Vylepšování hi-fi sestavy je především odstraňováním nedostatků. Od určité hranice je to sice velmi nákladná záležitost, ale s rozlišením narůstá význam i těch drobných změn, takže málokterý milovník hudby, který si zažije určitý standard kvality, by považoval prakticky jakékoliv dosavadní smysluplné investice za zbytečné a byl ochoten (nebo vůbec schopen) se vrátit k předchozímu.

V tomto ohledu mají největší výhodu audiofilové, kteří si (stejně jako já) oblíbili poslech přes sluchátka. Odpadá jim totiž nutnost zápolit s akustikou, cena prvotřídních komponent se pohybuje v desítkách tisíc korun, na nevelkém trhu jsou známy osvědčené kombinace, kladem je i zanedbatelný odběr proudu atd. Počet ústupků věrné reprodukci tak může být i s relativně menším rozpočtem opravdu minimální.

Díky tomu je se sluchátkovou sestavou pro většinu z nás dosažitelná high-endová úroveň, která je zárukou dlouhodobé spokojenosti a přesvědčivých poslechových zážitků. Stačí „jen" postupně, podle momentální finanční situace, nahradit všechna slabá místa výrobky, které jsou dost dobré na to, aby byly těmi definitivně posledními, a které by mělo smysl vyměnit pouze za několikanásobně dražší.

Nevyhovující stav rozvodné sítě

K faktorům degradujícím zvuk patří také negativa spojená s napájením ze sítě. U nás, ve starším panelovém domě, je jejich potlačení dokonce nezbytnost. Při zapojení CD/SACD přehrávače Denon DCD-2000AE (50 390 Kč) a sluchátkového zesilovače Zama HPA-1 (31 960 Kč) přímo do zásuvky ve zdi nebo do některého z levnějších filtrů mě silně zkreslený a vysloveně stresující zvuk nutí po krátké chvíli sundat sluchátka AKG K 701 (8 990 Kč) z hlavy.

Napájení z dvojkonverzní on-line UPS

Technologicky vyspělý záložní zdroj Opti DS 1000B (9 560 Kč), který je primárně určen pro aplikace citlivé na kvalitu napájení, účinně filtruje všechny rušivé jevy a poskytuje stabilní požadované výstupní napětí i frekvenci. Zkreslení jím generované sinusoidy je závislé na druhu připojené zátěže, takže při běžném provozu s audio spotřebiči o nevelkém příkonu by mělo být ještě podstatně nižší než výrobcem udávaná maximální hodnota 3%. Vzhledem ke špatné kvalitě napájení z rozvodné sítě jsem s ním proto mohl očekávat markantní rozdíl.

Tento předpoklad se v praxi potvrdil; zvuk byl nejen mnohem čistší a detailnější, ale také uvolněnější, klidnější, přirozenější a dynamičtější; soustředěný poslech přestal být únavný a přinášel radost i po mnoha hodinách. K dalšímu podstatnému zlepšení došlo po zapojení přístrojů zvlášť do oddělených výstupů zdroje (Group 1 a 2) a napájení pouze z baterie. V kombinaci s kvalitními síťovými kabely, v mém případě KrautWire Omega (2 x 4 990 Kč), se pak jednalo o zcela mimořádný přínos.

Výměna větráku a kabeláže

Zdroj Opti je uživatelsky velmi vstřícný; k jeho nastavení není potřeba počítač a na displeji lze zobrazit užitečné informace jako vstupní i výstupní napětí, teplotu, stav nabití baterie atd. Kvůli hlučnému chladícímu větráku (max. 40 dB) jsem jej ale dosud měl v jiném pokoji, a tak mi nezbylo nic jiného než k propojení s komponenty používat 10 metrů dlouhou prodlužovací šňůru.

K výměně větráku, která obnáší riziko přehřátí, mě přimělo až to, že model Noctua NF-R8 (320 Kč) u známého už zhruba rok zvládá chlazení stejného zdroje bez problémů a naprosto bezhlučně. Po jeho instalaci jsem spokojeně konstatoval, že při nejnižších otáčkách (s redukcí U.L.N.A, obsaženou v balení) zdroj ze vzdálenosti větší než půl metru opravdu není slyšet, teplota uvnitř přitom ani po šesti hodinách nepřesáhla 26 °C.

Nyní, když jsem mohl zdroj umístit poblíž aparatury, už k němu scházela pouze vhodná kabeláž na připojení do elektrické zásuvky a ke kabelům Omega. Nechal jsem si ji vyrobit z metráže kabelu Bachmann a konstrukčně solidních koncovek Bachmann, Schurter a Legrand; při ceně přiměřené ke zdroji Opti (celkem 1800 Kč za 3 kusy) po zvukové stránce jednoznačně předčily běžné síťové kabely za pár desítek korun.

Zhodnocení

Zvuk sestavy se zdrojem má po výše uvedených úpravách konstantně výbornou kvalitu, a to i za velmi nepříznivých podmínek. Navíc komponenty s malým odběrem proudu lze po dobu zhruba dvou hodin napájet z baterie, takže dochází k jejich naprostému oddělení od rozvodné sítě. Jedinou citelnou nevýhodou je omezená životnost baterie (6 500 Kč).

Srovnatelně účinné řešení nekvalitního napájení z rozvodné sítě ve stejné cenové relaci nebude s největší pravděpodobností snadné najít. U kvalitních sluchátkových sestav proto stojí nějaký dvojkonverzní on-line záložní zdroj s dobrými parametry určitě za zkoušku.

Závěr

Při sestavování high-endové aparatury z přesných, neutrálních komponent musíme počítat s možností, že se očekávaný výsledek dostaví až na úplný závěr. Se vzrůstající kvalitou se totiž současně zvýrazní zbývající slabiny, což se sluchátky, jejichž rozlišení se přinejmenším vyrovná reproduktorům za statisíce v akusticky upravených prostorech, platí dvojnásob.

K nedostatkům, které se projevují např. slitým, zastřeným zvukem, syntetickým nádechem barev středního pásma nebo nepříjemně ostrými výškami, se často ještě přidávají neduhy moderních nahrávek (hlavně středního proudu). Z těchto důvodů si někteří audiofilové spojují zvukovou „pravdu" s reprodukcí, které schází schopnost vyvolat patřičné emoce.

Jednou z podmínek pro odkrytí skutečného potenciálu našich přístrojů je zajištění čistého a stabilního napájení o sinusovém průběhu. K pokročilým sluchátkovým sestavám, u kterých už nechceme podstatnou měrou navyšovat pořizovací náklady, je pro tento účel dvojkonverzní online záložní zdroj s tichým větrákem a kvalitní síťovou kabeláží téměř ideální.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha