Genezi, reputaci ani filozofii firmy Cambridge Audio není asi třeba nijak zvlášť připomínat – ostatně, firma se od svého vzniku v roce 1968 stačila zapsat do světa reprodukce zvuku (a v posledních letech i obrazu) nejspíše již nesmazatelně hluboko. Každý dnes ví, že pokud chce víc než dobrý poměr ceny a výkonu, může se právě na tuhle londýnskou firmu spolehnout. Nejvyšší řada 851 má však vyšší ambice, než „jen" dobrý poměr ceny a výkonu.

Kromě skvělého děleného zesilovače 851E / 851W v nejvyšší sérii najdete ještě jeho kompaktnější verzi v podobě integrovaného zesilovače, D/A převodník a digitální předzesilovač 851D. Sekunduje jim ještě plnohodnotný zdroj signálu (rozumějte tím zdroj s mechanikou), který ale nemůžeme nazvat je CD přehrávačem. V těle Cambridge Audio Azur 851C se totiž skrývá ještě plnohodnotný D/A převodník a digitální předzesilovač.

Na první pohled ale vypadá 851C jako klasický CD player od Cambridge Audio – tedy je výborně vyrobený, úplně pod prsty cítíte robustnost kovových profilů; jeho křivky nesou typickou nadčasovou střídmost, v Cambridge Audio si na vizuální efektnosti moc nepotrpí. Mohutný hliníkový čelní panel se zaoblenými rohy je narušen jen centrálně uloženými dvířky, za nimiž se skrývá bytelná mechanika, původem přímo z CA; pod mechanikou je vsazen poměrně rozměrný, velmi lehce čitelný displej s mnoha informacemi.

Vpravo od displeje je pětice základních ovládacích tlačítek, vlevo pak přístup k sofistikovanějším ovládacím prvkům. Základní je elektronické spínací tlačítko, další pak otevírá přístup do menu (přístroj lze různě nastavit a přizpůsobit vkusu a sestavě), třetí je tlačítko potvrzení volby a čtvrté pak přepíná mezi trojicí filtrů – to pro ty, kteří si rádi hrají. Kromě toho už je zde jenom čidlo pro IR signál.

Na horním panelu je dvojice větracích otvorů – nejen, že hezky vypadají, ale i přes svou nadstandardní velikost je Azur 851C potřebuje, neb při provozu docela topí. Trochu nás zmátl kulatý plastický prvek na horní straně poblíž čela – díky prohlubni totiž evokuje ovladač hlasitosti, nebo možná nějaký prvek pro rychloposuv ve skladbě. Jde ale opravdu jen o pasivní, estetický prvek.

Zadní strana je pak plná konektorů – analogový výstup je zde ve formě symetrických XLR i nesymetrických RCA, výstupní signál ale lze využít i v digitální podobě – nejen v podobě optiky a koaxiálu, ale také jako AES/EBU. Je tu také čtveřice digitálních vstupů – dva jsou klasické, optika a koax (respektive každý vstup má obě podoby, ale aktivní je vždy jen jedna). Dalším digitálním vstupem je AES/EBU, posledním pak USB, které je dokonce vybaveno přepínačem zemnění, takže byste se neměli dočkat nežádoucího brumu. Navíc si u něj můžete zvolit režim 1.0 nebo 2.0.

Cambridge Audio Azur 851C patří k „chytrým" přístrojům, nakloněným inteligentnímu ovládání. Tomu je určen konektor RS 232, méně sofistikované ovládání zajistí 3,5 mm jack vstupu externího snímače dálkového ovládání, případně vstup a výstup firemní ovládací sběrnice.

Celé desetikilové šasi je postaveno na čtveřici masivních antivibračních nožiček. Rozměry 43 x 11,5 x 36 cm (š x v x h) kopírují věrně rozměry integrovaného 851A. Vahou 10 kg odkazuje k poctivé stavbě. Váha přístroje spočívá na čtyřech vícevrstvých nožkách, které zajišťují efektivní tlumení vibrací.

Uvnitř přístroje najdete toroidní trafo jako základ pevného zvuku, stejně jako mechanika CD2 pochází z návrhářského pera londýnské firmy. Digitálně analogový převod ze všech vstupů má na starosti dvojice čipů Analog Devices AD1955, schopná zpracovat rozlišení až 24 / 192. Zajímavější je možná DPS čip, který pro Cambridge Audio vyvinula momentálně asi nejúspěšnější firma v tomto segmentu, švýcarská Anagram Technologies. Jejich technologie ATF2 (Adaptive Time Filtering 2. generace) provádí upsampling všech signálů na 24 / 384 (sám procesor zvládne až 32 bitovou hloubku), pak se uloží v dočasné paměti a při zpracování a přečasování se téměř úplně vymaže jitter. Tento digitální filtr nabízí také tři provozní režimy, kterými si můžete doladit zvukovou charakteristiku dle svých preferencí.

Nejprudší filtr v podstatě utíná frekvence nad a pod hranicí slyšitelného pásma, čímž sice trochu znepřesňuje časování signálu, ale zato do signálu nepouští nic, co by v něm nemělo být. Filtr s lineární fází je zaměřen naopak na co největší časovou koherenci napříč celým frekvenčním rozsahem, poslední filtr s minimálním zásahem do fáze pak funguje někde mezi oběma předchozími.

Výstupní obvody jsou plně symetrické a vůbec celý přehrávač působí velmi organizovaným dojmem s krátkými signálovými cestami.

Jak už bylo řečeno, vstupy zvládají zpracovat signál až 24 / 192, omezení je pouze u optiky, která zvládá 96 kHz. Psané technické hodnoty jsou vynikající – ať už hovoříme o intermodulačním zkreslení pod hranicí 0,0002% (0 dBFs / 19/20 kHz), o celkovém harmonickém zkreslení pod 0,0004% (0 dBFs / 1 kHz) nebo třeba o odstupu signálu a šumu 113 dB. Všechny digitální vstupy mají také na danou cenovou třídu slušnou míru jitteru pouhých 60 pS. Přeslech kanálů je pak vždy větší než -114 dB.

Cambridge Audio Azur 851C jsme poslouchali hlavě s adekvátním setovým partnerem 851A, ale také s Naim Nait XS, Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, Pioneer BDP-LX71 nebo třeba BC Acoustique EX888.1 a Yamaha R-N301. Do muzikálna dolaďovaly set Cambridge Audio reprosoustavy Sonus Faber Venere 2.0. Chvílemi ale hrály také Harbeth Monitor 30 nebo Xavian Bonbonus. Napájení obstarával KrautWire Omega III, propojení komponetů zajišťoval Furutech v XLR provedení, případně KrautWire Guru S. Do role reprokabelů doporučil dovozce Acrolink 7N-S1400III. Je fakt, že s žádným jiným nám dostupným kabelem se zvuk nezlepšil, zůstali jsme tak k plné spokojenosti právě u Acrolink.

Přehrávač Cambridge Audio Azur 851C působí zvukově velmi nestranně, jeho přednes je artikulovaný, nezabarvený a vlastně celkově dosti, možná chvílemi až moc, klidný. Kontrabas v Davisově „Summer Night" z desky „Quiet Nights" (1997 | Columbia | CK 65293) byl rozhodně fajn, zvuk přehrávače je větší, spíše plnější a lehce měkčí, takže působí až lehce „zaplavujícím" dojmem. Kontrola a jistota mu však neschází. Nástroj si umí také brouknout, každý tón má poctivou váhu i definici.

Prokreslení a otevřenost středních tónů vás definitivně potěší, v dané cenové třídě ani o kus výš si asi nemůžete přát víc detailů a větší samozřejmost. Občas se zdá, že k hudbě přehrávač přistupuje až s robotickou přesností – ale nebojte, nevede to k neosobnosti a nehudebnosti. Třeba „A Coral Room" od Kate Bush („Aerial" | 2005 | EMI | 0946 3 43960 2 8) nám předvedla krásně čisté piano s až nečekaným množstvím detailů. Možná je to také tím, že informace vám 851C servíruje s velkou jistotou. Vokál Kate Bush je velmi jistý a dominantní, cítíte precizní kontrolu, která se zprvu může snad zdát jako trochu menší objem. Je ale spíše skutečně výjimečně dobře definovaný.

Vibrafon v „Ralph´s New Blues" v podání Modern Jazz Quartet („Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) si i lehce zacinkal, jeden každý tón byl znělý a dlouho slyšitelný. Kovový nástroj měl spoustu energie a hloubku. Pokud se bojíte příliš výrazného a živého podání výšek, doporučujeme kombinaci se Sonus Faber Venere 2.0, kde se přednes vzájemně velmi příjemně vyvážil a vše hrálo velmi příjemně a přitom čistě. Přehrávač také nevypichuje úplně všechno, třeba činel je za energií dominujícím vibrafonem trochu schovaný, přesto ještě zřetelný a dobře vykreslený.

Dynamika přehrávače je adekvátní, zvláště v oblasti makrodynamické – orchestr ve Vivaldiho „Concerto in B flat major, RV163" („6 Concerti" | 1995 | Denon | CO-78824) je vykreslen s živou energií, ani náročnější pasáž přehrávač nepustí zpod své kontroly, dění na mikrodynamické úrovni však není tak suverénní, jako to celkové. Housle však kupříkladu působí živě, bez citelné dynamické komprese.

Přehrávač má velmi slušné rozlišení, jak už jsme naznačili – dokonce velmi slušné, plnohodnotně patřící do říše high endu. Rachmaninovova „Morceaux de Fantaisie, op. 3, #5" pod Ashkenazyho taktovkou („KEF Ultimate Resolution Demonstration Disc No. 2" | 2010 | Universal | 4803148) přímo překypovala informacemi, klavír měl nejen realistické proporce, ale také vzduch kolem sebe a bylo slyšet i rezonance jeho těla. Stisky jednotlivých kláves byly velmi přesvědčivě definované, průběh tónu pak jistý a přesný.

S velmi dobrým rozlišením souvisí také prostorové podání, které nabízí pěknou, pevnou a velmi zřetelně propojenou scénu. Celá kapela v „James Bond Theme" z pera Montyho Normana, hraná Johnem Barrym a jeho orchestrem (2014 | stereoplay), byla zřetelně rozložena v pravolevém směru, nástroje měly dost prostoru a konkrétní lokalizaci, takže vše působilo příjemně přehledně. Předozadní plasticita je spíše naznačená, nicméně dění se odehrává po celé šířce scény, bez centrálního těžiště, které občas u stereo komponentů cítíme.

Watersova „Every Strangers Eyes" („Pros and cons of hitch hiking" | 1984 | Columbia | CK 39290) hrála s jistotou – zdá se, že ve zvuku už téměř nic neschází, přednes sice není dramatický a vášnivý, sází spíše na přesnost a vyrovnanost. Možná by právě rockovým nahrávkám slušela trochu větší bezprostřednost a naléhavost. CA Azur 851C sice není sterilní, ale ani muzikální; při spárování s jinou elektronikou, než je Azur 851A, může výsledek vyznít až lehce pomaleji.

Cambridge Audio Azur 851C je ideálním zdrojovým komponentem střední třídy pro moderního posluchače – nabízí velmi dobrý CD přehrávač, velmi dobrý D/A převodník a předzesilovač, který by snad občas také mohl najít využití, byť jde spíše o funkci doplňkovou a lépe zní výstup linkové úrovně. 851C je nicméně ideální domácí centrálou, ať už chcete rozehrát svá CD, dívat se na filmy, nebo třeba poslouchat soubory s vysokým rozlišením ze svého počítače. Přehrávač pak potěší vahou a rozlišením zvuku, stejně jako skvělou spoluprací s integrovaným zesilovačem 851A – tenhle set funguje perfektně a není důvod hledat něco jiného. Ve střední třídě nabízí tahle dvojice přístrojů ochutnávku high endových hodnot a velice atraktivní poměr ceny a výkonu, přesně jak pověst firmy slibuje.

Kč 43 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvěle fungující flexibilní řešení zdroje signálu

+ velmi dobrý poměr cena / výkon

+ výborné rozlišení

+ váha a definice zvuku

+ velmi pěkné zpracování

ZÁPORY

- pro pocit naléhavého, šlapajícího zvuku budete potřebovat 851A a živější reprosoustavy, jinak je zvuk snad až příliš časově uvolněný

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha