Kde leží hranice high fidelity přístrojů? Těžko říct… Poslední dobou přichází na trh čím dál tím zajímavější přístroje i v té skutečně levné kategorii a nutí nás poněkud přehodnotit měřítka. Lze si za pouhých sedm a půl tisíce koupit zesilovač, který bude skutečně hrát hudbu? Takový, který vám dá ochutnat, co to znamená věrná reprodukce zvuku? Pioneer si to myslí a tak svou starší řadu velmi základních přístrojů poměrně agresivně inovoval, oblékl do nesmírně luxusního kabátku a se skutečně drtivou cenovou politikou poslal do světa s poselstvím, že levně neznamená špatně. Uvidíme…

Model A-30 je střední třídou (i když v současnosti je nejvyšším modelem v produkci) v základní řadě zesilovačů „pro každého“. Po vybalení z krabice na vás vykoukne zesilovač, jemuž byste po vzhledové a výrobní stránce cenu do osmi tisíc korun absolutně nehádali. Konstrukce je masivní a nese se ve znamení ostrých hran. Vizuální dojem stojí hlavně na masivním hliníkovém čelním panelu, který svým zpracováním evokuje podstatně vyšší třídu. I když to vlastně platí pro celkové, decentní zpracování.

Dominantním prvkem přední části je masivní regulátor hlasitosti. Čtveřice menších ovladačů pak slouží pro korekci basů, výšek a vyvážení kanálů, posledním z nich vybíráme aktivní vstup signálu. Drobnými tlačítky pak vybíráme buď „Direct“, neboli mód, při němž zesilovač zcela vynechá korekční obvody, režim „Loudness“, mající za úkol zlepšit tichý poslech zdůrazněním okrajových pásem nebo také aktivní pár reproduktorů – A-30 umí obsluhovat celkem až čtyři reprosoustavy. Poslední selektor z třicítky vytvoří koncový zesilovač. Skoro samozřejmostí je v této kategorii sluchátkový výstup, realizovaný velkým pozlaceným jackem. Spínací tlačítko je masivní a při stisku poskytuje slušný odpor. Celkově by podobná vizáž a zpracování nezapadla ani v kategorii mezi 20ti a 30ti tisíci.

Zadní panel je absolutně jednoduchý, ale nabízí vše, co bychom mohli čekat. Pětice vstupů, z nichž jeden patří gramofonovému předzesilovači pro MM přenosky, doplňuje pásková smyčka. Pro domácí použití asi není co víc si přát. Poslední vstup vede přímo do koncového stupně. Hned vedle najdeme čtyři páry reproterminálů. Jejich provedení patří spíše do kategorie A/V receiverů, jednoduché terminály ale naprosto odpovídají cenovce. Sestavu doplňuje ještě vstup a výstup dálkového ovládání a napájecí konektor.

Dálkové ovládání si zaslouží svůj vlastní odstaveček, protože vychází z řady G-Clef a svým hliníkovým provedením stanovuje nové standardy třídy. Přehledné a ergonomické rozložení prvků má jediný drobný problém – majitelé masivnějších prstů by mohli mít občas tendenci stisknout špatné tlačítko, vychází zjevně z drobných rukou japonských techniků. Ale to nevadí…

Osmi kilogramový zesilovač je po technické stránce zcela klasickým tranzistorovým kouskem. Přesto nabízí na svou cenovou úroveň několik nečekaných libůstek. Jednou z nich je třeba plně symetrická koncepce koncové zesilovače. Skoro samozřejmá se pak zdá separace digitální a analogové části obvodů. Zesilovač pracuje v obvyklém A/B režimu. V něm dává do zátěže 8 Ohm solidních 70 Wattů na kanál. To je vlastně vše, oč bychom se mohli v dané kategorii zajímat a vše, na čem v podstatě záleží. Jasné je, že použité součástky patří do základní kategorie, i přesto je celkový výsledek při jen o trochu málo vyšší ceně podstatně dále, než byl třeba předchozí Pionner A-307R. A-30 patří do úplně jiné ligy a v dostupné třídě stanovuje hodně vysoké standardy.

Integrovaný tranzistorový zesilovač Pioneer A-30 jsme poslouchali ve společnosti jiných podobných modelů, hlavně pak NAD C370 a Rotel RA-12, ale také receiver Arcam AVR360. Zdrojem signálu byl Pioneer BDP-LX71, Rotel RCD-12, Arcam BDP300 či KingRex UD384. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak, kabely pak nesly značky Eagle Cable, Monster Cable a QUAD a ProAc. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30 a Quadral Ascent 90.

Jaký tedy vlastně je velmi levný integrovaný zesilovač s více než dospělým, byť trochu technicistním vzhledem? Od prvního pohledu budí důvěru a velká očekávání. Zůstaneme-li nohama na zemi (respektive budeme mít stále na paměti cenovku), budeme dokonce překvapeni, že A-30 už není jako mnohé zesilovače do deseti tisíc jen tím nejzákladnějším nástrojem pro tvorbu zvuku, ale skutečným prvním schůdkem do high fidelity.

Začali jsme s Dave´s True Story a jejich „Sex Without Bodies“. Razantní údery do bicích mají dost energie, třicítka snad jen trošku šetří na objemu a hutnosti zvuku. Být zvuk jen trochu uvolněnější, Pioneer by mohl díky slušnému rozlišení konkurovat i zesilovačům kategorie kolem patnácti tisíc. I tak ale odvádí velmi slušnou práci, jednotlivé údery jsou pod solidní kontrolou. Když pak přijde na pořad skladby ženský vokál, i v něm nacházíme na danou třídu víc než dost detailů a hlavně oceníme velmi dobrou přirozenost. Častým problémem levných komponentů je tvorba jakéhosi stejnozvuku, v němž jako kdyby vše splývalo v plochém a stejně zabarveném stylu. Pioneer A-30 dokáže ve zvuku příjemně rozlišit jednotlivé instrumenty a právě díky tomu si zaslouží označení high fidelity.

Sedmdesát Wattů výkonu je naprosto dostatečný výkon, takže Pioneer dokáže rozhýbat i méně citlivé reprosoustavy i do vysokých hlasitostí a udržet nad nimi kontrolu. Nejlépe se mu pak hraje někde ve střední úrovni hlasitosti, kdy už je příjemně otevřený (v tichých hlasitostech je velmi rozumné užít berličku v podobě Loudness), ale ještě nenaráží na lehké ztvrdnutí zvuku jako při koncertních úrovních. Dobře je to znát u Metallicy a „Enter Sandman“, kde tolik nezáleží na dynamice (neboť skladba jí zrovna nepřetéká) a důležitá je energie a schopnost razantně se prosadit. Na levný zesilovač odvádí A-30 slušnou práci. Kytary jsou ostré, bicí pevná a všechny nástroje jsou dobře rozpoznatelné a definované. Základní nutná charakteristika, řeklo by se, ale v dané cenové kategorii věc, kterou je nutné pochválit.

Eva Cassidy s „True Colors“ je příkladem perfektně nahraného ženského hlasu. Pioneer se snaží, seč může a je pravdou, že se mu daří v projevu minimalizovat nádechy umělosti a vokál tak ve finále působí poměrně realisticky, rozhodně nečekaně na poměry třídy. Je tu trochu méně emocí a nevstanou vám při vypjatých pasážích chloupky na rukou, tak jako to nastává u skutečně skvělých zesilovačů, ale i tak je potřeba snahu vychválit.

Dech zesilovači i přes všechen výkon trochu dochází při reprodukci komplexních symfonických děl, jako je Mussorgského „Velká brána Kyjevská“. Ačkoliv tonalita je trefena rozumně a na zesilovači je opět znát snaha o co nejpřirozenější reprodukci, součástková základna je tu logickým limitem. Ve vypjatých situacích přesnost maličko polevuje, přesto stále můžeme najít dost informací o jednotlivých nástrojových sekcích, aby skladba dávala smysl a navíc byla „poslouchatelná“.

Na druhou stranu informace o prostoru umí A-30 předat velmi dobře. Dokazuje to Diana Krall s „Where or when“, která sice trpí trochu chladnější atmosférou, ale jednotlivé nástroje jsou přesně lokalizované a dobře konturované. Vše je zobrazeno poměrně kompaktně, Pioneer nedbá tolik na šířku a hloubku scény s reálnými velikostmi nástrojů, vše balí do homogenního celku, ale určitě se mu daří rekonstruovat informace mnohem lépe, než třeba již zmiňovanému A-307R.

Sedm a půl tisíce korun je ve světě high fidelity v podstatě směšná částka. I leckterý průměrný propojovací kabel přeci stojí více. Leckterý vášnivý sběratel dokonce neváhá podobnou částku investovat do zajímavého vydání svého oblíbeného alba. Dokonce i jednotlivá součástka může leckdy stát víc. Může tedy kompletní přístroj s touto cenovkou hrát? Ale ano… Pioneer A-30 to jasně dokazuje. Rozhodně od něj nesmíte čekat zázraky a dokonalost, ale chcete-li dostat (třeba na začátku své hifistické „kariéry“) rozumný zvuk za minimální investici, navíc ve skutečně báječně střiženém kabátku, pak je třicítka skutečně skvělým kouskem, stanovujícím nové standardy ve třídě do deseti tisíc. Kdyby každý levný stroj hrál a vypadal takhle, věrná reprodukce zvuku by se mohla dostat do každé domácnosti…

Kč 7 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné výrobní zpracování, zvláště vzhledem k ceně

+ slušná, vyrovnaná reprodukce

+ živá, celkem detailní reprodukce

ZÁPORY

- zvuk přeci jen trošku zaostává za vizuálním dojmem

- A-30 maličko šetří na objemu zvuku

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha