Cambridge Audio již od svého založení v roce 1968 patří mezi klenoty nejen ostrovního high fidelity a je oceňován především poměr ceny a výkonu. Přístroje, které si na nic zbytečně nehrají, umí nabídnout atraktivní parametry a kvalitu reprodukce za ceny, které jsou obvyklejší spíše ve východoasijských vodách. Ne že by i v Cambridge Audio nevyužívali možnosti výroby v oblastech s nižší cenou práce (jako ostatně téměř všichni na trhu a už léta to neznamená automatické snížení kvality), vývoj a výzkum ale stále zůstávají v Albionu a „ladění" značky je tak stále evropské.

Není to tak dlouho, co se firma ve své nejpopulárnější řadě Azur pustila také mimo vody běžného high fidelity a vtrhla do segmentu high endu. Konkrétně díky modelům s číselným označením 85x. zdaleka největší „posazení na zadek" zaznamenal dělený zesilovač Cambridge Audio Azur 851E / 851W. zvenku drží typickou firemní linii, uvnitř se ale skrývá něco, co tak úplně obvyklé není. Ostatně je to také tím, že s týmem inženýrů, kteří navrhují nižší řady, na vývoji tohoto předzesilovače i koncového stupně spolupracoval navíc i Douglas Self. Tedy muž, který je širokou (nejen) odbornou veřejností ceněn pro své návrhy zesilovačů a který má za sebou množství zásadních odborných publikací. Ostatně, i v CA tvrdí, že 851W z pera tohoto muže je „ten nejlépe znějící zesilovač, který jsme kdy vyrobili". No a o 851E zase najdete zkazku, že má „tak malé zkreslení, že jde sotva změřit". Sebevědomý, ale velmi slibný začátek.

PŘEDZESILOVAČ 851E

Kontrolní část sestavy, tedy předzesilovač 851E, přiřadíte do firemního portfolia od prvního pohledu na čelní panel. I kdyby nebylo loga společnosti v levém horním rohu, něco v těch jednoduchých, čistých liniích prostě je. Vzhledu dominuje rozměrný displej s jemnou kresbou, obklopený osmi maličkými tlačítky, s nimiž můžete reagovat na volby zobrazené na displeji. V pravé části je kromě velikého, příjemně a plynule se pohybujícího ovládání hlasitosti také kontrola korekcí v basovém (+/- 10 dB na 10 Hz) a výškovém (+/- 7,5 dB na 20 kHz) pásmu, respektive jejich přemostění tlačítkem Direct. Levou část kromě tlačítka pro okamžité ztlumení zdobí i elektronické spínací tlačítko a hlavně zdířka o průměru 6,3 mm, která vyvádí signál pro sluchátka. Nemusíte se bát připojit ani ta náročnější.

Imponující je ale teprve zadní panel, který si sbírkou konektorů nezadá s lecjakým drahým přístrojem. V prvé řadě vás ohromí celkem 7 vstupů, z nichž tři jsou k dispozici ve dvojím provedení – vedle sebe pro jeden vstup najdete jak nesymetrické RCA, tak symetrické XLR konektory. Vstupy 4 až 7 jsou pak v podobě běžných RCA konektorů. Všechno doplňuje ještě pásková smyčka. Výstup má opět obě formy, což vám dává nebývalou svobodu ve volbě optimálního propojení právě pro váš systém. Ze signálových konektorů je k dispozici subwooferový výstup – ten si můžete nastavit buď na plný signál, nebo omezit na 200 Hz filtrem druhého řádu.

Netypicky široká a dokonalá je sestava „inteligentních" konektorů, tedy možností, jak zapojit předzesilovač do systémů domácí automatizace. Nejdůležitější je sériový konektor RS232, ale je tu také průchozí ovládání Control Bus (tedy vstup a výstup), vstup pro IR přijímač a spoušť – nejen vstupní pro spuštění přístroje, ale také dva výstupní konektory pro kontrolu dvou dalších zařízení.

Za pozornost stojí i samotné tělo z bytelných kovů (prim hraje hliník), usazené na čtveřici mohutných nožek. Osmikilogramová masa je přitom uzavřena ve zcela běžných rozměrech 43 x 38,5 x 11,5 cm (š x h x v).

Nejen na danou cenovou třídu jsou špičkové i psané technické parametry předzesilovače. Je jedno, zda hovoříme o celkovém harmonickém zkreslení, menším než 0,00045%, respektive 0,00057% (1 kHz, respektive 20 kHz), nebo o odstupu signálů a rušivých napětí nad hranicí 110 dB. Nebo třeba o pracovním frekvenčním pásmu 10 – 100 000 Hz v toleranci +/- 0,1 dB. Nebo o maximálním výstupním napětí až 8 V na symetrickém i nesymetrickém výstupu. Všechno je jednoduše excelentní a i když svět není jen o technických parametrech, široko daleko Cambridge Audio 851E jen těžko hledá konkurenci.

U každého předzesilovače je velmi důležitá, ne-li přímo esenciální, regulace hlasitosti. Ta v CA 851E je řešena kombinovaným způsobem – zatímco signál zůstává plně v analogovém režimu, samotná změna hlasitosti je řešena v digitální doméně. Cílem je zvýšení linearity chodu a precizní průběh na nízkých úrovních, kde je práce se signálem nejkritičtější. Z poslechových zkušeností nutno říci, že se povedlo a plynulosti, komfortu a hlavně jemnosti chodu není vskutku co vytknout.

Uvnitř přístroje najdete také relativně masivní toroidní trafo. Zajímavé je i použití firemních bufferových modulů, které vyrovnávají impedanci. Používají se místo operačních zesilovačů a to proto, že na rozdíl od oněch operačních zesilovačů při prvotním zpracování signálů s velmi nízkou úrovní poskytují lepší kanálovou separaci a prezentaci prostorových informací vůbec. Taková péče o signál je rozhodně příkladná a nevídaná, natož v této cenové třídě.

KONCOVÝ ZESILOVAČ 851W

Jak už to tak bývá, jakkoliv dobré máte přístroje, v drtivé většině případů nejlépe spolupracují s firemními kolegy ze stejné třídy – dalo by se doslova říct, že jsou stvořeny jeden pro druhého. I proto je jednoduše nejlépe předzesilovač 851E spojit s koncovým stupněm 851W. Ten, stejně jako kontrolní zesilovač, snadno zařadíte do stáje Cambridge Audio již po letmém pohledu.

Na druhou stranu jsou u modelu 851W typické firemní rysy, jednoznačnost linií a robustnost provedení přítomny v poněkud zvětšeném měřítku. Tenhle koncový zesilovač je totiž slušný kousek. Ale nebojte – s hmotností 19 kg při rozměrech 43 x 36,5 x 14,8 cm (š x h x v) se s ním dá ještě rozumně manipulovat.

Čelní panel je velmi čistý a jednoduchý, hliníkovou čistotu narušuje pouze úzký pásek se stavovými diodami pro pravý a levý kanál, uprostřed pak uvidíte společné diody pro indikaci monofonního a můstkového provozu. Jediným ovládacím prvkem je elektronické spínací tlačítko. Na druhou stranu celkem třikrát se opakují na čelní stěně písmena XD, označující pracovní třídu tohoto zesilovače. Z toho lze dovodit, že právě na tom si firma hodně zakládá.

Zadní strana je neméně muskulaturní. V první řadě tu najdete symetricky rozložené konektory, odkazující na plně symetrickou dual mono konstrukci vnitřních obvodů. Signálové vstupy jsou k dispozici jak v podobě symetrických XLR, tak v podobě nesymetrických RCA konektorů. Ve stejné konfiguraci je tu také k dispozici signálový výstup, třeba abyste mohli řetězit výkonové zesilovače. Ten správný se volí pomocí elegantní dvoupolohové páčky, kterou známe třeba z modelů Burmester a dalších. Fascinující a neobvyklá je také napájecí zásuvka – je totiž nutné použít do ní 20 A napájecí kabel, koncový stupeň totiž zjevně potřebuje pořádnou dávku elektřiny (výrobce uvádí maximální spotřebu 2,4 kW, což je dost síly třeba na rozhýbání malého motocyklu).

Nad zásuvkou je kolébka pro spínání, nalevo od ní pak dva dvoupolohové přepínače – horní volí mezi dvoukanálovým, nebo monofonním režimem. Druhý přepínač pak v případě jednokanálové funkce dává možnost zesilovači pracovat v bi-ampingovém módu, nebo v můstkovém zapojení pro vyšší výkon. Napravo od napájecí zásuvky najde „integrační" konektory – firemní Control Bus (vstupní i výstupní), spoušť ve formě 3,5 mm jacku (opět vstup i výstup) a také vstup IR signálu dálkového ovládání. Chybí RS232 pro sofistikovanější zapojení do domácí automatizace, ale u koncového stupně není mnoho dat na čtení a modifikaci, zde bohatě stačí schopnost být zapnut a vypnut bez hlubších stavových analýz.

V závěru popisu konektorové výbavy nelze opomenout celkem osm robustních šroubovacích reproduktorových terminálů špičkové kvality. U jedné řady je ale striktní varování, že jsou „Bridged Only". Jinak pojmou bez problémů banánky, lopatky i holý vodič a to s úplně jistotou.

To skutečně zajímavé leží ale uvnitř Cambrige Audio 851W. Jde hlavně o zesilovací obvody, pracující v již zmiňované třídě XD, ale také o celkovou konstrukci, která stojí za hlubší rozbor. Základem jistoty je dvojice masivních toroidních transformátorů – nikoliv jeden pro každý kanál, ale jeden pro vstupní a kontrolní obvody a druhý pro samotné výkonové stupně. Jakkoliv dramatické proudové výkyvy, typické pro reprodukci u reprosoustav s „divokou" výhybkou, tak nezatěžují ty nejcitlivější obvody v zesilovači, což rozhodně přispívá k čistotě reprodukce.

Tak jako u předzesilovače, i zde jsou z části nahrazeny operační zesilovače moduly se zásobníkem, díky kterým se optimalizuje impedanční charakteristika zesilovače. Cambridge Audio vybavuje své elektronické přístroje také chytrou a velmi dobře funkční ochranou CAP5, díky níž už se nikdy nebudete muset starat o elektrická rizika ve svém systému – jakékoliv přehřátí, zkrat, DC složka, nebo clipping jsou omezeny.

Na výstupu najdeme v každém kanálu celkem 12 tranzistorů, které dávají fantastický výkon až 200 Wattů do 8 Ohmů, nebo dokonce až 500 Wattů v můstkovém monofonním zapojení. Do zátěže poloviční je to dokonce 350, respektive 800 Wattů (!!!). O energii tedy rozhodně nouzi mít nebudete. Důležitější však je to, že se to celé děje v patentované třídě XD, která je výsledkem vlastní snahy firmy Cambridge Audio. Její pointou je spojení čistého nezkresleného zvuku třídy A (absence přechodového zkreslení, avšak nízká účinnost) a energetické efektivity třídy AB, jinými slovy přirozený zvuk a velký výkon v jednom balení.

K tomu všemu připočtěte pracovní rozsah 5 – 80 000 Hz, činitel tlumení přes 110, nízkou vstupní impedanci, odstup signálu a šumu nad 90 dB nebo celkové harmonické zkreslení menší než 0,005% (pro celé slyšitelné pásmo 20 – 20 000 Hz) a máte obrázek robustního, výkonného a rychlého koncového zesilovače.

SESTAVA CAMBRIDGE AUDIO 851E + 851W

Ten nejlepší zesilovač od Cambridge Audio jsme poslouchali v pražském Studiu ESO, kde mu společnost dělaly reprosoutavy Sonus faber Venere 2.5 a Venere 3.0, k dispozici byly ale třeba i Bowers&Wilkins 803 a Avantgarde Acoustic Uno Fino. Signál dodával převodník Wadia 121 decoding computer (neboli D/A převodník), své služby nabízel i vedle stojící Cambridge Audio 851D, stejně jako dostupná reference Meitner MA 1 s mechanikou Audionet VIP G2. Pro srovnání jsme měli skutečně nepřeberné množství zesilovačů, stačilo si vybrat. Za všechny jmenujme předzesilovač Music First Audio Silver, koncový zesilovač Audia Flight Strumento No 4 či Audio Research Reference 75, ale také množství integrovaných zesilovačů od Cambridge Audio, NAD či Hegel.

Zvuková charakteristika nejvyššího dua od Cambridge Audio se zdá být až nečekaně univerzální a neměli jsme jediný problém v žádném okamžiku poslechu. Třeba „Amused to Death" ze stejnojmenné desky Rogera Waterse je vysloveně skvěle zvládnuté – přednes je velmi hladký a soustředěný, objemově plný a pěkně propojený. Vše drží velmi dobře pohromadě, od basové kytary s řádným impulzem až po znělé, ale přitom klidné a nekonfliktní činely.

Skrz větší Sonus faber „protlačil" koncový zesilovač 851W na danou třídu až naprosto neuvěřitelné basy – „Dedicated to..." od Allana Taylora nabízí velmi přiblíženou kytaru s mohutně zdůrazněnou basovou linkou, která má tendenci u méně autoritativní zesilovačů poněkud se „rozlít". Ne tak u setu Cambridge Audio, který jí udržuje v naprosto korektních mezích, objemu je akorát a kontrola je jednoduše prvoligová. I díky tomu jsou hluboké tóny nikoliv dominujícím, ale jen výrazným partem ve zvukovém celku a snadno tak vynikají i struny se zřetelným kovovým nádechem.

Že přednes setu 851 má hodně blízko k charakteru čisté třídy A, to dokázala Bachova skladba „Largo du Concerto" v podání Simone Dinnerstein. Klavír je skvělý – působivá je zejména impaktní energie každého stisku klávesy, podpořená skvostně definovaným kontrabasem s plným rozsahem. Zesilovač má velkou autoritu a zjevně i dostatek energie, aby zvládl s klidem předat náročnou dynamiku velkých nástrojů i při vyšších hlasitostech. I piano totiž jednoduše „udýchá". Navíc tu je ta příjemná vřelost, laskavost a klid, kterou cítíte z ryze áčkových strojů.

Právě tenhle charakter přispívá i k velmi přirozenému podání barev nástrojů. Kontrabas i piano v „St. James Infirmary" z desky „Let them talk" Hugh Laurieho je radost poslouchat, jsou bohaté a krásné, přitom však velice věrné. Dokonce i občasná sykavka má své právoplatné místo, je výrazná (protože je tak prostě nahraná), ale přitom naprosto neagresivní – nebude vás štvát ani po delší době poslechu. Neméně působivá je i rytmická preciznost, timing signálu a časové souvislosti jsou parádní – hudba díky tomu protéká kolem vás a táhne vás s sebou s nádhernou samozřejmostí.

Odpustíte-li ten výraz, zvuk nejvyššího komba od Cambridge Audio „má koule". Kopák v „Come Together" z „Abbey Road" od The Beatles dýchá a dopadá s razancí gumové palice, elektrická kytara je zase znělá a brilantní, beze stop útočnosti. Skvostný dojem z reprodukce z části podporuje i zaplatitelná cena obou přístrojů, ale i v absolutním měřítku se jednoduše dobře poslouchá. Rychlé stroje umí vykřesat z nahrávky velké množství detailů a zapojit je v nadšeně živoucím, přirozeném celku. Stručně řečeno, je radost ponořit se do poslechu a jen tak ho vnímat, protože nemáte pocit, že by tu něco scházelo.

Profláknutá skladba „Spanish Harlem" od Rebeccy Pidgeon ukázala brilantně otevřené střední pásmo a hlavně nás nadchnul v prostoru visící, emotivní, klidný a velice uvolněný vokál, tak bohatý, že si jen stěží můžete v téhle třídě přát víc. Bohatství detailů a jejich čitelnost navíc není jaksi prvoplánově efektní, ale má ryze high-endové rysy, kdy informace vyplouvají na povrch neuspěchaně, přesto sebejistě. Elektronika vám tu nic „necpe", nic netlačí, musíte se otevřít a hudba přijde, hudba s drobnými nuancemi a emocemi. Tahle nepřehnanost je určitě sympatická.

Když na to přijde, umí být stroje od Cambridge Audio velmi konkrétní a důsledné – bubínky v „Dancehall" od Jienat jsou na nahrávce perfektně zaznamenané a elektronika CA je umí téměř dokonale znovu zrekonstruovat. I malý bubínek je skvěle definovaný, cítíte dýchající a vibrující vzduch uvnitř jeho těla, cítíte rezonanci napnuté blány a ta doznívá až překvapivě dlouho, než se rozplyne v hudebním celku. Může za to jistě i veliká rychlost a transparentnost přednesu.

Jistota zesilovače velmi pěkně vykresluje také prostorové informace, nádherná je velmi plastická rekonstrukce prostoru v „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem". Bez vulgárnosti či špetky agrese je vše velmi znělé, čisté a jasné takříkajíc „od shora dolů". Sbor je nádherný, plný různorodých hlasů s velmi dobrou separací a srozumitelností. Varhanní pedál lehce dýchá na pozadí a přitom má sílu a energii.

Znamená-li pro vás sousloví Cambridge Audio synonymum pro dostupnou až střední třídu elektroniky, je čas přehodnotit svůj pohled. Dělený zesilovač, sestávající z předzesilovače 851E a koncového stupně 851W je totiž ryzí high-end. Svým charakterem sestava evokuje čistě v „áčku" hrající komponenty vyšších tříd, odkazuje na ně svou transparentností, jemností a věrností barev. Nadchne pak také důrazem a energií v celém pásmu, zvláště ale skutečně exkluzivním basem. Už jako nošení dříví do lesa působí chvála na rozlišení a vůbec celkovou přirozenost, kterou byste si určitě (a to zvláště v dnešní době extrémně stoupajících cen) nespojovali s předzesilovačem za něco přes 40 a koncovým zesilovačem za 60 tisíc. Tahle sestava vlastně právě díky ceně nemá žádnou opravdovou slabou stránku, protože je skvěle vyrobená, dobře se s ní žije a věrně hraje. Snad jen kdyby i linie přístrojů vybočovaly z řady stejně výrazně, jako vybočuje jejich zvuk, bylo by to naprosto bezchybné...

Kč 43 990,- - předzesilovač 851E
Kč 59 990,- - výkonový zesilovač 851W

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělé rozlišení

+ přirozená dynamika

+ velmi příjemný, klidný zvuk

+ velmi slušné zpracování

+ v daném kontextu velmi výhodná cena

ZÁPORY

- možná až příliš vizuálně podobné nižším modelům značky, což je trochu škoda

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha