New Zealand. Dle pouček ze školních let je to ostrov na protilehlé straně Země, kde se díky geografické izolovanosti vývoj druhů ubírá svým vlastním jedinečným směrem. Dnes už víme, že díky globalizaci žádná izolovanost neexistuje, ale svébytné vývojové směry se zcela jistě stále vyskytují. Kombinace předzesilovače DP32 DAC a koncového zesilovače 100p z dílny tamního výrobce PERREAUX to zcela výmluvně dokazuje. Samozřejmě, že základní principy mají univerzální platnost i v audiu, nicméně celkové pojetí sestavy Audiant je z hlediska našince-Evropana prostě specifické.

Technologie a design

Dokonale sladěný pár Audiant DP32 DAC a Audiant 100p vytváří nádherný designový prvek, jemný a decentní, do každého moderního interiéru. Oba štíhlé přístroje s čistou nápadnou linií, oddělující hliníkový kryt (chassis) od spodní části s indikačními a ovládacími prvky jsou zcela stejně velké, počínaje vnějšími rozměry a konče výškami nožiček, můžete je postavit vedle sebe i na sebe, výsledek je vždy dokonalý a oku lahodící. Nápadný ozdobný motiv jednotkového impulsu se opakuje na čele přístroje i vyfrézovaný na horní straně krytu a dává tušit, že za designem je také mnoho technického umu.

Audiant DP32 DAC je špičkově řešený předzesilovač s D/A převodníkem, osazený 32-bit čipem ESS Technology Sabre³² Reference ES9018 a dvojitým jitter-eliminátorem, který umožňuje dosáhnout rozlišení a tudíž i dynamiky 140dB (!) a zpracuje vstupní digitální stream s parametry 24bit/192kHz na všech vstupech, tedy na AES/EBU, Coaxial, Optical/Toslink a asynchronním USB. Jitter je dle specifikací výrobce pod hranicí 10ps. Analogová část se vyznačuje velmi nízkým zkreslením (typicky 0.0005% @1kHz) a odstupu signál/šum až 140dB, tak aby nedocházelo ke ztrátě rozlišení 32-bitového převodníku.

Audiant 100p je čistě koncový zesilovač s lineárními MOSFET koncovými tranzistory Toshiba 2SK1530/2SJ201 a bohatě dimenzovaným napájením, dodávající výkon 100W/8Ohm resp. 145W/4Ohm při velmi nízkém celkovém zkreslení kolem 0.001% @1kHz/100W a výborném odstupu signál/šum 120dB. Frekvenční rozsah je udáván 20kHz/-0.1dB (což odpovídá relativně slušné hodnotě kolem 200kHz/-3dB). Vstupy jsou nesymetrické/RCA i symetrické/XLR.

Vzhledem k tomu, že ovládání zesilovače 100p je redukováno vlastně jen na zapnutí nebo vypnutí, je zřejmé že výrobce předpokládá propojení s předzesilovačem DP32 DAC – a v této konfiguraci jsem celou sestavu i poslouchal.

Vytříbený design, vytříbené parametry. Jenže to zdaleka není vše: Předzesilovač se vyznačuje i nadstandardní konektivitou; lze zapojit 2 analogové vstupy (AUX1, AUX2), s volbou zda se jedná o symetrické nebo nesymetrické zapojení pomocí malého, až titěrného přepínače na zadní straně přístroje. Dále lze zapojit USB vstup, 2 optické vstupy (OPT1, OPT2), 2 koaxiální vstupy (COAX1, COAX2) a 1 symetrický AES/EBU. Parametry příchozího digitálního streamu se přehledně ihned podsvětlují na displeji. Výstupy jsou symetrické i nesymetrické, s volbou zda mají mít fixní linkovou úroveň nebo budou regulovatelné krásným velkým motoricky ovládaným knoflíkem, a to opět miniaturním přepínačem na zadní straně přístroje. Propojení přístrojů doplňuje přiložený kablík s Jack 2mm konektorem, určeným pro spínání koncového zesilovače dle stavu předzesilovače (trigger). Koncový zesilovač má logicky podobně řešené a přepínané vstupy RCA/XLR a po jednom páru kvalitních terminálů pro reproduktory. Ty jsou ale poměrně blízko u sebe a po technické stránce bude poměrně obtížné do nich dostat reprokabely pro bi-wiring.

Signálové propojení DP32 DAC a 100p zajistily kratičké XLR kabely Van Den Hull D102 MkIII zapůjčené spolu s přístroji. K napájení jsem použil dodané (běžné) síťové kabely, pouze jsem na ně po dobu testu nacvaknul odrušovací feritová jádra. Poslechová sestava byla střídavě dotvářena CD playerem CaryAudio CD306/300 nebo DAC převodníkem Benchmark DAC1, RCA kabely Oehlbach XXL series, reprokabely Per-Oehlbach Silver (z výše zmíněných důvodů pouze Uno-wiring), a reproduktory SHAN Sněhulák ManII.

Svébytné vývojové stádium PERREAUX

Čím se ty dvě poměrně těžké stříbrné krabičky od jiných tak liší? Stačilo přístroje položit na sebe a zapojit je, a hned tu máme několik zajímavostí: RCA vstupy mají konektory pro L a R kanál blízko horní hrany a netypicky prohozené, bílý cinch je dole pod červeným. Je to důsledek montáže veškeré elektroniky na ono hliníkové chassis které tvoří horní stranu boxu. To slouží zároveň i jako chladič, což je docela chytré a stejnou měrou i netradiční řešení, ale prostě je pak pár věcí obráceně.

Kabely jsou zapojeny, testovací CD se točí v mechanice playeru, stačí jen přístroje zapnout a těšit se z hudby. Jenže ono to jaksi nemá žádná ovládací tlačítka... To už mi přijde poměrně hodně netradiční, ale naštěstí je tu dálkový ovladač. Pokojem se začíná linout krásně vykreslený zvuk, a je tedy čas zjistit z manuálu jak je to s tím ovládáním. A máme tu další dvě velká a pozitivní překvapení: k manuálům je přiložen protokol s měřeními frekvenčních charakteristik, spektra a zkreslení, navíc každý vázaný na výrobní číslo toho kterého kusu, dokonce i s drobným podpisem toho, jenž na aparatuře AP měřil. Zajímavé a působivé. V manuálu je na začátku nepřehlédnutelná zmínka o nutnosti dostatečného větrání přístrojů (které však v reálném provozu není třeba, kryt zesilovače jen příjemně vlaží) a hlavně návod jak sestavu zapnout či zvolit požadovaný vstup – stačí dotyk prstu v okolí podsvětlené indikace. Musím přiznat, že podobné dotykové ovládání na audio komponentech jsem zatím nikde neviděl, a spolu s plynule narůstajícím svitem kontrolky zvoleného vstupu se jedná o vskutku luxusní výbavu.

Dálkový univerzální ovladač dodaný k DP32 DAC je levný a ne zcela hezký plastový model, ale funguje na oba přístroje, případně i na další player z firemní stáje. Ovládání je sice mírně směrové, ale celkem dobře použitelné a přehledné. Dálka, která uspokojí, ale nenadchne – naštěstí tu máme vyspělé a mnohem hezčí ovladače řídicích systémů - na ty u PERREAUX nezapomněli, DP32 DAC i 100p mají dokonce ovládací sériový port RS232.

K těm překvapením postupně přibyly další, bohužel ne tak pozitivní jako ty předchozí, ale naštěstí jen drobnosti: při regulaci hlasitosti přímo knoflíkem na předzesilovači jsem párkrát omylem při nechtěném dotyku panelu přepnul vstup na COAX1 nebo COAX2, které jsou v blízkosti regulátoru hlasitosti.

Podsvit indikací je sice hezký, ale aktivní položka není o moc svítivější než ty zbývající, při slunečním svitu se občas musí trochu hledat, a pak je škoda, že když už někdo věnoval tolik úsilí na všechny ty parádičky, tak přehlédl skutečnost, že podsvícení delšího textu jako je zejména COAX1/COAX2 není až do krajů popisu a speciálně číslo tohoto vstupu zůstává důmyslně utajeno.

Ještě musím přidat jednu praktickou poznámku, týkající se celkového vzhledu sestavy. Přístroje jsou tak štíhle elegantní, že koukáte-li se na ně jen trošičku shora, vždy uvidíte většinu kabelů za nimi. Takže doporučuji ladit v designu i propojky.

Audiant 100p se mi navzdory tvrzení v manuálu nepodařilo dotykem prstu zapnout nebo vypnout, ani s odpojeným triggerem mezi DP32 a 100p. Přitom ovládání zesilovače externím napětím triggeru považuji za praktické a příjemné, je-li použito. Škoda jen že se oba stroje po odpojení a opětovném připojení napájení 230VAC vždy zapínají, takže pokud máte spínaný silový AV okruh jako já, bude vám to po nějaké době poněkud „zvyšovat otáčky".

Zvuk, zvuk, a ještě jednou zvuk

Hraje to tedy fakt parádně! Prvními dojmy jsou krásně stavěný prostor, vykreslení a přesné umístění vokálu v prostoru, živost, dynamika, pěkný a hlavně přirozený basový podkres. Hudba je plná detailů, přitom stále relaxovaná, s analogovou hladkostí a něhou. V nahrávce dominuje celkový nadhled a klid.
Analogový vstup AUX1 i digitální vstupy COAX1 a OPT1 které jsem zkoušel, působí při reprodukci plným a sytým projevem, přesto hudba zní lehce a uvolněně, energicky, má dobrou rytmiku a impuls. Osobně jsem potěšen, že i když je v DP32 DAC implementován tak kvalitní D/A převodník, nejsou analogové vstupy nijak ošizeny, takže přístroj právem nese název „předzesilovač", nejen DAC.

Poslouchal jsem většinou HiRes skladby přehrávané z PC, přes externí kartu RME FireFace400 v rozlišení 24/192, vyvedené koaxiálním kabelem do převodníku Benchmark DAC1, a odtud analogově do vstupu AUX1. Současně byl optický a druhý koaxiální digitální výstup karty RME zapojen do vstupů OPT1 a COAX1, a díky možnosti nastavit hlasitosti jednotlivých komponent jsem mohl přepínat a přímo porovnávat analogový a digitální vstup DP32 nastavený na stejnou hlasitost.
Skladby nebo některé pop-remixy Norah Jones mají výborně nahrán vokál, basové složky, i akustické nástroje jsou plné detailů a výšek, podobně jako nahrávky na deskách Dana Bárty (Animage) či Goldfrapp (Tales of Us). Jemný a křehký zpěv interpretů zněl stejně jemně a křehce i z reproduktorů, přirozeně a relaxovaně, a to jak na AUX, tak i na COAX vstupech. Srovnával jsem ještě zvuk na COAX a OPT vstupu DP32, nakonec jsem dospěl k názoru, že optika je proti koaxiálu taková méně uspořádaná a přesná v impulsu, nemá tak jemné střední pásmo, a pak už porovnával jen analogový AUX a digitální COAX vstup.

Na digitálním vstupu, kdy D/A převod provádí zmíněný 32-bit chip ESS Sabre Technology, bylo znát, že jemnost projevu byla skutečně o něco lepší a klidnější než na AUX, kdy převod zajišťuje Benchmark. Audiant DP32 DAC dává posluchači opravdový analogový feeling, vokál je jak pohlazení, přitom je velmi detailní a hmatatelný, nijak se netopí v doprovodu nástrojů ani v basu nebo bicích a perkusích, moc pěkné. A ten klid v nahrávce!

Přehrávání CD formátu v rozlišení 16/44,1 je rovněž velmi příjemné a živé, D/A převod, nízký jitter a dynamická rezerva jsou znát, zvuk je precizní i při tomto rozlišení, což jsem střídavě porovnával s poslechem CD v CaryCD306/300 na solidstate výstupu. Činely bicích na desce Led Zeppelin a skladbě Rock And Roll znějí krásně přítomně, s patřičným kovovým nádechem, spolu s kytarami a zpěvem jsem jen zavřel oči a hned jsem viděl ty rotující cívky starých Revoxů... Dominantou je ale pro DP32 HiRes, projev nahrávek v tomto formátu je zkrátka podmanivý. Velmi jsem si užíval něhu a detaily zvuku strun např. při skladbě Private Investigations od Dire Straits (Love Over Gold). Audiant DP32 DAC je skutečně povedený, je skvělý.

Podobně dobře je na tom i zesilovač Audiant 100p, hudba je relaxovaná a přirozená i při vyšších hlasitostech, i když většina poslechu byla spíš tišší, a navíc repro-Sněhuláci mají poměrně dobrou citlivost, takže jsem jistě nedocenil kvalit 100p při velkých výkonech. U mnoha skladeb mě opakovaně mile překvapoval dobře vyvážený a pevný bas s dobrým dozvukem, hmatatelný ale v dokonalé harmonii s ostatními nástroji a vokály, navzdory určitým povzdechům na hifi fórech že bas u 100p není až tak dobrý – podle mě jednoznačně je. Provedl jsem samozřejmě i srovnání na zvuk lamp Per-JadisJA30, kdy bylo u většiny nahrávek znát převahu a dynamiku Audiantu, někdy se naopak projevila mírná jakoby nesoustředěnost na nejvyšších kmitočtech a oproti lampám chyběla taková ta nejjemnější intimita, což je ale u polovodičů normální. Přesto je celkový zvuk, úroveň a propracovanost prostoru, barvy nástrojů, nebo podání množství všelikých hudebních detailů v případě Audiant 100p vynikající.

Závěrem ještě jedna dobrá zpráva: Audiant tvoří základní modelovou řadou PERREAUX, a i přes nesporné kvality zůstává cenová úroveň přístrojů velmi rozumná. Díky nadčasovému designu a progresivnímu obvodovému řešení bude kombinace DP32 a 100p všem šťastným majitelům přinášet požitek z hudby a jen samou radost, o tom není pochyb.

Co já na to?
Zákony kvalitního poslechu mají univerzální platnost i na Novém Zélandu.

Kč 74 990,- - Perreaux Audiant DP32 DAC
Kč 69 990,- - Perreaux Audiant 100p

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zajímavý a vkusný design

+ dokonale sladěný pár

+ výbava a příslušenství přístrojů

+ precizní provedení a konektivita

+ výborný, analogově jemný zvuk

+ Audiant DP32 DAC je nadčasově řešený komponent

ZÁPORY

- zesilovač 100p se nedá rozumně použít bez DP32 DAC

- reproterminály 100p z prostorových důvodů pravděpodobně neumožní bi-wiring

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha