V oblasti levných gramofonů je patrně široko daleko nejznámějším a nejúspěšnějším výrobcem rakousko-český Pro-Ject. Jenže ouha – jeho výrobky jsou určeny spíše těm znalejším, kteří si chtějí s vinylovými rituály hrát a užívat si je. Kdo chce mít s přehráváním černých desek co nejméně starostí, má při výběru přístrojů s dobrým poměrem cena / výkon dost úzké hřiště. Nejznámějším zástupcem kategorie „nestarej se a hraj“ je patrně Clearaudio Concept, nicméně jeho cena už také nemusí být milá těm, kteří chtějí prostě jen mít možnost si občas bez starostí a větších nároků přehrát vinyl. V dostupné kategorii je ale právě pro takové nároky určen DP-300F, od japonského Denonu, který má v analogové oblasti množství úspěšných zářezů.

Gramofon DP-300F je vlastně kombinací základního šasi, raménka a přenosky. Dominantním materiálem je laminát, díky němu je základna pevná, ale přitom lehká. Celý gramofon váží pouze 5,5 kg při „standardních“ rozměrech 43,4 x 12,2 (s protiprachovým krytem) x 38,1 cm (š x v x h). Talíř je vyroben v podobě čistého hliníkového odlitku, je dost lehký – váží vlastně téměř stejně jako gumová podložka pod LP. Raménko je též vyrobeno z lehkých kovů, celý headshell je nasazovací, to pro případ, že by bylo třeba instalovat nestandardní přenosku. Na půlpalcové uchycení lze zavěsit vložky s hmotností 4,5 až 9,5 g. Samozřejmostí je možnost nastavení přítlaku i kompenzace dostředivé síly – v manuálu jsou optimální hodnoty pro dodávanou MM přenosku DSN-85. Ta poskytuje výstupní napětí 2,5 mV. Raménko je usazeno na pneumatickém čepu, pro možnost manuálního spouštění na požadovanou pozici, nechceme-li nechat volbu na automatice.

Pod talířem najdeme základní mechanické prvky. V dolní části šasi je integrovaný DC servomotor, který pohání malou hřídelku, která otáčky přenáší na talíř s přesností + / - 0,1% pomocí klasického řemínku. Dvoupolohový přepínač pod talířem zapíná či vypíná integrovaný MM předzesilovač. Pomocí tlačítka vpravo od talíře můžeme zvolit buď 33 a 1/3 nebo 45 otáček za minutu. Raritní kousky, které potřebují 78 otáček, pak nepřehrajete. Dalším tlačítkem pak volíte mezi „klasickou“ a „singlovou“ velikostí LP desky.

Na čelním panelu jsou pak ještě dvě další tlačítka s výmluvnými popisky Start a Stop. Plně automatizované přehrávání spustíte prvním zmíněným, nejdříve se roztočí talíř, pak se raménko přesune na začátek desky a již jen čeká, než ho spustíte. Můžete jej nechat ve spuštěné poloze, pak sice trochu hrozí, že by mohl o mírně zvlněnou desku škrtnout (i když se automaticky mírně zvedá a klesá), ale nemusíte se starat absolutně o nic.

Ze zadní strany gramofonu pak vychází celkem tři kabely – jeden napájecí, dva pro signál. Dle hesla „minimum starostí“ jsou kabely zapuštěné do těla a tedy nevyměnitelné. DP-300F je prostě absolutně jednoduchým, plně automatickým nástrojem pro ty, kteří si chtějí okusit zvuk černých placek s minimem námahy.

Denon DP-300F jsme zkoušeli s dvoukanálovým receiverem Pioneer SX-20 (jak přes vstup pro signál přímo z MM přenosky, tak přes klasický analogový linkový vstup), dále také s NAD C370 a chvíli též přes předzesilovač Pro-Ject Phono Box. K porovnání jsme měli gramofon Audio Technica AT-LP120USBC. Kvalitu proudu zajišťoval Xindak XF-2000B, zvuk se linul z Harbeth Monitor 30 a KEF LS50.

Kdo by si říkal, že integrované obvody gramofonového předzesilovače budou u gramofonu této cenové kategorie naprosto k ničemu, mýlil by se. Překonají totiž celkem výrazně MM předzesílení u Pioneer SX-20 a téměř se vyrovnají (levnému, ale ne špatnému) Phono Box. Navíc kvalita je dle našeho názoru odpovídající právě té cenové úrovni a právě takovému publiku, na jaké DP-300F cílí. Prostě co nejsnáze dostupná rozumná kvalita…

Na to, že DSN-85 je nejzákladnější přenoskou japonského výrobce a DP-300F je pořád velmi dostupný přístroj, nehraje vůbec špatně. Má tendenci k lehké měkkosti a nadprůměrné vřelosti a barevnosti, ale to je patrně přesně ten charakter, který od takto koncipovaného gramofonu toužíme dostat. „Fine Line“ od Barryho Gibba („Now Voyager“ | Polydor | 1984 | 823429-1) tepe strhujícím elektronickým rytmem, bas jde poměrně hluboko a vytváří se tak velmi příjemný základ, který vás donutí poklepávat si do taktu. Všechny tóny jsou tak trochu barevnější, uvolněnější, velmi muzikální – DP-300F si v základním nastavení s integrovaným phonem nehraje na analytika, ale naopak na pohodáře.

Přesto se nedopouští žádných těžkých hříchů v podání akustických nástrojů. Gerschwinova „Rhapsody in Blue“ (Opus | 1975 | 9110 0385) má spoustu energie, opět cítíme silný „tah na branku“. DP-300F se nedá přímo vytknout, že by zvuk neměl dostatečně pevné kontury, přesto pokud už bychom museli i v dané cenové relaci hledat nějakou chybu, tak zrovna na tomto LP by zvukové podání mohlo být trochu pevnější, až tvrdší. Přesto – kdo hledá hudební něhu, onu vinylovou laskavost a vřelost, přesně takovou u DP-300F najde.

Pink Floyd s „Dark Side of the Moon“ (Supraphon | 1978 | 1 13 2224 ZD), hlavně pak ve skladbě „Time“ ale vůbec nezní špatně. Masivní dávku hudební radosti přináší jak razance bicí soupravy, tak celkově slušná přehlednost nahrávky (jakkoliv zrovna výlisek české provenience špičkovou kvalitu nepředstavuje) a nepřehnaný, realistický objem zvuku, který vás obklopí. Na to, že za tento kompletní gramofon včetně přenosky a předzesilovače budete muset obětovat pouze deset tisícovek, předvádí také skvostnou separaci jednotlivých nástrojů a jejich skvělé ohraničení.

Velmi, vlastně až nečekaně čistý přednes nabízí Denon DP-300F na albu „Trafalgar“ od Bee Gees (MFSL 200g | 1575 12631). Zvláště „Lion in Winter“ je velkolepý, údery do masivních bubnů mají razanci a přitom z celé nahrávky doslova dýchá pohoda a klid. Zpěv Robina Gibba je pak dobře čitelný, prokreslený a přirozený. Denon má i přes projev, odpovídající jeho cenové kategorii ale něco zajímavého – schopnost potěšit vás i tím příjemným, byť vcelku „obyčejným“ zvukem a přimět vás ho poslouchat znovu a znovu a znovu.

Denon DP-300F je tichý, jednoduchý a dobře fungující přístroj, který nabízí téměř perfektní řešení pro ty, kteří touží po co nejsnazší cestě k vinylovému zážitku. Proč téměř? Protože bas by možná mohl být údernější, automatické pohyby raménka by nemusely vydávat tak výrazně plastovo-kovový zvuk, jenž vás může zprvu pěkně vylekat a protože by mohl dovolovat ještě více úprav pro ty uživatele, kteří by chtěli „vyrůst“ – změna přenosky, headshellu a vypnutí integrovaného gramofonového předzesilovače by tak mohlo ideálně doplnit vyměňování kabelů a snad by motorek mohl mít více síly pro roztočení i masivnějších talířů. To jsou všechno ale spíše provozní detaily, co se týká zvukové stránky, pak není co vytknout. V případě, že za deset tisíc zkusíte sehnat šasi, raménko, přenosku a phono předzesilovač, jen u mála přístrojů se dostanete se svou složenou sestavou na zvukovou kvalitu, kterou nabízí DP-300F. A u ještě mnohem menšího počtu gramofonů najdete takovou uživatelskou pohodu a absolutní minimum provozních starostí. Muzikální, vřelý a DP-300F je prostě skvělou vstupní branou do hájemství gramofonových desek pro nezkušené (a lenivé), kdy mohou s tímto gramofonem strávit mnoho spokojených let a postupně si jednotlivé části vylepšovat dle aktuálních nároků, aniž by pro slušený zvuk museli utopit jmění. DP-300 je prostě skvělý gramofon pro zhýčkané věkem kompaktů.

Kč 10 090,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ solidní výkon v základním nastavení

+ integrovaný „použitelný“ MM předzesilovač

+ jednoduché, automatizované řešení

ZÁPORY

- drobné kompromisy ve výrobní kvalitě (třeba nedůvěryhodně působící kovové klapání při spouštění…)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha