Britskou firmu RHA jste si na stránkách Hi-Fi Voice již mohli oťukat. Od té doby do portfolia firmy přibyl jeden nový model a to rovnou na příčku nejvyšší. Vlajková loď T10i vypadá sice trochu jinak, než dosud dostupné modely, v zásadě ale i zde podle několika indicií poznáte snadno, že jde o sluchátka od této britské firmičky.

Hlavním důvodem je vcelku originální pojetí sluchátek, která jsou vyráběna z hliníku, u vyšších modelů pak z nerez oceli vysoké kvality a pevnosti; obdobnou ocel najdete třeba v leteckém průmyslu. Sluchátka také trochu svou strohostí a účelností evokují profesionální sféru, kde až tak nesejde na křivkách, jako na dobrém, věrném zvuku bez kudrlinek. A ono to tak do určité míry skutečně je. Ne snad, že by značka RHA byla výrobcem profesionálního vybavení, který si „odskočil" do říše domácího poslechu, ale zvukové pojetí je tomu zvukařskému / muzikantskému docela podobné.

RHA T10i jsou svou koncepcí nadprůměrně velká in-ear sluchátka, jejichž ozvučnice je vyrobena z nerezové oceli a má spočinout v záhybech vnějšího ucha, tedy nečouhá nezpůsobně úplně mimo něj. Pohodlí při nošení 41 gramu oceli v uších zaručuje jednak pohodlně „vykoumaný" tvar, jednak i přívodní kabel, zakroucený směrem za ucho, za které se tak sluchátka zavěsí. Ozvučnice s organickými tvary trochu připomíná šnečí ulitu, industriální poetika sice asi neosloví každého, ale již pohledu máte jasno, že tahle sluchátka jsou výborně vyrobená.

Že se nebudete o T10i muset bát, to zaručuje i kovový oplet kritických částí kabelu a dalším kovovém prvku pružně uložená nejvíce namáhaná část – 3,5 mm jack. Žádné kudrlinky, žádný „design", jen maximálně praktické a odolné provedení. Samotný kabel je složen z několika solid core vodičů z bezkyslíkaté mědi a s délkou 1,35 metru spolu se zmíněnou odolností je ideální na cesty. V signálové cestě je také mikrofon a dálkové ovládání pro Apple produkty.

Jedinou designovou „parádičku" si výrobce dovolil přímo na průzvučných mřížkách měničů. Co je ale mnohem zajímavější, to je možnost tyto nástavce vyšroubovat a vyměnit – výrobce totiž dodává v balení celkem tři. Lineární, tedy jakýsi referenční, pak ale také jeden, který přidá objem výškám nad 2 kHz a jeden, který přidá objem basům pod 200 Hz. Můžete si tak doladit charakteristiku sluchátek dle libosti nebo hudby – nutno podotknout, že změny jsou slyšitelné, ale my jsme zakotvili jen a pouze u vyrovnané charakteristiky. Ozvučnice T10i jsou také otevřené, výdech je na vnější straně, hned vedle loga výrobce.

Důležitý je ale hlavně použitý měnič – jde o ručně skládaný, pro tato sluchátka vyvinutý reproduktor 770.1. Bohužel de facto jediné, co o něm lze dohledat, je to, že je to klasický dynamický reproduktor. O materiálu či průměru membrány ani slovo. Snad důležitější je ale „vysoce mobilní" impedance 16 Ohm a citlivost 100 dB, takže by neměl být problém T10i řídit i mobilními přehrávači. Bez udání tolerance výrobce uvádí frekvenční rozsah 16 – 22 000 Hz.

RHA dodává opravdu hodně různých silikonových a pěnových koncovek různých tvarů a velikostí, do svého zvukovodu by je tedy měl pohodlně dostat opravdu úplně každý. Protože samotné výměnné filtry s nástavcem jdou relativně hluboko do ucha, T10i nadstandardně izolují od okolí. A ostatně i okolí od vás...

RHA T10i jsme měli možnost poslouchat se sluchátkovým zesilovačem ASUS Xonar Essence One MUSES s DSD upgradem na verzi MkII, ale také s Marantz HD-DAC1. Porovnávali jsme se Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8 a Bowers&Wilkins C5. Všechny poslechové dojmy patří lineární charakteristice.

Hned po prvních tónech se nám líbilo, jak přesná a otevřená sluchátka jsou – rozhodně patří k až analyticky přesným monitorům. Výrobce se chlubí, že díky nerezoceli mají T10i velmi pevný bas. Je pravda, že takovou definici, jakou nám sluchátka předvedla v Hobgoodově „First Song" z alba „When the heart dances", bychom čekali spíše v kategorii zhruba dvounásobné cenovky. S vhodným zdrojem (rozumějme tím špičkové mobilní přístroje, nebo sluchátkový zesilovač) je bas báječně přesný a i když nejvyšší modely in-ear konkurence mohou poskytnout ještě o kousek více objemu a důrazu, za pět a půl tisíce jen těžko hledat uvěřitelnější kontrabas. Zvuk byl navíc naprosto dokonale přehledný a lehce čitelný a byla radost ho poslouchat. Velkou silou RHA T10i je totiž nestrannost, čistota a naprostá samozřejmost. Bas je kulatý, přesný a velice rychlý a suchý.

Kytara a hlas Cata Stevense ve „Where do the children play" z alba „Tea for Tillerman" zněly velice přesvědčivě a úchvatně znělé a věrné tu byly hlavně struny. T10i nepatří ještě do kategorie, která by z nahrávky extrahovala i velmi jemné nuance rezonance těla kytary, ale to nevadí – vokál je skutečně živý, plastický a prokreslený pěkně do hloubky, navíc velmi bezprostřední a blízký. Velmi jasný zvuk má také docela důraz a svou excelentní čistotou připomíná třeba Sennheiser IE 8, oproti nim ale RHA hrají citelně naléhavěji, jakoby intenzivněji.

Znělost a tonální bohatost prolíná i do nejvyššího pásma – třeba vibrafon a činely v „Question and answer" z nahrávky „Like Minds" uskupení Burton, Corea, Metheny, Haynes a Holland zazníval jasně a uvolněně, tóny doznívaly dlouho a bylo cítit, že T10i mají reprodukci pod svou kontrolou. Sluchátka se nebojí cinknout a třeba i říznout, pokud je v nahrávce tak zaznamenaný tón, nicméně v této skladbě nás za čistou a zvukově povedenou stopu odměnila skvělým, výrazným, čistým a přitom neagresivním zvukem. Energie výšek je i přese vše řečeno o půl krůčku menší, než u vysloveně dopředných středů.

Přesnost a famózní kontrola T10i (minimálně v kontextu pořizovací ceny) nechala skvěle vyniknout i dynamiku Händelovy skladby „Duet – Piece is the song" z desky „Peace of Utrecht". I zde se opakovala situace s přirozenou dominancí středů, ale velice se nám líbila celková dynamika a „dýchající" zvuk už při relativně nízkých poslechových úrovních a možnost libovolně se nahrávkou „pohybovat" a užívat si jak makrodynamiku, tak mikrodynamiku jednotlivých nástrojů, vše podáno s dostatečným nadhledem a jistotou.

Rozlišení mají T10i na rozdávání a je z nich cítit skutečně až monitorová přesnost – pravda, na trhu jsou sluchátka, která rozdávají informace ještě sebevědoměji a klidněji, RHA mohou občas znít až lehce divoce a příliš nekompromisně, nicméně u dobrých nahrávek už se ocitáme u bran sluchátkového high endu, což je vzhledem k ceně skutečně parádní. Třeba „Sexy, but sparkly" v DSD64 od Deerhoof skutečně překypovala detaily a informacemi, zvuk se na vás hrne a zásobuje vás skoro rychleji, než vjemy stíháte zpracovávat. RHA T10i také ještě přeci jen neumí dodat zvuku tu potřebnou finální uvolněnost a sofistikovanost, díky níž zapomínáte, že posloucháte jen reprodukci zvuku; na to hrají přeci jen trochu technicky (byť extra precizně).

In-ear sluchátka jen obtížně vytváří nějakou plastickou zvukovou scénu, nicméně T10i budila dojem spojitosti pravolevého prostoru a lokalizace nástrojů i jejich oddělení bylo v „The Island" z desky „Midnight Sun" od Dee Dee Bridgewater skutečně velmi dobré. Opět to ladí s celkovým laděním na přesnost a jistotu.

Nevýhodou studiově přesných, až analytických sluchátek je to, že se dozvíte ledacos o kvalitě svého řetězce, počínaje nahrávkou. RHA T10i nepatří sice mezi vysloveně „zlá" sluchátka, která nic neodpustí, ale mezi tolerantní rozhodně také ne – poslech z telefonu sice asi bez úhony přežijete, ale třeba u „Home" z desky „Saturate" Breaking Benjamine jsme zaznamenali jednak naprosto jasnou dynamickou plochost, jednak i množství ostrosti a říznutí a dalších zvukových artefaktů, které začínají při vyšších hlasitostech už poměrně komplikovat život.

RHA T10i jsou dosud nejlepším modelem firmy a její konstruktéři na sebe mohou být právem hrdí. Přímý, jasný, jistý a energický zvuk asi nebude po chuti každému, ale kdo hledá přednes i vzhled bez příkras, zato maximálně účelný a puristický, může už za velmi zaplatitelných pět a půl tisíce dostat své uši k branám high endu a okusit co to znamená skutečně věrná reprodukce. Asi bychom dokázali nekompromisně vyjmenovat některé drobné vady na kráse, ale čtenář si jistě z předchozího popisu již obrázek udělal a navíc musíme přiznat, že T10i hrají stejně, ne-li lépe jako o nějakých 1 500,- dražší HD 26 Pro od Sennheiser a vlastně se blíží i pojetí in-ear monitorů IE 8 z ještě vyšší cenu. Nuže tak – fantastická výrobní kvalita, velmi dobrý zvuk a skvělý poměr cena a výkon dělají z T10i nejlákavější „in-ear" koupi, na kterou jsme si mohli za velmi dlouhou dobu sáhnout.

Kč 5 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ excelentní výrobní kvalita

+ nesmírně pohodlné na nošení

+ bohaté příslušenství

+ studiově přesný a pocitově „rovný" zvuk

+ výborná cena

ZÁPORY

- nejsou to vysloveně šperky na chlubení

- najdou se kombinace, s nimiž bude zvuk příliš nekompromisní

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Empetria | www.empetria.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha