Britský Naim se z kdysi konzervativního výrobce v posledních letech přetransformoval v jednoho z leadrů trhu streamování a jiných trendových digitálních zdrojů. V jejich čím dál tím širším portfoliu tak najdeme populární all-in-one přístroje, extraligu streamerů a další moderní zdroje signálu. Zdálo by se, že v dané situaci kompaktní disky poněkud zapadají. O to více ale potěší, že britští klasici na kotoučky nezanevřeli a inovovali svůj základní model, dostupný již v třetí inkarnaci.

Model Naim CD5 je na trhu již hodně přes 10 let, jde tedy o skutečnou stálici nejen ve výrobním programu anglické značky, ale i na celkovém trhu diskových přehrávačů. První přehrávač ale firma vyrobila již v roce 1991 a má tak v oboru skutečně bohaté zkušenosti. Je pravdou, že jednoduchost a čistota konstrukce, kouzlo tradičního britského zvuku i fortelné provedení oslovují konzervativní zákazníky po celém světě. Nepřemrštěná cena vzhledem ke zvuku pak přitažlivost dokonává.

Na první pohled se nový model liší od svých předchůdců jen přidaným písmenkem v názvu. Přístroj je tradičně zabalen do jednoduché, ale nesmírně bytelné krabice se zdrsněnou povrchovou úpravou a černým lakováním. Dominantou je podsvícené logo výrobce v prolomené středové části, vlevo najdeme dvířka mechaniky a vpravo jednoduchý malý displej a čtveřici tlačítek pro základní ovládání, vše v duchu firemní zelené a decentně ustupující pohasínáním při reprodukci.

Zadní panel pak ukazuje na jednoduché možnosti přístroje – najdeme tu jen typický masivní kolébkový vypínač, napájecí zásuvku (stále bez možnosti rozšíření o některý upgrade napájení z široké firemní nabídky) a jeden pár analogových výstupních RCA a dnes již maličko anachronický DIN. Žádná optika, žádný koaxiální výstup, natož pak vstupy. Naim respektuje se svým CD5si stále stejnou filozofii – jedná se o základní, jednoduchý přehrávač bez fines, který má být spojen se stejně jednoduchým Nait 5i v dostupný, ale dobře hrající celek. Extra funkcionality se řeší extra přístroji. V době vývoje skvělých all-in-one zařízení to sice může znít jako lehká schizofrenie, ale na druhou stranu je třeba ocenit fakt, že se výrobce soustředí na zachování co nejvyšší kvality bez „zbytečných“ možností, které využije minimum uživatelů.

Jak již bylo řečeno, na první pohled se zdá, že se nový model od předchozího téměř v ničem neliší. To se nezmění, ani když si poprvé přečteme technické parametry. Osm kilogramů čisté váhy dává tušit, že kromě bytelné skříně přístroj disponuje i rozumně dimenzovaným toroidním transformátorem, proudově schopnějším, než u verze předchozí. Ačkoliv to hlavní, transport, vypadá též na první pohled stejně – jde o do strany vysouvací šuplík, kde je disk ukotvený magnetickým pukem -, právě tam proběhla na přístroji jedna z největších změn. Mechanika byla kompletně nově vyvinuta (tedy žádné kupované modely, „domácí“ výroba) a vyměněna, vychází z poznatků, aplikovaných hlavně v modelu CD5 XS. Zahrnuje to nejen fyzické provedení, ale i laserovou optiku. Druhou nejvýznamnější změnou je pak instalace kvalitnějšího čipu pro D/A převod – v novém modelu najdeme Burr Brown PCM1793. Sekce převodníku vychází do velké míry (včetně čipu samého) z chváleného a skutečně výtečného streameru NDX, který se pohybuje v podstatně vyšší lize. Inu, dobrá zpráva. Naim se dále chlubí hodinami se stabilnější časovou základnou nebo novým analogovým filtrem.

Přestože zákazníci chtějí i u stále dražších přístrojů schopnosti jako je USB vstup nebo schopnost přehrát MP3 / WMA a jiné komprimované formáty, Naim stále trvá na tradičních hodnotách. Jeho mechanika teda sice „zkousne“ vypalované CD, ale neuspějete ani s datovými soubory, ani s HDCD či SACD kotoučky. Jde o hodně konzervativní přístup, stejně jako u nepřítomnosti digitálních výstupů. Na druhou stranu se ale až chce ocenit Naim právě pro tento konzervativní přístup a nepodléhání trendům.

Poslech zbrusu nového modelu jsme absolvovali v pražském studio Living Stereo (pobočka firmy KAS Audio), kde hlavním partnerem byl doporučovaný a ideální integrovaný zesilovač Naim Nait5i. Dále byl k dispozici dělenec značky Pass Labs, neboli kombinace předzesilovače XP-30 a monobloků XA60.5. Jako alternativní zdroje signálu jsme použili CDx2 a NDX stejného výrobce, dále pak ještě Audio Note CD2.1x. Výslednou tvorbu zvuku jsme svěřili Harbeth P3ESR, ProAc D18 a Pass Labs SR-2, přičemž kabeláž nesla značky Tellurium-Q a KrautWire.

Mechanika je jedním z okouzlujících prvků přehrávačů značky Naim; ten pocit, kdy lehkým tahem vysunete masivní šuplík, je skutečně příjemný. Navíc nové provedení má oproti předchozí generaci znatelně rychlejší chod – „spolkne“ libovolné, i poměrně dost poškozené CD, během jedné či dvou vteřin a čte bez sebemenšího zaváhání, což se často nevede ani podstatně dražším přístrojům.

Naim Audio je často oceňováno pro schopnost svých komponentů poskytnout pocit „rytmu“ a „plynulosti“ hudby. Ani nejlevnější CD přehrávač v tomto ohledu neselhává. Gwyneth Herbert v „My Mini and Me“ to potvrzuje, skladba se valí jako řeka hudby, jednotlivá, pevná a přitom lehká, nenásilně táhne posluchače dál a dál a hlouběji a hlouběji. Velkou sílu a snad i o kousek větší důraz než zbytek pásma cítíme od basových tónů, masivní údery do kopáku tlučou jako gigantické srdce. Zvuk přesto není temný, dobře se dá popsat jako transparentní a vyrovnaný, slyšitelně lépe než u předchozí generace.

Krok kupředu udělaly i rozlišovací schopnosti přístroje. V úvodu „Where or when“ od Diany Krall nyní slyšíme v jemném, vřelém, ale přesto velmi detailním podání ještě více informací o metličkách, útočících na činely, i o jednotlivých dechových nástrojích – zvuk je lehký, průzračný a přitom tepe strhující živostí, velké vzdušnosti a stojí na solidním basovém fundamentu. Tento zvukový posun k lehkosti a vysokému rozlišení nahrávek je mírným odklonem od „typického Naim zvuku“, ovšem bez ztráty oné kouzelné něhy a barevnosti, která třeba zrovna Dianě Krall tolik sluší.

Stingův „Englishman in New York“ z alba „Symphonicities“ poukazuje na velmi jemné středy, kdy zpěvákův hlas plyne prostorem s lehkostí a volností, zatímco nástroje v pozadí tlačí skladbu dopředu s neúprosností metronomu. CD5si patří k nejživěji hrajícím přístrojům své třídy, nudy se od něj nikdy nedočkáte, aniž by tóny byly uměle přibarvené. Na kopáku se suchými, přesnými údery se opět prokazuje skvělé časování signálu.

Přestože patří Naim CD5si do kategorie „ještě zaplatitelných“, disponuje naprosto dospělou kontrolou nad signálem. Palestrinova mše „Tu es Petrus“ ze souboru „5 Masses“ nám dává nahlédnout do velkého kostelního prostoru, ve velmi vzdušném a dobře rozloženém prostoru rozehrává koncert hlasů, jimž ani v nejvypjatějších momentech nedovolí překročit hranici agresivity. Ani při vysoké hlasitosti tak nejvyšší tóny ženských vokálů neskřípou a neřežou do uší, aniž bychom ale ztráceli možnost rozpoznat drobné detaily a nuance tónů. Všechno působí klidně a uspořádaně, opět si plyne svým relaxovaným tempem kupředu. Vybalancování detailnosti a příjemného přednesu se u CD5si prostě povedlo.

Nový Naim také potěší svým respektem k charakteru a barvám nástrojů – bendžo Bely Flecka v „Sunset Road“ zní nádherně kovovým vybrnkáváním. Tóny strun jsou vykresleny se spoustou informací, aniž by se zvuk stával analytickým. Čím lepší systém k přehrávači připojíte, tím více oceníte jeho možnosti. Živost, detailnost a dospělost výsledného dojmu se dají dobře popsat jako derivát high endového CDx2 a i když je CD5si ve všech ohledech jasně v jiné cenové třídě, stále je to za dané peníze hodně potěšující.

Fantastickým zážitkem byl také bluesový skvost od Muddyho Waterse „Good Morning, Little Schoolgirl“. Akustická kytara má pevné a jasně definované tělo, rozložení nástrojů v příjemně vzdušném prostoru je velmi přesné a dobře čitelné díky transparentnímu zvuku. Důležitá je tu opět rytmická zdatnost přehrávače, tlačící zvuk kupředu a neponechávající vám ani chvilku na odpoutání myšlenek od huby a radosti z poslechu.

Celkový dojem z Naim CD5si je víc než dobrý, zvláště díky znatelnému zlepšení vůči předchozí generaci. Vynikající zpracování ani není třeba zmiňovat, to tak nějak u Naim Audio přichází samo sebou. Zda vám bude či nebude vyhovovat minimalistický design, to už záleží jen a pouze na vašich očích, co se ale počítá, to je zvuk. Mírný odklon od „typického“ Naim zvuku přináší transparentnější, lehčí a vzdušnější reprodukci, zůstává stále ale ona pohoda, klid a relaxovaná muzikálnost s velmi příjemným množstvím nenásilně podaných informací, zabalených do životem tepajícího a strhujícím, precizním rytmem podmalovaného celku. Zvuková reprodukce je prostě taková, že vás odvede od zvuku a nechá vyznít jen hudbu, navíc tak, aby vás skutečně bavila. Stále tu zůstává onen britský „naim-charakter“, je ale oproti minulému modelu o něco dospělejší a vytříbenější. Za své peníze tak po zvukové stránce dostanete skutečně příjemný přístroj. Pokud bychom ale měli zmínit i některé zápory, Naim díky své konzervativnosti poněkud opomněl umožnit digitální výstup zvuku, aby si jej uživatelé mohli užít třeba přes povedený firemní DAC a měli možnost upgradu, což je jedna ze silných stránek vyšších modelů. Navíc v roce 2012 a v dané cenové třídě už by měl být alespoň koaxiální digitální výstup povinností, ostatně stejně tak čím dál více lidí touží i po možnosti přehrát si na vypáleném disku tu a tam i MP3 či WMA formát a Naim je jedním z posledních, kteří tento ústupek moderní komerci odmítá udělat. Na jednu stranu je to škoda, na druhou samozřejmě musíme ocenit trvání výrobce na skutečně kvalitní reprodukci… A že v modelu CD5si vám za rozumné peníze dá skutečně kvalitně hrající přístroj.

Kč 32 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ rychlá, tichá a spolehlivá mechanika, schopná přečíst i hodně poškozená CD

+ muzikální, plný „britský“ zvuk

+ lepší výkon, než stejně drahý předchůdce

+ v kombinaci s Nait 5i tvoří základní krok k dospělému high endu

ZÁPORY

- stále nenabízí digitální výstup

- stále nepodporuje MP3 / WMA disky

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

www.kasaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha