Rotel se svojí novou řadou 12 hledá co nejbližší naplnění svého ideálu – kvalitní high fidelity za rozumné ceny. Nutno říci, že se mu daří a hranice vybavenosti a kvality v dané cenové třídě rozhodně rozšiřuje směrem pozitivním pro zákazníka a posluchače. Celé série pak pokrývá všechny nároky na moderní domácí audio reprodukci – kromě již testovaného integrovaného zesilovače a tuneru / streameru si dnes představíme i přehrávač digitálních kotoučků.

Model RCD-12 zapadá designově do nové linie bez jediného vybočení – tenčí, ale pěkně obrobený hliníkový panel drží u těla masivní nýty, propůjčující přístroji v kombinaci s jeho jednoduchostí až industriální vzhled. Dominantou je centrálně umístěný dvouřádkový displej nevelkých rozměrů, ale s výborně čitelnými znaky. Pod ním zeje otvor štěrbinové mechaniky, velmi rozumné řešení načítání disků. Eliminuje křehký mechanismus šuplíku, při vkládání ještě disk očistí a samotné načítání je excelentně rychlé. Kromě spínacího tlačítka tu najdeme už jen šest maličkých tlačítek pro nejnutnější kontrolu přehrávání.

Všechny funkce přehrávače jsou tak dosažitelné hlavně přes dálkové ovládání. Ergonomicky je sice ucházející, ale vzhledově by si tedy rozhodně zasloužilo jiné provedení. Dokonce i věžička za pár tisíc korun mívá často pohlednější dálkový ovladač.

Zadní panel přístroje je též absolutní jednoduchost sama – jeden pár analogových RCA výstupů, jeden koaxiální a jeden optický digitální výstup jsou kompletní výbavou, kterou bychom si mohli přát. Najdeme tu i mini-USB vstup s nápisem Upgrade, slibující možnost aktualizace. Připojení Rotel Link umožňuje při propojení s RT-12 ovládat i CD přehrávač přes mobilní aplikaci, 12V spouštěč pak usnadňuje integraci s ovládacími systémy. Dále už na popis v exteriéru nic nezbývá, Rotel RCD-12 se skutečně drží těch nejjednodušších linií a „výrazových prostředků“.

Ani vnitřek pěti a půl kilového přístroje není ničím obzvláště výjimečný či jedinečný, ale zato je na danou cenovou třídu rozumně sestavený. Trafo pochází z interní produkce Rotel, napájení pro digitální a analogovou sekci je separátní a hlavním strůjcem zvuku je D/A čip Wolfson WM8740. Ten teoreticky zvládá až rozlišení 24 bitů a vzorkovací frekvenci 192 kHz. Dynamický rozsah je 96dB.

Rotel RCD-12 jsme poslouchali hlavně v kombinaci s jeho sériovými souputníky, tunerem RT-12 a integrovaným zesilovačem RA-12. K dispozici byl ještě integrovaný NAD C370, koncový Xindak PA-M a sluchátkový / řídící Xindak H1. Za další zdroje signálu pak posloužily Pioneer BDP-LX71 či KingRex UD384. Připojili jsme reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Quadral Ascent 90 a Cabasse MT31 Jersey. Propojovací a reproduktorová kabeláž nesla značky QUAD, ProAc, Eagle Cable a Monster Cable, filtraci elektrického proudu řešil Xindak XF-2000B.

RCD-12 se snaží být co nejvěrnější a jde na to přímou, nepřibarvenou a až technickou cestou. Staví na prokreslenosti, přesnosti a přehlednosti celého pásma, ovšem v trochu útlejším objemu. Neznamená to ale nevyrovnanost frekvenčního spektra, dokonce i energie je adekvátní – Rotel v ničem nepřehání, nic nepřidává. V tom v podstatě RCD-12 sdílí charakter s ostatními sourozenci z nové série.

Přehlednost a množství informací spolu s přesností reprodukce oceníme v každém hudebním žánru, Rotel umí klid vnést klid a dobrý nadhled i do „zamotanějších“ nahrávek typu nu-metalových Cocotte Minute. Třeba v jejich „Sado Disco“ můžeme sledovat jednotlivé nástroje, kytary mají ostré, ale nikoliv agresivní tóny, zatímco basová linka v kombinaci s bicími pulsuje až mechanickým rytmem, i když rozhodně není objemově přehnaná a nevzbuzuje dojem, že brzy vysype skla z vašich oken.

Jistá umírněnost v projevu se vyplácí hlavě v oblasti čitelnosti detailů nahrávek. Ve Vivaldiho „La Stravaganza Concerto op. 4 no. 3 – Allegro“ (Crystal Cable Arabesque) předvádí velmi přehledné tóny houslí s adekvátní porcí energie. Housle snad zní o maličko techničtěji, Rotel nepřekypuje něhou a emocemi, ale zato dostává z nahrávky na danou cenovou třídu velmi příjemné množství informací, odkrývajících velikost nástrojů, stejně tak jako precizně prezentuje rytmus a plynulost nahrávky.

Perfektně uspořádaná a kontrolovaná je i nahrávka „No Sanctuary“ Chrise Jonese, kterou najdeme na sampleru Stockfish Records. Masivní spodní linka kytary tu nemá razanci rozjetého nákladního vlaku, ale zato můžeme sledovat přesný, dlouhý dozvuk bez ztrácejících se informací. Tonální vyvážení není ani světlé, ani temné – balanc frekvenčního spektra je prostě a jednoduše „adekvátní“.

U lidských hlasů je kupodivu pocit „studiovosti“ nejmenší – hlasy jsou přirozeně barevné, prokreslené a (nejen) jejich podání velmi transparentní. Dokazuje to smíšený sbor v Palestrinově „Pie Jesu“, jehož reprodukce je oříškem pro lecjaký přístroj a často tu hlasy, vystupující v hodně rezonujícím prostoru až do nebeských výšek působí agresivně. Přestože RCD-12 je reprodukuje hodně prezentně, musíte však vytočit hlasitost hodně doprava, aby se zvuk stal nepříjemným. Rotel se s překvapivou agilitou drží skálopevné kontroly a lehkosti. Mužské i ženské vokály mají přirozené zabarvení, pro úplné přiblížení realitě jim ale schází trocha hebkosti, něhy a plnosti. V cenové třídě jde ale pořád o velmi povedenou reprodukci.

„Velká brány Kyjevská“ z již zmiňovaného sampleru Crystal Cable Arabesque pak ukazuje na slušné dynamické schopnosti přehrávače. Zvuk má přes menší objem příjemný tah na branku a plyne si živým tempem. Jednotlivé nástrojové sekce jsou slušně separované a hlavním dojmem je tu opět kontrola a čitelnost celé nahrávky.

Rotel RCD-12 je rozumným zástupcem po všech stránkách – nabízí velmi dobré výrobní provedení za velmi rozumnou cenu, jeho rozumný zvuk nabízí rozumnou kontrolu, rozumný objem zvuku a víc než rozumné množství kontroly a reprodukovaných informací. Jedná se o přístroj, který si na nic nehraje, nabízí za stále ještě dostupnou cenu solidní a chvályhodně přesný hudební výkon a i když sází spíše na preciznost, než na silné emoce, mnohým se bude líbit právě pro sklony k upřímnosti a realismu. Je radost koupit přístroj schopný potěšit i při kritickém poslechu, napříč hudebními žánry a přitom schopný nezruinovat vaši peněženku.

Kč 16 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ precizní, přímý zvuk

+ dostatek detailů a kontrola nad zvukem

+ rychlá a tichá mechanika

ZÁPORY

- zvuk není příliš muzikální, spíše techničtější

- nerozvibruje vám okna, objem je trochu útlejší

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha