Velký zvuk, to je poznávací znamení reprosoustav od německého Quadralu. Už když se podíváme na Ascent 90, nejvyšší třípásmový sloupek nové série, osazený čtveřicí masivních reproduktorů, příslib hutného zvukového podání je – zdá se – víc než vyplnitelný. Přihlédneme-li ještě k víc než zajímavým psaným parametrům, za tři desítky tisíc vstupuje do přehuštěné ligy další ze zajímavých zájemců o vaše uši.

Přeložíme-li si název série Ascent, tedy Výstup, jen to podtrhne zjevnou snahu Quadralu zvítězit u zájemců s omezeným rozpočtem, kteří si ale přesto chtějí dopřát dospělou, plnorozsahovou reprosoustavu. Devadesátky upoutají na první pohled čelní stěnou v černém hlubokém laku, mírně vyklenuté bočnice a zbytek reprosoustav vůbec je pak proveden v černé či třešňové dýze. Jak je moderním zvykem napříč výrobci, reprosoustavy jsou postaveny na “pacičkách“, do nichž lze zašroubovat odhmotňovací hroty, ale na nichž samotných stojí Ascent 90 neméně stabilně.

Přední stěna je osazena čtveřicí reproduktorů, které svůj quadralovský původ nezapřou. Pokud svého výrobce neprozradí jejich tvar, pak vypomůže logo na tweeteru. Zadní strana je pak jednoduše střižená a opět po vzoru ostatních produktů Quadral nabízí masivní průměr bassreflexového otvoru blízko u podlahy a pod ním masivní reproterminály na kovové desce. Provedení je jednoduché, ale účelné, což budí dojem snahy o co nejlepší výkon v dané cenové kategorii.

Ascent 90 jsou koncipovány jako sloupová třípásmová reprosoustava, dorostly do výše 105ti cm, šíře 25 a hloubky 33,5 cm. Solidní výrobní provedení potvrzuje i váha jednoho sloupku 22 kg. S představováním hlavních aktérů, tedy měničů, začněme pěkně od podlahy. Basovou část reprodukovaného spektra mají na starosti dokonce dva woofery se solidním průměrem membrán 18 cm. Tak jako 13,5 cm středový reproduktor využívají jako konstrukční materiál kombinaci polypropylenu a titanu. Výšková kopulka s průměrem 2,5 cm je vyrobena čistě z hliníku.

Quadral deklaruje u devadesátek impedanci v rozptylu 4 – 8 Ohm, vysokou citlivost 89 dB a působivý frekvenční rozsah 28 – 46 000 Hz (pravda, bez udání tolerance). Nejlepší na Ascent 90 je ale fakt, že se v podstatě všech svých parametrů skutečně drží (viz sekce MĚŘENÍ). Basové měniče vzdávají svou činnost na úrovni 330 Hz, středový pak předává práci štafetu k tweeteru na linii 2 700 Hz. A to je zhruba tak vše, co je potřeba o technických parametrech vědět, zbytek nám řekne poslech.

Ascent 90 byly po většinu času připojeny ke kompletní sestavě Audiomat – mechanice D1, převodníku Maestro 2 a elektronkovému integrovanému zázraku Opéra Reference. V systému alternovaly další komponenty, hlavně pak z dostupnějších vod. Jednalo se o integrovaný zesilovač NAD C370, USB převodník KingRex UD384 nebo Pioneer BDP-LX71. O kvalitu napájení se staraly buď filtry Xindak nebo napájecí systémy high endové ligy od značky Enerr. Pro srovnání hrály Harbeth Monitor 30, v tutéž dobu byly k poslechu též Dali Zensor 7 velmi podobné koncepce i cenové kategorie. Kabeláž nesla krom zmíněných značky Eagle Cable, Monster Cable, QUAD nebo ProAc.

Kdo by čekal, že dvojice basáků ve spojení s tradičně vžitým profilem značky Quadral jako „té, která umí opravdu velké basy“ zajistí masivní energii ve spodní polovině pásma, bude dozajista překvapen neagresivním a vyrovnaným projevem hned od prvního okamžiku. Na to, že se jedná o dosti dostupnou reprosoustavu, je – i dle následných měření – vše nesmírně správně a přirozeně. Pravdou je, že váha na spodku pásma je stále znatelná, basy ale rozhodně nepřečnívají. Třeba oproti zmiňovaným Zensor 7 je zvuk energičtější, jakoby maličko víc tlačil na pilu. Oproti dříve slyšeným modelům je ale bas snad až decentní.

Přesto je dostatečně důrazný, aby dokázal artikulovat kontrabas Michaela Arnopola na „Gotcha“ od Patricie Barber s notnou energií a dobrou kontrolou. Čitelnost informací je slušná a v dané cenové třídě jen těžko můžeme chtít více. Quadraly se navíc mohou pyšnit solidně dynamickým dojmem, takže basa tu má sílu a do beden se „vejde“.

Neméně dobrou práci odvádí také kopulka tweeteru – přestože jí co do rozlišení a jemnosti oproti firemním páskovým kolegům něco schází a je tu cítit pevnost kovového materiálu, dobře se hodí k celkovému charakteru reprosoustav. Cinkot činelů na „Songbook vol.1“ od Crimson Jazz Trio se tak stává podmanivým, velmi detailním a nenechává pochyby o materiálu, na nějž palička dopadá. Vliv tohoto charakteru se projevuje hlavně v tom, že Quadraly poutají i při tichých hlasitostech posluchačovu pozornost. Nepřekračují ale v žádném okamžiku přes veškerou energii hranice nepříjemnosti a agresivity.

Akustická kytara Antonia Forcione a hlas Sabiny Sciubby na „Meet me in London“ zní s příjemnou čistotou a opět nalézáme uspokojivé množství detailů a informací. Éterická jemnost nahrávky se tu sice trochu mísí s dost aktivním zvukem Ascent 90, není to ale způsobem rušivým nebo nepříjemným. Pořád zůstává přítomná atmosféra, díky plnému a dramatickému zvuku prostupující až do posledního kouta poslechové místnosti – a že Quadraly dokáží vyplnit i velký prostor beze zbytku, zvláště pak vypjatým hlasem zpěvačky, sametově klouzajícím k vašim uším.

Quadral Ascent 90 si prezentují hudbu jako jeden mocný, hutný celek, což samozřejmě neznamená, že by u nich zcela scházel prvek, jež bychom mohli popsat lehce vágním pojmem „vzdušnost“. Diana Krall a její „Where or when“ plyne jako sametová řeka, hutná a veliká kolem zpěvaččina hlasu, jednotlivé nástroje jsou dobře rozprostřené a definované s jasnými konturami. Zvláště piano pak působí průbojným a přesto něžným dojmem.

Devadesátky si drží svou charakteristiku napříč žánry, dají se označit za poměrně univerzální bedny. Přesto se nedá popřít, že jim – tak jako značce Quadral obecně – obzvláště sedí moderní neakustická hudba. Takoví Nickelback s „Burn it to the ground" rozpálí poslechový prostor svou energií a drajvem a Quadral ukazují svou velkou toleranci ke kvalitě nahrávky, respektive i k nekvalitě. Totéž platí i pro Queen s „Another one bites the dust“, kde basa s perfektním časováním rozčesává vzduch a nutí vás poklepávat nohou do rytmu. Nicméně Ascent 90 se stejným nadhledem reprodukují i Smetanovu „Mou vlast“ nebo Mussorgského „Velkou bránu Kyjevskou“, kdy jejich dynamické schopnosti dávají plně vyniknout náhlým hudebním výbuchům i křehkým, tichým pasážím.

Quadral Ascent 90 patří rozhodně k povedeným reprosoustavám a k tomu, co stojí za to slyšet, pokud vaše finanční možnosti leží někde mezi pětadvaceti a třiceti tisíci. Na dolním limitu lze sáhnout třeba po již zmiňovaných Dali Zensor 7, pokud posloucháte hlavně akustiku, pokud je ale váš hudební vkus pestřejší a zahrnuje i podstatnou měrou nějaký ten rock či syntetické žánry, pak jsou Ascent svou vyrovnanou, ale přesto lehce explicitní a na zábavu laděnou produkcí velmi dobrými all-roundery. Za tři desítky tisíc jednoduše nabízí všeho tak akorát, všechno tak přirozeně a v pohodě, že máte chuť si jen užívat hudbu. Prostě jen tak, pro radost. Ascent 90 umí jakoukoliv hudbu rozproudit, prodat jí s energií a trochou vlastního stylu, ovšem o to radostněji. Za třicet tisíc prostě nabízí pořádnou porci hudební radosti a výrazných zážitků spolu s muskulaturním vzhledem, obé (i když v pozitivním smyslu ne zcela) podle hodnot firmy Quadral. Co víc si přát?

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 400 Hz a výše, v pásmu 10 – 400 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhají na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Quadral deklaruje nástup reprodukce na úrovni 28 Hz. V reálu se posluchači objeví „použitelné“ tóny někde na hranici 35 Hz, udávaná hranice už má totiž pokles 10dB. Pásmo je na danou cenovou úroveň velmi vyrovnané, kdo by očekával naměřený mohutný bas, zmýlil by se. Výsledky měření jsou skutečně přesvědčivé a potěšující, korespondují s příjemnými poslechovými zážitky.

Impedanční charakteristika německých reprosoustav (ať už je to náhoda nebo národní rys) bývá velmi spořádaná a nejinak je tomu i u těchto Quadralů. V několika okamžicích sice vystoupí z deklarované normy 4 – 8 Ohm, ale nijak dramaticky, náročnost vůči zesilovači je jim zcela cizí. V pásmu pod nějakých 80 Hz je měření ovlivněno menším přídělem energie, kterou ATB disponuje pro práci s woofery.

Kč 29 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobrá výrobní kvalita

+ plný, hutný zvukový projev

+ příjemná dynamika a vyrovnané frekvenční pásmo

+ nenáročnost na zesilovací prvek

ZÁPORY

- pro ty, kteří hledají „klasické“, na basech hodně silné Quadraly, nemusí být vyrovnaný charakter „tím pravým“

- jsou jen single wiringové

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Audio Trade

www.quadral.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 777 925 785

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha