Je tomu přesně 20 let, co v krásném kalifornském městečku (či spíše vesničce) Foresthill vznikla společnost Pass Labs. Nelson Pass začínal svou dráhu audio designéra v proslulé značce Treshold a jméno si udělal na klasické technologii STASIS, o jejíž kvalitách hovoří nejlépe to, že je v produkci s mírnými modifikacemi již 40 let. Ostatně ani modely v katalogu firmy nesoucí jeho vlastní jméno se nemění a nevyvíjí nikterak překotným tempem.

Poznávacím znamením konstrucí z Passova pera je krom úplné nebo alespoň částečné schopnosti operovat v čisté třídě A (většina modelů třídy AB – tedy řada X.5 – má nastavený vysoký klidový proud a je značně otevřena do třídy A) také technologie, s níž před 20ti lety otevřel svůj účet pod novou společností – supersymetrický návrh obvodů, ve své době patřící na technologickou špičku a ani po 20ti letech rozhodně nedělající ostudu. Dnes představovaný model XA100.5 je vlastně dvojicí monobloků, pracujících v čisté třídě A (odtud název XA) a vydávající maximální výkon 100W na kanál (odtud tedy 100 v názvu), jedná se pak o druhou, mírně upravenou, generaci těchto monobloků (to vysvětluje dodatek .5). Se svou nemalou cenou pak sedí přímo uprostřed řady XA, de facto se tak jedná o třetí nejvyšší model nabídky.

Přestože Passovy zesilovače a jejich muskulaturní vzhled už byly popsány a oceněny snad už v každém světovém, regionálním i lokálním plátku, který by se byť jen růžkem otřel o high fidelity, v Čechách se jim zatím tak úplně mediální pozornosti nedostává. Napravme to.

XA100.5 jeho tvůrci obdarovali na čistě áčkový zesilovač parametry obdivuhodnými. Zmíněných 100 Wattů jmenovitého výkonu je delegováno k reprosoustavám v čisté třídě A, zaručující nepřítomnost těch nejnepříjemnějších zkreslení. Zesilovač operuje v rozsahu 1,5 Hz – 100 000 Hz, vyznačuje se hlavně velmi slušným ziskem s hodnotou 26dB, zaručující víc než dostatečné zesílení vstupního signálu. Při plném výkonu udává výrobce na úrovni 1000 Hz zkreslení 1%. Tlumící faktor pak dosahuje velmi slušné hodnoty 200.

Už padla kratičká zmínka o masivním provedení těchto zesilovačů, jen máloco může na současném trhu konkurovat síle a sebevědomí, kterými na posluchače tento rozměrný kus „železa“ dýchne. Tlustý přední hliníkový panel evokuje přísně technický návrh, kulatý měřák s modrým, snad trochu moc agresivním podsvícením pak dodává elegantní složku. Co jsou ovšem „ty skutečné svaly“, to je zbytek obřího těla s rozměry cca 50 x 23 x 55 cm (š x v x h) a hmotností 50 kg na kus. Nahoru mírně nakloněné a křídla tak připomínající chladiče působí, že by dokázaly uchladit rozpálenou lokomotivu. Zadní panel se pak naopak nese v duchu „profi“ čistoty, nic přebytečného. Jeden RCA vstup, jeden XLR vstup (samozřejmě, že monobloky jsou plně symetrické, či vlastně super-symetrické), klasická napájecí zásuvka a hlavně „high-endové“ křídlové utahovací matice, které pohodlně a bezpečně udrží jakýkoliv dostupný kabel.

Protože ovšem tato cenová třída high-endového audio vybavení patří už jen individualistům, jistě je pochopitelné, že – tak jako u luxusních aut – dříve či později někdo vyrukuje s úpravou produktu pro skutečně náročného zákazníka. Že se tak u Pass Labs XA100.5 poprvé stalo v Čechách, to je jen zásluhou Jiřího Píši, který – sám náročný a dobře slyšící milovník dobré hudby – pochopil, že právě dokonalost je to, co se cení. Za nemalou, ale adekvátní cenu tak mohou být tyto monobloky dotažené i po stránce vzhledu. V čem změna spočívá? Fotky napoví – jde hlavně o kompletní přelakování celého těla černým lakem, používaným na luxusních sportovních autech. Jenže to není všechno... Skutečný elektronický mazlíček se z Passe stává drobnostmi a detaily, kterým se při přetváření věnovala pozornost – všimněte si třeba horního krycího plechu zesilovače, který je uchycen zcela novým způsobem a tudíž mohly z celého povrchu zmizet industriálně působící, ale ve skutečnosti ne zrovna elegantní hlavy šroubů. Dolaďování přesnosti měřáků na přední straně, perfekcionalistické a několik dní ( ! ) trvající srovnání parametrů obou kusů, aby tvořily skutečně dokonale stejný pár ve všech elektrických hodnotách a tím i ve zvuku, to je servis hodný skutečně jedinečného high-endu.

Poslech se konal v akusticky perfektním prostoru Jiřího Píši na sestavě Accuphase DP-800 / Accuphase DC-801 jakožto zdroji signálu / D/A převodníku s regulací hlasitosti, modifikovaných monoblocích Pass Labs XA100.5 a reprosoustavách QUAD ESL 2905 (mimochodem také dostupných ve stejném laku a opět jako individuální modifikace), doplněných subwooferem Velodyne DD18. Kabeláž měla na svědomí pražská značka KrautWire.

Ne nadarmo se říká a skutečně platí, že zesilovače, pracující v čisté třídě A, jsou „tím pravým“ - nepřítomnost nepříjemných zkreslení, jemnost a vřelost, subjektivně nejpříjemnější basová složka a celková živost dobře udělaných konstrukcí, to je přesně to, proč jsou „áčka“ na vrcholu žebříčku milovníků reprodukované hudby. A Pass patří na vrchol oblíbenosti mezi těmito vyvolenými.

Už úvodní Patricia Barber se svou hravou „Gotcha“ z „Live – A Fortnight In France“ ukazuje, jak zmíněný reprodukční řetězec dokáže podat akustické nástroje volně, vřele a naprosto přesvědčivě a realisticky. Zvláště kontrabas je plný, dynamický a pořádně hutný, zvlášť díky barevnému a mohutnému podání kombinace Pass – QUAD. Celá spodní sekce zvukového pásma je velmi dobře čitelná, jednotlivé tóny oddělené a bezchybně vykreslené.

Ač tomu nebývá stoprocentním pravidlem, monobloky XA100.5 mají také něco, čemu se pro nedostatek definičních pojmů dá říkat snad jen subjektivně „drajv“. Monika Načeva ve své legendární „Udržuj svou ledničku plnou“ zpívá nahlas a naplno z perfektního středu mezi osami reprosoustav, její hlas stoupá bez dynamických zaváhání nebo nepřirozených nádechů s nebývalou energií a s nečekaným akustickým tlakem při jakékoliv poslechové hlasitosti.

Díky největší výhodě koncepce třídy A – nejúčinnějšímu možnému potlačení subjektivně nejnejpříjemnějších zkreslení – zní úžasně také akustické nástroje. Lhostejno, zda mluvíme o komorních jazzových uskupeních, sólových nástrojích nebo velkých orchestrech. Barvy tónů od houslí, přes violy až k violoncellům a kontrabasům, od kytar přes banja až k ukulele, všechno má své přirozené zabarvení a kovové struny zní skutečně kovově a uvěřitelně. Při vyšších hlasitostech je přímo fyzicky cítit vibrace jednotlivých nástrojů. Cokoliv od Brahmsových symfonií, jazz Patricie Barber až po Rolling Stones hraje s obdivuhodnou dynamikou a vervou, lhostejno co žánr nebo hlasitost je zrovna na programu.

Pass XA100.5 se má dostatečnou výkonovou rezervu i pro hraní při téměř koncertních hlasitostech a není cítit žádné dynamické omezení, při poslechových testech se zdálo, že ani v jediném okamžiku tyto monobloky nevypadly z práce v čisté třídě A. Dokonce ani tvrdé a energické údery na bicí Manu Katché nevyvedou zesilovače z rovnováhy a nadhledu. Snad jen výstřel v plné hlasitosti by je mohl zaskočit, ale to už by se dříve stejně rozskočily reprosoustavy.

Tři sta a čtyřicet tisíc za dvojici zesilovačů není málo. Dalších sto tisíc za jejich exkluzivní provedení už šroubuje cenu do výšin, v nichž by si pro vlastní dobro neměl žádný výrobek dovolit být problematický. Naštěstí, Pass Labs XA100.5 v dokonalém černém hávu není problematický. Je perfektní. Sytý, intenzivní, tichý, hlasitý, dravý i jemný – prostě takový, jaký chcete aby zrovna byl. Elegantní a na světě jedinečné provedení a ještě preciznější sladění obvodů v obou strojích, které si můžete dopřát jen v České republice pak dovršuje špičkový dojem ze špičkového stroje (za špičkovou cenu).

Kč 339 990,- (přístroje) + Kč 99 000,- (modifikace)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní konstrukce a po černé úpravě luxusní design, který může konkurovat čemukoliv

+ dokonalé dotažení vzhledu černým lakováním a odstraněním šroubů

+ skvělé podání basu, bezchybné střední pásmo, ceně odpovídající výšky

+ plný, „velký“ zvuk, vyrovnané pásmo

+ schopnost ani při dlouhém, hlasitém a soustředěném poslechu neunavit

ZÁPORY

- musíte si k absolutní dokonalosti své monobloky nechat dotáhnout (ale jak to stojí za to!)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Jiří Píša

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.  – www.kasaudio.cz 

+420 608 420 005

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha