Komu doma netečou hudební data domácí sítí, ten není moderním hifistou. Tradicionalistům šedivý vlasy byť jen při vyslovení slova „streaming", leckterý náročný posluchač a milovník věrné reprodukce si dnes ale již svou sbírku hýčká místo na stříbrných kotoučcích a vinylech v podobě jedniček a nul na poněkud anonymním síťovém úložišti. Ostatně potřebám hlavně nastupující generace posluchačů vychází vstříc už i velmi konzervativní výrobci, kdo dnes nenabízí streamující, či alespoň přes USB připojitelný produkt, ten jako kdyby nebyl. Všimli si toho i v legendární francouzské firmičce Cabasse a vrhli na trh velmi zajímavý systém Stream 3.

Na první pohled jde o klasický systém 2.1 z katalogu Cabasse, tedy o dva kulovité monitory a středně velký subwoofer Santorin 21. Na druhý pohled už ale objevíte množství odlišných detailů. S těmi nejnápadnějšími se setkáte na zadní straně subwooferu – na okraji masivního chladiče najdeme totiž kromě „klasických" konektorů ještě množství těch „počítačových". Značný počet tlačítek a indikátorů patří k bezdrátovým připojením, zcela jistě primárnímu způsobu přenosu dat do Stream 3. Oba monitory mají typickou podobu firemních koncentrických koulí, chytře a nesmírně prakticky ukotvených ke stojánkům (ty mohou být jak na stole, tak na stěně) sadou hodně silných magnetů. Díky nim si můžete zvolit naprosto libovolný úhel vyzařování a máte úplnou svobodu v umisťování satelitů v prostoru.

Jediným limitem fyzické konstrukce, co se týká volby místa pro jednotlivé součásti sestavy, tak zůstává délka reproduktorových kabelů – ta je nevyměnitelná, používá sdružené konektory, které jen jednoduše zacvaknete, nikde nepřekáží a zhruba pětimetrová délka úzkých a velmi ohebných drátů umožňuje snadnou instalaci; lhostejno zda do lišt, jen tak po podlaze nebo jakkoliv jinak, kabely zaberou minimum místa.

Velkou výhodou systému Stream 3 je kompaktnost. Subwoofer Santorin 21 je kostka s rozměry 33 x 33 x 35 cm (š x h x v) a váhou necelých devíti a půl kilogramu, není tedy problém jej umístit třeba pod psací stůl, jakkoliv by to díky jeho jednoduchému, elegantnímu designu se zaoblenými hranami byla škoda. Na danou třídu jsou zajímavé i technické parametry – dolů mířící reproduktor s celulózovou membránou o průměru solidních 21 cm pohání modul zesilovače s výkonem nepřehnaných, byť dostatečných 80 Wattů. Toto aktivní řešení začíná svou jízdu na velmi solidní hranici 29 Hz, stoupá bez možnosti volby až ke 150ti Hz, kde plynule přebírají roli satelity.

Už bylo řečeno, že řídící elektroniku najdeme právě v subwooferu, na jeho zadní straně. Kromě masivních žeber chladiče a napájecí sekce tu najdeme wi-fi anténu, potenciometr, regulující hlasitost basové jednotky, tlačítka pro nastavení wi-fi (např. automatické zabezpečené propojení WPS), konektor pro senzor dálkového IR ovládání (což bohužel znamená, že ze subwooferu musí na nějaké viditelné místo vést kabel, nebo se budete muset spolehnout výhradně na mobilní aplikaci), jeden pár analogových RCA konektorů pro vstupní signál, jeden digitální optický vstup a úplně dole pak najdete LAN konektor.

Maličké satelity s průměrem ozvučnice 13 cm se neliší od těch, které najdete v mnoha setech firmy Cabasse Jsou pasivní, ze subwooferu je jim dodávána energie 2 x 20 Wattů, což na dvoupásmovou konstrukci opět stačí tak akorát. Kromě kovového těla, díky němuž mohou být ukotveny ve stojáncích v libovolném úhlu díky zmiňovanému konceptu s magnety, si všimnete i vcelku masivního reproduktoru. Jde o koncentrický měnič, v jehož středu je látkový vrchlík tweeteru s průměrem 2,9 cm a kolem něj se rozprostírá středový reproduktor o průměru membrány 10 cm. Kvůli ideálnímu poměry váhy a odolnosti vymysleli v Cabasse materiál P2C, neboli polymer plněný uhličitanem vápenatým – ano, stejným materiálem, z něhož jsou tak křehké a lehké, přitom tak odolné schránky měkkýšů a skořápky vajec. Koule se zmohou na frekvenční rozsah 150 – 22 000 Hz, opět bez možnosti nastavit si průběh signálu. Přechodová frekvence je u satelitů nastavena na hranici 4 000 Hz, bezpečně mimo nejkritičtější pásmo.

Protože Cabasse Stream 3 je v podstatě streamer s aktivními reprosoustavami, musí se nějak ovládat. Základní pokyny můžete udělovat přes dálkové ovládání, evokující silně typické stylovky od Bowers&Wilkins, ale přeci jen v poněkud kompromisnější verzi. Navíc občas provedení příkazu poněkud dlouho trvá, což vás kvůli absenci nějakých informačních diod na hlavní jednotce může mírně zmást. Třeba úvodní zapnutí a naladění na vlnu wi-fi může trvat až minutu, navíc máte dobrou šanci, že si při prvních pokusech přístroj znovu a znovu budete vypínat (protože prostě nesvítí žádná dioda, oznamující startovací sekvenci). Lepší variantou (teoreticky) je aplikace pro chytrý mobilní telefon. Jenže v době testování byla ještě v poněkud rozpracovaném stavu, byť kontinuální přísun aktualizací vždy funkčnost zlepšoval. A zde je asi také nejslabší, vzhledem k ceně dost možná jediné slabé místo systému Stream 3, naštěstí se zrovna toto dá velmi snadno doladit. Je jen škoda, že je to právě komfort ovládání, s nímž se musíte potýkat v podstatě neustále. Navíc se přístroj relativně rychle ukládá ke spánku ve Stand-by módu, situace s líným probouzením tedy nemusí být výjimečnou.

Zbytek vybavení je totiž už velmi přesvědčivý. Však si řekněme, že kromě analogového a digitálního linkového signálu můžete do setu přivést i hudební data po síti (bezdrátové i drátové), ale i pomocí BlueTooth protokolu specifikace 2.1 s podporou EDR (rychlejší přenos = lepší zvuk). Vše je snadné, intuitivní a rychlé – když už se to jednou naučíte (viz předchozí odstavec). Stream 3 umí přistupovat k datům přes protokol DLNA nebo UPnP. Přehraje vám pak vše, co je skryto pod formáty MP3, AAC, AIFF, WMA, ale i FLAC a WAV, ty až do rozlišení 24 bitů / 96 kHz. Pokud byste chtěli, k dispozici je i internetové rádio.

Cabasse Stream 3 jsme si užívali v kombinaci hlavně se sítovými zdroji hudby – ať už to byla knihovna souborů v notebooku na síti, ať už to byl Pioneer BDP-LX71 či OXX Digital Tube v roli linkových zdrojů, nebo Vodafone Smart III v roli BlueTooth partnera. Čistotu elektřiny na zkoušku zajišťoval Xindak XF-2000B, rozdíl v kvalitě poslechu jsme ale nezaznamenali. Propojovací kabely dodaly firmy Monster Cable, Eagle Cable a QUAD.

Pokud jste někdy slyšeli francouzsky šarmantní přednes reprosoustav Cabasse, máte dobrou představu o tom, jak hraje Stream 3. Jediný potenciální problém podobně koncipovaného setu, hlavně kvůli nemožnosti regulovat přechodovou frekvenci a fázi, je nesoudržnost všech tří pásem. Dvě pásma v satelitech jsou samozřejmě dokonale sladěné, čím dále od satelitů ale subwoofer umístíte, tím více cítíte určité drobné oddělení. Cítit je to zhruba ve vzdálenosti metru vpravo či vlevo od osy monitorů, byť to už je pro subwoofer netypická pozice. Pokud si basovou jednotku necháte někde v prostoru mezi satelity, bude všechno v nejlepším pořádku.

Jak už bylo řečeno, i moderními technologiemi nabitý set Cabasse Stream 3 drží konzervativní zvukovou linii firmy. Bohatý, barevný, měkký a nesmírně zábavný, byť ne vždy nekompromisně se držící reality, to je zvuk, který si odnášíte vždy, když si pořídíte něco s logem francouzského výrobce. Daná konstelace je nesmírně vhodná pro vytvoření zvukového dramatu – skvěle vynikne třeba ve Verdiho „Requiem č. II" z referenčního alba Bowers&Wilkins a Londýnského symfonického orchestru. Velký, dynamický zvuk má pořádnou dávku dravé energie, nesmírně syté barvy a třeba úder do velkého bubnu ukáže, jak hluboko si subwoofer umí sáhnout, aniž by ztratil drajv a důraz. Kontrola zvuku je velmi solidní, byť celkově působí velmi, velmi uvolněně.

Mírnou nevýhodou tohoto bohatého charakteru je fakt, že subtilnější skladby najednou působí poněkud přerostlým dojmem. Nástrojovým obsazením jednoduchá, samotnou hudbou obrovská a legendární „Take Five" od Dave Brubeck Quartet z alba „Time Out" tak najednou jako kdyby dostala porci steroidů; nástroje jsou krásně oddělené a srozumitelné, ale tam, kde čekáte decentní činely nebo rychlé, brilantní piano, tam odkudsi prosakuje mohutnost, mírně nafukující každou notu, vyplňující poslední krychlový milimetr a zalévající vás skutečnou zvukovou tsunami – při vyšších hlasitostech tak prostě může být zvuku moc, při těch běžných jde nicméně o maximálně atraktivní ladění, které vás jednoduše chytne.

Ona určitá míra okázalosti nesmírně sluší moderním skladbám, kde si užijete nejen razanci, energii, ale i perfektně odklepávaný rytmus. Úžasně nás zabavila „Another one bites the dust" od Queen, naripovaná z disku „Greatest Hits". Energická basa se dere kupředu, přesně, svižně a se silou rozjetého nákladního vlaku. Autoritativní projev se propisuje napříč všemi pásmy, všemi prvky skladby, každou vteřinu a s každým tónem si žádá vaši pozornost a nenechá vás vydechnout – tak trošku jako náruživá francouzská milenka, plná vášní a emocí. Výhodou měkčího a vřelejšího ladění je také naprostá absence ostrých tónů, nepříjemných sykavek a dalších nectností – Cabasse jsou na to příliš pohodové.

Vezmeme-li v úvahu, že za 25 tisícovek dostáváme streamer, integrovaný zesilovač a 2.1 set reprosoustav, jsou zvukové výkony opravdu dobré. Zvláště příjemný je pak poslech souborů ve studiové (a třeba i vyšší) kvalitě, jako je třeba „Privateering" od Marka Knopflera ze stejnojmenného alba. Tonálně bohatá elektrická kytara přímo jiskří kovem, mohutné údery do bubnů nejsou nijak citelně komprimované a zvuk se vám vrhá vstříc ve velkých vlnách, ale bez ztráty kontroly a s maximální autoritou.

Obstojně si Stream 3 i přes svůj téměř analogový, vláčnější charakter poradí i s vysokým rozlišením – lehkost, čistota a nádherná přehlednost „Spanish Harlem" od Rebeccy Pidgeon (najdete na testovacím disku „Chesky Ultimate Demonstration Disc") vás až lehce překvapí. Přestože tento systém vám nemůže poskytnout high endový vhled do nahrávky po vzoru dělených sestavy vyšších tříd, informací je rozhodně stále dost, abyste se v žádném okamžiku necítili ochuzeni. Možná za to trochu může i onen emotivní, plně charakter, který vám tak nějak vlastně ani nedovolí odpoutat se od hudební zábavy.

Cabasse Stream 3 je potenciálně výjimečně skvělý systém. Proč jen potenciálně? Protože odvážná (a logická a moderní) myšlenka, že by bylo skvělé zakomponovat do aktivního systému i vše potřebné pro reprodukci moderních hudebních formátů (v nichž dříve či později budeme svou hudbu alespoň z části skladovat všichni), se zdařila po stránce hardwarového vybavení (byť třeba start systému je poněkud neuspěchaný a uvolněný, zřejmě po vzoru pohodového zvuku), ale ovládací část a komfort má ještě rezervy. Berme to však tak, že jde o první produkt svého druhu v katalogu Cabasse, že nikdo učený z nebe nespadl, jak praví staré přísloví a že zrovna jedničky a nuly ovládacích programů jsou tím, co lze snadno ladit neomezeně dlouho až k úplné dokonalosti. Pokud tedy toužíte po mohutném, příjemném, pohodovém a vřelém zvuku, který do této charakteristiky umí velmi zábavným způsobem „obléct" i moderní, chirurgicky přesné nahrávky, pokud máte rádi elegantní řešení typu „vše v jednom" a pokud je váš rozpočet omezený zhruba třemi desítkami tisíc, nechte na sebe zapůsobit slibný koncept Cabasse Stream 3. Ať už ho využijete jako univerzální centrum domácí zábavy, nebo jako luxusní ozvučení počítačového pracoviště či sekundární systém, vždy bude příjemné a zábavného ho poslouchat. V době testování neměl nic, co by trocha vývoje nemohla napravit a vyrovná se i děleným sestavám ve stejné souhrnné cenovce – pokud je vám poetika francouzské elegance a vášně blízká, jste tu správně.

Kč 24 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ opravdu krásné provedení

+ plný, sytý a dynamický zvuk

+ extra snadný způsob, jak dostat „počítačové audio" k uším

+ sexy vzhled

+ možnost dokonale přizpůsobit umístění reprosoustav

ZÁPORY

- občas se probouzí k funkci až příliš dlouho

- aplikace má své rezervy, byť je stále aktualizována

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha