Co se vybaví vám, když se řekne Quadral? Poměrně nehezké, ale zato mohutně vypadající a mohutně též hrající „skříně“ z posledních dekád minulého století? Chyba... Dnešní Quadral, zvláště pak řada Aurum, jsou na zvukové, designové i výrobní špičce a to vše při zachování cen na hranici únosnosti pro každého.

Jméno Quadral bylo (nejen) v Čechách a na Slovensku dlouhou dobru poněkud umrtveno špatnou pověstí „bum-cink“ zvuku. Poslední, stále relativně nová, osmá generace nejvyšší řady Aurum ale toto stigma razantně a zaslouženě zbořila. Luxusní moderní vzhled, plný a zábavný zvuk, tak by se dala tato „zlatá“ řada nejsnáze charakterizovat. Vstupním modelem je pak relativně kompaktní regálová reprosoustava Megan s pořadovým číslem osm.

Megan VIII je relativně kompaktní stojanový reproduktor – devítikilový monitor má rozměry pouze 35,7 x 19,4 x 29,05 cm (V x Š x H). Vejde se tak snadno nejen na klasické stojany, díky integrované základně pak může stát i v polici, na skříňkách a podobných nestandardních místech. Megan jsou koncipovány jako dvoupásmovky, uzavřené v bassreflexové ozvučnici. Plastový nátrubek bassreflexu pak míří směrem dozadu. Přední stranu téměř beze zbytku vyplňuje vysoký páskový tweeter s masivním kovovým čelem, pod ním pak trůní více než třinácticentimetrový středobas typického quadralovského vzhledu. Zadní stěně pak dominuje krom zmíněného bassreflexu opět – nutno pochválit – kovová deska s čtveřicí opravdu masivních bi-wiringový / bi-ampingových terminálů WBT standardu. Těm se dají vytknout snad jen propojky z dosti neohebného kabelu, mající tendenci při neúplném dotažení nebo nasazení vidličkami ukončených reprokabelů vyklouzávat. Standardní „tyčinka“ by jistě posloužila lépe.

Jak už bylo řečeno, Megan VIII hostí – jako téměř každá malá stojanová reprosoustava – dva reproduktory. Němci zde sází na kombinaci dynamického wooferu a páskového magnetostatického tweeteru. První jmenovaný je vyroben z materiálu ALTIMA, což není nic jiného, než zkratka použitých prvků – ALuminium + TItan + MAgnesium. Průměr 13,5 cm pak vytváří ve spodním pásmu až neskutečný akustický tlak, se zavřenýma očima by posluchač tipoval minimálně trojnásobný vnitřní objem, než Megan skutečně má. Volba páskového tweeteru je pak nejen typickým znakem nejvyšší série Quadral, ale také logickým doplněním rychlého a lehkého středobasu. Škoda, že se nedá v žádných technických parametrech dopátrat konkrétnějších konstrukčních detailů tohoto tweeteru. Z různých zdrojů po internetu lze vyrozumět, že membrána má plochu velmi slušných 12 centimetrů čtverečních a přitom – jak je od pásku očekávatelné – váží pouhých 0,06 gramu, takže bude reagovat na pohyb neodymiových magnetů skutečně dokonale. De facto se jedná o ekvivalent 25mm kalotové membrány. V praxi je pak znát také lehký neduh tohoto druhu měničů – užší vyzařovací úhel. Platí to hlavně ve vertikálním směru, ale i horizontálně má klasická kalota přeci jen navrch. Nicméně sweet spot je stále dostatečně pohodlný, aby nebylo nutné instalovat do sedačky traverzu a přivázat se k ní při každém poslechu.

Technické parametry Megan VIII hovoří o frekvenčním rozsahu 44 – 65 000 Hz. Spodní hranici lze vzhledem k poslechovým zkušenostem považovat za určenou v rozsahu -3dB a plně uvěřitelnou. Což je lehce k nevíře, vzhledem k prvotnímu vizuálnímu dojmu z těchto drobných Quadralů. Udávaná impedance je „typicky německy spořádaných“ 4 – 8 Ohmů, kde se nachází nejnižší i nejvyšší hodnota průběhu impedanční křivky. Jakýkoliv zesilovač tak nebude mít problémy při rozhýbávání těchto monitorů. Dělící kmitočet obou reproduktorů je položen relativně vysoko – tweeter začíná fungovat až na hranici 3000 Hz. Výhodu kombinace velmi lehkých membrán pak nesnižuje ani relativně průměrná citlivost 86dB – v praktickém soužití se nezdá, že ani 50ti Wattový zesilovač by měl problémy rozehrát tyto reprosoustavy v menších místnostech ke koncertním hlasitostem. Jak hlásá hrdě cedulka na zadní straně monitorů, vnitřní kabeláž nese značku Real Cable a při pohledu dovnitř se jedná o poměrně silné dráty.

Testování probíhalo v několika sestavách, srovnáním pro tyto monitory se staly Harbeth Monitor 30, Tannoy Mercury V4, Xavian Primissima druhé generace, Pioneer S-31-LR-B a ProAc Studio 115. Zesiloval NAD C370 a receivery Arcam AVR400 a Pioneer SC-LX83. Jako zdroj signálu pak sloužil (velmi univerzální) Blu-ray Arcam BDP100, Naim CD5i nebo Pioneer BDP-LX71. Kabeláž střídavě nesla značky Monster Cable, Eagle Cable nebo ProAc a QUAD.

Hned při prvních tónech zcela jistě posluchače zaskočí charakteristický rys celé osmé generace Quadral Aurum – mohutnost a energie reprodukce. Quadral jde takříkajíc přímo na věc, tak snadno a tak příjemně se poslouchá jen máloco (nejen) v této cenové kategorii. Nejvíce pak Megan VIII „sluší“ elektrifikovaná hudba – cokoliv od Green Day, přes In Flames a Led Zeppelin až po Pink Floyd a Queen hraje velmi přehledně, otevřeně a prokresleně. Navíc s dávkou dynamiky, která vyráží dech. Síla kopáku Davida Kollera na singlu z poslední desky „Teď a tady“, tedy ve skladbě „Ty a já“, je fenomenální – i přes maličký objem reprosoustav dokážou od poměrně nízké hlasitosti napumpovat do prostoru tolik energie, že rozechvívá bránici a strhuje svým rytmem.

Díky mohutnému a přesnému projevu spodních 2/3 reprodukovaného pásma jsou Megan příjemné také pro reprodukci akustických nástrojů – například jazzu, world music nebo podobných „jednodušších“ žánrů (tedy těch, kde nefiguruje orchestr o desítkách členů). Millerovo „Free“ postavené na rychlých a krátkých tónech baskytary je úžasně dramatické a strhující, jednotlivé tóny vykreslují tyto Quadraly s drtivou silou a v dané cenové kategorii obdivuhodnou rychlostí. Basů je snad až trochu moc oproti nenásilným a vzdušným výškám, přesto zůstává projev daleko, daleko od hranice přehnanosti.

Na to, že se o středy a basy stará jediný, byť na danou kategorii poměrně dobře dimenzovaný reproduktor, vyznívá celá tato část pásma opravdu neuvěřitelně dynamicky a energicky, ale to už je nošení dříví do lesa dojmů. Hlas Patricie Barber na „A Fortnight in France“ se zhmotňuje s lehkostí a pohodou, s reálnou hloubkou a objemem. V třicetitisícové kategorie se v redakci ještě neukázala reprosoustava, která by uměla vokál takhle impozantně (byť je vůči realitě možná maličko „naleštěnější“, nijak to nevadí). Stejně tak třeba sampler firmy German Physiks, který vyšel pod patronátem německého Stereoplay jasně ukazuje, že i Stingův zpěv na úvodní „Englishman in New York“ netrpí nepatřičnými neduhy – ba naopak hezky vystupuje na pozadí nástrojů, vše je přehledné a čisté, snad jen „až moc“ hezké.

Magnetostatický páskový tweeter je pak podle zvyku tohoto konceptu dostatečně rychlý a detailní pro reprodukci jakéhokoliv nástroje v daném pásmu. Činely zní skutečně kovově, ať už je to lehké poklepávání na hi-hatku na „Concorde“ Modern Jazz Quartet, svižné „tikání“ v „L.A.P.D.“ ranných The Offspring nebo bušení velkého činelu v „The Heart of the Sun“ od Pink Floyd. Všechno bez náznaku syntetiky, snad jen trocha důrazu, maličko akustického tlaku, charakteristik známých z klasických dynamickým měničů schází k vyrovnání charakteru spodního a středního pásma.

Přes použití dvou rozdílných koncepcí měničů je celé reprodukované pásmo spojité – Quadral to přisuzuje sofistikovaným filtrům a vyladěné výhybce. Podání prostoru je pak přirozené, velmi homogenní od jedné reprosoustavy k druhé, předozadní prostor není tak hluboký, ale vše je přehledné a uvěřitelné. Například reprosoustavy dual concentric koncepce, ať už Tannoy nebo například i svého druhu koncentrické KEF nové řady Q, mají podání prostoru přeci jen o kousek volnější a širší, příčinou patrně bude páskový výškový měnič. Neznamená to ovšem, že by při běžném poslechu Megan VIII vyvstával jakýkoliv problém. Rozhodně nijak nevybočuje z kvalitativního standardu své cenové třídy.

Co je potřeba vyzdvihnout jako tu největší přednost Quadral Megan osmé generace, to je rozhodně jejich dynamika a energický projev. Doslova dokonalá kombinace pro rockovou muziku a vlastně moderní hudbu vůbec – dokonce i elektro, pop a vlastně jakékoliv podobné žánry vyznívají z Quadralů víc než impozantně, vezmeme-li v potaz jejich cenovou kategorii a rozměry. A vlastně i když nevezmeme. Jazz a komorní akustické skladby pak tyto reprosoustavy reprodukují také minimálně nad průměrem své třídy, rozhodně pak ke spokojenosti toho, který za ně zaplatí tři desítky tisíc. A že se do nich „nevejde“ velký orchestr a náročná klasická hudba přeci jen trochu „nestíhá“? Ukažte jediné podobně naceněné reprosoustavy, které to dokážou. Ani tady se ale nedá říct, že by Quadral selhal – prostě jen dává maximum toho, co je fyzicky možné.

Závěrem? Rozhodně palce vzhůru, všechny, které se podaří v okolí najít. Za dané peníze nemá Megan – za předpokladu, že se „vejdete“ do typu posluchače rocku, popu… a příležitostného jazzmana a ještě příležitostnějšího posluchače klasiky – mnoho konkurence. Perfektní výroba, zajímavý a hodnotný vzhled, zvuk „jako z praku“ a schopnost potěšit a uvést posluchače do stavu, kdy nic neřeší a jen si tak užívá svou oblíbenou hudbu. O tom přesně by hi-fi mělo být.

Kč 29 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ moderní „sexy“ vzhled a za danou cenu exkluzivní výrobní provedení

+ dynamika zvuku, neskutečný bas na daný rozměr ozvučnice

+ cena / výkon

ZÁPORY

- páskový měnič má trochu užší disperzní pole = užší sweet spot (minimálně vertikálně)

- propojky bi-wi terminálů mají tendence vypadávat při nedokonalém utažení (jsou dosti neohebné)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Audio Trade

www.audiotrade.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 777 925 785

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha