Bang & Olufsen patří k nejstarším výrobcům zvukových zařízení na světě – však produkty této firmy poprvé spatřily světlo světa v roce 1925 v severní části Dánska, jako výsledek snahy dvou mladých inženýrů, Petera Banga a Svena Olufsena. A dnes je z malé firmičky designová ikona a značka, kterou znají bez váhání i lidé, kteří jinak o oblast reprodukce zvuku a obrazu jen sotva zavadí.

Kromě lifestylové řady BeoPlay, o jejímž přírůstku, kruhové aktivní reprosoustavě A9 si dnes povíme, se v portfoliu firmy nachází i skutečný high end; i když ortodoxní audiofilové tomu neradi věří, vlajkové lodě v zobrazovačích i dvoukanálovém audiu jsou skutečně dobré.

Ale zpět k BeoPlay A9 – už na první pohled je jasné, že tohle zařízení vyrobili u Bang & Olufsen. Styl a prvotřídní zpracování z něj přímo dýchají a v libovolném interiéru si z něj můžete udělat solitér (to díky průměru talíře přes 90 cm a možnosti zvolit si mezi mnoha barvami průzvučné látky na povrchu), stejně jako jej můžete nechat splynout s okolím (díky minimalistickým liniím a možnosti zvolit si mezi mnoha barvami také velmi decentní odstíny). A9 bez problémů zavěsíte také na zeď, ale nám na třech šroubovacích nohách z hodnotného dřeva připomínal umělecké dílo na malířském stojanu a to mu dodává slušné osobní charisma. Jen pozor na zmiňovanou látku, která je na povrchu – je výměnná a drží vlastně jen za okraj mezery mezi přední a zadní částí BeoPlay A9, takže k sundání stačí jen nešetrně zavadit a opětovné nasazování je test šikovných prstů a prostorové představivosti.

Celý talíř se díky vzadu umístěnému hlubokému madlu snadno přenáší, nebrání tomu ani váha necelých 15 kg. Vpředu jak již bylo řečeno, není nic moc k vidění a to ani pokud látku sundáte – reproduktory jsou ukryty za bohatě perforovaným plastovým krytem. Zezadu je čistota (a perforování) téměř stejná, rozdílem kromě zmíněného zapuštěného držadla je ještě sundavací kryt, za nímž se schovávají všechny potřebné konektory, byť asi využijete jen napájecí zásuvku. Primárním zdrojem dat budou zařízení v síti, do které A9 zapojíte pomocí WiFi. Jinak můžete využít též LAN konektor, analogový line-in a také USB, které zvládne připojit iPod / iPhone / iPad zařízení a nabíjet ho. Posledním prvkem vzadu je ještě u horní hrany se nacházející pás „hrbolků", ohraničených z obou stran diodami (a z té pravé ještě spínacím tlačítkem) – diody ukazují provozní stav přístroje a sítě. Sexy je na nich ale hlavně nenápadná funkce – když přes ně přejedete při provozu směrem doprava, hudba zesílí, když doleva, tak hlasitost zeslabujete. Velmi zajímavé a příjemně přesné (kupodivu), byť v praxi nebudete asi používat jiný ovladač než je aplikace pro Android a Apple zařízení.

Když jsme u aplikace, chvilku trvá, než vše nastavíte ke svému potěšení a proniknete do logiky ovládání Bang & Olufsen, poku tedy už nejste zvyklí z jiných přístrojů. Díky aplikaci ale pak snadno využijete AirPlay, DLNA nebo Spotify Connect streamování.

O zvuk se stará celkem pět měničů, každý s vlastním zesilovačem, pracujícím ve třídě D. Společný pro oba kanály je 8" woofer (pohání ho 160 Wattů), středy mají na starost měniče průměru 3" (každý má k dispozici sílu 80 Watt) a výšky pak ¾" tweetery, opět s 80 Wattovými zesilovači. Díky tomu třípásmová bassreflexová koncepce i přes plochou a nevelkou ozvučnici zvládne prý pracovat v rozsahu 33 – 25 000 Hz. Hodně tomu napomáhá také DSP s volitelnými režimy – na zdi, v rohu nebo ve volném prostoru.

Přes aplikaci se nám nepodařilo přehrát hudbu s vysokým rozlišením, vlastně se povedlo jen přehrávání mp3 a také samozřejmě přehrávání z iTunes (teoreticky by měl bezproblémově fungovat i Windows Media Player nejnovější specifikace, který umí zvolit přehrávání do AirPlay reproduktoru).

„West Coast" Lany del Rey z desky „Ultraviolence" ukázala, že syntetický bas umí BeoPlay A9 díky DSP a silným zesilovačům „utáhnout" a na svou plochost zvládne jít poměrně hluboko, byť varhany si asi plně neposlechnete. Slušných 50 Hz, tedy drtivou většinu elektrifikovaných nástrojů, bychom tomuhle disku věřili. A9 se pocitově snaží hrát klidně a měkce, ne za každou cenu efektně. Basu je dost, ale poměrově sedí ke středům a výškám v jednotném celku.

BeoPlay A9 hraje spíše vřele a příjemně, než transparentně a analyticky – Bonův vokál v „Where the streets have no name" ze slavné „Joshua Tree" tak nevystupuje ze zvukového celku, je ale srozumitelný a pro rockový (a vlastně i popový) styl hudby se zdá být BeoPlay A9 naladěn. Zvuk je příjemně měkký a klidný.

Brubeckova „Take Five" z „Time Out" ukázala poměrně líbivě cinkající činely, zůstávají ve vzduchu docela dlouho, saxofon je pak ale hodně klidný, až zdrženlivý, ne úplně kovově znějící. Rozlišení není špatné, na kategorii all-in-one zařízení dokonce velice dobré, i když BeoPlay A9 dává přednost spojitému, vláčnému celku před analytickým rozborem nahrávky. Důležitý je celek a jeho rytmické plynutí.

Rychlé digitální zesilovače se statečně perou i s dynamikou klasické hudby; u Mozartovy „Malé noční hudby" je cítit sice drobná rezerva, ale kontrola DSP je precizní, takže případné fyzické nedostatky menších průměrů reproduktorů vykompenzuje úpravou signálu. Neočekávejte také nějaké dramatické rázy, ale zvuk není líný a housle jsou svižné a čisté.

Bang & Olufsen BeoPlay A9 je také velice tolerantně naladěn, takže si můžete pustit v podstatě naprosto cokoliv, i průměrnou rockovou nahrávku a bude znít dobře (což je přesně účel, ke kterému BeoPlay A9 slouží – k bezstarostné reprodukci). Taková „They Say" od Scars on Broadway sice dává poklidnému zvuku A9 docela zabrat, ale ani tam nenajdete skřípání, vrzání či hrubosti, typické pro syrovou nahrávku – BeoPlay A9 je zkultivuje a změkčí, takže můžete poslouchat celý den, byť nemáte pocit jasného, „blízkého" zvuku.

Bang & Olufsen BeoPlay A9 je estetický skvost, který výjimečně dobře bude reprezentovat svého majitele v libovolném prostoru, klasickém i moderním, v rohu i prostoru, prostě kdykoliv. Je to také ideální nástroj pro každodenní a celodenní poslech – nekonfliktní, měkký zvuk vám umožní poslouchat dlouho a poslouchat cokoliv, byť je jeho pojetí vzdálené audiofilii. A také poslouchat jednoduše (i když úvodní spojení není nejintuitivnější). BeoPlay A9 je docela drahá, ale taky náramně stylová ozdoba interiéru, která s klidem přehraje libovolnou hudbu. A o pohodlí a styl (po vizuální i zvukové stránce) tu jde především.

2015 EUR = cca Kč 56 420,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ efektní design ozdoby interiéru

+ umí hrát i vcelku nahlas

+ jednoduché, bezproblémové použití

ZÁPORY

- ne úplně intuitivní ovládací aplikace

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KD Elektronika | www.kd-elektronika.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha