Zavítáme-li na webové stránky Electrocompaniet, objevíme tu dvě krátká, ale velice výstižná hesla. Prvním je firemní motto „If sound really matters", tedy „Když na zvuku opravdu záleží" a druhým je „The Sound of Norway", čili „norský zvuk". Možná by se tak dalo dobře usoudit, že Electrocompaniet je vlastně to pravé, pokud vám opravdu záleží na norském zvuku. Soudě podle počtu ocenění produktů této firmy by patrně mělo.

Jedním z nejnovějších přírůstků, snažících se zkombinovat čistokrevný high-end s požadavky moderního, (nejen) mladého audiofila, prahnoucího po kombinaci skvělého designu, funkcí a zvuku. Případně jej lze chápat i jako otevření cesty k novým zvukovým možnostem pro neoblomné tradicionalisty. Proč vlastně?

ECI 6DS je nejvyšším integrovaným zesilovačem v celém výrobním programu, písmena D a S v jeho názvu odkazují na jeho schopnosti v novém digitálním světě. „D" lze chápat jako digitálně-analogový převodník, „S" pak zase jako možnost streamovat hudební data ze sítě. Důležité je ale nahlížet na ECI 6DS hlavně jako na lineární zesilovač, který příjemným řízením osudu dostal bonus v podobě slušného D/A převodníku a „počítačového" vybavení.

Základem pro vlajkovou loď norských integrovaných zesilovačů je myšlenka držet se těch nejlepších tradic, hlavně pak modelu ECI 5 MKII. Při pohledu z vnějšku to znamená luxusní, bytelné a bezchybné provedení, elegantní a konzervativní. Na černém krytu s mnoha průduchy asi není nic zvláštního, natož zajímavého, černý čelní panel za sklem, uchycený čtveřicí šroubů, je ale skutečně nádherný. Duch severského designu je tu jasně patrný.

Čelní stěně dominuje elegantní zlato-černá kombinace, hlavně pak velký nápis „Electrocompaniet". Pod firemním znakem uprostřed je ještě středně velké spínací tlačítko zlaté barvy, jehož tvar a provedení se opakují v pravé polovině panelu u čtveřice v kosočtvercovém rozložení umístěných tlačítek k základnímu ovládání přístroje. Levou polovinu pak zabírá jednoduchý, poměrně rozměrný displej s jemnou strukturou, zobrazující aktuální stavová hlášení přístroje. Nikde žádný otvor pro zapojení sluchátek, ECI 6DS je prostě vcelku puristický stroj.

K pohledu na zadní stranu vás jistojistě naláká hlavně vyčuhující anténka pro bezdrátovou komunikaci. Vedle ní najdete ještě konektor pro kabel ethernetové sítě, ještě kousek vedle pak USB vstup pro připojení diskových jednotek s hudebními soubory. „O patro níž" je další sada digitálních vstupů, dva optické, dva koaxiální a ještě jedno USB, tentokrát schopné zprovoznit Electrocompaniet ECI 6DS jako externí zvukovou kartu vašeho počítače.

Modernímu světu se ECI 6DS otevírá i díky datovému konektoru RS-232 a 12V spoušti (je zde vstup i výstup) – zesilovač tak lze zapojit do konceptů inteligentního bydlení. Analogové vstupy pak zastupuje jeden pár symetrických XLR konektorů a trojice nesymetrických RCA. Jeden z nich je vyhrazen i domácímu kinu (přístroj funguje jako koncový zesilovač s přemostěnou regulací hlasitosti). K dispozici jsou i dvě varianty pre-out výstupu, jednak v podobě XLR, jednak jako RCA. Pak už jsou zde pouze dva páry reproduktorových terminálů WBT kvality, do nichž pohodlně utěsníte holé vodiče, lopatky i banánky.

Za poznámku oproti mnoha jiným stojí i dálkové ovládání – nejen, že působí nebývale elegantně, skvěle ale také padne do ruky, má dokonce malý barevný displej a i když na první pohled působí poněkud „přetlačítkovaně", po relativně krátké chvíli si na práci s ním zvyknete. Odkládat ho můžete do atraktivního dobíjecího doku. Mnohem důležitější ale je, že všechny dosti rozdílné funkce s ním opravdu ovládnete – logicky a pohodlně.

Vnitřní uspořádání vychází, jak už bylo řečeno, z ECI 5 MKII. Oproti tomuto předchůdci ale má větší trafo a přepracovanou předzesilovací sekci. Větší trafo se podepsalo i na nemalé hmotnosti 20 kg (nemalou v poměru k relativně kompaktním rozměrům 46,5 x 40,5 x 12,8 (š x h x v)). Trafo má také sekundární vinutí pro analogovou a digitální sekci.

Celý zesilovač je také nesmírně precizní, alespoň nakolik lze soudit z parametrů. Kromě výkonu 125 Wattů do 8 Ohm, případně 200 Wattů do 4 Ohm je tu působivý důkaz rychlosti – frekvenční rozsah 1 – 150 000 Hz. Očekávatelné je malé harmonické zkreslení 0,004%, solidních hodnot dosahuje tlumící faktor 350 a maximální proudová špička na hranici 100A. Jednoduše řečeno, tak jak je robustní vnější konstrukce, tak robustní je i obvodové řešení.

Zajímavý je i soupis schopností „DS" sekce – samotný převodník je schopen dekódovat signál o rozlišení až 24 bitů / 192 kHz. Plného rozsahu je Electrocompaniet schopen využít přes asynchronní USB, SPDIF a při streamování po síti pomocí protokolů UPnP a DLNA, optika je pak ze svého principu omezena na vzorkovací frekvenci 96 kHz. Plně uspokojivý je i rozsah podporovaných souborových formátů – kromě obligátních MP3, WMA, Ogg a AAC jsou to i WAV (pouze standardní rozlišení), FLAC 24 / 192 a také třeba čistý PCM signál, opět až 24 / 192.

Electrocompaniet ECI 6DS jsme poslouchali spolu s dalším integrovaným zesilovačem Wadia Intuition 01, ale také s NAD C370. Zdrojem signálu byl samotný streamer, ale také ASUS Xonar Essence One MUSES, Musical Fidelity V90-DAC nebo Pioneer BDP-LX71. Poslouchali jsme přes Harbeth Monitor 30, Sonus Faber Olympica I, Polk Audio RTiA7, Tannoy Mercury V4i a Xavian Bonbonus. Reproduktorovou kabeláž dodal ProAc, signálovou pak Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire a QUAD.

Jak robustní a čistá je vnější konstrukce, tak robustní a přitom elegantní je zvuk ECI 6DS. Když spustí svůj „Cakewalk" Flim and the BB´s na albu „Vintage BB´s", dějí se věci. Basa je hutná, energická a velmi konkrétní a je cítit velká výkonová rezerva a jistota. Suverénní, neuspěchané a vřelejší, měkčí ladění vás nechá vybrat si hlasitosti naprosto libovolně – kontrola a jistota, stejně jako precizní, přirozené oddělení jednotlivých instrumentů zůstává neměnné potichu i pěkně nahlas.

Právě suverénní uvolněnost přednesu je základním kamenem autentického muzikálního zážitku. Stingův „Englishman in New York" z disku „Die perfekte Räumlichkeit" nabízí famózně pevnou zvukovou scénu; zvláště pak konkrétní a energický kontrabas, jehož každý tón vás obepne, zavalí a pohladí. ECI 6DS má velmi vytříbené způsoby, i činely působí naprosto uvolněně, decentně a něžně, přitom jim nechybí věrohodná textura a průraznost.

Solidní výkon a dynamika pak vedou k perfektní kontrole – akční, dynamické bubínky v „Dancehall" od severských Jienat mají velký objem, energii na rozdávání a také důraz, připomínající úder sevřenou pěstí. Naprosto relaxovaný přednes se nijak nesnaží ohromit či tlačit na pilu, protože ví, že svou vlastní vahou a charismatem zaujme. Přes zdánlivou neuspěchanost zvukového celku je náběh jednotlivých tónů briskní a Electrocompaniet donutí vaše reprosoustavy vykreslit i ty nejmenší detaily, kterým k vyniknutí pomáhá čistota a jemnost jeho zvuku.

Jistotu v přednesu oceníte i z pohledu barev nástrojů, vše je autentické maximálně nenásilným způsobem. Akustická kytara Michaela Hedgese v titulní skladbě alba „Aerial Boundaries" je plastická, prokreslené a kovové struny jsou řízně kovové, ale absolutně, až analogově neagresivní. Tóny visí ve vzduchu s lehkostí plachtícího racka a přitom úplně cítíte jejich pronikající fyzickou váhu. Nástroj je barevně velmi sytý.

Nádherně vyšel z obvodů Electrocompaniet ECI 6DS i vokál Tracy Chapman v její „Bang, Bang, Bang". Čistý, srozumitelný a hlavně úžasně emotivní hlas je úchvatně přirozený. Celý přednes je precizně integrovaný, vše je spojité, měkké a velké, zaplavující prostor vlnou za vlnou. Do nepodbízivé vřelosti a něhy zvuku jako kdybyste se mohli zabalit jako do hřejivé deky.

Electrocompaniet ECI 6DS ukazuje, že i koncept „all-in-one" s důrazem na moderní zdroje signálu může být výsostně audiofilskou záležitostí, ctící klasické hodnoty analogového zvuku. Pomiňme muskulaturní, důvěryhodné provedení, kombinující minimalismus s rafinovanými detaily a elegancí – kvalitní vzhled i zpracování by v kategorii 150 000,- už mělo tak nějak být naprostou samozřejmostí. Prostor k pochvale tak využijeme pro zvuk, jenž je samozřejmý a uvolněný jako málokterý jiný. Hladké a čisté výšky, živoucí středy a mohutné, ale velmi dobře kontrolované basy společně vytváří zvuk „s velkými rameny", mohutný a energický. Jeho až analogová něha není patrně pro každého, jde totiž téměř dokonale proti modernímu trendu ultra přesného, holografického zvuku se záplavami detailů, pod nimiž se tak trochu ztrácí celková atmosféra a emocionální stránka hudby. Electrocompaniet ECI 6DS ale upřednostňuje právě tohle – podstatu hudby a naprosto věrohodné rozlišení, dynamiku a sytou barevnost používá jako své prostředky, ne cíle. I když v určitých jednotlivostech tak v této ceně najdete lepší stroje, komplexnost ECI 6DS je okouzlující a velice jedinečná...

Kč 159 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá kombinace 3v1 (zesilovač / streamer / zvuková „karta")

+ masivní, elegantní konstrukce

+ sytý, dynamický a přitom poklidný zvuk

+ komfortní dostatek konektorů

ZÁPORY

- zvuk vynikne hlavně s externími zdroji signálu, DAC je spíš bonus

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha