O soulution jsme si již povídali – konkrétně u jejich fantastického, byť zatraceně drahého integrovaného zesilovače 530. O jejich švýcarské preciznosti, o puristickém, dokonale dotaženém pojetí, o čistotě vzhledu i zvuku, o nenápadnosti a o tom, že když Ten zvuk poprvé uslyšíte, vlastně vás nijak neohromí a nebudete k němu vlastně mít co říct, ale jakmile si pustíte cokoliv, myšleno COKOLIV jiného, jasně a okamžitě uslyšíte charakteristickou stopu, kterou soulution ve svém zvuku stahuje na naprosto minimální míru. To je tedy soulution – čistota, transparentnost, nestrannost.

Čistý zvukový charakter ale nutně musí začínat u zdroje – pomineme-li nahrávku a napájení (což v praxi nemůžeme, ale pro náš účel je to postačující zjednodušení), začíná cesta čistého signálu u přehrávače. Lhostejno, zda máme na mysli gramofon, nějaký digitální diskový přehrávač, nebo třeba z nejmodernějších D/A převodník či streamer. Švýcaři, zjevně vědomi si této potřeby, pojali nekompromisně i zdroj signálu levnější pětkové řady; levnější je tato série v tom smyslu, že za přehrávač nezaplatíte téměř milion a čtvrt jako u sedmičky, ale „pouze" půl milionu.

V elegantním šasi s čistými, organickými a nadčasovými tvary (a samozřejmě perfektním zpracováním hliníkového povrchu) se nachází nejen CD přehrávač s možností čtení SACD, ale také D/A převodník a externí USB zvukové zařízení – proto také výrobce modelu 540 říká pouze „digitální přehrávače", což je vše shrnující pojmenování. Co ale ani v této širší definici nezazní, to je skutečnost, že soulution 540 má také základní výbavu pro regulaci hlasitosti a vyvážení kanálů, může tak v případě zájmu řídit i firemní (nebo samozřejmě i jiné) monoaurální koncové stupně bez vloženého předzesilovače, jakkoliv je taková konfigurace krajně nepravděpodobná.

Přehrávač 540 drží bez sebemenšího škobrtnutí designovou linii řady 5, v levé polovině tedy najdeme rozměrný dvouřádkový displej s červenými, dokonale čitelnými znaky, hned vedle trojici tlačítek (ovládání mechaniky, přístup do nabídky nastavení a spínání) a centrální masivní knob, kterým se jednak pohybujete v nabídkách, jednak přepínáte mezi skladbami a také stiskem volby potvrzujete. Ovládání je intuitivní a pohodlné, byť dodávané dálkové ovládání je samozřejmě univerzálnějším řešením (ale k dokonalosti má poměrně daleko).

Na čelní stěně najdeme dále ještě uzoučká dvířka, skrývající nepřekvapivou a vlastně až nesmírně obyčejně působící mechaniku. Ta nicméně načítá disky rychle a tiše, po prvním zasvištění a roztočení kotouče už o ní nevíte ani s uchem přitisknutým přímo k přístroji. Jde o pravý opak přístupu mnoho značek, které i levnější modely vybavují robustními, kovovými mechanikami. Jak se ale zdá, vědí u soulution co a jak a ani tenoučký šuplík zvuk nekazí.

Zadní panel je stejně čistě a precizně organizovaný jako ten vpředu. V pravé polovině najdeme analogové výstupní konektory, jak symetrická XLR, tak nesymetrické RCA. V levé pak krom napájecí zásuvky s mohutným kolébkovým spínačem i digitální vstupy a výstupy. Jak dovnitř, tak ven můžete signál vést stejnou sadou tří konektorů – koaxiálním, optickým i AES/EBU. Perfektní výbavu dotváří jednak firemní „Link", jednak RS-232 pro zapojení do systémů inteligentního bydlení, jednak USB, které promění soulution 540 na externí zvukové zařízení.

Na pohled nemá 18 kg vážící soulution 540 nijak obří rozměry – s rozměry 44,2 x 14,3 x 44,8 (š x v x h) pěkně sedí na svého „bratříčka" soulution 530.

V jedné z knih Asimovovy série „Nadace" vědci ovlivňující proudy historie hodnotí kvalitu vzorců a matematických výpočtů pomocí krásy, tedy toho, jak se jim líbí a opravdu to funguje. Podíváte-li se na vnitřní uspořádání a obvody soulution 540, máte také pocit krásna, perfektní organizace a toho, že vše má svůj cíl, účel a od své cesty se tu návrháři nemuseli odchylovat ani o píď.

Základem napájecí sekce je stíněný toroidní transformátor, v přístroji je také zabudovaný jednoduchý, ale účinný síťový filtr – u soulution jsou prostě rozhodnuti omezit maximálně vliv vstupních i výstupních faktorů (kabely, proud,...). Samozřejmostí je oddělení napájení pro mechaniku a zbytek obvodů.

Jako mechanický transport byla zvolena mechanika TEAC UMK-5, kterou najdete i pod značkou Esoteric a kterou si ještě pánové ve Švýcarsku modifikují k obrazu svému. Viditelně je pak transport zatížen závažími a uložen v rigidním „postroji", aby se minimalizoval vliv vibrací na kvalitu čtení. Z mechaniky pak signál proudí důsledně symetrickými a pro pravý a levý kanál důsledně oddělnými cestami. Zpracovává jej pak digitální procesor, upsamplující veškerá vstupní data na pracovní rozlišení 24 bitů / 384 kHz. Právě použití DSP umožňuje také regulaci výstupní úrovně (takže soulution 540 je možné do jisté míry využít i jako předzesilovač). Zajímavou cestu volil výrobce při načítání signálu z SACD vrstev disků – konvertuje jej taktéž do PCM s výše uvedeným rozlišením. Digitálně-analogový převod zajišťuje čip Burr Brown PCM-1792, výstupní část pak pracuje v čisté třídě A, je schopna dodat proud až o výši 1 A.

Přehrávač pracuje ve frekvenčním rozsahu 0 – 100 000 Hz (-3dB), maximální celkové harmonické zkreslení tu nepřekročí 0,002% a odstup signálu a šumu je vyšší než 125 dB. Parametry, díky nimž hravě zvládne i ty nejmodernější dnešní formáty.

Z uživatelských zkušeností takhle hezky dopředu jmenujme pár lehce netypických vlastností – jako první je tu nemožnost přepnout SACD disk na CD vrstvu, respektive – nepřišli jsme na to, kudy a jak. Na druhou stranu to nijak nevadí, SACD totiž hraje skutečně skvěle. USB přijme pouze a jen signály do rozlišení 24 / 96, což je škoda, protože tudy „neprocpete" třeba formát DSD128, který by této kategorii přehrávače rozhodně slušel. Ale to nevadí.

soulution 540 jsme poslouchali hlavně ve společnosti integrovaného zesilovače 530, prohazovali jsme ho ale i v sestavách Burmester 101 / 102, přišel do styku také s děleným zesilovačem Musical Fidelity M8 (M8 PRE a M8 700m). Převodníky v přehrávači jsme bohužel mohli porovnat pouze s Rotel RDD 1580, Block DAC 100 a ASUS Xonar Essence One MUSES. Jako signálové kabely jsme použili Nordost Tyr 2, stejně jako pro přenos signálu do reprosoustav, napájení pak řešily Nordost Valhalla. Poslouchali jsme primárně na nádherných Vivid Audio GIYA G3, ale ke slovu přišly i reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Bowers&Wilkins CM10, Quadral Ascent 90 LE či Klipsch Palladium P-17B.

Hodnotit zvukový charakter soulution 540 je tak trochu problém. Hlavně proto, že stopy nějakého osobitého zabarvení či zkreslení, nebo jakékoliv artefakty, které nejsou přítomny již na nahrávce, jednoduše nenajdete. Tak třeba v „Concorde" ze stejnojmenného alba The Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 0888072306530) ukazuje skutečně perfektní činely – velké, jasné, zřetelně kovové a skálopevné. Přehrávač umí extrahovat také i ten nejposlednější detail, zanalyzuje nahrávku téměř dokonale (a ono „téměř" je zde jen proto, že minimálně u soulution najdeme ještě vyšší model) a nechává doznívat každý úder až neuvěřitelně dlouho, do zvukové masy vplývá až za velmi, velmi dlouhou dobu. Navzdory tomuto analytickému, chirurgicky preciznímu charakteru je přednes ale naprosto nekonfliktní, neútočný – přesně jako u živých nástrojů.

Zajímavé je, jak zní v podání soulution 540 SACD vrstva disků (byť nebylo možné přímé porovnání s CD vrstvou stejného disku a museli jsme sáhnout po jiné placce se stejnou skladbou, ale dosti pravděpodobně jiným masteringem). Ano, je tu všechna ta rafinovanost, dokonalé rozlišení, jemnost... Jenže jaksi tu je méně zátahu, méně tahu na branku, než u CD vrstvy. Je to zvláštní, ačkoliv po formální stránce by se zdálo, že vše je o kousek lepší, synergický efekt tu poněkud schází, stejně jako vnitřní život. Pravdou je, že něha Cohenovy „By the rivers dark" („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) je obrovská, vše je krásně jemné a klidné, naprosto kontrolované, ale subjektivně popsáno až příliš uhlazené, jednoduše nestrhující. Cohenův vokál je na druhou stranu úžasně přirozený a basa pevná, objemem nepřehnaná.

Lidské hlasy jsou ale fenomenální i na klasickém kompaktním disku. Možná dokonce zábavnější, hlavně proto, že právě na CD je v hlasech ta důležitá naléhavost a jiskrnost. McFerrin ve své nejslavnější „Don´t Worry, Be Happy" („The Story of Jazz" | 2000 | EMI | 724357607223) je až fyzicky přítomný, hlas je lokalizovaný přesně mezi reprosoustavy a dokonce máte pocit i věrohodné výšky, z níž k vám přichází. Všechno je také úžasně bohaté na detaily, skvostně spořádané a civilizované, přitom ale neustává v tahu směrem k vám, perfektní je i srozumitelnost. Fantastická je samozřejmost zvukového podání – vše tu bez efektů a zjevné snahy je, prostě a jednoduše vnímáte přirozený celek, do kterého nemáte potřebu rýpat, analyzovat ho. Dokud si na porovnání nepustíte jiný stroj z nižší kategorie, dost možná si i řeknete, že zvuk je fajn, přirozený, ale vlastně nijak zvláštní (ještě aby byl zvláštní – s přirozeným zvukem se přeci setkáváme 24 hodin denně v reálním světě). Teprve když na sebe později pustíte nějaký jiný přehrávač, zjistíte jak blízko ke skutečnosti se návrháři v soulution dostali. Pravdou je, že vyrovnaný, až „nijaký" charakter přehrávače dává smysl téměř výhradně se zesilovači též značky a téže série. Pak dostanete ultimativně transparentní zvukové podání. V jiných sestavách můžete získat tak trochu pocit, že soulution 540 je až příliš strohý, příliš analytický.

Stejně jako u SACD vs. CD je rozhodně zajímavé i srovnání USB vs. disk. Pravdou je, že z celkového pohledu je soulution 540 jako USB D/A převodník opravdu skvělý. Stejnou pravdou je i to, že CD vás (snad kupodivu) strhne ještě více, ještě intenzivněji, než dostupné soubory ve vysokém rozlišení. Ve všech parametrech jako kdyby kompaktní disk o kousek vedl, byl o kousek příjemnější, přítomnější i dynamičtější, také jaksi souvislejší, propojenější.

Dynamika přehrávače je jednoznačně prvoligová. Basa v tracku „Flim Bob Diddley", otevírajícím výběrovou desku „Vintage BB´s" kapely Flim and the BB´s, je plná energie, živoucí, pulsující a konkrétní. I rychlé, tvrdé údery do blan bubnů jsou naprosto samozřejmé, úplně fyzicky cítíte tu rezonanci nástroje – vlastně všech akustických nástrojů. Jejich charakteristika je naprosto uvěřitelná po všech stránkách.

I lehce sušším, analytickým podáním občas probleskne závan atmosféry a barevnosti, jako třeba u „´s Wonderful" od Diany Krall („The very best of" | 2007 | Verve | 0602517399686). Zvukovým mistrem poněkud zploštělá skladba budí překvapivě v podání soulution 540 i dojem rozumně dynamické záležitosti. Tím nejdůležitějším je ale talent, s nímž 540 prezentuje i velice drobné nuance v práci s hlasem Diany Krall. Celkově ze skladby dýchá příjemná atmosféra, radost a pohoda, velice živý duch a jednoduše – přirozenost.

Přehrávač soulution 540 je skutečně skvělý. Není nádherný, okouzlující, nebo muzikální, cestu k vám si získává zcela jinak – svou absolutní nestranností a precizností. Pomiňme velmi současný design a jednoduše prvotřídní zpracování, to by ve vodách kolem půl milionu měla být naprostá samozřejmost. Velmi zajímavé a nadstandardní je vybavení přehrávače – kromě CD a SACD (kdy si troufáme tvrdit, že zůstanete právě u CD, neb právě to je jednoduše fascinující) nabízí i možnost použít přehrávač jako velmi dobrý převodník včetně USB vstupu. Tím důvodem, proč byste si ho měli pořídit je ale to, že patří do ligy těch zvukově výjimečných. Jeho přednes dokonale odhaluje nahrávku ve všech jejích detailech, s nekompromisní vyrovnaností, neomezenou dynamikou a rychlostí, maximální transparanetností s absolutní jistotou. Jednoduše – soulution 540 je z těch zdrojů signálu, které do výsledného zvuku v podstatě vůbec nevstupují, plní dokonale svou úlohu, tedy data načíst a přeposlat dále. A dělá to tak dobře, že si to vlastně neuvědomíte až do chvíle, kdy jej vrátíte a ucítíte ten obrovský, obrovský propad a budete ho chtít zase zpátky.

Kč 487 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduše nádherné zpracování

+ téměř „bezcharakterní" reprodukce

+ dokáže rozebrat a projasnit i méně dobré nahrávky

+ dostatečná konektivita

+ dynamika, rozlišení, integrace,...

ZÁPORY

- USB je tu spíše jako doplněk k výjimečnému CD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha