650 200 loewe

Audiovizuální receivery v druhé dekádě jedenadvacátého století nabízí úchvatné možnosti reprodukce videa i zvuku – nikdy nebylo snazší a finančně dostupnější přenést filmový zážitek z kinosálu do vlastního obývacího pokoje. Jedním z nemnoha úspěšných výrobců audiovizuálních receiverů, které tvoří základ domácího kina, je i americký Harman/Kardon. Model AVR 161, ač umístěný téměř na samém základu produktového katalogu, by již měl být dle svých specifikací schopen pokrýt všechny základní potřeby milovníků filmů.

Přestože dnes jsou k dispozici již A/V receivery, schopné zpracovat signály až s konfigurací 11.2, u filmové produkce zůstává dominantním formátem staré dobré 5.1. Právě Harman/Kardon AVR 161 zůstává puristickým nástrojem pro reprodukci pěti kanálů a i v té nejpřijatelnější cenové třídě, byť k základním funkcím přidává i některé nadstandardní.

Vnější podoba AVR 161 zcela odpovídá firemnímu katalogu – jednoduchý, moderní vzhled, čelní panel se zaoblenými hranami se dělí na dvě poloviny a i u levného přístroje je cítit snaha o masivnost (tedy alespoň vizuální) a hodnotné provedení. Horní dvě třetiny čelního panelu zabírá lesklá „prosklená" část, jejíž hloubi se skrývá přehledný a dobře čitelný displej, ale hlavně kruhové ovládací tlačítko – černou hmotu ovládacího prvku obkružuje poměrně masivní okruží s LED podsvícením, sloužící zároveň zčásti jako indikační.

Pod touto lesklou částí najdeme uzoučký a pro dotek až nepraktický pás umělohmotných tlačítek s tak tak přijatelným zdvihem, byť si stále ještě můžete být jisti tím, co jste vlastně stiskli. V matné dolní třetině najdete už jen výstup na velký sluchátkový jack o průměru 6,3 mm a vedle USB konektor pro připojení jednotek s datovými soubory. Levý roh pak z pohledu zepředu zabírá uzoučká stavová LEDka.

Zadní panel vás až zaskočí svou jednoduchostí, vezmeme-li v úvahu běžnou přebujelou výbavu A/V receiverů. AVR 161 pokrývá jen základní, ale pro drtivou většinu konzumentů naprosto dostatečnou porci vstupně-výstupních konektorů. Základem je určitě celkem pět párů obyčejných, byť dostatečných šroubovacích terminálů, nad nimi pak dokonce pět HDMI vstupů – jeden je dokonce vybaven nejmodernějším standardem MHL, takže ke slovu přijdou i vaše mobilní zařízení. HDMI výstup je pouze jeden. K videu jsou tu ještě dva kompozitní vstupy a jeden výstup.

Audio oblast zastupují dva analogové RCA vstupy, subwoofer pre-out a z digitálních tu pak jsou zastoupeny jedním kusem koaxiální i optický vstup. Na přítomnost radiového tuneru upozorňují konektory jak pro anténu AM, tak FM formátu. K síťovým službám pak zase odkazuje LAN konektor, byť tu není ani stopa po Wi-Fi. Je to škoda, modul bezdrátového spojení jistě není zase tak nákladný a pohodlí pro koncového uživatele je určitě větší.

Dle dokumentace je AVR 161 zcela standardním AVR své cenové třídy – v pásmu 20 – 20 000 Hz nabízí pro impedanci 6 – 8 Ohm minimální výkon 85 Wattů při zkreslení 0,1%. Odstup signálu a šumu patří také k těm lepším, stejně jako celková pracovní frekvenční odezva v toleranci 0 / -3 dB 10 – 130 000 Hz. Maximální rozptyl proudového zatížení činí +/- 29 A, to určitě není špatné, stejně jako rychlost přechodu 40V/s. Minimálně v cenové kategorii +/- 10 000,- Kč je vše v mírách dobrých mravů.

Dostupný FM tuner je fajn, když už najde signál, tak je čistý a zřetelný – jeho schopnost vyhledat ale slaboučké, rušené signály je malá, stejně jako rychlost není z největších. K použití v běžném domácím provozu ale všechno bohatě dostačuje a veškeré potenciální problémy v této části zajistí amplifikovaná anténa pro příjem.

Fantastická je pak podpora formátů – i takhle levné zařízení dnes podporuje rozlišení 4K a tím pádem otevírá bránu ke skutečně high-endovému obrazu. Totéž platí i pro audio stránku - nejen, že si užijete internetové rádio, ale i DLNA stream po síti (což znamená pohodlně dostupnou kvalitu, máte-li vhodné soubory), navíc zvukové podání právě vašim podmínkám přizpůsobí uživatelsky jednoduchá a dobře fungující kalibrace přes dodávaný mikrofon. Už samozřejmostí se zdá v příjemné výbavě možnost přes USB připojit iOS zařízení či ovládat do sítě připojený receiver pomocí mobilní aplikace, což vychází vstříc hlavně mladým (či mladě smýšlejícím) uživatelům.

Harman/Kardon AVR 161 jsme měli možnost posoudit ve společnosti Denon AVR-X4000, ale také stereo zesilovačů NAD C370, Naim Nait XS, Musical Fidelity M8 č soulution 530. Dominantním zdrojm signálu byl Pioneer BDP-LX71, zobrazovačem pak Philips 47PFL5008K/12. Poslech se konal na Vivid Audio GIYA G3, Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus či Pioneer S-CN301-LR. Kabely dodaly Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire ProAc a QUAD, ale také Nordost s modely Tyr 2 a Valhalla.

Harman/Kardon si nehraje na žádné hogofogo, soustředí se na maximální možnou čistotu v dostupné třídě. Na druhou stranu právě tenhle přístup se osvědčil. Základní optimalizaci zvukového podání provedete pomocí jednoduchého a srozumitelného průvodce, který se v podstatě neliší od osvědčených řešení všech značek na trhu (nač taky objevovat kolo?). Možnosti audiovizuálních nastavení nejdou do nejmenších detailů, ale pro běžného konzumenta je celková jednoduchost.

Obrazové podání je dobré, Harman nijak neovlivňuje průchozí signál a dostanete přesně to, co přes jeho porty pustíte. Zvukové podání je pak překvapivé – je totiž zcela civilní, nepřehnané a čisté. Navzdory tomu, že 85 Wattů nepůsobí na první pohled jako nijak dramatická hodnota, Harman umí hrát subjektivně velmi energicky. Třeba náraz auta v jedné z úvodních scén Blu-ray disku „Constantine" je brilantní, tříštící se sklo je jiskrné a zvuk je digitálně přesný a řízní, ale rozhodně ne agresivní.

Stejně tak hudební stopa zní dobře – nemáte sice pocit rafinovanosti a hloubky high-endových výšin, ale není tu ani žádná deka; zvuk je velmi čistý a směle se může porovnat s jakýmkoliv integrovaným zesilovačem cenové třídy do 10 tisíc. Zvláště dobře umí Harman rockovou hudbu, třeba losangeleští L.A.Guns s jejich „Psychopatic Eyes" z alba „Waking the Dead" mají správný rockový říz a šťávu, i když zvláště kopák má trochu menší objem a působí zmenšeně, zato však velmi kontrolovaným dojmem.

Podobně ani u Cohenova hlasu v „By the rivers dark" z disku „Cabasse La Collection" nemůžete očekávat rozpitvání práce hlasivek, ale vše je srozumitelné, nevulgární, dobře konturované a přehledné. Navíc umí Harman svou živostí do jakékoliv skladby v jakémkoliv okamžiku vnést světlo a energii, která baví a přitom se nemusí uchylovat k nadbytku basu a nacinkaným výškám, kteréžto zvukové atributy občas najdeme i ve vyšší cenové třídě.

Pokud hledáte jednoduchou cestu k zábavnému obrazu i zvuku v tom nejlepším slova smyslu, pokud navíc nechcete sahat příliš hluboko do peněženky a stačí vám jednoduchá, ale pro většinu filmů stále plně dostačující výbava, není v ceně kolem 12 tisíc lepšího kandidáta, než právě AVR 161. U ostatních značek najdete sice širší výbavu, ale více než 5.1 stejně málokdo a málokdy využije, jediným opravdovým hendikepem tak zůstává absence bezdrátového připojení do sítě. Oproti drtivé většině konkurentů umí navíc Harman svým kultivovaným laděním, plným života nabídnout zážitek objektivně vzato mírně kompromisní co do jemnosti a komplexnosti, subjektivně však na druhou stranu vtahujícím způsobem živý, zábavný a energický. Harman/Kardon AVR 161 nás pozitivně překvapil a potěšil.

Kč 11 890,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ přímý, čistý, rychlý zvuk

+ za daný výkon velmi férová cena

+ příjemně se poslouchá a nenáročně ovládá

ZÁPORY

- mít tak wi-fi, je v dané ceně dokonalý

- pomalý a méně citlivý FM tuner

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: DSI Czech | www.edsi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha