Článek Jiřího Petráka „CD vs. SACD vs. DVD-A vs. UŠI posluchače“, který jsme si mohli nedávno na stránkách Hi-fi Voice přečíst, nevyzněl pro SACD příliš dobře. Podle jeho autora tento formát po technické stránce nepřevyšuje nijak výrazně klasické CD, což měl potvrdit i srovnávací poslech několika CD a SACD nosičů.

Při zhodnocení zvukového přínosu SACD pan Petrák vycházel z recenze top CD přehrávače Nagra CDP (330 000 Kč) a vlastní zkušenosti s CD/SACD přehrávačem Sony SCD-Xe670 (11 990 Kč). Pochyby jsou tedy v jistém ohledu oprávněné, protože nejlepší CD přehrávače na světě jsou již dostatečně kvalitní na to, abychom jiný formát než kompaktní disk nemuseli řešit; a Sony SCD-Xe670 nenadchne ani s SACD nahrávkami.

Jenže zůstalo bez povšimnutí, kolik musíme zaplatit např. za Nagru nebo jiné špičkové CD přehrávače, abychom překonali SACD režim mnohem levnějších výrobků. A tedy i to, že Sony, velmi kompromisní přístroj nižší třídy, soupeřil s uznávaným převodníkem Benchmark DAC1 s původní cenou kolem čtyřiceti tisíc korun.
Přitom právě mimořádná kvalita reprodukce SACD u multiformátových přehrávačů z vyšších tříd a jejich náskok před CD přehrávači ze stejné cenové kategorie jsou hlavní důvody, proč mnozí posluchači nedají na SACD dopustit. Cílem tohoto článku je proto seznámit čtenáře blíže s okolnostmi, za kterých má SACD nad kompaktním diskem výraznou převahu.

SACD a klasická hudba

Při pohledu do statistik prodaných nosičů z posledních let se nechce věřit, že SACD přišlo na svět s ambicemi stát se nástupcem kompaktního disku. Těžko říct, zda vůbec mohlo uspět na trhu, kde je rozhodující většina. Tedy posluchači, kteří berou hudbu pouze jako kulisu, a kvalitní reprodukci proto nepotřebují. Jak ukazují kompresní formáty, vytlačující kompaktní disk, důležitá je pro ně praktičnost a mobilita.

V klasické hudbě se ale to podstatné objeví pouze při soustředěném poslechu, pro který je špičková kvalita zvuku nezbytná. Její příznivci se také v koncertních síních seznamují se skutečným, nezprostředkovaným zvukem akustických nástrojů, takže obvykle dobře vědí, jak úzce souvisí plnohodnotný umělecký zážitek s věrností reprodukce. Není proto překvapením, že SACD našlo útočiště právě v tomto žánru.

SACD je sice mnohými považováno za mrtvý formát, ale stále se objevují jak další modely SACD přehrávačů různých kategorií, tak především stále nové, často prvotřídní nahrávky. Stojí tedy za to posluchači klasické hudby soustředit se na tento formát alespoň v době, kdy je ke koupi dostatečné množství zajímavých titulů?

Denon DCD-2000Ae

Denon DCD-2000Ae (50 390 Kč) patří do novější generace SACD přehrávačů, u kterých již reprodukce CD nezůstala okrajovou záležitostí. S dvojkonverzním on-line záložním zdrojem Opti Ds 1000B (9 560 Kč), který zajistil čisté napájení, signálním kabelem Krautwire Cameo X (14 990 Kč), síťovými kabely Krautwire Omega (4 990 Kč), sluchátkovým zesilovačem Zama Hpa-1 (31 960 Kč) a sluchátky Akg K 701 (8 990 Kč) podal v CD režimu velmi dobrý, i pro náročnějšího posluchače uspokojivý výkon.

Kompaktní disky mnoha různých žánrů jsou podávány velmi precizně, s důrazem na detail; snadno lze odlišit dobré nahrávky od špatných. Díky barevnému střednímu pásmu a jemnému, vyváženému zvuku je ale také poslech zároveň působivý a dlouhodobě neúnavný; i technicky horší záznamy znějí snesitelně.

V SACD režimu s výrazným zlepšením všech jednotlivých parametrů získává hudba na přirozenosti. Lyrické pasáže orchestru jsou ještě vroucnější, housle zpěvnější, sbor zpěváků přesvědčivější atd. Přes velmi dobrou úroveň reprodukce CD je rozdíl dost velký na to, abychom při nákupu preferovali umělecky i technicky kvalitní nahrávky na SACD.

SACD přehrávače obecně

Kvalitativní rozdíl mezi reprodukcí obou formátů je společný pro povedené přehrávače všech tříd (Marantz Sa7001, Denon DCD-1500Ae, Pioneer Pd-D9-J, Denon DCD-Cx3, Yamaha CD-S2000, Ayre C-5Xe, Audionet Vip G2, Emm Labs CDsa Se, Lindemann 820, Wadia 581i Se, dCS Puccini atd.). Jak si můžeme ověřit na internetu v mnoha recenzích a uživatelských příspěvcích, také majitelé těchto přehrávačů, kteří poslouchají klasickou hudbu, jednoznačně upřednostňují SACD. Důvodem pro to je i obvykle vysoká technologická úroveň nových SACD nahrávek tohoto žánru.

U většiny těchto přístrojů se ale musíme smířit s tím, že reprodukce CD bude více nebo méně zaostávat za CD přehrávači ve stejné ceně. U levnějších výrobků bude spíš průměrná; uspokojivou poskytuje např. výše zmíněný Denon DCD-2000Ae, podmínkou je ale kvalitní síťový kabel a adekvátní zbytek řetězce. Opravdu prvotřídně si s kompaktními disky poradí až přehrávače jako Ayre C-5Xe (170 000 Kč) nebo Audionet Vip G2 (210 000 Kč).

Závěr

U nejlepších přehrávačů na světě za astronomické částky nemusí být otázka volby formátu nějak zásadní. U cenově příznivějších přístrojů se ale SACD vyrovnají pouze o mnoho desítek tisíc dražší CD přehrávače. Novější technologie SACD tak umožňuje získat za stejné peníze o několik tříd lepší zvuk.

Díky SACD je kvalitní zdroj signálu dostupný i pro méně movitého audiofila. Můžeme proto jen litovat, že kvůli preferencím většiny současných posluchačů vedle kompresních formátů stále dominuje kompaktní disk. Přístroje za pár desítek tisíc korun, specializované pouze na reprodukci SACD nosičů, by totiž hrály ještě mnohem lépe.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha