Technical. Audio. Devices. Trojice slov, která hovoří za vše a dobře vystihuje činnost japonských vývojových laboratoří, které jsou vlastně „takový trochu odladěný Pioneer". Byť spojení mezi oběma firmami je blízké tomu mezi Fiatem a Ferrari – nějaká ta koncernová akcie, několik inženýrů a země původu. V TAD se však etablovali od svého vzniku v 70. letech jako jeden z prémiových výrobců reprosoustav (a jaksi mimochodem později také elektroniky) – hlavní roli v tom v dnešním programu hraje Andrew Jones, nadšenec a jeden z velkých talentů reprodukční techniky.

Produkty TAD dnes najdete také v některých kinosálech, nebo třeba jako aparaturu na koncertech (těmito reproduktory ozvučuje často třeba Neil Young, známý svou vášní pro maximální zvukovou kvalitu). Firma se totiž krom domácností zaměřuje téměř stejnou měrou i na profesionální oblast. Nás ale zajímá právě to, co si můžeme umístit do své oblíbené poslechovky. Krom vskutku fantastických TAD Compact Reference, o kterých jsme vám již referovali, vlastně firma nabízí ještě vyšší model Reference One (vlhký sen každého, kdo má rád opravdu velké věci) a nejkonzervativněji pojatý „základní" model Evolution One. Uvozovky jsou na místě, když firemní katalog začíná někde u 600 000,- za jeden komponent a pěkná sestava už stojí jako pěkný domek mimo Prahu.

V křivkách ozvučnic spatříte charakteristické tvary, které i přes svou ortodoxnost a klasičnost díky drobným detailům snadno přiřadíte právě těmto Japoncům. Hlavě pak díky koncentrickému měniči – TAD patří k velkým zastáncům bodového zdroje zvuku, ale o tom později. I když v porovnání s oběma vyššími firemními modely jsou Evolution One spíše subtilní, z globálního pohledu jsou to solidní cvalíci. Jde přeci jen o sloupové reprosoustavy s výškou 116,6 cm, poměrně nenápadnou šířkou 33,4 cm a naopak výraznou hloubkou 51,2 cm. Při tom všem tělo reprosoustavy váží robustních 54 kg. Ale to asi nepřekvapí, podíváte-li se na mohutný podstavec, ve kterém je uložená výhybka, nebo když poklepete na úžasně rigidní ozvučnici, která patří mezi „mrtvé", tedy téměř dokonale pohlcující vibrace.

Ačkoliv je čelo reprosoustav zcela rovné, vlastně nikde jinde (krom některých hran podstavce) další rovnou křivku nenajdete. Vzniká tak velmi dynamická skříň, plynulá a hladká. Dokonce i horní hrana je zaoblená, okolí pak směrem dozadu stoupá. De facto tak ozvučnice nemá žádné souběžné stěny, nevzniká tak nežádoucí stojaté vlnění, s nímž musí bojovat čistě pravoúhlé reprosoustavy. Čelní stěnu kromě impozantních měničů narušuje jen velký výdech bassreflexu u paty reprosoustav, na zadní straně není vlastně nic. Čtveřice reproterminálů je totiž orientována vertikálně a uložena v oblouku podstavce. Při instalaci kabelů to nakonec není vůbec špatné řešení, pokud nemáte příliš těžký kabel s neadekvátně subtilními koncovkami, díky nimž by se spoj mohl neadekvátně namáhat.

TAD Evolution One jsou koncipovány jako třípásmové bassreflexové sloupky, ačkoliv na první pohled jdou vidět jen tři měniče. Bližší pohled ale odhalí (jak už jsme naznačovali v úvodu) koncentrické uspořádání v tom nejvrchnějším. Relativně nenápadný měnič, pojmenovaný CST (Coherent Source Transducer), sestává z centrálně uloženého tweeteru s beryliovou kopulkou o průměru 3,5 cm, kolem kterého se rozprostírá 14 cm středotónového měniče, jehož membrána je vyrobena z hořčíku.

Tento impozantní dvojitý měnič doplňuje dvojice wooferů o průměru 18 cm, jejich membrány tvoří několik vrstev aramidových vláken (jinými slovy uhlík). Středový čep není lepený, jak je často zvykem, ale tvoří nedílnou součást membrány, což poměrně výrazně zvyšuje její pevnost. To je obzvláště u basů důležité, neb na zadní stěnu membrán vzniká skutečně veliký tlak – zdá se, že aramidová vlákna v podání TAD tvoří perfektně vyváženou kombinaci mezi lehkostí (kvůli rychlosti a definici basu) a pevnosti (kvůli minimálnímu zkreslení). O maximální kontrolu se stará velká cívka a masivní neodymiové magnety.

Samotná ozvučnice zaujme určitě již zmiňovanou vahou a pevností na poklep, masivnosti a netečnosti dosahuje výrobce konceptem „SILENT". Tato slovní hříčka (= anglicky „tichý") je zkratkou pro Structural Inert Laminated ENclosure Technology, tedy laminovanou strukturálně netečnou ozvučnici. Jde o kombinaci klasických MDF desek s překližkou z baltské břízy. Součástí „tichého" přístupu je také kapkovitý tvar, nejen eliminující stojaté vlny, ale také zvyšující odolnost vůči rezonancím.

Vlastní odstavec si zaslouží také masivní hliníkový podstavec, v němž se ukrývá mohutná výhybka s množstvím komponentů. Odstavec je maximálně izolován od samotné ozvučnice, aby k citlivým cívkám a kondenzátorům neprošlo ani minimální množství vibrací. Izolace je jednak mechanická, jednak i akustická – pečlivost a smysl pro detail konstruktérům v TAD rozhodně nelze upřít.

Nelze jim také upřít zacílení na skutečně impozantní technické parametry. Tyhle sloupky si v toleranci +/- 3 dB sáhnou na plných 28 Hz a díky beryliové kopulce jejich rozlet končí až u hranice 100 000 Hz, takže nebudete ochuzeni ani o jedinou frekvenci SACD formátu. Na velké reprosoustavy s robustně působícími měniči nabízí Evolution One slušnou citlivost 88 dB (2,83 V / m), přičemž snadnému rozehrávání napomáhá také deklarovaná impedance 4 Ohmy. Basové měniče se pak své práce vzdávají na úrovni 250 Hz, střední tóny končí na úrovni 2 000 Hz. Výrobce kupodivu doporučuje minimální výkon zesilovače pouhých 50 Wattů, což byste při pohledu na muskulaturu E1 ani neřekli.

Výrobce s japonskou precizností dodává také instrukce k ideálnímu usazení reprosoustav v poslechovém prostoru. Zásadní je podle všeříkajícího schématu, aby rozteč reprosoustav byla menší, než jejich vzdálenost od poslechového místa. Optimální vzdálenost od bočních a zadních stěn je však to opravdu překvapující – má být ve výchozí pozici pouze 30 až 60 cm, byť výrobce přiznává, že důležité je experimentovat. Nám se zdá, že tato vzdálenost by mohla být vhodná tak možná pro velmi kompaktní japonské obýváky. Oba kanály pak mají být mírně natočeny směrem dovnitř poslechového trojúhelníku.

TAD Evolution One jsme poslouchali přímo u dovozce v centru Prahy, kde hlasitost řídil a vstupy přepínal Pass Labs XP30, zesiloval pak TAD M2500 nebo Roksan Caspian. Vyzkoušeli jsme ale také Naim Uniti 2 a jako zdroj též Naim CD5si nebo Naim NDX. Pro srovnání byly k dispozici reprosoustavy Pass Labs SR-2. Z kabeláže pak byly k dispozici různé modely střední a vyšší třídy se značkou KrautWire.

Pokud jste někdy měli možnost poslechnout si obří zvuk Reference One, nebo alespoň mohutný přednes Compact Reference, asi vás dost překvapí v podstatě velmi nepřehnaný objem vyzařovaného zvuku Evolution One. Třeba „Gentry Disturbed" Avishai Cohena (celé album – soulad a harmonie přednesu TAD Evolution One nás jednoduše nenechala desku vypnout a přejít na jinou a museli jsme doposlouchat až do konce) se nese v duchu vzdušnosti, lehkosti a téměř dokonale smazané hranice mezi skutečností a nahrávkou. Evolution One jsou také výrazně usedlejší, méně tlačící na pilu, když je srovnáme s Compact Refence – někteří by možná řekli, že jsou „méně jásavé". Jejich zvuk je jednoduše řečeno studiovější, civilnější. Opravdu úžasné jsou hlavně středy a výšky – otevřené, jasné a tak jednoduše čitelné, že vám to vžene úsměv na tvář, ať už je vám jakkoliv. Když přijde ke slovu kontrabas, z relativně „normální" ozvučnice se vyloupne velký, hmotný nástroj s příkladnou energií, basu ale není tolik co u Compact Reference, natož jako u Pass Labs SR-2. Je jich jednoduše spořádaně akorát a mají výjimečnou přesnost, vlastní těm nejlepším. Koaxiální konstrukce pak nese slibované ovoce v hojném množství – lokalizace a prostor této koncepce jsou prostě výjimečně přesvědčivé, lhostejno, zda sledujeme směr pravolevý, nebo předozadní. Kdybyste nevěděli, že zvuk pochází právě z měničů těchto reprosoustav, ani by vlastně v prostoru nemusely být – pocitově totiž vše vystupuje ven, mimo ně a děje se tak, jak po tom toužíme, tedy přímo před námi a kolem nás.

„Early Autumn" z alba „Split" Patricie Barber přinesl téměř fyzický pocit přítomnosti vokálu v poslechovém prostoru. To, jak dokážou Evolution One trefit naprosto přesnou velikost nástrojů i vokálů, to je až děsivé. Stejně jako samozřejmost, s jakou to dělají. Jejich reprodukce připomíná dokonale vycvičeného tajemníka, který má dění dokonale v ruce, aniž by však sám byl příliš vidět. V této kategorii reprosoustav už není vlastně moc důvod zabývat se tím, že hlas je perfektně prokreslený a čistý, že můžete vnímat i maličké detaily a získáváte také pocit, že přímo vidíte nejen étericky se vznášející hlas, ale také rezonující hrudník, hlasivky a ústa, že hlas je součástí skutečného, živého těla. TAD Evolution One se také nebojí ukázat v nahrávce přítomné občasné sykavky, ale i zde máte pocit, že to není hrubý, vulgární a ostrý zvuk, ale jednoduše výrazný, velmi uvěřitelný projev, jen podtrhující onen pocit „přítomnosti".

„Ora" z Cohenovy desky „Adama" je pěkně svižná jazzová záležitost. Nástroje se střídají, doplňují, koketují spolu a i s cenově zcela neadekvátním partnerem typu Naim Uniti 2 zůstává přednes solidně kontrolovaný. Co ale teprve ve chvíli, kdy zapojíte opravdu high endový zesilovač? Jistota se prohloubí a vy vnímáte jen tu absolutně nenápadnou, ale také naprosto neochvějnou sebejistotu. Čistota a čitelnost zvuku patří do věru referenčních sfér, Evolution One prostě nerozhodíte – je jedno, jestli hrajete potichoučku, kdy činely ševelí jako šum letního pole, nebo otočíte volume doprava tak, že už vlastně ani neslyšíte otrávené bouchání sousedů.

Ačkoliv TAD Evolution One hrají až strojově přesně a nepřijdete v jejich podání ani o jedinou notu, umí také přenést úžasně sugestivně atmosféru nahrávky. Třeba „Castellorizon" z Gilmourova nejpovedenějšího alba „On An Island". Elektrická kytara je bezprostřední, pěkně řízná, když na to přijde a nádherně se vznáší vzduchem, když má být něžná a hladivá. Uhrančivá je ale schopnost Evolution One ustoupit z poslechové místnosti a oprostit zvuk od pocitu omezení hmotou ozvučnice (který si vlastně za normálních okolností ani neuvědomíte, dokud nepřijde jedna z těch nemnoha sestav, které tento pocit zbortí). Zvuk je ve všech svých atributech vlastně velmi spořádaný a nepřehnaný, dalo by se říct, že jeho dokonalost je velmi nenápadná.

Když ale říkáme, že Evolution One jsou zvukově trochu nenápadné, je to skutečně míněno ve smyslu vynikající věrnosti, vyrovnanosti a excelentní kontroly. Když do nich pustíte energickou „Good Times, Bad Times" z desky „Mothership" od Led Zeppelin, dočkáte se exkluzivního důrazu – kopák má skutečnou hmotu a ránu jako z děla, basa hutnost melasy a kontrolu tibetského mnicha. Ani když budete hrát opravdu, ale opravdu nahlas, TAD neztratí ani kousek ze své samozřejmosti, jen na vás jednoduše vyvinou větší akustický tlak, jako by to byla ta nejpřirozenější věc na světě.

Milujeme TAD, nejde to říct jinak. Jsou to vynikající, unikátní reprosoustavy, které dělají společnost tomu nejlepšímu, co si do reálných prostor můžete pořídit. Ne že by nešlo najít ještě lepší kousky, však samotné TAD vyrábí ještě dva vyšší modely. Model Evolution One je ale určen vyznavačům, řekněme, konzervativnosti, nebo možná ještě lépe realističnosti bez kudrlinek a pozlátek. Tyhle sloupky jsou v podstatě esteticky vyvážené tak, že „beze švů" zapadnou do libovolného interiéru. Ještě mnohem lepší je ale jejich zvuková vyváženost. Jsou snad oproti svým vyšším firemním souputníkům trochu sušší, věcnější, analytičtější, ale i tak se úchvatně lehce poslouchají, nemáte ani v jediném okamžiku pocit, že by u spodní či horní hrany slyšitelného pásma chyběl objem, zátah či cokoliv jiného. Prvoligové rozlišení a kontrola (zvláště ta kontrola a autorita!) pak zajistí, že zjistíte naprosto přesně, co se skrývá ve vaší sestavě a vašich nahrávkách (a samozřejmě i vaší akustice). Jedinou podmínkou je vlastně dodat k TAD Evolution One dostatečně autoritativní, pevný a energický zesilovač – ideálně asi některý z firemních. Pak už můžete v klidu uspořádat své záležitosti, na všechno zapomenout a na věky věků jen poslouchat, protože sloupky TAD Evolution One by právě k tomu mohly být ideálními společníky.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 714 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ neuvěřitelně kvalitní zpracování

+ dokonale inertní ozvučnice

+ vyrovnaný, čistý, dynamický a kultivovaně klidný zvuk

+ v praxi působí díky své štíhlé a hladké linii až nenápadně

+ dokonale sladěný zvuk

ZÁPORY

- cena už patří do kategorie extrémních a jen o (relativně) málo dráž vyjdou ještě o chlup lepší, ale přesto dost jiné Compact Reference

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha