650 200 loewe

Domácí kino je sice na ústupu, ale jsou prostě chvíle, kdy prostorový zvuk přijde vhod. Moderní Blu-ray formát a dobře zpracované filmy totiž leckdy nabízí skutečně fantastickou obrazovou i zvukovou stránku a byla by škoda nevyužít potenciálu naplno. Jenže kdo má nazbyt prostor potřebný pro postavení slušného domácího kina, když si chce jednou za týden pustit film? A komu se chce vymýšlet správné zapojení, hledat vhodný receiver a nastavovat ho, když moderní technologie nabízí výrazně snazší cesty a nedokonalé lidské ucho se jimi nechá snadno obalamutit?

Kdo přišel jako první s myšlenkou soundbaru, to už dnes těžko dohledat. Jisté ale je, že Bowers&Wilkins jako jedni z prvních přišli s myšlenkou skutečně špičkového soundbaru a jejich Panorama se stala hitem. Po nějaké době tu tak máme Panorama novou, s pořadovým číslem 2 a revidovaným exteriérem i interiérem.

Tak jako u první generace, i zde se jedná o masivní soundbar, simulující 5.1 (či spíše možná 5.0) rozvržení domácího kina. Při zavěšování na zeď pozor na nemalou hmotnost 14 kg (závěsný systém je nicméně bytelný a dobře vyřešený), rozměry 1100 x 181 x 125 mm (š x h x v) se hodí ideálně k televizím s úhlopříčkou obrazovky zhruba 42".

Celou viditelnou přední část přístroje zabírá černá krycí mřížka z kovu, narušená přímo uprostřed jen přehledným, poměrně rozměrným displejem (rozsvítí se pouze při pohybu ruky před ním), z něhož se však mnoho informací nedozvíte. Na ten stejně patrně nebude třeba sáhnout, Panorama 2 je vybavena typickým „vajíčkovým" ovladačem, tak jako většina ostatních lifestyle produktů B&W. Kromě černé mřížky tvoří většinu zbylého povrchu nerezové provedení s černým leskem, poměrně efektní povrchová úprava, jejíž jedinou nevýhodou je vysoká citlivost na prach a otisky prstů. Prostředek zadního panelu se závěsnými body a konektorovou „kolébkou" je pak z masivního plastu, stejně jako dozadu namířené bassreflexové otvory Flowport (obdařené u výstupu „krátery" po vzoru golfových míčků, kde tyto prohlubně také optimalizují proudění vzduchu). Pro zájemce o položení Panorama 2 jsou připraveny masivní šroubovací nožičky.

Konektorová kolébka skrývá čtveřici HDMI konektorů (3x vstup, 1x výstup včetně zpětného kanálu pro audio), subwooferový pre-out („oříznutý" na rozsah 12 – 150 Hz) a 3,5mm vstup pro optický digitální nebo klasický analogový jack. Toto je největší změna oproti původní verzi – tam HDMI zcela chybělo, naproti tomu byla k dispozici dvojice analogových RCA a dvojice optických vstupů. Pro účely domácího kina je ale určitě vhodnější výbava nového modelu.

Kouzlo toho soundbaru však není jen v pěkné „tvářičce", to důležité leží uvnitř. Celkem tu najdeme šest zesilovačů, pracujících ve třídě D a krmených digitálním signálovým procesorem – právě díky němu umí být Panorama skutečně dravým soupeřem klasickému běžnému kinu. Ty pohání v součtu devět reproduktorů. Jeden 50W zesilovací modul „pohání" dvojici subwooferů s průměrem mebrán 90 mm, zbylých 5 modulů má výkon poloviční a má na starosti 2x 75mm středový reproduktor, 4x 75mm surroundový reproduktor a proprietární BéWéčkový vysokotónový měnič s hliníkovou membránou, uzavřený v typické „ubývající" ozvučnici typu Nautilus. Velkou výhodou zesilovačů třídy D je typický odběr pouhých 36 Wattů v pracovním režimu. Panorama 2 zvládá také až nečekaný frekvenční rozsah – v toleranci -6 dB si sáhne na hranici 35 Hz a vystoupá pak až na 50 000 Hz.

Basové měniče jsou sice poměrně malé průměrem, ale jejich masivní závěsy umožňují velký výkmit. Šestice středotónových a surroundových měničů zase využívá membrány ze skelného vlákna.

Čipy v Bowers&Wilkins Panorama 2 umí dekódovat všechny potřebné moderní signály – zvukové stopy filmů a koncertů v Dolby Digital, Dolby PLII ani DTS tak přístroj nezaskočí.

Veškeré potřebné funkce budete ovládat pomocí klasického „vajíčka", určeného lifestyle produktům B&W, zde s několika málo funkcemi navíc. Je třeba si trochu zvyknout, u někoho také překonat pocit, že za 50 tisíc by mohla být k dispozici klasická „dálka" – na druhou stranu, originální řešení musí být originální ve všech směrech.

Jedinou reálnou výtkou dané koncepci by mohlo být to, že v B&W přístroj nevybavili nějakou formou automatické kalibrace – zvláště proto, že právě správné načasování odrazů v místnosti tvoří onu prostorovost. Takto je třeba v úvodní nabídce přístroje ručně zvolit vzdálenost poslechového místa, případně také jeho nesymetrii v pravolevém směru, pokud byste soundbar náhodou neumístili přímo před sebou. Nejdůležitější je ale nastavení materiálu okolních stěn. Panorama 2 nabízí tři možné volby s konkrétními příklady pro pravou a levou stěnu (v podstatě by se tyto volby daly popsat jako „velmi odrazivé", „velmi pohltivé" a „běžná zeď"). Nutno dodat, že pokud věnujete dvě minutky vhodnému nastavení, na zvuku se to projeví. V naší poslechové místnosti byl rozdíl naprosto jasný, zvláště proto, že jedna stěna je poměrně výrazně prosklená a druhá zase z velké části zakrytá knihovnou; byť byly obě od Panorama 2 poměrně daleko, nastavení zkonkrétnilo nejen zvuk jako takový, ale hlavně onen pocit prostorovosti.

Kvality Panorama 2 jsme zkoušeli s „domácím" Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP-LX71, HDMI kabely dodal Monster Cable, stejně jako optiku. Napájení filtroval Xindak XF-2000B (byť rozdíly s / bez filtru se u digitálních zesilovačů projevovaly na hraně rozlišitelnosti).

Prvním kotoučkem v naší mechanice byl Blu-ray „Constantine", využívající víc než dobře audiovizuální přednosti tohoto formátu. Například jedna z úvodních scén, kdy auto v plné rychlosti narazí do muže, nesoucího Kopí osudu, je opravdovou kakofonií zvuků – tříštění skla, lámání a ohýbání kovů, rachot motoru a vůbec množství mechanický zvuků. Obyčejnější systémy domácího kina to rychle vzdají a veškerou energii věnují prostě rachotu jako celku. Panorama 2 ale příjemně překvapila – můžete s trochou nadsázky sledovat každý kousek rozsypaného skla, „kvíknutí" železa a sykot zvířeného písku. Navíc díky DSP je vše neuvěřitelně přesné a energické, takže při vhodné hlasitosti „jste tam". Než si na takovou míru energie a razance zvyknete, doporučujeme lekavějším povahám nedržet při podobných scénách v ruce tekutiny.

Kvality Bowers&Wilkins Panorama 2 oceníte ale i u komornějších filmů, nejen explozívních akčních kusech. Třeba seriál Tudorovci na Blu-ray je opatřen vynikající kvalitou zvuku, takže třeba plamenné projevy Jindřicha, stejně jako intrikánské šeptání žen okolo něj je vykresleno s naprostou samozřejmostí, jako kdyby se pikle kuly doslova za vašimi zády. Elektronika v Panorama 2 také velkou měrou respektuje tonalitu hlasů a zvuků, takže se můžete ponořit pouze do samého děje, protože vám díky skvělému zvuku neunikne už ani hláska.

Aktivní řešení, lehké membrány a DSP garantují také nezkrotnou dynamiku projevu. Pusťte si Blu-ray 5.1 verzi alba „Mira" od severských Jienat, abyste docenili kouzlo tohoto soundbaru. Jemné, čisté perkuse, pevné a energické basy, to vše v realistickém objemu a s absolutně perfektní kontrolou. Panorama 2 umí prodat i úder do bubínku s celou jeho hloubkou a energií, můžeme sledovat až překvapivě dlouhý dozvuk a rozlišení. Dobrému dojmu pomáhá i rychlost zvuku, máte prostě pocit, že vám hudba běží vstříc a stále se valí do poslechového prostoru.

Snad jen decentnímu zpěvu, jako je ten u 5.1 mixu na SACD „Avalon" od Roxy Music, by snad slušelo o maličko více klidu a pohodové uvolněnosti. Je ale fakt, že Panorama 2 není zaměřena tímto směrem, je tak spíše opravdu obdivuhodné, že i náročnou disciplínu multikanálového audia zvládá na úrovni sestav za pár desítek tisíc.

Kam ale Panorama 2 rozhodně míří, to jsou bombastické scény, oslnění (nebo snad spíše „ohlušení"?) „kino" zvukem – třeba jako u Blu-ray trilogie „Jurský park". Úvodní melodie s probublávajícím basem, energické dupání Tyranosaura nebo třeba křik virtuálních pravěkých otesánků. To všechno jsou příklady velkolepé prezentace, výbušného a tak strhujícího zvuku, že se vám s každým drobným otřesem, s každým zařváním divé zvěře utržené ze řetězu, s každým dalším vykresleným detailem roztáhne úsměv na tváři. Právě u skvostného mixu „Jurského parku" hrozí, že vám vinou výše zmíněného efektu odpadne horní půlka hlavy – je to skutečně paráda.

Bowers&Wilkins Panorama 2 je parádní alternativou ke klasické formě domácího kina. Jakkoliv úplná preciznost prostorového efektu závisí velkou měrou i na tom, kam si soundbar postavíte / pověsíte a na tom, o jaké stěny se zvukové vlny odráží, v rozumných podmínkách dokáže Panorama 2 být skutečným domácím kinem. Prostor, neuvadající příliv energie, pevnost a sebevědomá síla, s níž vás tohle elegantní a s typickou bowersovskou péčí vyrobené řešení bude bavit, zdaleka přesahují první očekávání z útlého těla. Pokud přijmete high endovou cenovku, pokud vám vyhovuje dramatické, energické a hodně autoritativní ladění zvuku a pokud hledáte vysoce stylové řešení pro své filmové zážitky, na kterém vás neurazí ani občasný poslech hudebního materiálu (protože Bowers&Wilkins stále ctí své audiofilské kořeny), pak žádný jiný soundbar na dnešním trhu nenabízí to, co Panorama v druhé inkarnaci. V dané cenové kategorii by určitě mohl být součástí balení i automatizovaný kalibrační systém, když i jinak vyžaduje Panorama 2 jen minimum uživatelské invence. Nicméně i tak jak je, je Bowers&Wilkins Panorama 2 báječným, stylovým a velmi zábavným produktem – jak se říká, „V jednoduchosti je síla".

Kč 51 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ elegantní design

+ funkční řešení pro ty, kteří nechtějí mít všude dráty a bedny

+ dostatek HDMI vstupů

+ dobře vyřešené možnosti zavěšení i postavení

ZÁPORY

- chybí plně automatizovaná kalibrace

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha