2015 12 10 TEO hrajeme si s akustikou 1

Akustika poslechového prostoru je jedním ze zásadních prvků, ovlivňujících kvalitu poslechového zážitku a je úplně jedno, jestli zrovna posloucháme hi-fi sestavu za 20 000,- nebo 2 000 000,-. Přesto poměrně velké množství posluchačů nemá akustiku své poslechové místnosti řešenou v podstatě nijak - buď nemohou (třeba kvůli známému WAF - Wife Acceptance Factor), nechtějí do ní investovat (protože se může pěkně prodražit) a nebo vlastně ani neví, jak dramatický rozdíl mohou časové a finanční investice do akustiky přinést.

Strávili jsme dva poučné dny experimentováním s akustikou poslechového prostoru firmy Perfect Sound Group v jejich sídle na Praze 4, který rozměry plus mínus odpovídá průměrnému českému obýváku a který je vystrojen akustickými prvky chorvatské značky Sonitus Acoustics, které poměrně výrazně evokují tvary a technologie v Čechách profláknutějších portugalských Vicoustic.
První den jsme zkoušeli čistě poslechově, jak se po postupném "odstrojování" a opětovném přinášení akustických prvků zvuk mění. Zkoušeli jsme také jaký vliv má posouvání reprosoustav, poslechového místa i jednotlivých prvků, zejména pak basových pastí, po prostoru. Po celém dni experimentování jsme nalezli cosi, co by šlo považovat za optimální výchozí stav se suchým, přesným, zaostřeným zvukem, možná až lehoučce přetlumeným.

V den druhý jsme pak měřili rozdíly jednotlivých stavů. Jednak samotnou frekvenční odezvu reprosoustav, jednak dobu dozvuku. Vše z poslechového místa, kdy mikrofon byl umístěn i výškově přesně tam, kde má posluchač hlavu, tedy v ideálním sweet spotu.
Následují údaje o poslechových podmínkách:

SESTAVA
IsoTek EVO3 Sigmas > T+A MP 3000 HV > T+A PA 3000 HV > Neyton Berlin LS > KEF Reference 3

MĚŘÍCÍ SYSTÉM
Lenovo ThinkPad s Windows 7 64bit > REW 5.13 | Vicoustic ViTUNE | ATB PC Pro > Axagon ADA-15 MINI (USB zvuková karta) > kalibrovaný mikrofon ze setu ATB PC Pro

MÍSTNOST
šířka: čelní stěna 3,95 m | zadní stěna 3,81 m
délka: pravá stěna 6,20 m | levá stěna 6,12 m
výška: 2,7 - 3,2 m
umístění reprosoustav: 0,65 m od boční stěny / 0,85 m od zadní stěny / 3,5 m od posluchače
stěny: cihla, žádné nejsou perfektně rovnoběžné
podlaha: standardní koberec, mezi posluchačem a reprosoustavami dvojitý

AKUSTICKÁ VÝBAVA (celkem 78 600,-)
2x DECOTRAP ELITE - 5 690,-
4x LEVITER OCTA - 5 990,-
4x LEVITER SHAPE 8 - 5 990,-
6x DECOSORBER DOT 5 - 5 490,-
6x DECOSORBER ELITE - 7 890,-
7x FIBER PANEL - 16 030,-
8x DECOTRAP - 19 560,-
20x SHAPEFUSOR - 11 960,-
Protože velká část akustických prvků byla připevněna na stěnách bez možnosti jejich sundání, změny byly menší, ale stále snadno naměřitelné a ještě mnohem snáze zaslechnutelné.

MĚŘENÍ

01
KROK 01 - PLNÉ OSAZENÍ

01a SPL
Frekvenční odezva: propad na hranici 65 Hz, ale jinak v zásadě dobrá, čistá křivka

01b RT60
Doba dozvuku (RT-60): nad hranicí 100 Hz se doba dozvuku vejde pod 0,5 s, i nejdelší dozvuk se stále vejde do 1 s, což je v běžných domácích podmínkách dobrý výsledek; od 200 Hz výše je doba dozvuku kolem 0,25 s

01c Waterfall
Waterfall: názorná ukázka, kde je vidět, že od 200 Hz výše je dozvuk krátký
Celkově místnost na poslech působí dobře zatlumená, bez ozvěn a zvuk je velmi snadno čitelný, srozumitelný, suchý a přesný.

02
KROK 02 - ODSTRANĚNÍ 8x DECOTRAP

02a SPL

Frekvenční odezva: přes stejně nastavenou hlasitost se celá křivka (hlasitost) posunulo o cca 3 - 5 dB výše, stejně tak znatelně přibylo objemu frekvencí v pásmu 80 - 250 Hz (jinými slovy přesně tam, kde pasti pracují)

02b RT60
Doba dozvuku (RT-60): přes jinou úroveň přiblížení je vidět, že se výrazně prodloužila doba dozvuku v oblastech 100 - 200 Hz, pod hranicí 100 Hz se pak dozvuk přehoupl přes hranici vteřiny (prodloužení o cca 0,2 - 0,3 s), od 200 Hz výše ale zůstává doba dozvuku na hranici 0,3 s

02c Waterfall
Waterfall: vyšší středy a výšky zůstávají v podstatě neměnné, v oblasti nějakých 400 Hz se ale pomalu protahuje dozvuk
Prostor byl najednou slyšitelně živější, i když stále ještě o něco utlumenější, než je běžný standard obývacího pokoje.

03
KROK 03 - ODSTRANĚNÍ 3x FIBER PANEL (STĚNY)

03a SPL
Frekvenční odezva: Odstranění panelů přineslo úbytek zhruba 3 - 5 dB v pásmu 500 - 4 000 Hz, křivka byla méně vyrovnaná, byť rozdíly nejsou dramatické

03b RT60
Doba dozvuku (RT-60): Dozvuk se prodloužil v průměru o 0,1 - 0,2 s, byť paradoxně na úrovni 100 Hz se dozvuk o cca 0,2 s naopak zkrátil

03c Waterfall
Waterfall: opět je tu vidět největší rozdíl v oblasti 200 - 400 Hz, přesto je rozdíl vidět v celém pásmu
Zvuk byl rázem světlejší, ale také chaotičtější, méně konkrétní.

04
KROK 04 - ODSTRANĚNÍ 4x FIBER PANEL (STĚNY)

04a SPL
Frekvenční odezva: po odstranění absorpčních panelů přineslo vyrovnání naměřené frekvenční křivky, ale na druhou stranu také její výraznější zvlnění

04b RT60
Doba dozvuku (RT-60): přes jiné měřítko oproti minulému grafu je rozdíl minimální

04c Waterfall
Waterfall: graf zůstává pod hranicí 300 Hz v podstatě neměnný, mezi 300 - 500 Hz je změna zřetelná, výše ve frekvenčním pásmu je pak patrná spíše jen drobná změna k horšímu (respektive k živějšímu projevu)
Místnost začíná mít zřetelný "koupelnový" efekt.

05
KROK 05 - ODSTRANĚNÍ 6x FIBER PANEL (STROP)

05a SPL
Frekvenční odezva: Odstranění stropních panelů opět přineslo zvýraznění výšek, byť jen velmi mírné.

05b RT60
Doba dozvuku (RT-60): Celková doba dozvuku se oproti ideálnímu zatlumenému stavu v podstatě zdvojnásobila, dozvuk na hranici 0,5 s se objevuje až do hranice 400 Hz, opět zejména v pásmu výšek se výrazně prodloužila doba dozvuku.

05c Waterfall
Waterfall: Zde je kromě nízkých basů a nejvyšších výšek vidět obrovský rozdíl a "nafouknutí" v oblasti od 200 do 4 000 Hz.

Prostor v tomto uspořádání byl na hranici použitelnosti, při vyšší hlasitosti se rychle přehltil a odrazy už zřetelně zkreslovaly poslech a srozumitelnost. Připomíná minimálně zabydlenou místnost.

POROVNÁNÍ MĚŘENÍ SPL (ATB PC Pro)
tyrkysová - krok 1 | hnědá - krok 2 | zelená - krok 3 | červená - krok 4 | modrá - krok 5

SPL 1 3
Obrázek s 1/3 oktávovým vyhlazováním ukazuje poměrně subtilní rozdíly, byť jak vidno, plné osazení akustickými prvky přináší nejlepší odpověď v oblasti basu a také nejvyrovnanější pásmo až do 10 kHz.

SPL 1 12
Obrázek s 1/12 oktávovým vyhlazováním napoví víc a odkryje jemnější rozdíly, byť jak vidno pod úrovní 80 Hz ani rozmístění basových pastí (přesně podle informací od výrobce) efekt nepřináší.

SPL 1 24
Obrázek s 1/24 oktávovým vyhlazováním je nejdetailnějším rozborem, tyrkysová křivka, reprezentující plně zatlumenou místnost, je ale i tady jasně nejlepší.

Protože možností kombinací akustických prvků je bezpočet, jde vlastně jen o pár modelových příkladů chování zvuku ve více a méně zatlumené místnosti, jde o demonstraci toho, jak velké (nebo malé) rozdíly mohou být. Nejideálnějším řešením by rozhodně bylo nechat si vypracovat akustické měření a projekt akustiky od zkušeného profesionála - problém je ale fakt, že takové měření v závislosti na komplexnosti bude stát od 30 do 100 000,- a dost možná ještě jednou (či vícekrát) tolik bude nutné investovat do doporučených akustických prvků, což zřejmě nebude pro většinu majitelů audio sestav realistické. Dobrý akustik vám ale zajistí v poslechu rozdíl dost možná větší, než kdybyste identickou sumu věnovali do zlepšení komponentů ve svém aparátu.

Dnešní článek je tak hlavně inspirací a výzvou k experimentování (ale zase také trochu varováním před experimenty bezhlavými) - pokud budete chtít a věnujete pár hodin (možná i desítek hodin) svého života nejprve orientačnímu základnímu změření doby dozvuku a frekvenční charakteristiky vaší sestavy a pak vypozorovaná slabá místa zkusíte kompenzovat a budete si hrát s pozicí akustických prvků (začít můžete třeba s těmi od Sonitus Acoustic - jsou levné a tedy docela vhodné i pro experimenty "tak trochu naslepo") i vlastních reprosoustav v prostoru, jednak velmi názorně pochopíte co a jak funguje, co je s čím provázáno a hlavně - jen s trochou šikovnosti máte dobrou šanci si vylepšit svůj poslech v rozumné míře už navždy (nebo minimálně do příštího stěhování).

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha