Americká firma BOSE byla založena již v roce 1964 v americkém Massachusetts. Celá ta dlouhá léta své existence se snažila držet firemního hesla „Better sound throught research“, tedy něco v duchu „lepší zvuk díky výzkumu“. Její produkty jsou nepokrytě určeny těm, kteří touží po pěkném, efektním a příjemném zvuku za každých okolností. Nejznámější je jejich legendární model 901 – tak jako všechny ostatní stereo reprosoustavy této značky hrající jak kupředu, tak do stran. Přesně tak funguje i model z prostředka katalogu – regálový model 301.

Už při prvním pohledu na tyto dvoupásmové bassreflexové reprosoustavy je pozorovatel jasně zařadí do stáje BOSE – jejich vzhled je prostě originální a dlouhá léta neměnný. A kdyby snad náhodou byl na pochybách, typický odznáček BOSE je jedním z velmi mála prvků na přední straně zajímavě vypouklé ozvučnice. Ta má zvláštní tvar proto, že reprosoustavy jsou částečně bipolární – vysílá reprodukovaný zvuk v celém pásmu kupředu k posluchači, část pak ještě zpětně, aby (tak jako u živé hudby) dolehl k uším posluchačů nejen zvuk přímý, ale také (téměř) přirozeně odražený od poslechového prostoru.

V zásadě celou přední stranu zakrývá velká krycí mřížka. Za ní je uložený velký středobasový reproduktor o průměru 20 cm. Membrána je zhotovaná z nejtradičnějšího materiálu – papíru. Po straně se pak vpředu i vzadu nachází tweeter o průměru 5 cm, překrytý rozptylkou. Oba bassreflexové otvory vedou směrem dozadu pod a nad sekundárním výškovým reproduktorem. I přes rozměry 25 x 36 x 25 cm (v x š x h) váží jeden kanál pouhých 5,7 kg. Díky konstrukci není problém umístit tři sta jedničky v zásadě kamkoliv – na stojan, do regálu, na skříňku, prostě kamkoliv. Jediné co je potřeba dodržet je uložení tweeterů ve výšce uší, plus mínus dvacet třicet centimetrů – dokonce ani tak neztrácí BOSE příliš z kvality reprodukce. Na zadní straně se pak už nachází jen vanička s velmi základními reproterminály, klasickými pérovými svorkami. Obyčejný nezakončený kabel se do nich vejde i do dosti velkého průměru, lopaky a banánky na dražších kabelech je pak ale činí nepoužitelnými. Nikdo by asi od BOSE v této cenové kategorii neočekával WBT, obyčejné šroubovací terminály jaké známe třeba z receiverů by ale určitě nezaškodily.

Z poslechových zkušeností lze říci, že BOSE 301 jsou pro jakýkoliv zesilovač velmi jednoduché na řízení – ostatně doporučený výkon zesilovače je v rozsahu pouhých 10 – 150 Wattů na kanál. Ačkoliv není nikde možné dohledat nominální citlivost, odhadem se blíží tak k 90ti dB. impedance je naproti tomu jasně deklarovaných „4 až 8 Ohmů“. To je vlastně všechno, co se o těchto klasických bedničkách dá zjistit z dostupných technických specifikací. A to je vlastně také všechno, co je u takto zaměřeného reprodukčního zařízení potřeba znát – snadno se používají a cílový zákazník stejně nic řešit nebude.

Testovací systém sestával z A/V receiveru Pioneer SC-LX83 a Blu-ray přehrávače Pioneer BDP-LX71, druhotně pak z NAD C370 a Naim CD5i. To vše propojeno kabeláží Monster Cable, ProAc, Eagle Cable a KrautWire. Pro porovnání hrály Harbeth Monitor 30, Quadral Megan VIII, Xavian Primissima druhé generace a Pioneer S-31-LR-K. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak – modely XF-2000B a XF-1000E.

Nutno říci předem, že BOSE nikdy nevyrábělo a nikdy nebude vyrábět zvukově neutrální, stoprocentně věrně hrající produkty. Proč by také mělo, když jeho zákazníci touží po zajímavém, chytlavém a snadno stravitelném zvuku? Ani 301 nejsou z tohoto pravidla výjimkou, i když třeba i u tak náročného partu, jako jsou housle ve Vivaldiho „La Stavaganza“ z alba Crystal Cable Arabesque se drží tak blízko skutečných barev a textur tónů, jak jen to kategorie desetitisícových beden umožňuje. Přesto je jejich hlavní předností něco úplně jiného.

A sice podání prostoru a lehkost celkového projevu – snad je to papírovou středobasovou membránou a konceptem s dvojicí výškových reproduktorů, ale hned po prvních taktech se zvuk jakékoliv skladby rozlije do prostoru, rozteče se vpravo i vlevo, dopředu i dozadu. Snadnost, s jakou pohltí prostor a zvuk posluchače by mohly závidět i leckeré pětinásobně dražší modely. Volnost se tu snoubí s transparentností a pohodovostí, přehlednost zvukové scény s její pevností a rozsáhlostí. Tímto talentem se dost blíží reprosoustvám značek KEF nebo Tannoy. Díky této schopnosti je také poměrně snadné tři sta jedničky umístit v poslechovém prostoru – v zásadě je jedno, kde jsou a tradiční „poslechový trojúhelník“ rozhodně není podmínkou.

Přesto, že rozměr „basáku“ je slušných 20 cm, BOSE 301 – logicky vzhledem ke svému objemu – nesahají nikterak hluboko do basového spektra. Z poslechových zkušeností lze odhadnout, že s plnou energií vygenerguje tak 40 – 45 Hz a odtud bez problémů až k nejvyšším frekvencím. Svázání obou pásem je pak bezproblémové, i když se zdá, že 301 možná trochu zdůrazňují okrajová pásma. Z toho ostatně vyplývá onen atraktivní zvuk.

Přestože ani tato cenová kategorie ani typ reprosoustav nenapovídá, že by se mělo jednat o ideální komponent pro reprodukci klasické hudby, není to tak jasné. Právě lehkost a samozřejmost projevu v kombinaci s nečekanou dynamikou (za níž stojí lehké membrány všech reproduktorů a vysoká citlivost) a úderností činí radost i z poslechu i náročnějších kusů. Například Bizetova „Carmen“ pod taktovkou Charlese Munche rozehrává své drama s téměř podbízivou chytlavostí. Nástroje i hlasy jsou příjemně přesně oddělené a umístěné v onom obřím prostoru, vše je navíc „tlačeno“ směrem k posluchači s nesmírnou vervou.

Díky velmi dobře podanému pásmu středních i nejvyšších frekvencí působí celek velice čitelným dojmem. Zvláště pak třeba dobře sejmutý zpěv Gwyneth Herberth ze sedmého sampleru Naim Label zní velmi přirozeně a jednoduché nástrojové složení i pomalejší rytmus skladby jsou přesně tím, co BOSE 301 nejlépe zreprodukuje.

Je vlastně zbytečné dále rozpitvávat detaily zvukového projevu BOSE 301 – kdo by měl zájem o tuto značku, jistě nepotřebuje žádnou velkou nápovědu. Buď mu bude stačit nezaměnitelné logo, zaručující konstantní styl a kvalitu napříč celým portfoliem produktů, nebo prostě už ví, jak produkty BOSE hrají a že si zaslouží víc, než napovídá jejich vžitá pověst. Jakkoliv není model 301 honbou za nejvěrnější možností reprodukce zvuku, stoprocentně má velký tah na branku co se týká honby za zábavností podání. Pokud je tedy téměř instantní zábava tím co hledáte, pokud nechcete příliš řešit umístění reprosoustav v prostoru a pokud chcete něco stylového, jsou BOSE 301 to, co si určitě zaslouží svou šanci na seznamu k vyslechnutí. Třeba budete příjemně překvapeni...

Kč 10 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ prostor, prostor a prostor

+ geniální na jednoduchost umístění v prostoru

+ za danou cenu velmi efektní výkon

+ údernost a transparentnost

ZÁPORY

- slabší reproterminály

- kvalita materiálů je adekvátní, ale ne úžasná

- zvuková neutralita není nejsilnější stránkou BOSE

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 700

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha