To, co před velmi dlouhou dobou započal Amar Gopal Bose se svou filozofií velkého zvuku z malého objemu v druhé dekádě jedenadvacátého století dosahuje naprosto neuvěřitelných úrovní. Díky pokročilým digitálním signálovým procesorům, novým materiálům a konstrukcím měničů a rozvoji v oblasti zvukových reprodukčních technologií obecně dnes můžete doslova na dlani držet zvuk, na který byste před deseti patnácti lety potřebovali minimálně slušnou věžičku. Kromě Bose je jedním z pionýrů kombinace stylu, velkých rozměrů, ale zato velkého zvuku třeba Bowers&Wilkins a jak se zdá, nově tak třeba Denon se svým stylovým přenosným „penálem" jménem Envaya.

Když poprvé Denon Envaya vezmete do ruky, uvědomíte si, že je to vlastně velmi drobný přístroj, byť na papíře to tak úplně nevypadá. Šířka 25,5 cm, výška 14,1 cm a hloubka pouhých 4,7 cm při hmotnosti 1,28 kg dělají z Envaya v podstatě trochu větší peněženku. Konstrukce nese významný podíl plastu, je ale velmi hezky zpracovaný a pevný. Zadní stěna se po zatlačení na mírnou prohlubeň odklopí a vytvoří tak elegantní a stabilní stojánek. Čelní stěnu tvoří průzvučná plastová mřížka s velkými oky a barevnou vrstvou pod ní – v balení dostanete celkem čtyři varianty, které si lze dle momentální nálady celkem snadno vyměnit. Můžete si navíc vybrat, zda základní plastová kostra bude bílá, nebo černá. V jakékoliv kombinaci je ale na Envaya radost pohledět...

Na úzkou horní hranu se vešla celkem šestice ovládacích tlačítek a efektní indikátor stavu baterie (ta vydrží v praxi něco mezi 8 a 10 hodinami a nabije se naplno za zhruba 2,5 hodiny). Indikátor je vlastně úzká čárka, podsvícená až pohádkově jemným, mléčným světlem. Vedle je kulaté, prohloubené spínací tlačítko (taková jsou vlastně všechna), po jehož stisku vykouzlí Envaya uvítací tón, ne nepodobný zahoukání nějaké velké oceánské výletní lodi. Napoprvé se rozhodně leknete, protože objem a síla tónu vás zaskočí. Hodně zaskočí.

Dalších pět tlačítek v již popisovaném provedení slouží pro volbu mezi vstupem AUX a primárním Bluetooth připojením a k regulaci hlasitosti, respektive k okamžitému ztišení reprodukce. Na jednom z boků je pak vstup napájení pro externí spínaný zdroj, nad ním analogový 3,5 mm jack pro vstup AUX, miniaturní resetovací tlačítko, mazající všechna uložená Bluetooth spojení. Posledním prvkem je USB výstup, určený pouze nabíjení, primárně pak odpovídá nárokům iPhone. Tím pádem se Envaya stává ideálním reproduktorem pro vaše mobilní zařízení.

Denon Envaya je koncipován hlavně jako Bluetooth reproduktor. Používá kodek aptX s latencí pouhých 32 milisekund (standardní BT propojení má zpoždění až 200 ms). Pro spojení můžete využít i přiložení telefonu k zařízení a konektivitu za pomoci NFC. I díky tomu lze připojit najednou až tři různá zařízení, což využijete hlavně ve společnosti více přátel na večírku a v podobných situacích.

Zvuk produkuje celkem trojice měničů – je tu dvojice širokopásmových měničů s průměrem membrány 5,7 cm, které doplňuje pasivní, nepoháněný zářič o průměru 10 cm. Energii zvuku dodává digitální zesilovač, výkon a podobné detaily se nedozvíme a ani na tom v praxi nezáleží. Pro takhle malé membrány stačí doslova pár Wattů. Denon se zato chlubí tím, že díky sofistikovanému DSP MaxxAudio od firmy Waves (což je mimo jiné společnost, zabývající se zvukem v hudebním průmyslu, filmech apod.) vychází i z maličkých měničů zvuk dokonce o 1,5 oktávy hlubší, než by odpovídalo běžnému zapojení takovýchto reproduktorů.

Spojení přístroje s jakýmkoliv Bluetooth zdrojem je maximálně jednoduché a rychlé, ať už párujete klasicky podržením tlačítka či bezpracně pomocí NFC. V praxi by snad nemusel stisk kláves provázet sytý, plný a naštěstí krátký zvuk, ale alespoň ve venkovním prostředí prostě víte, že se něco děje.

Trochu škoda je, že se v Denon rozhodli vytvořit vysloveně mobilní reproduktor – určitě by díky praktické kompaktnosti a silnému zvuku udělal parádu i na pracovním stole, třeba za pomoci USB vstupu. To je nicméně v daném kontextu naprosto marginální problém.

Že se Denon Envaya basu nebojí, to jsme si ověřili při poslechu švýcarských Yello a jejich „Oh Yeah" ze sampleru německého stereoplay, kde je opravdu štědré množství tvrdého, syntetického zvuku. Energický, silný bas vynikne naplno až při alespoň střední hlasitosti, z tak ploché ozvučnice ale rozhodně vychází úžasný objem a razance. Vliv DSP se tu jasně projevuje snahou o maximální kontrolou a fyzikální limity cítíte jen díky lehce měkčímu dopadu basových tónů a pocitu, že „za" zvukem není dýchající rezerva, jakou vnímáte třeba u kvalitního subwooferu. Nejdůraznějších spodních oktáv docílíte při položení Envaya na zem – je jedno, jestli na podlahu či piknikovou deku – v režimu stojánku. Bez větších trablů se přednes Envaya vyrovná i větším (a dražším!) podobným produktům známých mainstreamových značek.

Klidný jazz „If you were a sailboat" od Katie Melua nás opět uvádí do světa trochu měkčího, příjemného zvuku – ostatně tak, jak ho známe z většiny produktů Denon. Je tu cítit barevně hodně bohatá kytara a její struny, vokál na druhou stranu působí velmi hezky a hlavně čistě, opět je vše vlivem DSP precizně kontrolováno a fyzika nefyzika vás Envaya přesvědčí, že zvuk klasických menších regálových reprosoustav a entry-level zesilovače lze v podstatě úspěšně dohnat i „kličkami". Zvuk zařízení je také čím dál vyrovnanější, čím více hlasitosti přidáváte (byť pravda, pokud už hrajete hodně nahlas (a že to Envaya překvapivě umí), ono „dopování" zvuku už je docela znát).

Nejvyšší tóny umí být velmi znělé a energické, přitom ale opět díky fascinující kontrole nemají tendenci k agresivitě. Vibrafon v „Concorde" od The Modern Jazz Quartet je tak hezký, pěkně a výrazně cinkající, nemáte sice pocit vyslovené průbojnosti tónů, ale klid a neřezavost vám na druhou stranu zaručí příjemné a lehké poslouchání. Navíc je výšek dost, aby se neztratily ani pod výrazným basovým pásmem.

Malé a navíc poměrně silnými zesilovače rozkmitávané měniče umí rychle kmitnout a rychle opětovně zastavit – jinými slovy, elektronika se tu stará také o subjektivně parádní dynamiku. Minimálně v kontextu rozměrů a pořizovací ceny. Třeba i bubínky ve velmi věrně nahrané „Dancehall" od Jienat mají slušnou razanci a kontrolu, byť samozřejmě cítíte, že autorita se klasickým větším ozvučnicím, respektive klasickým systémům nevyrovnají. V podstatě se ale Envaya vyrovná libovolnému, i výrazně dražšímu, přístroji podobného „all-in-one" složení.

Natěsno přitažené zvukové opratě a velká kontrola pomáhají také snadné orientaci ve zvuku. Třeba v nádherném kytarovém klasickém Tellemanově kusu „Bourée alla Polacca" z „The Baroque Album" Johna Williamse je slušně vykreslený hlavní nástroj a struny jsou od sebe velmi slušně oddělené. Samozřejmě nemůžete od podobně velkého zařízení očekávat plnohodnotný tah velkého orchestru, ale proč taky.

Maličká krabička Denon Envaya nás příjemně překvapila. Nejen, že vypadá rozhodně k světu, ona také k světu hraje, obzvláště vezmeme-li v úvahu nízkou cenu, kterou tento Denon snadno strčí do kapsy téměř všechna jiná stylová zařízení. Bluetooth konektivita je jednoduchá a velký, dramatický a energický zvuk z malých rozměrů si tak užijete kdykoliv a kdekoliv. S klidným svědomím tak můžete zapomenout na většinu i rozměrově větších a dražších Bluetooth reproduktorů, protože Envaya nabídne srovnatelnou úroveň estetiky i zvuku.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala za pomoci notebooku s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Na to, že jde o velmi levné a ploché zařízení, je frekvenční křivka až neskutečná a rozptyl +/- 10 dB mají i leckteré reprosoustavy. Popravdě řečeno, původně jsme měření měli jen pro legraci, protože většinou je u podobných zařízení znát znatelná nevyrovnanost pásma s ohledem na efektnost zvuku. Pravdou je, že i zde je jasně patrná snaha o velký, plný bas a několik výrazných „hupů", které lze připsat na vrub DSP a snaze o co nejefektnější dojem. V kontextu třídy a očekávaného použití není co řešit.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 5 690,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výborně naladěný DSP a velký, důrazný zvuk z „nijakého" objemu

+ estetický design a možnost měnit kryty dle libosti

+ férová cena

+ ideální řešení na cesty, večírky, dětem, do kanceláře apod.

ZÁPORY

- vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha