650 200 loewe

Spolu s všelijakými soundbary a integrovanými zvukovými systémy v posledních dvou letech svět domácího kina zaplavují i „hrající základny pod televizi", vyhovující mnoha běžným posluchačům více než rozměrné multikanálové systémy klasických reprosoustav, nebo ploché soundbary s jasnými limity. Začala s nimi značka BOSE s modelem Solo TV, o něco později už má svou verzi snad každá značka, která se alespoň okrajově pohybuje ve světě domácího kina. Ani první, ani poslední je také americký Klipsch s modelem SB 120.

Na první pohled je televizní zvukový systém stejně decentní jako jakékoliv obdobné zařízení, jinými slovy jde o poměrně velký, černý, pravoúhlý box s krycí mřížkou na čelní stěně. Na toto jednoduše střižené tělo se pak postaví samotný televizor, přes použití plastiku jako hlavního materiálu unese SB 120 na svém hřbetu váhu až 45 kg. To není zlé – určitě ne s ohledem na to, že samotný systém váží pouze 10,4 kg a zabere vám na komodě / racku prostor 83,1 x 33,6 x 9,9 cm (š x h x v).

Jednoduchost křivek prosakuje i do vybavení SB 120 – máte totiž jen tři možnosti, jak do zařízení signál ze své televize (nebo přehrávače) dostat. Vlastně dvě, neb třetí je Bluetooth, díky kterému si můžete snadno připojit třeba svůj telefon a přehrát si nějakou hudbu jako kulisu. Z „drátových" možností, využitelných pro domácí kina, tu najdeme jeden optický digitální vstup a jeden pár analogových RCA vstupů. Toť vše, byť třeba alespoň ještě koaxiální, nebo alespoň zdvojený optický konektor by nebyl od věci. Také tu nenajdeme ani pre-out výstup pro subwoofer, byť i ten by se občas mohl hodit – fér je přiznat, že drtivá většina konkurentů je vybavena stejně.

Díky Bluetooth připojení, používající výborný kodek apex ke bezztárové kompresi přenášeného signálu, můžete snadno téměř z jakéhokoliv dnešního zařízení streamovat zvukové soubory – rozlišení je omezeno na standard Red Book (tedy 16 bitů / 44,1 kHz), ale pro kulisový každodenní poslech nebo na večírek to bohatě stačí, zvláště vezmeme-li v úvahu cenu a zaměření přístroje. Jen tak mezi řečí, přestože do „modrého zubu" proniká tento kompresní algoritmus teprve v jedenadvacátém století, navrhli ho již v roce 1980, ale beztrátová úprava pochází z roku 2009.

Ač by tomu snad relativně skromné rozměry nenapovídaly, uvnitř těla se skrývá třípásmová aktivní reprosoustava s celkem šesti reproduktory. Výšky mají na starosti hliníkové kopulky o průměru 19 mm, usazené (jak jinak u Klipsch) ve zvukovodu Tractrix, středy polymerové membrány o průměru 7,6 cm a basové pásmo obhospodařují ovály, definované výškou 7,6 a šířkou 12,7 cm. Basová část je také vybavena dvěma bassreflexovými porty.

Maximální simplicita se opakuje i ve vybavení – jediným podporovaným kodekem je Dolby Digital, ale je fakt, že bohatě stačí pro většinu situací. Klipsch SB 120 je vybaven také podporou simulace 3D zvuku, tedy schopnosti pomocí změn fáze a časování signálu alespoň trochu připodobnit reprodukci klasickému multikanálovému přednesu. Tak jako kdykoliv jinde, je tento efekt extrémně závislý na konfiguraci zdí, pozici systému a mnoha dalších faktorech a tak jako téměř vždy a všude žádný dramatický dojem neposkytuje. Rozhodně potěší i praktická schopnost naučit se kód vašeho stávajícího dálkového ovládání, takže nebudete muset využívat dodávanou jednoduchou „placičku".

Dostatečné schopnosti pro běžné televizní vysílání zajišťuje frekvenční odezva 50 – 20 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 3 dB. Zvukové dojmy jsme sbírali s plochou televizí Philips a také při reprodukci z Pioneer BDP-LX71.

Z relativně kompaktní ozvučnice umí Klipsch vykouzlit pěkně energický zvuk, třeba náraz auta v jedné z úvodních scén na Blu-ray disku „Constantine" se pěkně zařízl zvukem tříštícího se skla a ohýbané oceli až pod kůži. Středy a výšky jsou jednoduše velmi expresivní, občas snad až trošku tvrdé, při filmové reprodukci to je ale spíš k prospěchu věci.

Pravdou je, že basové složky je tak nějak méně, ale od přístroje s tak nízkým profilem byste asi bas jeskynních objemů asi stejně nečekali. Hodně pomůže umístění blízko zdi, ideálně i na nějakou skříňku. Pak má poměrně slušnou sílu a objem i „bručení" mimozemských strojů v nejnovější filmové interpretaci „Války světů".

Zvuk je digitálně čistý, pevný a jasný, dobrému zážitku pomáhá i jeho rychlost, ani komplexní filmové scény s mnoha výbuchy nepůsobí nekontrolovaným dojmem. V porovnání s plochou televizí jde jednoznačně o jinou zvukovou ligu, což je přesně to, proč byste si mohli SB 120 chtít pořídit.

Jako nástroj pro reprodukci hudby pak Klipsch SB 120 opět nabízí lehce světlejší vyvážení. Samozřejmě tu není žádný výrazný dojem prostorovosti, přeci jen rozteč obou kanálů není téměř žádná. Plasticitu prostorové scény tak nehledejte, dynamiku a dopřednou energii ale klidně. Pro běžný poslech, zejména pak popu a rocku, je hudební výkon jednoduše „fajn".

Zvuková základna Klipsch SB 120 nabízí za rozumné peníze rozumný výkon, přesně podle očekávání. Nenápadný design padne kamkoliv, škoda je snad jenom omezeného počtu konektorů. Jeden digitální a jeden analogový vstup sice zřejmě budou pro běžné nasazení stačit, mohl by tu být ale alespoň výstup na subwoofer pro ty, kterým objem spodních tónů nebude stačit. Pokud budete chtít ozvučit třeba i domácí večírek, tak i to SB 120 zvládne, hlavně díky schopnosti hrát pod kontrolou i poměrně nahlas. Celkově je Klipsch SB 120 ztělesněním poměru rozumné ceny a výkonu v dramaticky bujícím segmentu „soundbase" přístrojů.

Kč 11 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ čistý a jednoduše srozumitelný zvuk

+ umí hrát pěkně nahlas a energicky

+ pro filmy jednoduše fajn jednoduché a kompaktní řešení

ZÁPORY

- málo vstupů

- 3D režim je zbytečný

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha