Ed Meitner sice na první pohled může působit jako nenápadný pán středního věku, za jeho brýlemi se ale skrývá jeden z nejbystřejších mozků v oblasti reprodukovaného zvuku. A to nejen domácího – Ed na začátku 70. let 20. století navrhl několik zvukařských pultů pro firmu Olive Electrodynamics a víte co? Pořád ještě je o ně na trhu zájem – ano, o ty více než 40 let staré pulty. Mysl Eda Meitnera se ale zasloužila i o jiné zajímavosti – byl třeba prvním, kdo vystavil kabely procesu zmrazení, aby zlepšil jejich vlastnosti. Přesto tím nejzásadnějším, co dal světu high endu, jsou jeho SACD přehrávače a D/A převodníky; zdrojům signálu Meitner evidentně opravdu rozumí.

Kdo to neví, tomu zdůrazníme, že právě Ed Meitner stojí za kanadskou značkou emm Labs. Ta produkuje špičkové mechaniky, převodníky, ale i přehrávače a předzesilovače. Krom toho, že patří do absolutní extraligy kvalitativní, patří také k opravdu drahé elektronice – i když je fakt, že poslední měsíce a roky dříve skutečně extrémní ceny už nepůsobí v nově vzniknuvší konkurenci hyperdrahých produktů tak vyzývavě. Právě finanční náročnost systémů s logem emm Labs vedla Eda Meitnera k pokusu – vytvořil značku novou, nesoucí pouze jeho jméno (a jeho nezaměnitelný designový rukopis vnitřní i vnější), mířící však do o hodně nižší cenové třídy.

Momentálně je v této „levné" řadě / značce k dispozici integrovaný CD přehrávač (bez SACD, zato s digitálními vstupy) a čistý D/A převodník. Právě ten, označený MA-1, jsme měli možnost si osahat. Už od první chvíle, kdy okem spočinete na tomto nenápadném přístroji, je jasné, že pochází ze stáje Eda Meitnera. Ta kombinace čistoty, techničnosti a zjevné mechanické robustnosti jsou nezaměnitelné. Skříň přístroje na robustních, ale nepřehnaných nohách je dá se říci zcela běžná – rozměry 43,5 x 40 x 9,2 cm a s vahou 7,4 kg se vlastně nijak moc neliší od jakéhokoliv jiného „klasického" přístroje. Snad jen krásně opracovaný a mohutný čelní panel z hliníku s jemným povrchem napovídá o cenové relaci přístroje.

I když je důležité jak Meitnerovo jméno v černém obdélníku nad nevelkým, až nenápadným spínacím tlačítkem u levého okraje, i když je důležité typové označení u pravé hrany, to nejdůležitější je přesně uprostřed. Právě šestice tlačítek v jedné úrovni, vybavená popiskem a stavovou diodou modré barvy a opticky „zastřešené" grafickou svorkou s nápisem „Výběr vstupu" spolu další šesticí LED, sevřených tentokrát zespodu označením toho, že zobrazují zamčenou vzorkovací frekvencí v kHz, určuje „genetickou" příslušnost ke stáji emm Labs už na první pohled. Jako kdyby každý jednotlivý komponent pocházel z těchto „vyšších" komponentů – což prý je ostatně pravda, výrazně přátelštější cenovka byla dle slov výrobce dosažena právě využitím hotových a prověřených řešení z produktů emm Labs. To mimo jiné znamená jen ten nejnutnější výzkum a vývoj, aby spolu jednotlivé bloky fungovaly. Ale to nevadí, vlastně přesně naopak.

Také zadní strana převodníku MA-1 působí precizně, ostatně jak byste u produktu této cenové třídy čekali. Velmi pěkně vypadají masivní RCA konektory, dobrý pocit ale získáte celkově. Je jedno, zda koukáte do levého horního rohu, kde začíná sada digitálních vstupů (AES/EBU, 2x koaxiální a 2x optický vstup, vše doplněné ještě USB vstupem, který učiní z MA-1 externí zvukové zařízení pro váš počítač), je jedno, zda se koukáte o kus níž, kde jsou vedle loga „mdat" analogové linkové výstupy (paralelně ve variantě symetrických XLR i nesymetrických RCA), je dokonce jedno, zda koukáte na čistě „užitkové" konektory, tedy resetovací tlačítko, servisní USB konektor pro aktualizaci softwarové výbavy či RS 232 sériový port, díky kterému lze přístroj plnohodnotně zapojit do systémů domácí automatizace. Napájecí zásuvka je pak standardní, vybavená kolébkovým spínačem.

V zásadě nenápadný a precizně organizovaný exteriér (ještě aby ne, když je přístroj o A do Z vyráběn v Kanadě) následuje s těmito charakteristikami i vnitřní konstrukce. Uvnitř MA-1 najdete vlastně vše zásadní, co si kdy v oblasti D/A převodu Ed Meitner patentoval, samozřejmě v aktuální verzi. Po vstupu signálu jakýmkoliv z konektorů putuje tento obvodů MFAST (Meitner Frequency Acquisition System), který rozpoznává a vzorkovací frekvenci. To není samoúčelné – pracuje se zde v asynchronním režimu, což kompletně odděluje vstup od výstupu, je tu také buffer a řešení úplné eliminace jitteru.

Po tomto základním zpracováním putují data do obvodů MDAT. V řeči výrobce Meitner Digital Audio Translator, tedy datový překladač. Velmi důležitý je upsampling na dvojnásobek vzorkovací frekvence SACD formátu (tedy 5,6 MHz), kterou sdílí také moderní „počítačový" formát DSD128. MDAT zachovává fázovou, dynamickou a frekvenční integritu signálové sinusoidy. Konečné zpracování, tedy samotný digitálně-analogový převod, obstarávají pak obvody MDAC v kombinaci s hodinami MCLK. Za první zkratkou se skrývá diskrétní převodník v dual differential zapojení, za druhou pak hlavní systémové hodiny, zaručující minimalizaci jitteru a naopak maximální přesnost v časové doméně.

A to je vlastně vše, jak se píše v brožuře k přístroji – „Je naprosto jednoduchý na použití. Nic nenastavujete. Prostě zapojte a hrajte.". Jakýmkoliv z digitálních vstupů projde signál s rozlišením až 24 bit / 192 kHz. Aktuálně je také k dispozici aktualizace software, díky které se aktivuje funkce „DSD over PCM", tedy schopnost ne sice přímo nativně, ale plně funkčně přehrát i libovolný DSD soubor. To otevírá cestu k aktuálně asi teoreticky nejkvalitnějšímu možnému zdroji zvuku. Na výstupu nabízí Meitner MA-1 o ždibec vyšší napětí, než je běžné – na RCA je to 2,3 Vrms s impedancí 150 Ohm, na XLR pak 4,6 Vrms při 300 Ohmové impedanci.

Meitner MA-1 jsme poslouchali v pražském Studiu ESO, v rámci srovnání s Wadia 121, Wadia 321 a Cambridge Audio 851D. Zesilovačem zde byl robustní italský hřebec ze stáje Audia Flight – model Strumento No 4. Řídil jej předzesilovač Music First Audio Silver, případně variabilní výstupy D/A převodníků, kde bylo možno a to přes propojovací kabely AudioQuest King Cobra. Díky reprokabeláži KrautWire se pak signál dostával k Bowers&Wilkins 803 Diamond, ale hlavně do Avantgarde Acoustic Uno Fino. Nebyl-li zdrojem signálu USB port a soubory od CD ripů po FLAC ve vysokém rozlišení, byla to univerzální mechanika Audionet VIP G2.

Když začala svou „Dis-Le" kapela Baz-Baz, elektronikou prošpikovaný basový fundament nás jednoduše zaskočil. Nebyl to objem (byť ho bylo dost), byla to naprostá samozřejmost, perfektní definice a fantasticky kontrolovaná energie, která z každého tónu prýštila. Vlastně si až říkáte, jak je něco takového možné – ta důslednost, přesnost v časové doméně, razance a přitom až nenápadnost a jednoduchost, s jakou to vše přichází, to je přesně to, co byste od high endu měli čekat. Aby toho nebylo málo, po chvíli se přidal až neuvěřitelně konkrétní vokál s úžasnou lokalizací – jakkoliv všechny ostatní testované převodníky v těch dnech uměly také dobře definovat a vykreslit detaily, Meitner se svým MA-1 jako kdyby hrál ligu sám pro sebe. Jako kdybyste najednou doopravdy prohlédli – nemáte pocit, že by zvuk byl průzračný jako sklo, i když vlastně je, nemáte pocit, že by byl dokonale rozlišený, ale on je; Meitner totiž vše podává s neslýchaným klidem a jistotou, takže to vypadá tak strašlivě snadně, asi jako když akrobat po létech tréninku udělá hvězdu na provaze nad Velkým kaňonem a vlastně při tom nevypadá ani nijak vzrušeně a až později vám dojde, jak je ta samozřejmost náročná.

Jen obtížně se vybírá jednotlivost, kterou bychom měli vypíchnout nad ostatní, protože přednes D/A převodníku MA-1 staví hlavně na komplexnosti a provázanosti, na tom, že perfektně musí být zvládnuto vše (což se daří). Pokud se vám ale něco jednoznačně zadře pod kůži, pak je to timing a schopnost Meitner MA-1 nechat hudbu plynout a vnuknout jí odzbrojující rytmiku. Watersova „The bravery of being out of range" z „Amused to death" je jednoduše úžasná – bicí mají sílu, když palička udeří do blány virblu, je to jako prásknutí bičem. Fascinující je také naprosto samozřejmá organizace a přehlednost reprodukce, pevnost, s jakou vše drží pohromadě a lehkost, s jakou se můžete hudbou pohybovat k libovolnému detailu a zpět. Meitner je naprosto věrně hrající zařízení, takže když z Watersových úst vyklouzne výraznější sykavka, tak vám jí také přesně tak naservíruje, stejně jako zpěv elektrické kytary umí sem tam zaznít trochu řízněji a dozvíte se to bez jakékoliv přetvářky. Hlavní kouzlo Meitnerova převodníku je v tom, že cítíte, že to není hrubost způsobená nedokonalostí reprodukce, ale jednoduše přesně to, co jste převodníku poslali.

Přemýšleli jsme, jak si MA-1 poradí s dynamicky skutečně náročnou nahrávkou, jakou je Mussorgského „Velká brána Kyjevská" v podání velkého orchestru. Meitner se vyznamenal i tady – to, jak udržel přehled a organizaci v libovolném okamžiku, to bylo skutečně perfektní. Úplně také cítíte, že tu hraje množství individuálních nástrojů, MA-1 nahrávku skvostně rozebere a dá všem prvkům adekvátní prostor – navíc je charakteristika tohoto převodníku prostě a jednoduše „rovná", tedy pásmově precizně vyrovnaná. Když zabere celý orchestr, Meitner MA-1 ze své sebejistoty neztratí ani krůček, ba naopak právě tady teprve zjistíte, že Ed Meitner svému oboru opravdu rozumí. Vnitřní dynamika jednotlivých nástrojů i dynamika celku jsou úchvatně sugestivní a návykové. Nejprve snad působí svou samozřejmostí až jaksi „obyčejně", ale čím déle posloucháte, tím nadšenější jste. Nebo stačí jeden rychlý poslech v podstatě libovolného převodníku a máte jasno.

Haydnův „Smyčcový kvartet op. 76, #5" v podání Engegardkvartetten (FLAC 24 / 192) nám předvedl housle. Víc k tomu říci v podstatě nejde, protože naprosto nezaměnitelně a věrně hrály housle, skutečné dřevěné nástroje se skutečnými strunami, rozechvívanými skutečným smyčcem. Barevně, dynamicky i co do množství informací je Meitner MA-1 jednoduše věrný a dostáváte se tak do situace, kdy „brzdou" může být už jen nahrávka.

Pokud dopřejete převodníku Meitner MA-1 dostatečně kvalitní partnery, jednoduše, bez dramatu a pocitu násilnosti se dozvíte o svých nahrávkách opravdu vše. Dozvíte se vše o jemňoučkých a subtilních kovových perkusích v úvodu „Wichita Lineman" od Barb Jungr (dozvíte se, že mají delší dozvuk a ještě vlasovější objem, než jste si dosud mysleli a že jsou nádherně znělé), dozvíte se o nádherně otevřeném středním pásmu v nahrávce „Grandma´s Hands" Livingstona Taylora, jímž zaznívají tlesknutí, která nejsou tím zvláštní pleskotem či břinkem, který nabízí nedokonale věrné přístroje, ale jsou to skutečná, do hloubky prokreslená tlesknutí skutečných rukou. Dozvíte se ale také o naprosté pohodě a melancholii, kterou v sobě nese „Even Santa gets the blues" od Eugene Ruffalo Trio.

Meitner MA-1 je důkazem toho, že když víte, co děláte, nemusí být v přístroji tisíce součástek, a přesto mohou originální obvodová řešení přinášet fantastickou věrnost. Však se stačí podívat na tři kompaktní obvodové desky, kde prim hrají pečlivě překrytá a zapečetěná řešení, která vychází z mnohem dražších přístrojů emm Labs. Ed Meitner zjevně vycítil současný trend extrémního zdražování a rozhodl se jít přesně opačným směrem, což kvitujeme. Za necelých 200 000,- můžete mít přístroj, který nese rukopis tohoto génia digitálu, ale přitom zůstává (cenovýma) nohama na zemi. Meitner MA-1 lze také považovat za bod na kvalitativní škále, kde už je „vše". Je tu živoucí, neomezená dynamika, jsou tu nádherně věrné barvy nástrojů, je tu dokonalý přehled a organizace nahrávky, ústící nejen v perfektní rekonstrukci prostoru, ale také v návykovou možnost nahrávkou „procházet" a soustředit se na libovolnou hudební linku či nástroj. Meitner MA-1 si na nic nehraje, nic neupravuje, nic nepřibarvuje a nic nemění. Jeho sonická stopa je velice malá, vnáší však do reprodukce podmanivost, klid, jistotu a čistotu. To vše za cenu vysokou, ale ne nerozumnou – protože budete-li chtít přikoupit ještě další malý kousek dokonalosti, bude vás to stát dvojnásobek peněz, dost možná ještě víc. D/A převodníku Meitner MA-1 tak jednoduše není co vytknout.

Kč 169 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ působí nenápadně, ale přitom hodnotně

+ vyčerpávající konektivita

+ úžasně věrný zvuk

+ čistota, dynamika,...vše je vskutku referenční

ZÁPORY

- pokud vám stačí množství vstupů a máte na něj, pak...nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha