Pioneer v nové řadě dvoukanálových přístrojů představil skutečně hodně zajímavé kousky – jednoduše dle filozofie „hodně muziky za málo peněz“. Zesilovače a diskové přehrávače tak skvělým způsobem otevírají dveře do hájemství věrného zvuku i těm, kteří dosud k dobrému zvuku vztah neměli (a ještě tak nevědí, zač přesně utrácet), nebo si třeba nemohou dovolit koupit dražší přístroje. Jedním z těch úplně nejlevnějších modelů, který do této nové série patří, je stereo receiver s názvem SX-20, odkazujícím (pouze názvem) na receivery z osmdesátých let.

Na první pohled tento přístroj přiřadíte k novinkám Pioneeru díky jeho opticky masivní stavbě. I když nejen opticky – 8,3 kg čisté hmotnosti při rozměrech 43,5 x 14,2 x 36,4 cm (š x v x h) vypovídá o neošizeném provedení. Hlavně díky masivnímu čelnímu panelu z hliníku působí jako přístroj z podstatně vyšší cenové třídy. Vlastně jediné, co způsobí nechápavý povzdech, je použití ovladače hlasitosti z laciného plastiku – nejen, že je na první pohled jasné, za jakého je materiálu, ale navíc to poměrně dost kazí první vizuální dojem, jakkoliv to není nic, na co by si nešlo zvyknout.

Celý přístroj se nese v duchu jednoduchosti, vlastně až naprostého minimalismu. Strohé, čisté hrany působí velmi přehledně a navíc i elegantně. Dominantou přístroje je velký, dobře čitelný displej, pod nímž jsou tenoučká tlačítka pro volbu aktuálního vstupu a zapnutí / vypnutí tónových korekcí. Vlevo pak najdeme spínací tlačítko s poměrně intenzivní modrou LEDkou, výstup na „velká“ sluchátka s jackem 6,3mm a přepínače aktivních reproterminálů – ty mohou pracovat samostatně i najednou. Vpravo od displeje pak pomocí malých tlačítek můžeme nastavovat jak tónové korekce, tak stanice tuneru. Již zmiňovaný plastikový potenciometr jde sice velmi přesně a má i příjemný odpor, přesto lehce kazí výsledný dojem.

Zadní strana je pak jednoduchá a čistá. Snad jen trojice analogových vstupů je trochu blízko u sebe, dimenzovaná tak možná na klasické „tkaničkové“ dráty. Najdeme tu celkem pět pár analogových RCA konektorů – dva jsou zcela běžné vstupy, jeden je doplněn výstupem a tvoří tak nahrávací smyčku. Poslední vede do gramofonového předzesilovače s korekční křivkou pro MM přenosky. Najdeme zde i konektory pro AM a FM anténu. Reproterminály mají slušnou kvalitu, alespoň co se týká přístroje této cenové třídy. Pojmou jak holý vodič, tak banánky i lopatky, byť mnoho místa mezi nimi nenajdete.

O vnitřní technologii se toho z dokumentace výrobce mnoho nedozvíte, snad to ani v této cenové třídě není tak důležité. Koncové stupně umí dodat do každého kanálu až 100 Wattů trvalého výkonu, měřeno při zátěži 8 Ohm a celkovém harmonickém zkreslení 1%. Parametry celkově nejsou nijak úchvatné, plně však odpovídají receiveru za šest tisíc. Shrneme-li to, za šest tisíc nabízí SX-20 adekvátní technologii v luxusním balení. A podtrhuje to i kvalitní, ergonomicky solidní dálkové ovládání, které byste často marně hledali i u nepoměrně dražších přístrojů.

Pioneer SX-20 jsme zkoušeli s Pioneer BDP-LX71, gramofonem Denon DP-300F či USB D/A převodníkem KingRex UD384. Pro porovnání jsme využívali NAD C370. Signálové kabely nesly značky Eagle Cabel, Monster Cable a QUAD. Do Harbeth Monitor 30 signál vedl kabel ProAc. Kvalitu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.

SX-20 zní od prvních okamžiků lehce, snad až trochu tenčeji, ale zase živě, agilně. Dobře konturovaný je i bas v „Another One Bites the Dust“ od Queen („Greatest Hits“ | Parlophone Digital Masters | 1994 | 77778 95042). Rychlý, pevný zvuk má poněkud menší objem a nepřehání to ani s razancí, výměnou za to ale nabízí velmi solidní srozumitelnost a čistotu. Tóny basové kytary jsou pevné, energicky podané.

Rozlišení činelů v „Take Five“ (Dave Brubeck | „The Very Best of“ | Sony Jazz | 499694 2) je lepší, než byste snad na základě zkušeností s elektronikou obdobné cenové úrovně mohli doufat. SX-20 klade důraz na aktivní, energické podání, navíc díky solidnímu výkonu máte pocit solidní kontroly reprodukovaného signálu. Samozřejmě, že si ze zvuku Pioneer SX-20 zbožně nekleknete s nevěřícným výrazem, ale v jeho podání není zrovna třeba u zmiňovaných činelů pachuť plechovosti, padajícího písku či nepříjemného řezání – všechno je poklidné, dobře rozložené, byť opět trochu schází pocit hloubky zvuku.

„Klid, mír a pokora“ z posledního alba Richarda Müllera „eště“ (Universal | 2011 | 278836-9) odhaluje pěkně vykreslený zpěvákův hlas, i druhý vokál Terezy Kerndlové. Je pravdou, že SX-20 nenabízí příliš hluboký vhled do podání hlasu, přesto nezní nepřirozeně nebo výrazně ošizeně – Pioneer (pochopitelně) nejde do těch nejmenších detailů, přesto je dojem z podání zpěvu lepší, než na jaký jsme byli dosud zvyklí u většiny podobně levných přístrojů – třeba ze srovnání s Denon PMA-510 AE vychází o ždibec živěji, čistěji právě Pioneer, což vůbec není špatný výsledek.

Úvodní smyčce v „The First of May“ (Bee Gees | „Odessa“ | Warner Reprise | 2009 | 8122-79886-6) jsou též dobře zvládnuté, solidně co do barevnosti a dokonce velmi dobře co do dynamiky. Za dobrý dojem může patrně na danou cenovku slušné dimenzování elektroniky, kdy SX-20 působí sebevědomě i při vyšších hlasitostech. Primární je tu ale opět přehlednost a čitelnost nahrávky, objem je skromnější, stejně jako údernost – ani při velmi hlasité reprodukci nemáte pocit, že by vám Pioneer vysklil okna.

Lehkost a přehlednost zvuku je doprovázena klidem, rozvahou a spíše analytičtějším charakterem. Neubírá to ale schopnosti Pioneer SX-20 potěšit i při koncentrovaném poslechu. Strhující pecka Davida Bowieho „Suffragette City“ („The Platinum Collection“ | EMI | 2005 | 0946 3 4407 2 5) má tah, sílu a energii, i když svůj šarm (opět) nestaví na silném basovém základu, ale spíše na poklidném vykreslení všech možných informací.

V rámci entry-level úrovně pak SX-20 odvádí solidní práci a dokáže nabídnout zajímavý zážitek, ne jen sterilní zvuk, jak tomu v podobně cenové třídě u podobně koncipovaných zařízení bylo ještě relativně nedávno. Inu, technologie jde kupředu a i když zázraky stále ještě možné nejsou (alespoň ne u přístrojů s čtyřmístnými cenovkami), snaha o věrnou a zábavnou reprodukci, která nebude tahat za uši, je prostě znát. To, že Pioneer SX-20 nabídne za šest tisíc ideální kombinaci funkcí pro „druhý“ či finančně nenáročný systém (do ložnice, kuchyně, k televizi…) a přitom jsou v jeho zvuku znát zásady high fidelity, je prostě a jednoduše potěšující. Nebýt výrobního kiksu v podobě extrémně levně působící regulace hlasitosti, nebylo by mu za dané peníze při součtu všech jeho funkcí v poměru k ceně co vytknout.

Kč 5 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kombinace základních funkcí v rozumné základní kvalitě

+ poměrně luxusně vypadající provedení

+ dostatek výkonu

ZÁPORY

- provedení knoflíku potenciometru je hodně laciné a kazí dojem

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

200 300 xavian

200 200 mcintosh

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Blaho živého letního zvuku

Léto, prázdniny, dovolené, volno, klid a relaxace - vlastně ideální čas, kdy se věnovat muzice. Tedy pokud samozřejmě nemáte doma stokilové monobloky pracující ve třídě A; i když i pak je řešením naučit se mít rád saunování, no ne?

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 studiospalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 pmc 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar