650 200 loewe

Text vyšel v našem partnerském časopise CANADA Hi-Fi.

Nic nevoní tak příjemně jako úplně nový reproduktor. Přesně tak jsem to cítil při rozbalování nového systému domácího kina Axiom Audio Epic Midi 125. Možná to bylo proto, že reproduktory byly vyrobeny snad jen několik dní předtím v dílnách firmy Axiom ve městě Dwight, stát Ontario, pouhé dvě hodiny jízdy na sever od naší torontské kanceláře. Svým způsobem je to jako čerstvý letní produkt státu Ontario, jen s tím rozdílem, že tyto reproduktory by si svou čerstvou vůni (nebo zvuk) měly uchovat po celý rok.

Domácí kino Epic Midi 125 ke mně nemohlo dorazit při vhodnější příležitosti. Druhý díl filmu Transformers totiž právě dorazil do kin, a tak jsem k sobě pozval několik dobrých přátel, abychom spolu u mne sledovali první díl tohoto filmu a mohli si tak před dalším pokračováním občerstvit naše lingvální znalosti.

Domácí kino Epic Midi 125 je 5.1kanálový systém, skládající se ze dvou regálových reproduktorů M2, centrálního reproduktoru VP100, dvou prostorových quadpolárních reproduktorů QS4 a aktivního subwooferu EP125. Maloobchodní cena systému se v jednom ze čtyř klasických provedení (černý dub, bostonská třešeň, mansfieldský buk a světlý javor) pohybuje kolem 1388,90 dolarů. Pokud byste měli zájem o exotičtější vzhled, je možno objednat reproduktory Axiom v zakázkovém provedení – tato firma totiž nabízí nejširší výběr zakázkově provedených reproduktorů ze všech výrobců, o kterých máme informace. Axiom nabízí 15 druhů umělých povrchů, 8 typů dřevěné dýhy, 6 barev pro každý z nich, 3 stupně lesku, a dokonce 6 odstínů barev pro zakázkovou přední masku. Abyste skutečně dokázali ocenit, kolik různých možností Axiom nabízí, navštivte jejich internetové stránky a seznamte se dopředu s tím, jak může takový reproduktor vypadat.

Regálové reproduktory M2 nabízejí reflexní typ skříně, která má port v zadní části, což významně omezuje rušivé vjemy. Každý reproduktor má hliníkový konus o velikosti 5,25 palce pro nízké frekvence a 1palcový titanový výškový reproduktor s výhybkou nastavenou na 2,7 kHz. Kmitočtová charakteristika reproduktorů M2 pokrývá pásmo od 70 Hz do 22 kHz s citlivostí 91 dB. Dle vyjádření společnosti Axiom nejsou tyto reproduktory příliš náročné a díky vysoké výkonnosti jsou vhodné k použití s tranzistorovými i elektronkovými zesilovači.

Centrální reproduktor VP100 je navržen jako uzavřený systém (bez portu), který v sobě kombinuje 5,25palcové basové reproduktory s hliníkovou membránou a 1palcový titanový výškový reproduktor uložený uprostřed. Frekvence výhybky je opět 2,7 kHz. Kmitočtová charakteristika systému VP100 pokrývá rozmezí 95 Hz až 22 kHz s citlivostí 93 dB.

Prostorové zářiče QS4 jsou nazývány quadpolární, protože vyzařují zvukové vlny čtyřmi směry: každá jednotka je osazena 4palcovým basovým reproduktorem na spodní a vrchní straně a 1palcovými výškovými reproduktory s titanovou membránou na levém a pravém boku. Reproduktory typu QS4 mají výhybky nastavené na frekvenci 4,3 kHz a jejich odezva se pohybuje v rozmezí od 100 Hz do 22 kHz s citlivostí dosahující 94 dB. Svým rozměrem jsou reproduktory QS4 v porovnání s většinou podobných výrobků výrazně menší. Protože je jejich basový reproduktor namířen směrem dolů, jsou možná trochu citlivější na umístění. Naštěstí poskytuje společnost Axiom několik možných řešení: Je zde možnost zakoupit speciálně navržené stojany, které namontujete na zeď pomocí dodávaných kovových úchytů ve tvaru T, nebo použít cokoliv máte k dispozici podle vlastního uvážení. V mém případě nebylo dodáno montážní příslušenství, a tak jsem s trochou fantazie vyrobil několik dřevěných špalíčků (asi 10 cm vysokých) a použil je pod QS4 jako improvizovanou podložku.

Všechny výše popsané reproduktory mají impedanci 8 ohmů a pro připojení k zesilovači jsou vybaveny 5cestnými pozlacenými terminály, jež umožňují použití banánků, kolíků i prostého odizolovaného drátu.

Celý systém pak uzavírá subwoofer EP125, který využívá basový reproduktor o velikosti 8 palců s membránou z čistého hliníku a zesilovač o výkonu 125 wattů. Dva žebrované bassreflexové porty v přední části umožňují volné proudění vzduchu a podporují tak výstupní výkon v pásmu nízkých frekvencí. Připojení jednotky EP125 zajišťují vstupy line RCA, vyvážený XLR a reproduktorový vstup spolu s výstupy RCA a XLR. Na zadním panelu naleznete síťový i fázový spínač a ovládací prvky pro kontrolu hlasitosti a nastavení dělicí frekvence výhybky.

Reproduktory jsem nejdříve nechal týden zahořet a připojil je ke skvělému referenčnímu A/V receiveru Pioneer Elite SC-07. První oficiální test se konal za účasti skupiny přátel při sledování filmu Transformers na disku Blu-ray. Zvuková stopa tohoto filmu je nahraná ve formátu Dolby TrueHD a obsahuje velké množství prostorových efektů a scén s vysokou úrovní basů, což z disku dělá skvělý nástroj vhodný k testování vícekanálových audio systémů. Pulsující basy a prostorový zvuk, jež doprovází úvodní sekvence studií DreamWorks a Paramount, navodí hned od počátku správnou atmosféru. Subwoofer EP125 je relativně malý, obzvláště na výrobek firmy Axiom (měli jste někdy možnost vidět jejich obří EP800?), ale na svou velikost se může pochlubit velmi solidními basy. Velké množství záběrů obsahujících helikoptéry mi přivodilo pocit, jako bych se nacházel přímo uprostřed děje – rotující listy vrtule vyžadují opravdu nízké frekvence. V těchto okamžicích bylo zvuky nejen dobře slyšet, ale i cítit. V prvních chvílích po vybalení jsem od regálových reproduktorů M2 příliš mnoho neočekával, hlavně kvůli jejich kompaktní velikosti, proto mě příjemně překvapil jejich čistý a plný zvuk. Hudba, zvukové efekty i hlasy herců měly jejich zásluhou příjemnou a svěží atmosféru. Centrální reproduktor VP100 jsem uložil pod televizi a nasměroval mírně nahoru. Dialogy obsahovaly všechny detaily a byly výborně srozumitelné i přes totální změť ostatních zvuků, linoucích se ze všech směrů.

Asi vůbec největší překvapení systému Epic Midi 125 jsou reproduktory prostorového zvuku QS4. Ještě v začátcích CANADA HiFi jsme hodnotili systém domácího kina Epic 80, který stále patří na čelní příčku všech 5.1 systémů, jež jsme kdy dostali k testování. Tuto recenzi můžete najít na našich internetových stránkách. Jedním z důvodů, proč tomu tak je, jsou prostorové reproduktory QS8, větší příbuzný QS4 v této recenzi. Díky všesměrovosti reproduktorů je zde až neuvěřitelně rozšířen prostorový zvukový rozměr. Typické regálové reproduktory používané pro prostorové kanály obvykle směrují zvuk na posluchače. Pokud máte možnost umístit je v dostatečné vzdálenosti, nepředstavuje to žádný problém. Bohužel to v mnoha případech není dost dobře možné, a tak se často stává, že posluchači sedí příliš blízko a jsou doslova bombardováni zvukem těchto prostorových reproduktorů. Quadpolární prostorové reproduktory společnosti Axiom vyzařují svůj zvuk do čtyř směrů a tak velmi efektivně rozptýlí zvuk do místnosti kolem posluchače. Za povšimnutí stojí, že tato schopnost šíření zvuku nijak nesnižuje kvalitní prostorovou projekci – reproduktory QS4 skvěle integrují pohybující se zdroje zvuků na levou i pravou stranu a do zadní části zvukového pole. Dalším plusem oproti typickým regálovým reproduktorům je velká tolerance ve smyslu nevhodného umístění. Chvíli po skončení filmu jeden známý poznamenal: "Tohle bylo zatím nejlepší domácí kino, co jsem u tebe kdy slyšel".

Další z filmů použitých k demonstraci byl Star Trek III: Pátrání po Spockovi na disku Blu-ray. Jakmile se na obrazovku dostaly sekvence studií Dreamworks a Paramount, bylo mi jasné, že se chystá nevšední zážitek. Už při poslechu hudebního doprovodu úvodních titulků systém předvedl, že každý z jeho reproduktorů bude schopen produkovat čistý zvuk s přesnými detaily. Každá scéna na můstku Enterprise byla doprovázena hučením lodních motorů v perimetru 360 stupňů kolem diváka a dotvářela tak iluzi přítomnosti přímo na scéně spolu s členy posádky kosmické lodi. Během scény, kdy dva z členů výzkumného týmu pátrají na planetě Genesis, vytvořily reproduktory QS4 věrnou atmosféru okolního prostředí včetně šustícího listí, kvílení větru a zvuků bouře. Přestože všichni víme, že se zvuk nemůže šířit vzduchoprázdnem kosmického prostoru, předávaly si jednotlivé kanály zvuk hučení lodních motorů bez jakéhokoliv problému – prostorový zvuk byl naprosto bezchybný. Ale co by to bylo za sci-fi film, kdyby něco nakonec nevybouchlo? Kvalitní zvuk EP125 poskytoval základ pro mocné hromové exploze, když došlo k výbuchu Enterprise a jejímu pádu na planetu. Další velmi hluboké tóny jsem také zaznamenal během zničení experimentální továrny Genesis.

Abych navodil nějakou změnu, přistoupil jsem v této fázi k poslechu hudby. Super Audio CD "With Teeth" skupiny Nine Inch Nails už je delší dobu mým oblíbeným albem pro testování hudební kvality vícekanálových systémů – industriálně alternativní styl Trenta Reznora se k tomu přirozeně propůjčuje. Zjistil jsem, že chytré využití prostorového zvuku umocňuje zážitek z poslechu na vyšší úroveň. Skladba "Right where it belongs" začíná potichu hrát v levém, středním a pravém kanále zhruba do půlky své délky, kdy se pomalu připojí ostatní kanály. Ke konci skladby se ze všech stran zvolna přidá zvuk obecenstva. Při poslechu této skladby na systému Epic Midi 125 mi běhal mráz po zádech – tak silně jsem z nahrávky cítil energii publika kolem sebe. Skladba "Every day is exactly the same" zase umožnila systému využít svých kvalit v nízkých tóninách. Malý subwoofer EP125 dokázal doručit solidní a velmi slušně artikulované basy. SACD "Dark Side of the Moon" od skupiny Pink Floyd také při poslechu na tomto systému nezklamalo. Reproduktory M2 dokázaly přenést mimořádně kvalitní vokály a velmi přesné detaily v celém zvukovém poli. Schopnost prostorových kanálů dotvořit perfektní zvukovou obálku byla ve všech případech naprosto fenomenální. Podtrženo sečteno dokázal tento systém firmy Axiom poskytnout opravdu neobyčejný hudební zážitek. Jediná věc, kterou jsem tu postrádal, byl dynamický prostor, na který jsem zvyklý při poslechu svých velkých reproduktorů – to je ale mnohem dražší systém.

Možná namítnete, že domácí kino Epic Midi 125 se skládá ze samých menších reproduktorů, ale musíte uznat, že jeho zvukový přenos je naprosto skvělý. Jak poslech hudby, tak sledování filmů doprovázel čistý a kvalitní zvuk plný přesných detailů. Schopnost prostorových reproduktorů šířit zvuk ve 360stupňovém okruhu kolem mojí pohovky byla jednoduše pozoruhodná. Subwoofer EP125 má dostatečnou výkonovou rezervu, aby dokázal ozvučit středně velké poslechové místnosti. I když jsme použili druhý nejlepší AV receiver firmy Pioneer, většina základních nebo středních AV receiverů by neměla mít s těmito reproduktory žádný problém. Pokud zrovna sháníte kompaktní reproduktory se skvělým zvukem, které neohrozí váš rozpočet, je pro vás systém Midi Epic 125 nanejvýš vhodný. Při maloobchodní ceně kolem 1388,90 dolarů nemůžete udělat chybu. A jestli máte navíc rádi čerstvou vůni kanadského dřeva – můžete být bez starosti – společnost Axiom je dokáže výborně zabalit a doručit téměř kamkoliv na světě.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha