800 150 hifistyl

Je v České republice zřejmě málo těch, kteří by se byť okrajově nesetkali se značkou KrautWire. A jsou-li přece tací, pak určitě znají jméno jejího zakladatele. František Kraut, svého času a vlastně až do současnosti jeden z nejerudovanějších autorů v oblasti hi-fi, dnes hlavně konstruktér a prodejce high-endové kabeláže všeho druhu patří k nejzámějším postavám tohoto oboru na území Čech a Slovenska v posledních dvaceti letech. Je pravdou, že pan Kraut má pověst značně rozporuplnou, veškerá negativa ale pramení spíše z typické závistivě-pomlouvačné čecháčkovské povahy než z reálných základů, protože jeho přehledu o historii, přístrojích a technice se může postavit pouze hrstka těch opravdu nejznalejších konstruktérů a žurnalistů, navíc jeho „srdcový“ přístup k hudbě a reprodukci zvuku by mu mohl a měl závidět opravdu každý.

Oblast kabeláže je v hi-fi tím zdaleka nejvíce diskutovaným, nejvíce adorovaným a nejvíce nenáviděným tématem, kdy se majitelé dělí doslova na věřící a nevěřící. Ti první obhajují každou korunu do kabelu vloženou, popisují jemné zvukové nuance, věnují se porovnávání geometrií a materiálů a těší se z každého lepšího kousku drátu, ti druzí si pak klepou na čelo, tvrdí, že signál přece musí přeci drátem jen pronést a hotovo a dát za „kus drátu“ tisíce korun považují za hloupé a s oblibou útočí na skupinu první. Nechci se nikoho dotknout, přesto všem zástupcům skupiny druhé doporučuji poslechnout třeba zrovna dnes testovaný kabel. Lze jej totiž díky vysoké pevnosti konstrukce dobře využít u slabších charakterů jako oprátku po ztrátě iluzí.

KrautWire Fractal je ve firemním katalogu de facto vlajkovou lodí, ačkoliv opravdovým vrcholem portfolia je celostříbný model ORG, který stejnou silou drtí veškerou konkurenci i vaši peněženku. Uvědomíme-li si ale, že kabel této úrovně patří primárně do systému o celkové hodnotě půl milionu či klidně i o řád více, 85 000,- se náhle jeví jako cena adekvátní. Konkurence třeba v podobě Nordost Valhalla, která podle závěrů povolaných hi-fi žurnalistů rozhodně nehraje lépe, a je ještě o pár tisíc dražší.

K testu jsem dostal Fractal s nahranými mnoha a mnoha desítkami hodin, protože se jednalo o kus, který František Kraut používal jako svůj vlastní při muzicírování ve svém ateliéru. Původně byl sice v plánu pár nový, ale každý čerstvě vyrobený obratem putoval ke svému novému šťastnému majiteli a tak jsme se nakonec ustálili na tomto „interním“ - výhodou je, že kabel už tak musel nutně být kompletně rozehraný (věříte-li na něco takového, že) a navíc nebyl vyvíjen takový tlak na jeho vrácení a já si ho tak mohl ponechat od září až do poloviny prosince a ani jednou mi nepřišlo zatěžko ho přenášet mezi svým domácím systémem, redakcí a dokonce i mou velmi nuznou kancelářskou sestavou, která se do ceny Fractalu vejde zhuba třikrát.

Většinu času tak spojoval Fractal skvostné Harbeth Monitor 30 s koncovým stereo lampáčem KR Audio Antares VA320, obé patřící do první ligy stejně jako KrautWire Fractal. Pár hodin jsem ale slyšel Fractal „hrát“ mezi monobloky KR Audio DXL a Lumen White Silver Flame a nakonec i mezi Accuphase A-45 a Quad ESL 2905. Od začátku do konce bylo potěšením s Fractalem žít a poslouchat – ačkoliv se jedná o velmi hmotný kus kabelu, jeho ohebnost a tedy snadná aplikace do jakéhokoliv systému je jistě důsledkem využité konstrukce a absence celkového tlustého opletu. Toto řešení má nepochybně i estetický rozměr, protože vidět šedesát čtyři vláken v osmi stříbrem pokrytých žílách, kterak se křížovým propletem opakují ve fraktálovém vzoru je skutečně něco. Těchto šedesát čtyři signálových cest se sčítá v celkový průměr 2x 6,3 mm čistého stříbra s jádrem z čisté mědi. Tato konstrukce se pak vyznačuje vysokou odolností proti rušení, takže vlastně ani díky tomu není žádný izolační oplet potřeba. Kvalitě kabelu odpovídá i provedení ukončení konektory nejvyšší jakosti od německých WBT, které by i při častém přepojování mohly vydržet po celou dobu záruky kabelu. Tedy doživotně…

Bohužel jsem neměl po celou dobu poslechu vlastně žádného adekvátního konkurenta – produkty, jež mi doporučovali lidé znalejší kabelové problematiky než jsem já, jsou v České republice naprosto nesehnatelné. Ať už se jedná o CrystalCable Reference či spíše CrystalCable Ultra, které jsou pro lokální trh příliš nákladné, nebo se jedná o produkty Shunyata, které zde ani nemají zastoupení, nic z adekvátních prostě není k dosažení. Porovnával jsem tedy alespoň s vlastním, i když dlouho nehraným Supra Sword 3.0, krátce se zapůjčeným Audioquest Volcano a redakčním KrautWire Awakening.

Když jsem Fractal poprvé do systému připojil, lhostejno do kterého ze zmiňovaných, bylo to jako kdyby se zvuk najednou zhluboka nadechl. Zapojit do své sestavy jakýkoliv skvělý reprokabel je jako poprvé vyzkoušet sex. Nadchne vás a nepustí. Zapojit KrautWire Fractal pak je jako poprvé vyzkoušet sex i s partnerkou. Je to prostě mnohem lepší. Zprvu jsem tomu nebyl ochoten uvěřit, ale po vystřídání všech možných i nemožných konfigurací a zhruba dvou týdnech soužití jsem přijal za svou myšlenku, že Fractal prostě dokáže vytáhnout z komponentů víc než ostatní kabely. Ne 99,5%, ale rovných 100% (no, možná 99,9%), dokáže beze zbytku přenést posílaný signál, lhostejno v jaké je ten kvalitě. Máte-li průměrný systém, objevíte všechny jeho nedostatky, máte-li špičkový systém, bude vás těšit špičkový zvuk, až tak je to prosté.

Srovnáme-li KrautWire třeba (a asi hlavně) s Audioquest Volcano, cenově stejně posazeným drátem, dostaneme u obou výsledek uspokojivý, přesto Fractal umí víc, své body získává lépe stravitelným projevem s přítomností skutečně reálné ambience, vzduchové masy nahrávacího prostoru u vás doma. Tento pocit se těžko popisuje, nejlépe jej lze vnímat u nahrávek, v nichž snadno rozeznáte jednotlivé nástroje – ať už Jarretův Kolínský koncert se sólovým klavírem a naprosto perfektním dozníváním jednotlivých strun nebo McLahlinovo polo-klasické album „Thieves and Poets“, kde přesah komorní kytarové hudby do hudby klasické nechává nádherně vyznít struny kytary, cello nebo třeba velmi malý smyčcový orchestr a my můžeme vnímat přesné usazení hráčů, detaily pohybů smyčce po strunách, droboučké ruchy v pozadí (zde vrznutí židle, nádech, otočení listu partitury)… Slyšet zde lze přesně to, co je na nahrávce, přesně to, co zní i ve skutečnosti. Volcano oproti Fractalu hraje víc na efekt, basy jsou objemově více zastoupeny, úder do činelu se zdá být výrazněji, ale když si pak posluchač uvědomí, jak vlastně zní nástroje na opravdovém živém koncertě, znejistí. Zvuk sice může být na první poslech líbivější, rozhodně však není blíže realitě. Osobně hodnotím KrautWire výše, částečně zde budou ale hrát roli osobní preference a naladění systému.

Vše co projde od zesilovače do reprosoustav po KrautWire Fractal zdá se být velmi nad věcí, hrající tak přirozeně, jako kdyby to nikdy neměl být problém a reprodukční řetězec s nadhledem zíval a poněkud se nudil. Hlasy, ať už hovoříme o sborových partech v klasických chorálech, o jemném hlasu Diany Krall na jejím „Živě v Paříži“ či o chrapláku jednoho z členů bluesového Olympu Muddyho Waterse, jsou jedním slovem lidské – plné, artikulované, se všemi nectnostmi, malými detaily a nedokonalostmi, které odlišují hlas nahraný od živě slyšeného. Zajímavé je, že přehráváme-li třeba U2, které se mnohdy zdají mít zvuk plochý až uječený, s KrautWire Fractal znějí jaksi snesitelněji - pojednou si všimnete jemných rozkreslení kytar a spíše vnímáte jejich dynamiku a ne slitou plochu zvuku.

Je velmi těžké probírat další superlativy KrautWire Fractal, vlastně to ani nemá přílišný význam. Kdo ve zvuk kabeláže nevěří, stejně si bude nadále ťukat na čelo, kdo věří, ale nemá rád Františka Krauta, stejně bude tvrdit, že přece nemohl vyrobit kabel patřící do světové špičky a kdo má nad svým koníčkem nadhled a v něm přehled, ten už Fractal stejně dávno zná a respektuje jako kabel high-end kategorie. Osobně jej považuji za ten nejlepší reproduktorový kabel, který kdy prošel mýma rukama. Je velmi pravděpodobné, že na světě existuje či do budoucna existovat bude nějaký kus stříbra / mědi / jiného materiálu, který zahraje lépe. Je ovšem málo pravděpodobné, že na něm bude přilepena cenovka tak atraktivní (srovnejte si konkurenci a teprve pak řekněte, že atraktivní není!), jakou má Fractal. A všem skeptikům doporučuji zdržet se komentářů před poslechem, protože pokud by někde působili směšně, pak zde. Dobrá práce, pane Kraute, zatraceně dobrá.

Kč 85 000,- (2x2,5 metru)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ originální a hodnotný vzhled

+ referenční zvuk

+ perfektní výrobní provedení

+ špičkové zpracované zakončení konektory WBT

+ doživotní záruka

ZÁPORY

- 85 tisíc je přeci jen opravdu hodně peněz za kabel, byť za jeden z absolutně nejlepších

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KrautWire

www.krautwire.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar