM/MC phono předzesilovače, jehož „zaměření“ se volí stisknutím malého tlačítka na zadním panelu. Dva z výstupů pak nesou označení Tape a slouží pro krmení odposlechu. Dva standardní výstupy se pak přepínají tlačítky na předním panelu. Ten je vyveden velmi přehledně, i když hostí baterii celkem šestnácti stejných tlačítek – jedna řada pro poslech, druhá pro odposlech. Optickým vyvážením těchto dvou řad jsou pak „kroutítka“ pro korekci basů (100Hz) a výšek (10kHz) spolu s dalším „kroutítkem“ na korekci vyvážení kanálů. Optimálním doplňkem prvních dvou regulátorů je pak tlačítko „Tone“, které by mělo zůstat v poloze vypnuto. Dominantou předního panelu je masivní, velmi pevný a přesný regulátor hlasitosti, umožňující plynulou a velmi precizní změnu poslechové hladiny. Celek doplňují dva otvory rozměru 3,5mm, jeden jako sluchátkový výstup, druhý jako vstup pro „mediální přehrávač“, neboli další linkový vstup, vedený malým jackem. Tlačítko standby i ovladače hlasitosti je obkrouženo tenkou, modře svítící linkou, jejíž svit může být v temném prostředí až příliš výrazný. Jako doplněk je zde možnost zapojení přístroje do domácích ovládacích systémů typu Crestron pomocí RS232 a spínacích 12V triggerů.

Dojmy z dálkového ovladače – pevný, slušně ergonomicky navržený, průměrně designově navržený, dost dobře funkční a jednoduše přehledný. Nic víc, nic míň. Tak trochu po japonsku dává výrazně přednost funkčnosti před vzhledem, což je u tak vzhledově pěkného komponentu trochu škoda. Ale což, hlavně že plní svou úlohu.

Jak již bylo řečeno, nejvíce času strávil tento Rotel ve společnosti svých dvou firemních sourozenců z patnáctkové řady – dříve testovaného RCD-1520 (cd přehrávače) a v budoucnu testovaného RB-1582 (koncového zesilovače). Za interconnecty – u všech sestav – střídavě sloužily Monster Cable M1000i a KrautWire Guru S. Roli reprokabelů pak výhradně zastával model KrautWire Awakening. Talent testovaného předzesilovače jsem ověřoval ve dvou poslechových prostorách, kde ve druhé jako koncový elektronkový silnič hrál KR Audio Antares VA320. Jako zdroj signálu zde sloužil Roksan Kandy K2. Za „protivníka“ jsme postalivili tranzistorový předzesilovač KR Audio P-150, který je sice s cenou lehce pod 40 000,- přeci jenom v trochu vyšším segmentu, ale přesto by mohl být považován za vhodného soupeře.

Když začala Diana Krall svůj koncert „Live in Paris“, potěšilo mě celkově otevřené a snadno, dlouhodobě poslouchatelné podání všech tří spolupracujících přístrojů Rotel Series 15. Celkově se vyznění zvuku pohybuje trošku na té světlejší straně spektra, ovšem v přijatelné vzdálenosti od neutrality. Při výměně předzesilovače z KR Audio zvuk poněkud potemněl a co víc, oblast basu najednou dostala pevnější obrysy a důraz (tedy body k dobru), naproti tomu ale utrpěly výšky, kde to Rotel RC-1580 zvládá přeci jen lépe. Oproti P-150 je tato část spektra sice v některých okamžicích až příliš výrazná (aleopět jen v přijatelné míře), přesto vyznívá čistěji, na poslech přirozeněji a hlavně jsou k nalezení i menší detaily a dění obsažené hlouběji v pozadí nahrávky.

Velmi komplexní test přenosu (a případného pokažení) středních kmitočtů se podařilo zrealizovat pomocí „5 Masses“ (Decca, 458 386-2) od Giovanni Pierluigi da Palestriny. Jeho mše bez hudebních nástrojů ze šestnáctého století, sepsané pro mnoho hlasů ve velkých smíšených sborech vzbouzí dodnes téměř posvátné vytržení a působí na v moderní společnosti dávno zapomenuté city a hodnoty unvitř mysli. Nejen že v chrámových sborech lze dobře slyšet jak nejhlubší hlasy mužské i nejvyšší hlasy ženské a vše mezi tím, ale důležité je také to, že žádný jiný další zvuk „neruší“ čisté vnímání lidských hlasů. Ačkoliv KR Audio P-150 dokázalo vytvořit chvílemi plastičtější zvukový obraz, Rotel naopak nechal hlasy plynout přirozeněji a dynamičtěji – KR Audio jako kdyby se lehce drželo zpátky. Stejně tak se zdá, že Rotel jde pěkně k detailu, nechá vás nahlédnout do dění mezi hlasy, ukáže vzdušnost celého chrámovéo prostoru, i když občas i zde nejvyšší tóny zpívané ženskou částí mohou říznout do uší. Stejně tak zvuk nepůsobí tak příkladně kompaktně jako u P-150.

U výše zmíněné mše bylo také poučné, jakým způsobem si RC-1580 poradí s dozvukem tónů a odrazy hlasů v chrámovém prostředí, které je notným oříškem pro jakékoliv přístroje. Rotel dokáže vykreslit iluzi prostoru právě díky správnému přenosu těchto drobných detailů, kdy sice nemáte pocit vibrující obří masy vzduchu sakrálního prostoru, ale i tak je vše v pořádku. P-150 se v tomto ohledu může s Rotelem naprosto srovnávat.

Trochu příliš světlý a lehký přednes na hranici bezproblémové akceptovatelnosti (ale ne za ní) může občas maličko snížit celkový poslechový zážitek – pro mne se tak stalo třeba u díla Gustava Holsta „The Planets“, konkrétně dramaticky-dynamická část „Mars“, skrývající něco z popové přitažlivosti Williamsova soundtracku z Hvězdných válek. Přestože i nejnižší tóny vnímáte s dostatečnou intenzitou, poněkud jim chybí pevnější vykreslení a pocit, že vás „udeří“ uvnitř těla. Onu světlost přednesu by bylo možné za určitých podmínek vyrovnat nějakou vhodnou kabeláží, Rotel ovšem na tyto vlivy příliš nedá a i když se samozřejmě jeho charakter proměňuje, je to v míře tak minimální, že jakékoliv slušné kabely svou práci odvedou.

Po intenzivním zkoušení a neustálém prohazování ve mně Rotel RC-1580 zanechal víceméně samé kladné pocity. Pokud zvažujete pořízení zesilovacího prvku na úrovni cca 60 tisíc, dělený Rotel ze série 15 mohu vřele doporučit. Pokud hledáte pouze předzesilovač, pak Rotel vlastně nemá nic zvláštního čím by si mohl o své místo říct a pro mnoho lidí bude překážkou absence XLR vstupů / výstupů, které by zde přeci jen být mohly, ale také nemá nic, proč by nemohl sloužit téměř v jakémkoliv systému. K dobru je mu třeba přičíst velmi dobré výrobní zpracování, jednu z nejpříjemnějších a nejplynulejších regulací hlasitosti, s nimiž jsem se měl tu čest potkat a otevřený a čistý zvuk. K nevelkým mínusům pak patří to, že Rotel tak úplně nedokáže – jak bylo řečeno na začátku – z výsledného zvukového vzoru zmizet a že nedisponuje v této cenové kategorii již poměrně očekávatelnými XLR konektory – je to ovšem daň za to, že na 90% (a možná i více) bude sloužit pouze se svými stájovými kolegy ze stejné série, kteří jsou na tom s portovou výbavou stejně. Rotel RC-1580 je dobrý předzesilovač, který ale evidentně tvoří pouze polovinu optimálního a patří bez diskuse zásadně do tandemu s koncovým zesilovačem značky Rotel, série 15.

Kč 29 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ otevřený a čistý zvuk, plně uspokojivý na svou kategorii

+ přesná a příjemná regulace hlasitosti

ZÁPORY

- snad jen, že konstrukce je optimalizována pro využití s ostatními komponenty Series 15

- absence symetrických vstupů / výstupů, která je důsledkem výše zmíněného záporu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha