2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 1

Trend zvyšující se nabídky komponentů hi-fi standardu v lifestylových "polovičních" baleních je nepřehlédnutelný. Mnoho moderních domácností totiž chce dobrý zvuk, ale dělené sestavy, vyžadující poměrně hodně prostoru pro uložení, se jim do čistých, vzdušných prostorů jednoduše nehodí. Ve výrobním katalogu Yamaha najdete kompaktních systémů poměrně dost, nejvyšším je pak model MCR-N870D.

Kompaktní hi-fi systém sestává ze zesilovače a zdroje signálu, obě části sestavy jsou v designově a rozměrově identických šasi a doplňují je jednoduše střižené regálové reprosoustavy. V jednom balíku tak dostanete vše potřebné. Zesilovač i přehrávač mají velmi, velmi nízký profil, příslušnost k firmě Yamaha naznačují zejména barevně i materiálově odlišné bočnice obou komponentů, ale i tvary ovládacích prvků, nacházejících se i na high-endové elektronice Yamaha. Vlastně jsou to takové miniatury "plnoformátových" sourozenců.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 2

Zesilovač A-U670 (což je v sestavě N870D trochu matoucí označení) je designově extrémně čistý. Jeho nízký čelní hliníkový panel nemá vůbec žádný displej (vše se díky propojení se zdrojem zobrazuje právě na přehrávači), jen ovládací prvky - největším je klasicky pojatý ovladač hlasitosti bez fyzického odporu, vizuální stránce však dominují tři úzké ovladače určené korekčním obvodům, tedy regulace basů, výšek a vyvážení kanálů. Korekční obvody můžete ze signálové cesty vyřadit tlačítkem Pure Direct. Řádka šesti diod, nad čtyřmi z nich je nápis PCM a nad dvěma DSD naznačují schopnosti elektroniky. Čistý design doplňuje už jen velký výstup pro sluchátka a spínací tlačítko.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 3

Na zadní straně zesilovače se tak tak podařilo umístit čtveřici reproterminálů, jeden pár analogových cinchů pro signál z přehrávače, který doplňuje subwooferový pre-out a 3,5 mm jack označený jako "System". Ten slouží jak pro synchronizované zapínání a vypínání, tak hlavně pro přenos pokynů dálkového ovládání mezi oběma komponenty a pro přenos informací, kdy i stav zesilovače se pak zobrazuje na displeji přehrávače. Nejzajímavějším konektorem je ale asynchronní USB vstup, díky kterému můžete využít MCR-N870D i jako externí zvukové zařízení s podporou DSD formátu.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 4

Přehrávač CD-NT670D sdružuje funkce CD playeru a síťového přehrávače. Logicky tak velkou část přední strany zabírají úzká dvířka CD mechaniky, pod nimiž je dvouřádkový, celkem přehledný displej, po jehož levé straně je indikace funkčnosti bezdrátových připojení v čele s Bluetooth. Na čelní stěně je dále ještě USB konektor pro pohodlné připojení datových pamětí, pochopitelně spínací tlačítko a řádka čtyř tlačítek pro základní ladění a ovládání přehrávání. Otočný ovladač pak umožňuje volit vstupy.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 5

Vzadu spatříte konektor pro Wi-Fi anténu a pod ním pochopitelně i ethernetovou zásuvku, vedle níž je ještě jeden digitální vstup v optické variantě. Analogové konektory reflektují výbavu zesilovače - je tady tedy jen jediný pár linkových výstupů v RCA podobě, doplněný ale i jedním linkovým vstupem ve stejném provedení, zejména zřejmě pro možnost využití stále populárnějších gramofonů. Velký konektor nad tímto vstupem patří anténě pro FM a DAB rádio. Posledním konektorem je opět 3,5 mm jack pro přenos systémových informací.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 6

Přibalené regálové reprosoustavy jsou velmi pěkně zpracované, nutno říct. Čistý, jednoduchý pravoúhlý design ve vysokém lesku je elegantní, černá kopulka tweeteru a středobas s mohutným závěsem a velkou středovou kopulkou vypadají prostě hezky. Ze zadní strany maličko vykukuje excentricky umístěný plastový bassreflexový nátrubek, hodně atypicky jsou pak umístěné reproterminály. Jedna jsou zasazené přímo do zadní stěny, jednak jsou ale hodně daleko od sebe; ne každý kabel tak bude snadné zapojit.

Co se týká technické stránky věci, zesilovač stojí na spínaném zesilovači, pracujícím ve třídě D. Skrývá také čip D/A převodníku ESS Sabre32 ES9010K2M s podporou DSD128 a PCM s rozlišením až 32 / 384.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 7

Přehrávač kromě kompaktních disků zvládne i streamovat hudbu jednak z klasických internetových rádií přes vTuner, tak z domácí sítě po DLNA protokolu, tak pomocí pohodlné technologie AirPlay. Podporuje stream i ve vyšším rozlišení (FLAC až 24 / 192), stejně jako souborů od mp3, přes ALAC až WAV a zmiňovaný FLAC. DSD je ale vlastní výhradně USB portu v zesilovači. Ovládání streamovacích funkcí má na starosti velmi povedená aplikace MusicCast.

Zesilovač dává výstupní výkon 70 Wattů na kanál do 6 Ohm, nejvyšší hodnota celkového harmonického zkreslení v elektronice nepřesahuje 0,003% a využitelný dynamický rozsah má být 100 dB.

Reprosoustavy používají měniče Yamaha, středobas má membránu z hliníku o průměru 13 cm, kopulka tweeteru má průměr 3 cm a je z měkké látky. Díky nim umí pracovat ve frekvenčním rozsahu 50 - 40 000 Hz (byť bez udané tolerance), i přes průměrnou citlivost 85 dB / 2,83 V / m a impedanci 6 Ohm s nimi elektronika nemá problém. Dělící frekvenci výrobce nastavil na hodnotu 3 000 Hz.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 8

O kompaktnosti systému vypovídají rozměry elektroniky 31,4 x 7 x 34,2 cm (š x v x h) s hmotností pouhých 2,9 kg u přehrávače, respektive 3,3 kg u zesilovače. Reprosoustavy patří k menším, s váhou 5,9 kg a rozměry 17,6 x 31 x 32,7 cm (š x v x h) se snadno vejdou i na police.

Malé bedničky sladěné po všech stránkách s elektronikou umí vyprodukovat rozumné množství basů, aby kontrabas ve "First Song" Laurence Hobgooda (FLAC | 24 - 192) nepůsobil plochý, na druhou stranu nejspodnější tóny nemají potřebnou plnost. Yamaha má nad spodními oktávami rozumnou kontrolu, spíše než na objem sází na dobrou definici. Vřelejší, měkký kontrabas není suverénem v prezentaci odlišných poloh, oddělení jednotlivých brnknutí je ale dobré a jakýsi náznak impulsu tu také objevíte. Na tak kompaktní systém to vůbec není špatný výsledek, zejména pro menší prostory.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 9

V Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) se ukázal sladší, tonálně nasycený a trochu do hutnější polohy laděný charakter systému, elektronika neměla problém ani s vyšší hlasitostí, byť kontrola není úplně autoritativní a hlasy jsou stále promíšené v jednom velkém tělese sboru, spíš než aby vystupovaly jako řada individualit. Vokály jsou ale barevné, laskavé a měkké.

Nejvyšší tóny prezentované kovovými perkusemi v úvodu "Wichita Lineman" (FLAC | 24 - 44,1) od Barb Jungr byly velmi znělé - cinkavé, zvonivé a přitom velmi jemné, lehké a měkčí. Měly dokonce i poměrně dlouhý dozvuk, patrně díky důraznějšímu, objemově výraznějšímu přednesu. Reprodukce není úplně konkrétní, úplně jadrně kovové, ale zase díky jemnějšímu charakteru můžete hrát i více nahlas bez pocitu ostrosti.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 10

Největší výhodou vzájemného sladění celého systému je na danou kategorii dobrá dynamika, hudba působí i přes kompaktní reprosoustavy živě. I "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem v D moll, K 626" (FLAC | 24 - 192) měla (alespoň od nižších středů výš) poměrně slušnou makrodynamiku, trochu jako kdyby jí popoháněl nějaký DSP čip, jak to známe z all-in-one systémů, tedy trochu s pocitem, že se tu obchází fyzikální limity, ale úspěšně. Zvuk nepůsobí ploše, má energii, byť je laděný trochu výbušněji na efekt.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D 11

MCR-N870D se řadí stále ještě do dostupné entry level sféry, odpovídá tomu i celková rozlišovací schopnost. Ve "Spanish Harlem" od Rebecy Pidgeon (FLAC | 16 - 44,1) byla cítit slušná čistota, důraz na bohatost a velikost přednesu a také na jemnost a klid, malé detaily tak jsou v pozadí a musíte se zaposlouchat, abyste je objevili. Nástrojové linky a hlas pak drží také spíše v jednom spojitém celku, ale už se začínají oddělovat a třeba srozumitelnost už je na dobré úrovni.

Podání prostorové scény je hezké a nedá se mu vlastně nic vytknout. Stačí jen rámcově natočit reprosoutavy směrem k době a díky jejich celkem širokému vyzařování není velký problém sednout si tak, že se prostor uspořádá před vámi, poměrně do široka a také s jasným náznakem hloubky. Je ale fakt, že tu stále existuje jakýsi ideální sweet spot. V "Diamonds" od Aanonymous Band (FLAC | 24 - 48) tak byly znatelné i vrstvy, kdy hlavní kytara se zpěvákem sedí spíše vpředu a naopak doprovodná kytara je spíše vzadu.

Protože MCR-N870D bude doma povětšinou u těch, kteří poslouchají populární hudbu (rozumějme tím jiné žánry, než je klasická hudba, spíše široký průřez, zvaný nejčastěji "poslouchám všechno"), je celkem jasné, že právě i tam se Yamaha osvědčila nejvíc. Trochu zvukově zašmodrchaná skladba "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1) měla zklidněné výšky, aniž by byl obětován jejich objem. Rytmus byl pak dobrý a pohlcující, technicky precizní.

Set Yamaha MCR-N870D je kompaktní, sladěný esteticky i zvukově a nabízí řešení pro dobrý zvuk všude tam, kde není vhodné použít "plnoformátové" komponenty (z designových či prostorových důvodů). Krom opravdu pěkného zpracování nabízí spoustu funkcí a pokryje tak jak celou vaši knihovnu CD, tak otevře dveře k modernímu streamování a také přehrávání DSD souborů, nebudete tak ochuzení o žádný trend. Zvukové ladění je maličko posunuté směrem k efektnosti, zejména snahou o velký zvuk, ale i pocitově jaksi "popoháněnou", zato ale živou dynamikou. Pokud hledáte (z pohledu hi-fi) dobrý, sladěný entry level systém s čistým, živým přednesem, elegantním designem a univerzální funkčností, vhodný zejména do menších prostor, pak MCR-N870D v daném kontextu funguje na jedničku a nese i stopy audiofilského charakteru.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D m1

Naměřená frekvenční odezva ukazuje na snahu o nástup mezi 50 - 60 Hz, v plné síle jsou kompaktní bedničky schopny zahrát někde od 70 Hz, což je stále slušné. Za dojmem poměrně důrazného zvuku stojí i lehké zdůraznění na basech a nižších středech, od zhruba 300 Hz a výše je křivka až překvapivě dobrá, zejména s ohledem na pořizovací cenu.

2016 03 07 TST Yamaha MCR 870D m2

Impedance je velmi spořádaná a drží se po celou dobu průběhu nad úrovní 5 Ohm, takže deklarovaná 6 Ohmová impedance je skutečně realistická, což je jev dnes na trhu nepříliš často vídaný.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 27 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ sexy vzhled a kompaktní rozměry

+ výborná ovládací aplikace MusicCast

+ pěkná sbírka funkcí

+ dobře sladěný, čistě hrající set v dané kategoriis

ZÁPORY

- snad je že pokud nepotřebujete některé funkce, můžete dost ušetřit a koupit MCR-N670

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz | facebook icon

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha