Když přišel slavný anglický výrobce Bowers&Wilkins poprvé s modelem designových, ale přitom velmi audiofilně hrajících sluchátek P5, mnozí si klepali na čelo. Jednoduchá, lehce futuristicky vypadající sluchátka sklidila nečekaný úspěch a proto se nyní objevují další následovníci této řady. Model P3 je takovým menším sourozencem, který ovšem zachovává všechny podstatné rysy vyššího provedení, ale balí je do menšího provedení.

Na první pohled vypadá nový model P3 skutečně jen jako zmenšená verze P5, někde na pomezí futuristického a retro designu. Sluchátka jsou velmi jednoduše střižená, obdélníkové mušle jsou ploché a uchycené na dvou zkroucených drátech, celá konstrukce vypadá ostatně poměrně subtilně. Na dotek je ovšem dokonale zpracovaná a navíc velmi pevná, přestože váží jen 130g. Pohodlné polstrování hlavového mostu tak trochu odkazuje svým vzorkem k Anglii šedesátých let, stejně tak bohatě polstrované náušníky, které se dají složit (tak trochu podle vzoru třeba Koss Porta Pro) do kompaktní polohy. Vlastně jediným skutečně výrazným prvkem je gravírované logo výrobce na vnější straně mušlí.

Náušníky jsou magneticky uchyceny a dají se snadno sejmout – to je nutné, pokud budeme chtít vyměnit přívodní kabel za nějaký jiný, než standardní dodávaný s délkou 1,2 metru z bezkyslíkaté mědi. V balení nalezneme i jeho variantu s ovládáním pro iPhone, ale sluchátka jsou kompatibilní s libovolným kabelem typu Y s mini-jacky o průměru 2,5mm na konci.

Měniče vycházejí konstrukčně z vyššího typu, „zhubly“ ale v průměru o 10 mm – ze 40ti na 30. Využívají však stejnou laminátovou membránu, tlumenou mylarem a pohon dynamických měničů zajišťují neodymiové magnety. Sluchátka jsou koncipována jako 34 Ohmová, což je stále ještě ideální pro mobilní zařízení, ale kupodivu o 8 Ohmů více, než má model P5. Stejně tak je jejich citlivost nižší, byť 111dB/V/1 kHz je stále velmi slušná hodnota. Frekvenční rozsah je udáván na 10 – 20 000 Hz.

Papírově se tedy jedná o velmi slušně si stojící sluchátka, která svou stylovostí, řadící je k „sexy“ produktům „Apple typu“, a přitom zaměřením na audiofilní pojetí reprodukce nemají na trhu v dané ceně mnoho konkurentů. Vlastně z nich čiší tak zvláštní, jedinečné kouzlo, že vystupují z řady snad jako žádné jiné v ceně kolem pěti tisíc.

Model P3 jsme zkoušeli se sluchátkovým zesilovačem HeadRoom Portable Micro Amp, s přenosným přehrávačem Philips GoGear Vibe, telefonem HTC Explorer a také ve sluchátkovém výstupu NAD C370. K porovnání byly v okolí beyerdynamic custom one pro, Pioneer SE-MJ591, trojice špuntů Denon AH-C400, AH-C300 a AH-W150, dále pak Sennheiser IE8, Bowers&Wilkins C5 nebo Koss GT-5.

Zdá se, že model P3 je svým jemným designem souzen spíše menším hlavám, po delší době nošení na hlavě jsme měli problém s otlačenýma ušima – pé trojky vyvíjejí na sluchový aparát poměrně velký tlak, díky kterému vás ale až neuvěřitelně oddělí od okolního prostředí a to bez nutnosti schovávat uši do muší nebo používat masivní polstrování náušníků. Vyrovnají se v tomto bez potíží P5kám, ty mají ale širší hlavový most a na uši netlačí. Jde prostě o drobnější sluchátka pro drobnější postavy, kdo by s jejich nošením měl mít problém, nechť sáhne po ne o tolik dražších P5.

Bowers&Wilkins P3 vás hned po nasazení na uši a spuštění reprodukce potěší jemností, klidem a vytříbeností svého vyrovnaného přednesu. Nejprve si snad budete muset zvyknout, že pásmo je skutečně vyrovnané a tedy nemá onen u sluchátek často přítomný nabasovaný efekt, ale to je naprosto ideální pro dlouhý poslech.

Je radost poslouchat přehlednou, ale přitom muzikální a přirozeně plynoucí „Where or when“ od Diany Krall, kde tato sluchátka neselhávají v příkladné separaci jednotlivých nástrojů, ani v předání těžko kvantifikovatelné hodnoty emocí a hlubokých pocitů z poslechu. Úvodní činely jsou zjevně kovové, bez nádechů syntetičnosti a množství detailů a informací jasně odhaluje všechny hráče a jejich nástroje. P3 nedisponují tou high-endovou samozřejmostí a absolutní kontrolou nejlepších (a násobně dražších sluchátek, stále ale umí podat vše přehledným, klidným způsobem, který doceníte až po delším poslechu.

Že se spíše než na efekt zaměřují na uvěřitelné podání tonality a textur, to prokazuje Vivaldiho „La Stravaganza“ ze sampleru Crystal Cable Arabesque. Úvodních dynamicky náročných tónů houslí se Bowersy zhostily na výbornou, s nadhledem a klidem, který jako by téměř neodpovídal jejich rozměrům. Zvuk je velmi kompaktní, měkký a neútočný; dokonce i při hodně vysoké i nízké hlasitosti si svůj charakter drží, byť nejtišší a nejvyšší polohy už nejsou příjemné, ani tak dobře prokreslené jako úrovně, kde poslouchá nejvíce lidí. Budete-li respektovat hlasitost, která vám neničí sluch, odmění se Bowers v těchto úrovních svým maximálním výkonem.

Basového spektra, které u mnoha sluchátek činí reprodukci atraktivní a zakrývá problémy ve středo-výškové sekci, je u P3 tak akorát. Jeho dynamika je slušná, což ukazují třeba kotle v závěru Mussorgského „Velké brány Kyjevské“ z již zmiňovaného sampleru Arabesque. Dominantní úder sice vystupuje svým tělem do popředí, ale nezakrývá informace o ostatních nástrojích, nahrávka je stále velmi dobře čitelná. Nechybí mu ani objem či razance, vše je ale umírněnější a klidnější, což prospívá právě oné čitelnosti. Samozřejmě, že chybí onen skutečně obří objem a mocnost nástroje, kterých sluchátky jen stěží dosáhnete.

Model P3 má oproti svému vyššímu sourozenci o něco atraktivnější charakter, umí výborně podat rytmus a časování nahrávky, takže ta si příjemně plyne a odtéká, abyste se do ní mohli pohodlně ponořit. Díky tomu jsou pé trojky talentované napříč všemi žánry – již zmiňovaná klasika jim sluší stejně jako akustický jazz, třeba „One to one“ Billa Mayse a Raye Drummonda je esencí jazzu z malého zakouřeného klubu daleko po půlnoci a vy můžete v klidu relaxovat, nechat se nasáknout atmosférou a příjemnými pocity, stejně jako vás svou dravostí strhnou trash metaloví klasici z Metallicy ve své agresivní „St. Anger“. Kytary jsou řádně nabroušené, bubny zase pořádně úderné, celkové vyznění ale pořád zůstává na v příjemných sférách, navíc i ne zcela ideální nahrávku umí Bowers&Wilkins dešifrovat a rozložit do slušně čitelných vrstev.

Na to, že se Bowers&Wilkins velmi odvážně pustil na pole neorané, sklízí se svými sluchátky úspěchy nebývalé a nutno říci i po zkušenostech s P3 zasloužené. Lehce odlehčená a zmenšená verze vlajkové lodi P5 nabízí téměř stejné hudební zážitky s o maličko živějším charakterem. Jejich mínusem je konstrukce, která z jakéhosi důvodu bude pohodlně sedět jen těm s menší hlavou, pro ostatní se stává do hodiny spíše lisem na uši. Pokud vám ale ve fyzickém slova smyslu sedí, jejich audiofilně pojaté ladění, zaměřené na klidnou, bohatou a přirozenou reprodukci se vám odvděčí tísicí hodin příjemného, neagresivního poslechu s množstvím detailů, vřelostí a pohody. Navíc jejich kompaktní, ale velmi odolná a solidní konstrukce zaručuje dlouhodobou použitelnost i na cestách a atraktivní, originální vzhled působí víc než luxusně na danou cenovou kategorii. Bowers&Wilkins P3 jsou tak – sečteno a podtrženo – alternativou ke stylovým a luxusně laděným Monster Beats; s věrným zvukem a vzhledem „pro dospělé“.

Kč 4 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vynikající útlum okolního ruchu

+ klidný, hudební zvuk, který lze poslouchat do nekonečna

+ neanalytická, ale dostatečně detailní reprodukce

+ snadno hrají s čímkoliv

+ odolná a stylová konstrukce

ZÁPORY

- na větší hlavě po chvíli poměrně tlačí

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha